Pokud jste zažili devadesátá léta, pak jste zřejmě Škodu Tourist potkávali na silnicích častěji, než si myslíte. Dnes neznámý název totiž zprvu označoval jedno z karosářských modelů jednoho z nejdůležitějších automobilů, jaký kdy v Mladé Boleslavi vznikl.
Někdo se dnes může na Škodu Favorit dívat skrz prsty, ovšem právě tento model, na jehož vývoji se podílelo Porsche nebo karosárna Bertone, zajistil mladoboleslavské automobilce pokračování její úspěšné historie a hlavně další vývoj vlastních modelů. Ostatně jak už bylo minulý rok během 30. narozenin tohoto vozu několikrát zdůrazněno, právě model Favorit přesvědčil Volkswagen k investici do Škodovky.
Nový Favorit byl pro Mladou Boleslav revolucí hned v několika směrech. Kromě vpředu uloženého motoru s pohonem předních kol totiž Favorit konečně nabídl i bohatou variaci karoserií - tedy alespoň takové byly plány. Kromě hatchbacku se totiž počítalo i s karoserií kombi, sedan a kupé.
Těmto plánům byl uzpůsoben i vývoj, během kterého byly brány ohledy na co největší unifikaci dílů, což by usnadnilo výrobu i kompletaci jakékoliv z variant. Vlivem napjatého rozpočtu a klesající poptávky se však nakonec od modelů sedan a kupé upustilo, ovšem kombi se stalo trefou do černého.
Kombíky sice na přelomu osmdesátých a devadesátých let ještě nebyly v módě tak jako dnes, ovšem automobilka měla u svých domácích zákazníků dluh, který chtěla splatit. Pokud se totiž podíváme do historie jejích modelů, posledními kombíky v nabídce byly Škoda 1202 a Škoda Octavia Combi - přičemž model 1202 byl na pomezí osobního a užitkového vozu. Další modely pak byly pro stavbu karoserie kombi nevhodné.
Kromě toho byla navíc obrovská poptávka po vozech s karoserií kombi i ze stran státních složek. Policisté potřebovali prostorné vozy pro převoz psů a zdravotníci už se těšili na přestavby s lůžkovou úpravou. Do té doby se totiž nejčastěji spoléhali na Škodu 1203, o které koluje celá řada barvitých legend.
První vozy s karosářskou úpravou kombi byly představeny počátkem roku 1989 a to právě pod názvem Škoda Tourist. První exempláře pak zamířily do služeb ministerstva vnitra, neboť jako policejní vozy mohly být využívány i bez typového schválení.
Označení Tourist se však dá brát spíše za název předsériového modelu, neboť v dobovém tisku se ještě v roce 1989 začíná mluvit o modelu Tourist spíše jako o modelu Forman. To se pak potvrzuje i na strojírenském veletrhu v roce 1990, kde je Forman oficiálně představen a to je ns drobnými odchylkami, jako byla například upravená maska. Sériová výroba Formanu pak i přes některé problémy, jako například nedostatek plastových dílů, startovala zhruba na přelomu let 1990-1991.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.