Kontroverzní design 60. let? Plymouth Asimmetrica se striktně držel svého jména

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 27. června 2018, 16:59 Google+

Pod pojmem americké vozy padesátých let si většina z nás pravděpodobně představí stroje jako Ford Mustang a další zástupce rozvíjející se třídy "Muscle Cars." Ještě před jejich příchodem však americké automobilky různě experimentovaly s designem a často si k tomu braly na pomoc i evropská designová studia.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia

Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia | foto: www.rmsothebys.com

Sdílejte článek

Příkladem může být americká automobilka Chrysler, která úzce spolupracovala s italskou karosárnou a později i automobilkou Ghia. Za této spolupráce vzniklo během padesátých a šedesátých let několik úchvatných modelů, včetně L 6.4., na který Chrysler dodával většinu dílů. Tento model si poté mimo jiné pořídil i Frank Sinatra. 

Nyní se však pojďme podívat na podstatně vzácnější model, který se brzy objeví na světoznámé akci příznivců klasických vozů - Pebble Beach. Společně s modely jako Chrysler ST Special 1955 se zde totiž objeví i vzácný koncept Plymouth Asimmetrica Roadster, který je jediným svého druhu.

Malý znak karosárny Ghia si nejspíš většina z nás pamatuje z automobilů značky Ford, což bylo způsobené převzetím italské společnosti americkým gigantem v roce 1970. Od té doby se znakem Ghia označovaly vybrané prémiové a luxusní modely.

Zhruba desetiletí předtím však byla Carrozzeria Ghia partnerem americké automobilky Chrysler, se kterou spolupracovala 15 let a společnými silami připravily několik nádherných modelů. Ty byly většinou postaveny na technickém základu modelů Chrysler, zatím co designové karoserie z návrhů Virgila Exnera byly zhotovovány v Turíně.

Jedním z těchto projektů byla i Asimmetrica roadster, která se však díky svým rozměrům snadno mohla stát tradičním čtyřmístným kabrioletem. Místo za zadními sedačkami však bylo nakonec ponecháno prázdné a vůz si tak udržel vznešenější a možná i sportovnější charakter.

Svůj název si Chrysler vysloužil svou velice zvláštní kapotou, která byla na straně před řidičem vyboulena. Pod tímto velice netradičním designovým prvkem se ukrývalo sání, ke kterému vedl malý nádech již na začátku kapoty. Vyboulená část kapoty navíc symbolicky pokračuje i za řidičem - na kufru ji totiž symbolizuje malá "ploutev."

Pod kapotou se ukrýval 2.8 litrový řadový šestiválec o výkonu 101 koní, který automobilka vypůjčila z modelu Valiant. Designově vůz vycházel z konceptu XNR, který byl prezentován dva roky před premiérou Assimetricy a nikdy se nedostal do výroby. Na tom však rozhodně není žádná škoda, neboť jeho design nepůsobil příliš vznešeně ani elegantně. Byl to však unikát a je velkým štěstím, že se ho podařilo dochovat až do dnešních dnů.

Unikátem je i model Asimmetrica, a to hned v několika ohledech. Samotný design vozu, pokud se podíváme na jeho jednotlivé prvky, působí velice poutavě a zajímavě. Problém však nastává, jakmile se všechno spojí dohromady. Veškerá extravagantnost působí poněkud unyle . Za pozornost však rozhodně stojí interiér, který nabízí tradiční italskou sofistikovanost, kožená sedadla, dřevěný volant a celkově budí prémiový dojem.

img-responsive

Plymouth Asimmetrica z roku 1961 je naprostý unikát, na jehož designu se podílela Carrozzeria Ghia | foto: www.rmsothebys.com

Vůz vznikl pouze v jednom kusu, který si podle knihy "Encyclopedia of Classic Cars: Sports Cars 1945-1975" od autora Rob de la Rive Box koupil slavný spisovatel Georges Simenon. A pokud nepatříte k milovníkům detektivek, pak věřte, že právě tento autor stvořil slavného francouzského detektiva jménem Maigret.

Kolik majitelů vůz vystřídal netušíme, ovšem v devadesátých letech měl podstoupit celkovou renovaci a jistou dobu si měl pobýt i v kalifornském muzeu. Od 24. do 25. srpna však bude vůz vystaven na slavné akce Pebble Beach, kde se o něj jistě semele pořádná mela během aukce klasických vozů. 

Vytisknout

Diskuze: Kontroverzní design 60. let? Plymouth Asimmetrica se striktně držel svého jména

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mercedes-AMG E53 kabriolet

Blíží se soumrak kabrioletů? Posledním hřebíkem do rakve může být Trumpovo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud