Není to tak dávno, co jsme se věnovali nejdražším veteránům a jejich těžko uvěřitelným cenám. Když jsme tedy narazili na pravděpodobně nejdražší motorku světa. rozhodně nám nemohla uniknout - a to se přitom motorkám příliš nevěnujeme. Vincent Black Lightning je však takový unikát, že si zaslouží být výjimkou.
Když se v roce 1948 představil motocykl Vincent Black Lightning, jednalo se o nejrychlejší a zřejmě i nejžádanější motorku na světě. Bez jakýchkoliv úprav a ve zcela sériovém stavu totiž dokázala dosahovat rychlostí okolo 150 mil za hodinu, tedy cca 241 km/h, ovšem tedy pouze pokud k tomu měl řidič dostatek odvahy. Výkon brzd se totiž ani v nejmenším nerovnal výkonu motoru.
Celý projekt Vincent Black Lightning začal již v roce 1947, kdy si Jack Sutees, jeden z dealerů společnosti Vincent, objednal motocykl Vincent Rapide s řadou úprav pro závodění. Motor pro jeho motocykl však vznikl ve dvou provedeních, přičemž ten druhý nakonec skončil ve stroji známém jako Gunga Din" - v podstatě se jednalo o testovací platformu, ze které byly později odvozeny motocykly Vincent Black Shadow a Vincent Black Lightning.
Mimochodem, i pokud by vás nezajímal svět motocyklů, jméno Surtees byste znát mohli. John Surtees, syn Jacka, je totiž dodnes jediným závodníkem, který dokázal vyhrát "Grand Prix World Championships" na motocyklu i za volantem, jak připomíná Silodrome, který na motocykl upozornil.
Vraťme se ale k samotnému stroji. Black Shadow a Black Lightning byly poháněny motorem V-twin, který navrhl australský technik Phil Irving. Ten přitom přišel se svým motorem v podstatě jen náhodou - na stole měl mít totiž nákresy jednoválcového motoru z Vincent Meteor, které se mu však náhodně překryly. Tím vznikl obraz motoru V-twin, který mohl už na první pohled skvěle fungovat. A po pár úpravách a výrobě nových dílů se tato teorie potvrdila.
Irving navíc neskončit jen u motorů. Později během své kariéry vyvinul motor Repco V8 RB620, se kterým australský jezdec Jack Brabham vyhrál v roce 1966 pohár Formule 1 pro nejlepšího jezdce i nejlepší tým. Proti němu přitom stála celá řada významných automobilek s předními techniky z celého světa.
Motocykl Black Lightning byl původně vyvíjen jako závodní stroj určený k případnému lámání rychlostních rekordů, ovšem mohl být i licencován pro silniční použití. Jeho závodní kořeny však potvrzuje i technika motoru V-Twin o objemu 998 cc, který byl vyráběn přímo s ohledem na maximální výkon.
Výrazně upravený motor byl schopen poskytnout cca 52 kW (70 koní), což bylo o 15 koní více, než nabízel motor V-twin v Black Shadow. Black Lightning navíc vážil pouze 170 kg, zatímco Black Shadow 208 kg. Maximální rychlost 241.4 km/h ověřovala řada jezdců, mezi kterými nechyběl ani legendární Rollie Free. Ten vytvořil s upraveným Black Lightning americký rychlostní rekord pro motocykly v roce 1948 na trati Bonneville Salt Flats.
Mezi lety 1948 až 1952 vyrobila společnost Vincent-HRD pouhých 33 exemplářů modelu Black Lightning, přičemž do dnešních dnů se mělo v původním stavu dochovat cca 19 kusů. Jejich ceny tak začaly raketově stoupat, díky čemuž si "Černý Blesk" vysloužil mezi sběrateli přezdívku „Ferrari GTO na dvou kolech."
Stejně jako Ferrari GTO, i Black Lightning je nejdražším motocyklem na světě a očekává se, že dodnes nejdražší prodaný kus by opět mohl předběhnout jen Black Lightning. Mimochodem - tím vůbec nejdražším je motocykl, se kterým Jack Ehrett stanovil nový australský pozemní rekord. Tato motorka se totiž vydražila za cca 929 000 dolarů, tedy necelých 20.6 mil. korun.
Motocykl na fotografiích byl vyroben v roce 1949 a je druhým kdy vyrobeným Vincentem Black Lightning. Jeho prvním vlastníkem se stal švýcarský závodník Hans Starkle, který byl současně továrním jezdcem NSU. Kromě toho má navíc motorka kompletní historii všech svých vlastníků.
Až se tedy 6. října objeví na aukci společnosti Bonhams konané v Barber Motorsports Museum v americkém Birminghamu (stát Alabama), očekává se enormní zájem z celého světa. V současnosti předpokládaná prodejní cena se zatím pohybuje v rozmezí 400 až 500 000 dolarů, ovšem do doby konání aukce se může přihlásit podstatně víc lidí, což by cenu motocyklu mohlo ještě navýšit. Nemluvě o tom, že prodejní rekordy v poslední době padaly překvapivě často.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?