Není to tak dávno, co jsme se věnovali nejdražším veteránům a jejich těžko uvěřitelným cenám. Když jsme tedy narazili na pravděpodobně nejdražší motorku světa. rozhodně nám nemohla uniknout - a to se přitom motorkám příliš nevěnujeme. Vincent Black Lightning je však takový unikát, že si zaslouží být výjimkou.
Když se v roce 1948 představil motocykl Vincent Black Lightning, jednalo se o nejrychlejší a zřejmě i nejžádanější motorku na světě. Bez jakýchkoliv úprav a ve zcela sériovém stavu totiž dokázala dosahovat rychlostí okolo 150 mil za hodinu, tedy cca 241 km/h, ovšem tedy pouze pokud k tomu měl řidič dostatek odvahy. Výkon brzd se totiž ani v nejmenším nerovnal výkonu motoru.
Celý projekt Vincent Black Lightning začal již v roce 1947, kdy si Jack Sutees, jeden z dealerů společnosti Vincent, objednal motocykl Vincent Rapide s řadou úprav pro závodění. Motor pro jeho motocykl však vznikl ve dvou provedeních, přičemž ten druhý nakonec skončil ve stroji známém jako Gunga Din" - v podstatě se jednalo o testovací platformu, ze které byly později odvozeny motocykly Vincent Black Shadow a Vincent Black Lightning.
Mimochodem, i pokud by vás nezajímal svět motocyklů, jméno Surtees byste znát mohli. John Surtees, syn Jacka, je totiž dodnes jediným závodníkem, který dokázal vyhrát "Grand Prix World Championships" na motocyklu i za volantem, jak připomíná Silodrome, který na motocykl upozornil.
Vraťme se ale k samotnému stroji. Black Shadow a Black Lightning byly poháněny motorem V-twin, který navrhl australský technik Phil Irving. Ten přitom přišel se svým motorem v podstatě jen náhodou - na stole měl mít totiž nákresy jednoválcového motoru z Vincent Meteor, které se mu však náhodně překryly. Tím vznikl obraz motoru V-twin, který mohl už na první pohled skvěle fungovat. A po pár úpravách a výrobě nových dílů se tato teorie potvrdila.
Irving navíc neskončit jen u motorů. Později během své kariéry vyvinul motor Repco V8 RB620, se kterým australský jezdec Jack Brabham vyhrál v roce 1966 pohár Formule 1 pro nejlepšího jezdce i nejlepší tým. Proti němu přitom stála celá řada významných automobilek s předními techniky z celého světa.
Motocykl Black Lightning byl původně vyvíjen jako závodní stroj určený k případnému lámání rychlostních rekordů, ovšem mohl být i licencován pro silniční použití. Jeho závodní kořeny však potvrzuje i technika motoru V-Twin o objemu 998 cc, který byl vyráběn přímo s ohledem na maximální výkon.
Výrazně upravený motor byl schopen poskytnout cca 52 kW (70 koní), což bylo o 15 koní více, než nabízel motor V-twin v Black Shadow. Black Lightning navíc vážil pouze 170 kg, zatímco Black Shadow 208 kg. Maximální rychlost 241.4 km/h ověřovala řada jezdců, mezi kterými nechyběl ani legendární Rollie Free. Ten vytvořil s upraveným Black Lightning americký rychlostní rekord pro motocykly v roce 1948 na trati Bonneville Salt Flats.
Mezi lety 1948 až 1952 vyrobila společnost Vincent-HRD pouhých 33 exemplářů modelu Black Lightning, přičemž do dnešních dnů se mělo v původním stavu dochovat cca 19 kusů. Jejich ceny tak začaly raketově stoupat, díky čemuž si "Černý Blesk" vysloužil mezi sběrateli přezdívku „Ferrari GTO na dvou kolech."
Stejně jako Ferrari GTO, i Black Lightning je nejdražším motocyklem na světě a očekává se, že dodnes nejdražší prodaný kus by opět mohl předběhnout jen Black Lightning. Mimochodem - tím vůbec nejdražším je motocykl, se kterým Jack Ehrett stanovil nový australský pozemní rekord. Tato motorka se totiž vydražila za cca 929 000 dolarů, tedy necelých 20.6 mil. korun.
Motocykl na fotografiích byl vyroben v roce 1949 a je druhým kdy vyrobeným Vincentem Black Lightning. Jeho prvním vlastníkem se stal švýcarský závodník Hans Starkle, který byl současně továrním jezdcem NSU. Kromě toho má navíc motorka kompletní historii všech svých vlastníků.
Až se tedy 6. října objeví na aukci společnosti Bonhams konané v Barber Motorsports Museum v americkém Birminghamu (stát Alabama), očekává se enormní zájem z celého světa. V současnosti předpokládaná prodejní cena se zatím pohybuje v rozmezí 400 až 500 000 dolarů, ovšem do doby konání aukce se může přihlásit podstatně víc lidí, což by cenu motocyklu mohlo ještě navýšit. Nemluvě o tom, že prodejní rekordy v poslední době padaly překvapivě často.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?