Pokud jste zažili devadesátá léta, pak jste zřejmě Škodu Tourist potkávali na silnicích častěji, než si myslíte. Dnes neznámý název totiž zprvu označoval jedno z karosářských modelů jednoho z nejdůležitějších automobilů, jaký kdy v Mladé Boleslavi vznikl.
Někdo se dnes může na Škodu Favorit dívat skrz prsty, ovšem právě tento model, na jehož vývoji se podílelo Porsche nebo karosárna Bertone, zajistil mladoboleslavské automobilce pokračování její úspěšné historie a hlavně další vývoj vlastních modelů. Ostatně jak už bylo minulý rok během 30. narozenin tohoto vozu několikrát zdůrazněno, právě model Favorit přesvědčil Volkswagen k investici do Škodovky.
Nový Favorit byl pro Mladou Boleslav revolucí hned v několika směrech. Kromě vpředu uloženého motoru s pohonem předních kol totiž Favorit konečně nabídl i bohatou variaci karoserií - tedy alespoň takové byly plány. Kromě hatchbacku se totiž počítalo i s karoserií kombi, sedan a kupé.
Těmto plánům byl uzpůsoben i vývoj, během kterého byly brány ohledy na co největší unifikaci dílů, což by usnadnilo výrobu i kompletaci jakékoliv z variant. Vlivem napjatého rozpočtu a klesající poptávky se však nakonec od modelů sedan a kupé upustilo, ovšem kombi se stalo trefou do černého.
Kombíky sice na přelomu osmdesátých a devadesátých let ještě nebyly v módě tak jako dnes, ovšem automobilka měla u svých domácích zákazníků dluh, který chtěla splatit. Pokud se totiž podíváme do historie jejích modelů, posledními kombíky v nabídce byly Škoda 1202 a Škoda Octavia Combi - přičemž model 1202 byl na pomezí osobního a užitkového vozu. Další modely pak byly pro stavbu karoserie kombi nevhodné.
Kromě toho byla navíc obrovská poptávka po vozech s karoserií kombi i ze stran státních složek. Policisté potřebovali prostorné vozy pro převoz psů a zdravotníci už se těšili na přestavby s lůžkovou úpravou. Do té doby se totiž nejčastěji spoléhali na Škodu 1203, o které koluje celá řada barvitých legend.
První vozy s karosářskou úpravou kombi byly představeny počátkem roku 1989 a to právě pod názvem Škoda Tourist. První exempláře pak zamířily do služeb ministerstva vnitra, neboť jako policejní vozy mohly být využívány i bez typového schválení.
Označení Tourist se však dá brát spíše za název předsériového modelu, neboť v dobovém tisku se ještě v roce 1989 začíná mluvit o modelu Tourist spíše jako o modelu Forman. To se pak potvrzuje i na strojírenském veletrhu v roce 1990, kde je Forman oficiálně představen a to je ns drobnými odchylkami, jako byla například upravená maska. Sériová výroba Formanu pak i přes některé problémy, jako například nedostatek plastových dílů, startovala zhruba na přelomu let 1990-1991.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.