Pod pojmem americké vozy padesátých let si většina z nás pravděpodobně představí stroje jako Ford Mustang a další zástupce rozvíjející se třídy "Muscle Cars." Ještě před jejich příchodem však americké automobilky různě experimentovaly s designem a často si k tomu braly na pomoc i evropská designová studia.
Příkladem může být americká automobilka Chrysler, která úzce spolupracovala s italskou karosárnou a později i automobilkou Ghia. Za této spolupráce vzniklo během padesátých a šedesátých let několik úchvatných modelů, včetně L 6.4., na který Chrysler dodával většinu dílů. Tento model si poté mimo jiné pořídil i Frank Sinatra.
Nyní se však pojďme podívat na podstatně vzácnější model, který se brzy objeví na světoznámé akci příznivců klasických vozů - Pebble Beach. Společně s modely jako Chrysler ST Special 1955 se zde totiž objeví i vzácný koncept Plymouth Asimmetrica Roadster, který je jediným svého druhu.
Malý znak karosárny Ghia si nejspíš většina z nás pamatuje z automobilů značky Ford, což bylo způsobené převzetím italské společnosti americkým gigantem v roce 1970. Od té doby se znakem Ghia označovaly vybrané prémiové a luxusní modely.
Zhruba desetiletí předtím však byla Carrozzeria Ghia partnerem americké automobilky Chrysler, se kterou spolupracovala 15 let a společnými silami připravily několik nádherných modelů. Ty byly většinou postaveny na technickém základu modelů Chrysler, zatím co designové karoserie z návrhů Virgila Exnera byly zhotovovány v Turíně.
Jedním z těchto projektů byla i Asimmetrica roadster, která se však díky svým rozměrům snadno mohla stát tradičním čtyřmístným kabrioletem. Místo za zadními sedačkami však bylo nakonec ponecháno prázdné a vůz si tak udržel vznešenější a možná i sportovnější charakter.
Svůj název si Chrysler vysloužil svou velice zvláštní kapotou, která byla na straně před řidičem vyboulena. Pod tímto velice netradičním designovým prvkem se ukrývalo sání, ke kterému vedl malý nádech již na začátku kapoty. Vyboulená část kapoty navíc symbolicky pokračuje i za řidičem - na kufru ji totiž symbolizuje malá "ploutev."
Pod kapotou se ukrýval 2.8 litrový řadový šestiválec o výkonu 101 koní, který automobilka vypůjčila z modelu Valiant. Designově vůz vycházel z konceptu XNR, který byl prezentován dva roky před premiérou Assimetricy a nikdy se nedostal do výroby. Na tom však rozhodně není žádná škoda, neboť jeho design nepůsobil příliš vznešeně ani elegantně. Byl to však unikát a je velkým štěstím, že se ho podařilo dochovat až do dnešních dnů.
Unikátem je i model Asimmetrica, a to hned v několika ohledech. Samotný design vozu, pokud se podíváme na jeho jednotlivé prvky, působí velice poutavě a zajímavě. Problém však nastává, jakmile se všechno spojí dohromady. Veškerá extravagantnost působí poněkud unyle . Za pozornost však rozhodně stojí interiér, který nabízí tradiční italskou sofistikovanost, kožená sedadla, dřevěný volant a celkově budí prémiový dojem.
Vůz vznikl pouze v jednom kusu, který si podle knihy "Encyclopedia of Classic Cars: Sports Cars 1945-1975" od autora Rob de la Rive Box koupil slavný spisovatel Georges Simenon. A pokud nepatříte k milovníkům detektivek, pak věřte, že právě tento autor stvořil slavného francouzského detektiva jménem Maigret.
Kolik majitelů vůz vystřídal netušíme, ovšem v devadesátých letech měl podstoupit celkovou renovaci a jistou dobu si měl pobýt i v kalifornském muzeu. Od 24. do 25. srpna však bude vůz vystaven na slavné akce Pebble Beach, kde se o něj jistě semele pořádná mela během aukce klasických vozů.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.