Pokud jste zažili devadesátá léta, pak jste zřejmě Škodu Tourist potkávali na silnicích častěji, než si myslíte. Dnes neznámý název totiž zprvu označoval jedno z karosářských modelů jednoho z nejdůležitějších automobilů, jaký kdy v Mladé Boleslavi vznikl.
Někdo se dnes může na Škodu Favorit dívat skrz prsty, ovšem právě tento model, na jehož vývoji se podílelo Porsche nebo karosárna Bertone, zajistil mladoboleslavské automobilce pokračování její úspěšné historie a hlavně další vývoj vlastních modelů. Ostatně jak už bylo minulý rok během 30. narozenin tohoto vozu několikrát zdůrazněno, právě model Favorit přesvědčil Volkswagen k investici do Škodovky.
Nový Favorit byl pro Mladou Boleslav revolucí hned v několika směrech. Kromě vpředu uloženého motoru s pohonem předních kol totiž Favorit konečně nabídl i bohatou variaci karoserií - tedy alespoň takové byly plány. Kromě hatchbacku se totiž počítalo i s karoserií kombi, sedan a kupé.
Těmto plánům byl uzpůsoben i vývoj, během kterého byly brány ohledy na co největší unifikaci dílů, což by usnadnilo výrobu i kompletaci jakékoliv z variant. Vlivem napjatého rozpočtu a klesající poptávky se však nakonec od modelů sedan a kupé upustilo, ovšem kombi se stalo trefou do černého.
Kombíky sice na přelomu osmdesátých a devadesátých let ještě nebyly v módě tak jako dnes, ovšem automobilka měla u svých domácích zákazníků dluh, který chtěla splatit. Pokud se totiž podíváme do historie jejích modelů, posledními kombíky v nabídce byly Škoda 1202 a Škoda Octavia Combi - přičemž model 1202 byl na pomezí osobního a užitkového vozu. Další modely pak byly pro stavbu karoserie kombi nevhodné.
Kromě toho byla navíc obrovská poptávka po vozech s karoserií kombi i ze stran státních složek. Policisté potřebovali prostorné vozy pro převoz psů a zdravotníci už se těšili na přestavby s lůžkovou úpravou. Do té doby se totiž nejčastěji spoléhali na Škodu 1203, o které koluje celá řada barvitých legend.
První vozy s karosářskou úpravou kombi byly představeny počátkem roku 1989 a to právě pod názvem Škoda Tourist. První exempláře pak zamířily do služeb ministerstva vnitra, neboť jako policejní vozy mohly být využívány i bez typového schválení.
Označení Tourist se však dá brát spíše za název předsériového modelu, neboť v dobovém tisku se ještě v roce 1989 začíná mluvit o modelu Tourist spíše jako o modelu Forman. To se pak potvrzuje i na strojírenském veletrhu v roce 1990, kde je Forman oficiálně představen a to je ns drobnými odchylkami, jako byla například upravená maska. Sériová výroba Formanu pak i přes některé problémy, jako například nedostatek plastových dílů, startovala zhruba na přelomu let 1990-1991.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?