Není to tak dávno, co jsme se věnovali nejdražším veteránům a jejich těžko uvěřitelným cenám. Když jsme tedy narazili na pravděpodobně nejdražší motorku světa. rozhodně nám nemohla uniknout - a to se přitom motorkám příliš nevěnujeme. Vincent Black Lightning je však takový unikát, že si zaslouží být výjimkou.
Když se v roce 1948 představil motocykl Vincent Black Lightning, jednalo se o nejrychlejší a zřejmě i nejžádanější motorku na světě. Bez jakýchkoliv úprav a ve zcela sériovém stavu totiž dokázala dosahovat rychlostí okolo 150 mil za hodinu, tedy cca 241 km/h, ovšem tedy pouze pokud k tomu měl řidič dostatek odvahy. Výkon brzd se totiž ani v nejmenším nerovnal výkonu motoru.
Celý projekt Vincent Black Lightning začal již v roce 1947, kdy si Jack Sutees, jeden z dealerů společnosti Vincent, objednal motocykl Vincent Rapide s řadou úprav pro závodění. Motor pro jeho motocykl však vznikl ve dvou provedeních, přičemž ten druhý nakonec skončil ve stroji známém jako Gunga Din" - v podstatě se jednalo o testovací platformu, ze které byly později odvozeny motocykly Vincent Black Shadow a Vincent Black Lightning.
Mimochodem, i pokud by vás nezajímal svět motocyklů, jméno Surtees byste znát mohli. John Surtees, syn Jacka, je totiž dodnes jediným závodníkem, který dokázal vyhrát "Grand Prix World Championships" na motocyklu i za volantem, jak připomíná Silodrome, který na motocykl upozornil.
Vraťme se ale k samotnému stroji. Black Shadow a Black Lightning byly poháněny motorem V-twin, který navrhl australský technik Phil Irving. Ten přitom přišel se svým motorem v podstatě jen náhodou - na stole měl mít totiž nákresy jednoválcového motoru z Vincent Meteor, které se mu však náhodně překryly. Tím vznikl obraz motoru V-twin, který mohl už na první pohled skvěle fungovat. A po pár úpravách a výrobě nových dílů se tato teorie potvrdila.
Irving navíc neskončit jen u motorů. Později během své kariéry vyvinul motor Repco V8 RB620, se kterým australský jezdec Jack Brabham vyhrál v roce 1966 pohár Formule 1 pro nejlepšího jezdce i nejlepší tým. Proti němu přitom stála celá řada významných automobilek s předními techniky z celého světa.
Motocykl Black Lightning byl původně vyvíjen jako závodní stroj určený k případnému lámání rychlostních rekordů, ovšem mohl být i licencován pro silniční použití. Jeho závodní kořeny však potvrzuje i technika motoru V-Twin o objemu 998 cc, který byl vyráběn přímo s ohledem na maximální výkon.
Výrazně upravený motor byl schopen poskytnout cca 52 kW (70 koní), což bylo o 15 koní více, než nabízel motor V-twin v Black Shadow. Black Lightning navíc vážil pouze 170 kg, zatímco Black Shadow 208 kg. Maximální rychlost 241.4 km/h ověřovala řada jezdců, mezi kterými nechyběl ani legendární Rollie Free. Ten vytvořil s upraveným Black Lightning americký rychlostní rekord pro motocykly v roce 1948 na trati Bonneville Salt Flats.
Mezi lety 1948 až 1952 vyrobila společnost Vincent-HRD pouhých 33 exemplářů modelu Black Lightning, přičemž do dnešních dnů se mělo v původním stavu dochovat cca 19 kusů. Jejich ceny tak začaly raketově stoupat, díky čemuž si "Černý Blesk" vysloužil mezi sběrateli přezdívku „Ferrari GTO na dvou kolech."
Stejně jako Ferrari GTO, i Black Lightning je nejdražším motocyklem na světě a očekává se, že dodnes nejdražší prodaný kus by opět mohl předběhnout jen Black Lightning. Mimochodem - tím vůbec nejdražším je motocykl, se kterým Jack Ehrett stanovil nový australský pozemní rekord. Tato motorka se totiž vydražila za cca 929 000 dolarů, tedy necelých 20.6 mil. korun.
Motocykl na fotografiích byl vyroben v roce 1949 a je druhým kdy vyrobeným Vincentem Black Lightning. Jeho prvním vlastníkem se stal švýcarský závodník Hans Starkle, který byl současně továrním jezdcem NSU. Kromě toho má navíc motorka kompletní historii všech svých vlastníků.
Až se tedy 6. října objeví na aukci společnosti Bonhams konané v Barber Motorsports Museum v americkém Birminghamu (stát Alabama), očekává se enormní zájem z celého světa. V současnosti předpokládaná prodejní cena se zatím pohybuje v rozmezí 400 až 500 000 dolarů, ovšem do doby konání aukce se může přihlásit podstatně víc lidí, což by cenu motocyklu mohlo ještě navýšit. Nemluvě o tom, že prodejní rekordy v poslední době padaly překvapivě často.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.