Ruské auto, které předběhlo svou dobu? Lada Tarzan byla mixem z dob Sovětského svazu

-mao / AutoRoad.cz, 27. června 2018, 10:20 Google+

Automobily ze sovětské a ruské produkce se často mohly pochlubit velice jednoduchou a díky tomu i odolnou technikou, k jejímuž provozování a údržbě stačí jen elementární znalosti, kladivo, kleště a kus drátu. Na přelomu tisíciletí však v Rusku ze zbytků sovětských aut vyrobili stroj, který z dnešního pohledu předběhl svou dobu. A to poměrně výrazně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lada Tarzan

Lada Tarzan | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Zatím co dnes patří automobily z kategorie SUV a crossovery k tomu nejoblíbenějšímu na trhu, v devadesátých letech si teprve vyšlapávaly svou cestičku ke slávě. Do experimentů s nimi se postupně pouštěla celá řada automobilek, mezi kterými poněkud překvapivě nechyběla ani Lada.

Ta samozřejmě již desítky let vyráběla klasický off-road Lada Niva, který byl však stvořen převážně pro tvrdou práci v extrémních podmínkách a do města se moc nehodil. Proto přišla automobilka s modelem Tarzan, který je vlastně dokonalým příkladem crossoveru, tedy kombinace běžného hatchbacku s terénním vozem.

Designem vozu byla pověřena designová společnost Decon, která se však příliš nepředvedla. Jako základ si zvolila třídveřovou kabinu sovětského hatchbacku Lady Samara (VAZ 21083), jejíž interiér nechali s výjimkou ovládacích prvků pohonu všech kol naprosto identickým. Exteriér pak dostal nafouklé blatníky, podběhy a prahy, které měly zakrýt hlavní technické řešení celého vozu.

Rusové totiž možná předběhli dobu svým modelem, ovšem nikoliv svým přístupem k jeho zpracováním. Karoserii Samary totiž uchytili přes silentbloky ke speciálnímu rámu, ve kterém byla poskládána technika z Lady Niva - tedy motor, převodovka, řízení a samozřejmě kompletní podvozek. 

Většina techniky zůstala původní, ovšem například kardany se musely kvůli kratší délce rámu vyrábět nové. Stejně tak došlo k použití nových tlumičů a pružin. V podbězích byla instalována 15-palcová kola, za kterými se na obou nápravách ukrývaly kotoučové brzdy.

Díky rámu a technice použité z Nivy se však Tarzan mohl pochlubit naprosto vynikajícími vlastnostmi v terénu. Osvědčený 1.7 litrový benzínový čtyřválec, spojený s manuální převodovkou, posílal na kola rovných 80 koní. Řidič měl navíc možnost využít uzávěrku mezinápravového diferenciálu a k dispozici byla i redukční převodovka.

Lada Tarzan | zdroj: youtube.com

Během výroby se objevily i modely s pětidveřovou karoserií VAZ 21093 a nakonec dorazil i koncept Tarzan 2, který nabízel podstatně praktičtější, elegantnější a hlavně dospělejší karoserii kombi. Karoserii navíc lemovaly ochranné trubkové rámy, díky kterým dával Tarzan ostentativně najevo svou dobrodružnou povahu.

Výroba Tarzanu probíhala od roku 1997 až do roku 2003 a to pouze na objednávku. Výraznějšího úspěchu se Tarzan nedočkal, přesto se podle informací z LadaMoscow.com prodalo okolo 2500 automobilů. Prodejní cena se podle katalogu z roku 2000 pohybovala okolo 220 000 až 230 000 rublů, tedy cca 77 360 až 80 880 korun.

img-responsive

Lada Tarzan 2 | foto: wheelsage.org

Navzdory nepříliš velkým prodejním úspěchům, pochybnému designu a tradičně ruskému zpracování je však třeba uznat, že Tarzan svou koncepcí skutečně předběhl dobu. Stal se totiž předchůdcem moderních SUV i crossoverů, oproti kterým dokázal nabídnout i skutečně působivé vlastnosti v náročném terénu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Ruské auto, které předběhlo svou dobu? Lada Tarzan byla mixem z dob Sovětského svazu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Starší motor

Únik chladící kapaliny? Toto bývají nejčastější příčiny louží pod motorem

Bugatti Divo

Nové Bugatti na scéně? Teď už víme, jak bude znít

Ilustrační foto

Jste za volantem nervní? Rady, jak se udržet na uzdě

Na počátku srpna sjelo z výrobní linky závodu společnosti Škoda Auto v Kvasinách milionté SUV značky Škoda. Jubilejní vůz Škoda Karoq zamíří k zákazníkovi ve Španělsku

Mladoboleslavská ofenziva přináší úspěchy, Škoda vyrobila již milionté SUV

Ilustrační fotografie

Skandály, které otřásly automobilovým průmyslem? Kokain i stovky životů v ohrožení

Turisté natočili svůj zběsilý úprk před lesním požárem

Turisté natočili průjezd lesním požárem, z těchto záběrů vám bude pořádně horko

Dvaadvacetiletý mladík se nechal natočit při jízdě rychlostí 318 km/h po dálnici, teď ho čeká vysvětlování policistům

Přes 300 km/h na noční dálnici? Sebejistého mladíka usvědčilo vlastní video

Pininfarina PF0

Pininfarinův americký sen? Nový hypersport PF0 slibuje z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy

Ilustrační foto

V čem jezdí neohleduplní řidiči nejčastěji? Na tato auta si dávejte pozor!

Pokus o krádež motocyklu skončil pro zloděje fiaskem

Z obyčejného řidiče se stal hrdina internetu. Jeho čin zachytila kamera

reklama
reklama

Doporučujeme

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin DBS Superleggera: Vlajková loď s motorem V12 je elegantní monstrum

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

  5. Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

  6. Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud