Pokud jste zažili devadesátá léta, pak jste zřejmě Škodu Tourist potkávali na silnicích častěji, než si myslíte. Dnes neznámý název totiž zprvu označoval jedno z karosářských modelů jednoho z nejdůležitějších automobilů, jaký kdy v Mladé Boleslavi vznikl.
Někdo se dnes může na Škodu Favorit dívat skrz prsty, ovšem právě tento model, na jehož vývoji se podílelo Porsche nebo karosárna Bertone, zajistil mladoboleslavské automobilce pokračování její úspěšné historie a hlavně další vývoj vlastních modelů. Ostatně jak už bylo minulý rok během 30. narozenin tohoto vozu několikrát zdůrazněno, právě model Favorit přesvědčil Volkswagen k investici do Škodovky.
Nový Favorit byl pro Mladou Boleslav revolucí hned v několika směrech. Kromě vpředu uloženého motoru s pohonem předních kol totiž Favorit konečně nabídl i bohatou variaci karoserií - tedy alespoň takové byly plány. Kromě hatchbacku se totiž počítalo i s karoserií kombi, sedan a kupé.
Těmto plánům byl uzpůsoben i vývoj, během kterého byly brány ohledy na co největší unifikaci dílů, což by usnadnilo výrobu i kompletaci jakékoliv z variant. Vlivem napjatého rozpočtu a klesající poptávky se však nakonec od modelů sedan a kupé upustilo, ovšem kombi se stalo trefou do černého.
Kombíky sice na přelomu osmdesátých a devadesátých let ještě nebyly v módě tak jako dnes, ovšem automobilka měla u svých domácích zákazníků dluh, který chtěla splatit. Pokud se totiž podíváme do historie jejích modelů, posledními kombíky v nabídce byly Škoda 1202 a Škoda Octavia Combi - přičemž model 1202 byl na pomezí osobního a užitkového vozu. Další modely pak byly pro stavbu karoserie kombi nevhodné.
Kromě toho byla navíc obrovská poptávka po vozech s karoserií kombi i ze stran státních složek. Policisté potřebovali prostorné vozy pro převoz psů a zdravotníci už se těšili na přestavby s lůžkovou úpravou. Do té doby se totiž nejčastěji spoléhali na Škodu 1203, o které koluje celá řada barvitých legend.
První vozy s karosářskou úpravou kombi byly představeny počátkem roku 1989 a to právě pod názvem Škoda Tourist. První exempláře pak zamířily do služeb ministerstva vnitra, neboť jako policejní vozy mohly být využívány i bez typového schválení.
Označení Tourist se však dá brát spíše za název předsériového modelu, neboť v dobovém tisku se ještě v roce 1989 začíná mluvit o modelu Tourist spíše jako o modelu Forman. To se pak potvrzuje i na strojírenském veletrhu v roce 1990, kde je Forman oficiálně představen a to je ns drobnými odchylkami, jako byla například upravená maska. Sériová výroba Formanu pak i přes některé problémy, jako například nedostatek plastových dílů, startovala zhruba na přelomu let 1990-1991.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.