Záhadná Škoda Tourist? Historie škodováckých kombíků je bohatší, než se zdá

Škoda Tourist byla v podstatě označením předsériového modelu Forman. Oba modely se vzájemně lišily jen v maličkostech
Škoda Tourist byla v podstatě označením předsériového modelu Forman. Oba modely se vzájemně lišily jen v maličkostech, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 23. července 2018 13:40
Sdílej:

Pokud jste zažili devadesátá léta, pak jste zřejmě Škodu Tourist potkávali na silnicích častěji, než si myslíte. Dnes neznámý název totiž zprvu označoval jedno z karosářských modelů jednoho z nejdůležitějších automobilů, jaký kdy v Mladé Boleslavi vznikl.

Někdo se dnes může na Škodu Favorit dívat skrz prsty, ovšem právě tento model, na jehož vývoji se podílelo Porsche nebo karosárna Bertone, zajistil mladoboleslavské automobilce pokračování její úspěšné historie a hlavně další vývoj vlastních modelů. Ostatně jak už bylo minulý rok během 30. narozenin tohoto vozu několikrát zdůrazněno, právě model Favorit přesvědčil Volkswagen k investici do Škodovky.

Nový Favorit byl pro Mladou Boleslav revolucí hned v několika směrech. Kromě vpředu uloženého motoru s pohonem předních kol totiž Favorit konečně nabídl i bohatou variaci karoserií - tedy alespoň takové byly plány. Kromě hatchbacku se totiž počítalo i s karoserií kombi, sedan a kupé.

Těmto plánům byl uzpůsoben i vývoj, během kterého byly brány ohledy na co největší unifikaci dílů, což by usnadnilo výrobu i kompletaci jakékoliv z variant. Vlivem napjatého rozpočtu a klesající poptávky se však nakonec od modelů sedan a kupé upustilo, ovšem kombi se stalo trefou do černého.

Kombíky sice na přelomu osmdesátých a devadesátých let ještě nebyly v módě tak jako dnes, ovšem automobilka měla u svých domácích zákazníků dluh, který chtěla splatit. Pokud se totiž podíváme do historie jejích modelů, posledními kombíky v nabídce byly Škoda 1202 a Škoda Octavia Combi - přičemž model 1202 byl na pomezí osobního a užitkového vozu. Další modely pak byly pro stavbu karoserie kombi nevhodné.

Kromě toho byla navíc obrovská poptávka po vozech s karoserií kombi i ze stran státních složek. Policisté potřebovali prostorné vozy pro převoz psů a zdravotníci už se těšili na přestavby s lůžkovou úpravou. Do té doby se totiž nejčastěji spoléhali na Škodu 1203, o které koluje celá řada barvitých legend.

První vozy s karosářskou úpravou kombi byly představeny počátkem roku 1989 a to právě pod názvem Škoda Tourist. První exempláře pak zamířily do služeb ministerstva vnitra, neboť jako policejní vozy mohly být využívány i bez typového schválení.

Označení Tourist se však dá brát spíše za název předsériového modelu, neboť v dobovém tisku se ještě v roce 1989 začíná mluvit o modelu Tourist spíše jako o modelu Forman. To se pak potvrzuje i na strojírenském veletrhu v roce 1990, kde je Forman oficiálně představen a to je ns drobnými odchylkami, jako byla například upravená maska. Sériová výroba Formanu pak i přes některé problémy, jako například nedostatek plastových dílů, startovala zhruba na přelomu let 1990-1991.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.