Automobily ze sovětské a ruské produkce se často mohly pochlubit velice jednoduchou a díky tomu i odolnou technikou, k jejímuž provozování a údržbě stačí jen elementární znalosti, kladivo, kleště a kus drátu. Na přelomu tisíciletí však v Rusku ze zbytků sovětských aut vyrobili stroj, který z dnešního pohledu předběhl svou dobu. A to poměrně výrazně.
Zatím co dnes patří automobily z kategorie SUV a crossovery k tomu nejoblíbenějšímu na trhu, v devadesátých letech si teprve vyšlapávaly svou cestičku ke slávě. Do experimentů s nimi se postupně pouštěla celá řada automobilek, mezi kterými poněkud překvapivě nechyběla ani Lada.
Ta samozřejmě již desítky let vyráběla klasický off-road Lada Niva, který byl však stvořen převážně pro tvrdou práci v extrémních podmínkách a do města se moc nehodil. Proto přišla automobilka s modelem Tarzan, který je vlastně dokonalým příkladem crossoveru, tedy kombinace běžného hatchbacku s terénním vozem.
Designem vozu byla pověřena designová společnost Decon, která se však příliš nepředvedla. Jako základ si zvolila třídveřovou kabinu sovětského hatchbacku Lady Samara (VAZ 21083), jejíž interiér nechali s výjimkou ovládacích prvků pohonu všech kol naprosto identickým. Exteriér pak dostal nafouklé blatníky, podběhy a prahy, které měly zakrýt hlavní technické řešení celého vozu.
Rusové totiž možná předběhli dobu svým modelem, ovšem nikoliv svým přístupem k jeho zpracováním. Karoserii Samary totiž uchytili přes silentbloky ke speciálnímu rámu, ve kterém byla poskládána technika z Lady Niva - tedy motor, převodovka, řízení a samozřejmě kompletní podvozek.
Většina techniky zůstala původní, ovšem například kardany se musely kvůli kratší délce rámu vyrábět nové. Stejně tak došlo k použití nových tlumičů a pružin. V podbězích byla instalována 15-palcová kola, za kterými se na obou nápravách ukrývaly kotoučové brzdy.
Díky rámu a technice použité z Nivy se však Tarzan mohl pochlubit naprosto vynikajícími vlastnostmi v terénu. Osvědčený 1.7 litrový benzínový čtyřválec, spojený s manuální převodovkou, posílal na kola rovných 80 koní. Řidič měl navíc možnost využít uzávěrku mezinápravového diferenciálu a k dispozici byla i redukční převodovka.
Během výroby se objevily i modely s pětidveřovou karoserií VAZ 21093 a nakonec dorazil i koncept Tarzan 2, který nabízel podstatně praktičtější, elegantnější a hlavně dospělejší karoserii kombi. Karoserii navíc lemovaly ochranné trubkové rámy, díky kterým dával Tarzan ostentativně najevo svou dobrodružnou povahu.
Výroba Tarzanu probíhala od roku 1997 až do roku 2003 a to pouze na objednávku. Výraznějšího úspěchu se Tarzan nedočkal, přesto se podle informací z LadaMoscow.com prodalo okolo 2500 automobilů. Prodejní cena se podle katalogu z roku 2000 pohybovala okolo 220 000 až 230 000 rublů, tedy cca 77 360 až 80 880 korun.
Navzdory nepříliš velkým prodejním úspěchům, pochybnému designu a tradičně ruskému zpracování je však třeba uznat, že Tarzan svou koncepcí skutečně předběhl dobu. Stal se totiž předchůdcem moderních SUV i crossoverů, oproti kterým dokázal nabídnout i skutečně působivé vlastnosti v náročném terénu.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.