Pod pojmem americké vozy padesátých let si většina z nás pravděpodobně představí stroje jako Ford Mustang a další zástupce rozvíjející se třídy "Muscle Cars." Ještě před jejich příchodem však americké automobilky různě experimentovaly s designem a často si k tomu braly na pomoc i evropská designová studia.
Příkladem může být americká automobilka Chrysler, která úzce spolupracovala s italskou karosárnou a později i automobilkou Ghia. Za této spolupráce vzniklo během padesátých a šedesátých let několik úchvatných modelů, včetně L 6.4., na který Chrysler dodával většinu dílů. Tento model si poté mimo jiné pořídil i Frank Sinatra.
Nyní se však pojďme podívat na podstatně vzácnější model, který se brzy objeví na světoznámé akci příznivců klasických vozů - Pebble Beach. Společně s modely jako Chrysler ST Special 1955 se zde totiž objeví i vzácný koncept Plymouth Asimmetrica Roadster, který je jediným svého druhu.
Malý znak karosárny Ghia si nejspíš většina z nás pamatuje z automobilů značky Ford, což bylo způsobené převzetím italské společnosti americkým gigantem v roce 1970. Od té doby se znakem Ghia označovaly vybrané prémiové a luxusní modely.
Zhruba desetiletí předtím však byla Carrozzeria Ghia partnerem americké automobilky Chrysler, se kterou spolupracovala 15 let a společnými silami připravily několik nádherných modelů. Ty byly většinou postaveny na technickém základu modelů Chrysler, zatím co designové karoserie z návrhů Virgila Exnera byly zhotovovány v Turíně.
Jedním z těchto projektů byla i Asimmetrica roadster, která se však díky svým rozměrům snadno mohla stát tradičním čtyřmístným kabrioletem. Místo za zadními sedačkami však bylo nakonec ponecháno prázdné a vůz si tak udržel vznešenější a možná i sportovnější charakter.
Svůj název si Chrysler vysloužil svou velice zvláštní kapotou, která byla na straně před řidičem vyboulena. Pod tímto velice netradičním designovým prvkem se ukrývalo sání, ke kterému vedl malý nádech již na začátku kapoty. Vyboulená část kapoty navíc symbolicky pokračuje i za řidičem - na kufru ji totiž symbolizuje malá "ploutev."
Pod kapotou se ukrýval 2.8 litrový řadový šestiválec o výkonu 101 koní, který automobilka vypůjčila z modelu Valiant. Designově vůz vycházel z konceptu XNR, který byl prezentován dva roky před premiérou Assimetricy a nikdy se nedostal do výroby. Na tom však rozhodně není žádná škoda, neboť jeho design nepůsobil příliš vznešeně ani elegantně. Byl to však unikát a je velkým štěstím, že se ho podařilo dochovat až do dnešních dnů.
Unikátem je i model Asimmetrica, a to hned v několika ohledech. Samotný design vozu, pokud se podíváme na jeho jednotlivé prvky, působí velice poutavě a zajímavě. Problém však nastává, jakmile se všechno spojí dohromady. Veškerá extravagantnost působí poněkud unyle . Za pozornost však rozhodně stojí interiér, který nabízí tradiční italskou sofistikovanost, kožená sedadla, dřevěný volant a celkově budí prémiový dojem.
Vůz vznikl pouze v jednom kusu, který si podle knihy "Encyclopedia of Classic Cars: Sports Cars 1945-1975" od autora Rob de la Rive Box koupil slavný spisovatel Georges Simenon. A pokud nepatříte k milovníkům detektivek, pak věřte, že právě tento autor stvořil slavného francouzského detektiva jménem Maigret.
Kolik majitelů vůz vystřídal netušíme, ovšem v devadesátých letech měl podstoupit celkovou renovaci a jistou dobu si měl pobýt i v kalifornském muzeu. Od 24. do 25. srpna však bude vůz vystaven na slavné akce Pebble Beach, kde se o něj jistě semele pořádná mela během aukce klasických vozů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.