Růžový Land Rover jako tajná zbraň SAS? Pink Panther děsil nepřátele kdekoliv se objevil

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. července 2018, 17:15 Google+

Když se řekne SAS, většina z nás si představí drsné a válkou ostřílené příslušníky jedné z nejelitnějších armádních jednotek, jejíž historie sahá až do druhé světové války. Příslušníci SAS se angažovali ve většině významných světových konfliktů posledních desetiletí a často se podílejí i na speciálních operacích po celém světě, o kterých většina z nás nemá nejmenší vybavení. Když vám tedy řekneme, že se tito drsňáci vozí v růžových autech, pravděpodobně si budete klepat na čelo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther

Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Co si totiž budeme povídat, růžová není zrovna příliš nenápadnou barvou, která by měla maskovat vybavení těch nejelitnějších příslušníků britské armády. Přesto se v historii SAS dá najít několik speciálních vozidel, k jejichž maskování byla zvolena právě růžová barva. 

Abychom uvedli celou situaci do kontextu, je potřeba se podívat až do dob druhé světové války, kdy se pouštěmi severní Afriky proháněli příslušníci britské elitní skupiny Long Range Desert Group. Ti vyjížděli se svými speciálně upravenými, vybavenými a vyzbrojenými Jeepy na dlouhé expedice do pouště, kde škodili Nacistům jak to jenom šlo.

Příslušníci této jednotky později přecházeli do nově formované jednotky SAS, kam si sebou přinášeli i těžce získané zkušenosti z jednoho z nejextrémnějších bojišť, jakými africké pouště bezesporu jsou.

Po skončení druhé světové války přesedlali Britové z amerických Jeepů na vlastní Land Rovery, jejichž konstrukce však byla Jeepem inspirovaná a tak toho měly oba stroje mnoho společného - tím nejdůležitějším, zejména tedy pro vojenské účely, však byla spolehlivost a vysoká prostupnost terénem.

Po postupné "dekolonizaci Afriky" neměli Britové na první pohled žádný důvod k další přítomnosti v Africe a vývoji speciálních vozidel do této oblasti - ve skutečnosti však význam Afriky s nástupem studené války a objevováním dalších ropných nalezišť dramaticky rostl a SAS tak nemohli zůstat s vývojem techniky pozadu.

První vozidla s označením "Růžový Panter" začala být stavěna již na platformě první generace Land Roveru 1 Series, ovšem z této generace se dochoval zřejmě jen jeden kus, který je vystaven ve Velké Británii. Nás proto o něco více zajímá Pink Panther postavený na platformě série 2A.

Cvičení příslušníků SAS v Ománu | zdroj: youtube.com

Konstrukce tohoto vozidla se totiž stala pro příslušníky SAS skvělým základem, který však bylo potřeba ještě výrazně modifikovat, aby splňoval přísné požadavky pro nasazení v extrémních podmínkách. Většinu základních úprav provedla společnost Marshall z Cambridge a některé menší pak za běhu a díky posbíraným zkušenostem prováděli samotní vojáci. Z vozu tak zmizela střecha, dveře i čelní sklo, na blatnících přibyly "kapsy" pro pušky L1 A1 SLR, rezerva se přesunula z kapoty na přední nárazník (snazší otvírání kapoty & ochrana motoru /posádky), došlo k snižování hmotnosti, atd.

Cílem bylo postavit vůz, který bude moci operovat dlouhé měsíce v pouštních podmínkách a se zásobováním pouze z letadel. Z toho důvodu byl vůz vybaven dvěma palivovými nádržemi (každá na 180 litrů) a po všech stranách byl ověšen kanystry, ve kterých bylo palivo a voda. Přes kanystry navíc často vysely batohy či kapsy se zásobami pro tříčlennou posádku vozidla, která měla být schopna operovat až 6 týdnů bez doplnění zásob.

Aby vůz takovou "nálož" vybavení unesl, musel být jeho podvozek patřičně upraven. Navíc dostal i speciální ochranu před náročným terénem, s jehož zdoláváním měly vozu pomoci i speciální terénní pneumatiky určené speciálně do písečných oblastí. V nejtěžších případech navíc bylo možné použít i tzv. písečné plechy, které byly zavěšeny na boku vozidla. Během vyprošťování si navíc vojáci mohli pomáhat i širokou paletou nářadí, které bylo taktéž umístěné na karoserii.

Bývalý příslušník SAS popisuje vůz ze své sbírky | zdroj: youtube.com

Když už byl tedy vůz zkonstruován na nejtěžší terén a současně zásobován na dlouhodobé operace, bylo potřeba ho i dostatečně vyzbrojit. Před zvýšenou sedačkou spolujezdce tak přibyla speciální lafeta pro kulomet GPMG ráže 7.62 a vzadu sedící třetí člen posádky měl na starost obsluhu rádia nebo lafetované zbraně, kterou mohl být buď další kulomet GMPG, dvojice těchto kulometů nebo těžký kulomet Browning M2. V případě konfrontace s obrněnými cíli měla posádka k dispozici i protipancéřovou zbraň. Zásoby munice pak stačily na vedení vlastní malé války.

Technika vozů tedy byla úctyhodná, ovšem proč růžový lak a přezdívka Růžový Panter? Vysvětlení je prosté a ryze účelné. Zatímco většina z nás si představuje poušť jako nekonečné moře žlutého písku, pouště severní Afriky a Arabského poloostrova mají často narůžovělý nádech. Růžová barva vozidel tak dokonale rozbíjela jejich tvary a vojákům poskytovala to nejlepší možné krytí, díky kterému vozidla splývala s pouští.

Ačkoliv tedy vozidla dorazila k vojákům z automobilky v klasické armádní barvě Deep-Bronze Green a jejich oficiální název zněl Desert Patrol Vehicle, většina milovníků vojenské historie je bude znát hlavně pod označením Pink Panther.

img-responsive

Růžový Land Rover série 2A v úpravě pro pouštní nasazení jednotek SAS se zapsal do historie pod přezdívkou Pink Panther | foto: youtube.com

Na tradici speciálních armádních off-roadů připravených na těžké boje v nejnáročnějším prostředí světa později navázal další speciál, kterým byl Land Rover 110 DPV. Ten podělil i přezdívku Pink Panther, ačkoliv růžová maskovací barva už tou dobou dávno vyšla z módy a dostala se tak údajně jen na pár exemplářů.

Vytisknout

Diskuze: Růžový Land Rover jako tajná zbraň SAS? Pink Panther děsil nepřátele kdekoliv se objevil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

reklama

Doporučujeme

Škoda PA-II Želva

Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

  2. ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

  3. Úpravy Gumbal kára, část druhá

  4. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  5. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  6. Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud