Růžový Land Rover jako tajná zbraň SAS? Pink Panther děsil nepřátele kdekoliv se objevil

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. července 2018, 17:15 Google+

Když se řekne SAS, většina z nás si představí drsné a válkou ostřílené příslušníky jedné z nejelitnějších armádních jednotek, jejíž historie sahá až do druhé světové války. Příslušníci SAS se angažovali ve většině významných světových konfliktů posledních desetiletí a často se podílejí i na speciálních operacích po celém světě, o kterých většina z nás nemá nejmenší vybavení. Když vám tedy řekneme, že se tito drsňáci vozí v růžových autech, pravděpodobně si budete klepat na čelo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther

Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Co si totiž budeme povídat, růžová není zrovna příliš nenápadnou barvou, která by měla maskovat vybavení těch nejelitnějších příslušníků britské armády. Přesto se v historii SAS dá najít několik speciálních vozidel, k jejichž maskování byla zvolena právě růžová barva. 

Abychom uvedli celou situaci do kontextu, je potřeba se podívat až do dob druhé světové války, kdy se pouštěmi severní Afriky proháněli příslušníci britské elitní skupiny Long Range Desert Group. Ti vyjížděli se svými speciálně upravenými, vybavenými a vyzbrojenými Jeepy na dlouhé expedice do pouště, kde škodili Nacistům jak to jenom šlo.

Příslušníci této jednotky později přecházeli do nově formované jednotky SAS, kam si sebou přinášeli i těžce získané zkušenosti z jednoho z nejextrémnějších bojišť, jakými africké pouště bezesporu jsou.

Po skončení druhé světové války přesedlali Britové z amerických Jeepů na vlastní Land Rovery, jejichž konstrukce však byla Jeepem inspirovaná a tak toho měly oba stroje mnoho společného - tím nejdůležitějším, zejména tedy pro vojenské účely, však byla spolehlivost a vysoká prostupnost terénem.

Po postupné "dekolonizaci Afriky" neměli Britové na první pohled žádný důvod k další přítomnosti v Africe a vývoji speciálních vozidel do této oblasti - ve skutečnosti však význam Afriky s nástupem studené války a objevováním dalších ropných nalezišť dramaticky rostl a SAS tak nemohli zůstat s vývojem techniky pozadu.

První vozidla s označením "Růžový Panter" začala být stavěna již na platformě první generace Land Roveru 1 Series, ovšem z této generace se dochoval zřejmě jen jeden kus, který je vystaven ve Velké Británii. Nás proto o něco více zajímá Pink Panther postavený na platformě série 2A.

Cvičení příslušníků SAS v Ománu | zdroj: youtube.com

Konstrukce tohoto vozidla se totiž stala pro příslušníky SAS skvělým základem, který však bylo potřeba ještě výrazně modifikovat, aby splňoval přísné požadavky pro nasazení v extrémních podmínkách. Většinu základních úprav provedla společnost Marshall z Cambridge a některé menší pak za běhu a díky posbíraným zkušenostem prováděli samotní vojáci. Z vozu tak zmizela střecha, dveře i čelní sklo, na blatnících přibyly "kapsy" pro pušky L1 A1 SLR, rezerva se přesunula z kapoty na přední nárazník (snazší otvírání kapoty & ochrana motoru /posádky), došlo k snižování hmotnosti, atd.

Cílem bylo postavit vůz, který bude moci operovat dlouhé měsíce v pouštních podmínkách a se zásobováním pouze z letadel. Z toho důvodu byl vůz vybaven dvěma palivovými nádržemi (každá na 180 litrů) a po všech stranách byl ověšen kanystry, ve kterých bylo palivo a voda. Přes kanystry navíc často vysely batohy či kapsy se zásobami pro tříčlennou posádku vozidla, která měla být schopna operovat až 6 týdnů bez doplnění zásob.

Aby vůz takovou "nálož" vybavení unesl, musel být jeho podvozek patřičně upraven. Navíc dostal i speciální ochranu před náročným terénem, s jehož zdoláváním měly vozu pomoci i speciální terénní pneumatiky určené speciálně do písečných oblastí. V nejtěžších případech navíc bylo možné použít i tzv. písečné plechy, které byly zavěšeny na boku vozidla. Během vyprošťování si navíc vojáci mohli pomáhat i širokou paletou nářadí, které bylo taktéž umístěné na karoserii.

Bývalý příslušník SAS popisuje vůz ze své sbírky | zdroj: youtube.com

Když už byl tedy vůz zkonstruován na nejtěžší terén a současně zásobován na dlouhodobé operace, bylo potřeba ho i dostatečně vyzbrojit. Před zvýšenou sedačkou spolujezdce tak přibyla speciální lafeta pro kulomet GPMG ráže 7.62 a vzadu sedící třetí člen posádky měl na starost obsluhu rádia nebo lafetované zbraně, kterou mohl být buď další kulomet GMPG, dvojice těchto kulometů nebo těžký kulomet Browning M2. V případě konfrontace s obrněnými cíli měla posádka k dispozici i protipancéřovou zbraň. Zásoby munice pak stačily na vedení vlastní malé války.

Technika vozů tedy byla úctyhodná, ovšem proč růžový lak a přezdívka Růžový Panter? Vysvětlení je prosté a ryze účelné. Zatímco většina z nás si představuje poušť jako nekonečné moře žlutého písku, pouště severní Afriky a Arabského poloostrova mají často narůžovělý nádech. Růžová barva vozidel tak dokonale rozbíjela jejich tvary a vojákům poskytovala to nejlepší možné krytí, díky kterému vozidla splývala s pouští.

Ačkoliv tedy vozidla dorazila k vojákům z automobilky v klasické armádní barvě Deep-Bronze Green a jejich oficiální název zněl Desert Patrol Vehicle, většina milovníků vojenské historie je bude znát hlavně pod označením Pink Panther.

img-responsive

Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther | foto: youtube.com

Na tradici speciálních armádních off-roadů připravených na těžké boje v nejnáročnějším prostředí světa později navázal další speciál, kterým byl Land Rover 110 DPV. Ten podělil i přezdívku Pink Panther, ačkoliv růžová maskovací barva už tou dobou dávno vyšla z módy a dostala se tak údajně jen na pár exemplářů.

Vytisknout

Diskuze: Růžový Land Rover jako tajná zbraň SAS? Pink Panther děsil nepřátele kdekoliv se objevil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Škoda PA-II Želva

Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud