Pokud bychom se měli pídit po vůbec prvním automobilu, dostali bychom se až do 18. století, kdy byly automobily poháněny ještě párou a stále se jednalo jen o první krůčky. Mnohem zajímavější začala být situace až s příchodem prvního automobilu poháněného spalovacím motorem, kterým byl Benz Patent Motorwagen.
Když Karl Benz představil v roce 1886 automobil poháněný spalovacím motorem, kterým je celosvětově známá tříkolka Benz Patent Motorwagen, položil tím základy motorismu, na kterých se začalo stavět po celém světě. Své by o tom mohla vyprávět i kopřivnická Tatra, která se roku 1888 stala jednou z prvních automobilek světa a to díky modelu NW Präsident.
A zatímco Benzův Motorwagen se dá považovat za první automobil v západní Evropě, kopřivnický Präsident bývá často označován za první automobil střední a východní Evropy. Jak ovšem probíhal vývoj automobilů v největších mocnostech na východ i na západ?
V USA i Rusku pobíhaly experimenty s párou poháněnými automobily také již od 18. století, ovšem první automobily v moderním slova smyslu dorazily až později.
Vůbec první ruský automobil se spalovacím motorem byl představen 14. června 1896 na výstavě umění Arts Exhibition ve městě Nižnij Novgorod a jeho autory byly Eugene Yakovlev a Pyotr Freze. Inspirací ke stavbě jejich automobilu se přitom stala Benzův automobil Victoria, který viděli v roce 1893 na výstavě v Chicagu.
Eugene Yakovlev byl vysloužilým námořníkem, který se však věnoval vývoji spalovacích motorů a v této oblasti byl dokonce držitelem několika patentů. Pyotr Freze byl zase konstruktérem a vlastníkem společnosti, která se zabývala stavbou kočárů. Dohromady tak měly dokonalé předpoklady k úspěchu.
Konstrukce jejich prvního automobilu vycházela z klasického otevřeného kočáru, který byl vybaven horizontálním spalovacím motorem umístěným vzadu a dřevěnými koly rozdílných velikostí (vzadu větší) s tenkými gumovými pneumatikami.
Motor o výkonu dvou koní dokázal rozjet dvoumístný kočár až k rychlosti 21 km/h a díky velké zásobě paliva vydržel v chodu nepřetržitě až 10 hodin. Ačkoliv byl vůz inspirován Benzovou Victorií, nacházelo se na něm několik unikátních a patentovaných řešení, jako například elektrický startér s patentovanou svíčkou. Yakovlev navíc motor i převodovku odlehčil a obojí zabíralo méně místa, než v případě Benze a jeho Victorie.
Během své premiéry se vůz setkal s úspěchem, ačkoliv například Car Mikuláš II. z něj příliš nadšený nebyl. Ani nepřízeň královského rodu však dvojici konstruktérů neodradil od rozvoje jejich nápadu. Jejich spolupráce však ukončila předčasná smrt Yakovleva, který zemřel v pouhých 41 letech.
Hledání informací o prvním americkém automobilu bylo komplikovanější, neboť neexistuje dostatek relevantních dokumentů. Například Britannica uvádí, že podle některých historiků může být za autora prvního amerického automobilu se spalovacím motorem považován Sephaniah Reese, který údajně již v roce 1887 postavil tříkolku poháněnou benzínovým spalovacím motorem.
Podle několika dalších zdrojů však byli prvními úspěšnými americkými konstruktéry automobilu se spalovacím motorem bratři Charler E. Duryea a J. Frank Duryea. Původně výrobce kol z Washingtonu D.C. měli svůj prví automobil vyzkoušet již 21. září 1993.
Základem jejich automobilu měl být starší kočár, který bratři pořídili údajně za 70 dolarů. Ten byl doplněn jednoválcovým motorem s elektrickým zapalováním, který disponoval výkonem 4 koní. Během následujících let mělo být na automobilu provedeno několik změn, díky kterým se vůz v roce 1895 zapsal do historie.
Můžeme mít totiž pochybnosti o tom, zda se skutečně jednalo o první americký vůz se spalovacím motorem. Nikdo už mu ovšem nemůže sebrat titul prvního automobilu, který vyhrál první americký automobilový závod.
Ten se konal v 28. listopadu roku 1895 a jeho 87.48 km dlouhá trasa vedla z Chicaga do města Evanston a zpět. Kromě amerického automobilu, který řídil Frank Duryea, dojel do cíle ještě jeden automobil značky Benz.
Po tomto vítězství se o automobily Duryea zvedla vlna zájmu a ještě do konce roku 1896 vzniklo dalších 13 ručně vyrobených kusů tohoto modelu. Prvních 10 prodaných automobilů v USA bylo právě značky Duryea, díky čemuž se společnost zapsala do historie jako první komerčně úspěšný americký výrobce vozidel.
Následovalo několik úspěchů a to dokonce i na evropské půdě - bratři totiž odeslali dva modely i do Británie, kde se zúčastnily jednoho z nejstarších závodů světa London to Brighton Veteran Car Run. Za volant jednoho z vozů opět usedl Frank, který opět zvítězil a to s náskokem 75 minut před dalším soutěžícím.
Kromě úspěchů však následovalo i jedeno smutné prvenství. V roce 1986 se totiž automobil značky Duryea zapletl do jedné z prvních automobilových nehod, během které byl v New Yorku sražen cyklista. Cyklista skončil se zlomenou nohou a řidič automobilu strávil noc ve vězení.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?