Pokud bychom se měli pídit po vůbec prvním automobilu, dostali bychom se až do 18. století, kdy byly automobily poháněny ještě párou a stále se jednalo jen o první krůčky. Mnohem zajímavější začala být situace až s příchodem prvního automobilu poháněného spalovacím motorem, kterým byl Benz Patent Motorwagen.
Když Karl Benz představil v roce 1886 automobil poháněný spalovacím motorem, kterým je celosvětově známá tříkolka Benz Patent Motorwagen, položil tím základy motorismu, na kterých se začalo stavět po celém světě. Své by o tom mohla vyprávět i kopřivnická Tatra, která se roku 1888 stala jednou z prvních automobilek světa a to díky modelu NW Präsident.
A zatímco Benzův Motorwagen se dá považovat za první automobil v západní Evropě, kopřivnický Präsident bývá často označován za první automobil střední a východní Evropy. Jak ovšem probíhal vývoj automobilů v největších mocnostech na východ i na západ?
V USA i Rusku pobíhaly experimenty s párou poháněnými automobily také již od 18. století, ovšem první automobily v moderním slova smyslu dorazily až později.
Vůbec první ruský automobil se spalovacím motorem byl představen 14. června 1896 na výstavě umění Arts Exhibition ve městě Nižnij Novgorod a jeho autory byly Eugene Yakovlev a Pyotr Freze. Inspirací ke stavbě jejich automobilu se přitom stala Benzův automobil Victoria, který viděli v roce 1893 na výstavě v Chicagu.
Eugene Yakovlev byl vysloužilým námořníkem, který se však věnoval vývoji spalovacích motorů a v této oblasti byl dokonce držitelem několika patentů. Pyotr Freze byl zase konstruktérem a vlastníkem společnosti, která se zabývala stavbou kočárů. Dohromady tak měly dokonalé předpoklady k úspěchu.
Konstrukce jejich prvního automobilu vycházela z klasického otevřeného kočáru, který byl vybaven horizontálním spalovacím motorem umístěným vzadu a dřevěnými koly rozdílných velikostí (vzadu větší) s tenkými gumovými pneumatikami.
Motor o výkonu dvou koní dokázal rozjet dvoumístný kočár až k rychlosti 21 km/h a díky velké zásobě paliva vydržel v chodu nepřetržitě až 10 hodin. Ačkoliv byl vůz inspirován Benzovou Victorií, nacházelo se na něm několik unikátních a patentovaných řešení, jako například elektrický startér s patentovanou svíčkou. Yakovlev navíc motor i převodovku odlehčil a obojí zabíralo méně místa, než v případě Benze a jeho Victorie.
Během své premiéry se vůz setkal s úspěchem, ačkoliv například Car Mikuláš II. z něj příliš nadšený nebyl. Ani nepřízeň královského rodu však dvojici konstruktérů neodradil od rozvoje jejich nápadu. Jejich spolupráce však ukončila předčasná smrt Yakovleva, který zemřel v pouhých 41 letech.
Hledání informací o prvním americkém automobilu bylo komplikovanější, neboť neexistuje dostatek relevantních dokumentů. Například Britannica uvádí, že podle některých historiků může být za autora prvního amerického automobilu se spalovacím motorem považován Sephaniah Reese, který údajně již v roce 1887 postavil tříkolku poháněnou benzínovým spalovacím motorem.
Podle několika dalších zdrojů však byli prvními úspěšnými americkými konstruktéry automobilu se spalovacím motorem bratři Charler E. Duryea a J. Frank Duryea. Původně výrobce kol z Washingtonu D.C. měli svůj prví automobil vyzkoušet již 21. září 1993.
Základem jejich automobilu měl být starší kočár, který bratři pořídili údajně za 70 dolarů. Ten byl doplněn jednoválcovým motorem s elektrickým zapalováním, který disponoval výkonem 4 koní. Během následujících let mělo být na automobilu provedeno několik změn, díky kterým se vůz v roce 1895 zapsal do historie.
Můžeme mít totiž pochybnosti o tom, zda se skutečně jednalo o první americký vůz se spalovacím motorem. Nikdo už mu ovšem nemůže sebrat titul prvního automobilu, který vyhrál první americký automobilový závod.
Ten se konal v 28. listopadu roku 1895 a jeho 87.48 km dlouhá trasa vedla z Chicaga do města Evanston a zpět. Kromě amerického automobilu, který řídil Frank Duryea, dojel do cíle ještě jeden automobil značky Benz.
Po tomto vítězství se o automobily Duryea zvedla vlna zájmu a ještě do konce roku 1896 vzniklo dalších 13 ručně vyrobených kusů tohoto modelu. Prvních 10 prodaných automobilů v USA bylo právě značky Duryea, díky čemuž se společnost zapsala do historie jako první komerčně úspěšný americký výrobce vozidel.
Následovalo několik úspěchů a to dokonce i na evropské půdě - bratři totiž odeslali dva modely i do Británie, kde se zúčastnily jednoho z nejstarších závodů světa London to Brighton Veteran Car Run. Za volant jednoho z vozů opět usedl Frank, který opět zvítězil a to s náskokem 75 minut před dalším soutěžícím.
Kromě úspěchů však následovalo i jedeno smutné prvenství. V roce 1986 se totiž automobil značky Duryea zapletl do jedné z prvních automobilových nehod, během které byl v New Yorku sražen cyklista. Cyklista skončil se zlomenou nohou a řidič automobilu strávil noc ve vězení.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.