Pokud bychom se měli pídit po vůbec prvním automobilu, dostali bychom se až do 18. století, kdy byly automobily poháněny ještě párou a stále se jednalo jen o první krůčky. Mnohem zajímavější začala být situace až s příchodem prvního automobilu poháněného spalovacím motorem, kterým byl Benz Patent Motorwagen.
Když Karl Benz představil v roce 1886 automobil poháněný spalovacím motorem, kterým je celosvětově známá tříkolka Benz Patent Motorwagen, položil tím základy motorismu, na kterých se začalo stavět po celém světě. Své by o tom mohla vyprávět i kopřivnická Tatra, která se roku 1888 stala jednou z prvních automobilek světa a to díky modelu NW Präsident.
A zatímco Benzův Motorwagen se dá považovat za první automobil v západní Evropě, kopřivnický Präsident bývá často označován za první automobil střední a východní Evropy. Jak ovšem probíhal vývoj automobilů v největších mocnostech na východ i na západ?
V USA i Rusku pobíhaly experimenty s párou poháněnými automobily také již od 18. století, ovšem první automobily v moderním slova smyslu dorazily až později.
Vůbec první ruský automobil se spalovacím motorem byl představen 14. června 1896 na výstavě umění Arts Exhibition ve městě Nižnij Novgorod a jeho autory byly Eugene Yakovlev a Pyotr Freze. Inspirací ke stavbě jejich automobilu se přitom stala Benzův automobil Victoria, který viděli v roce 1893 na výstavě v Chicagu.
Eugene Yakovlev byl vysloužilým námořníkem, který se však věnoval vývoji spalovacích motorů a v této oblasti byl dokonce držitelem několika patentů. Pyotr Freze byl zase konstruktérem a vlastníkem společnosti, která se zabývala stavbou kočárů. Dohromady tak měly dokonalé předpoklady k úspěchu.
Konstrukce jejich prvního automobilu vycházela z klasického otevřeného kočáru, který byl vybaven horizontálním spalovacím motorem umístěným vzadu a dřevěnými koly rozdílných velikostí (vzadu větší) s tenkými gumovými pneumatikami.
Motor o výkonu dvou koní dokázal rozjet dvoumístný kočár až k rychlosti 21 km/h a díky velké zásobě paliva vydržel v chodu nepřetržitě až 10 hodin. Ačkoliv byl vůz inspirován Benzovou Victorií, nacházelo se na něm několik unikátních a patentovaných řešení, jako například elektrický startér s patentovanou svíčkou. Yakovlev navíc motor i převodovku odlehčil a obojí zabíralo méně místa, než v případě Benze a jeho Victorie.
Během své premiéry se vůz setkal s úspěchem, ačkoliv například Car Mikuláš II. z něj příliš nadšený nebyl. Ani nepřízeň královského rodu však dvojici konstruktérů neodradil od rozvoje jejich nápadu. Jejich spolupráce však ukončila předčasná smrt Yakovleva, který zemřel v pouhých 41 letech.
Hledání informací o prvním americkém automobilu bylo komplikovanější, neboť neexistuje dostatek relevantních dokumentů. Například Britannica uvádí, že podle některých historiků může být za autora prvního amerického automobilu se spalovacím motorem považován Sephaniah Reese, který údajně již v roce 1887 postavil tříkolku poháněnou benzínovým spalovacím motorem.
Podle několika dalších zdrojů však byli prvními úspěšnými americkými konstruktéry automobilu se spalovacím motorem bratři Charler E. Duryea a J. Frank Duryea. Původně výrobce kol z Washingtonu D.C. měli svůj prví automobil vyzkoušet již 21. září 1993.
Základem jejich automobilu měl být starší kočár, který bratři pořídili údajně za 70 dolarů. Ten byl doplněn jednoválcovým motorem s elektrickým zapalováním, který disponoval výkonem 4 koní. Během následujících let mělo být na automobilu provedeno několik změn, díky kterým se vůz v roce 1895 zapsal do historie.
Můžeme mít totiž pochybnosti o tom, zda se skutečně jednalo o první americký vůz se spalovacím motorem. Nikdo už mu ovšem nemůže sebrat titul prvního automobilu, který vyhrál první americký automobilový závod.
Ten se konal v 28. listopadu roku 1895 a jeho 87.48 km dlouhá trasa vedla z Chicaga do města Evanston a zpět. Kromě amerického automobilu, který řídil Frank Duryea, dojel do cíle ještě jeden automobil značky Benz.
Po tomto vítězství se o automobily Duryea zvedla vlna zájmu a ještě do konce roku 1896 vzniklo dalších 13 ručně vyrobených kusů tohoto modelu. Prvních 10 prodaných automobilů v USA bylo právě značky Duryea, díky čemuž se společnost zapsala do historie jako první komerčně úspěšný americký výrobce vozidel.
Následovalo několik úspěchů a to dokonce i na evropské půdě - bratři totiž odeslali dva modely i do Británie, kde se zúčastnily jednoho z nejstarších závodů světa London to Brighton Veteran Car Run. Za volant jednoho z vozů opět usedl Frank, který opět zvítězil a to s náskokem 75 minut před dalším soutěžícím.
Kromě úspěchů však následovalo i jedeno smutné prvenství. V roce 1986 se totiž automobil značky Duryea zapletl do jedné z prvních automobilových nehod, během které byl v New Yorku sražen cyklista. Cyklista skončil se zlomenou nohou a řidič automobilu strávil noc ve vězení.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.