Automobily ze sovětské a ruské produkce se často mohly pochlubit velice jednoduchou a díky tomu i odolnou technikou, k jejímuž provozování a údržbě stačí jen elementární znalosti, kladivo, kleště a kus drátu. Na přelomu tisíciletí však v Rusku ze zbytků sovětských aut vyrobili stroj, který z dnešního pohledu předběhl svou dobu. A to poměrně výrazně.
Zatím co dnes patří automobily z kategorie SUV a crossovery k tomu nejoblíbenějšímu na trhu, v devadesátých letech si teprve vyšlapávaly svou cestičku ke slávě. Do experimentů s nimi se postupně pouštěla celá řada automobilek, mezi kterými poněkud překvapivě nechyběla ani Lada.
Ta samozřejmě již desítky let vyráběla klasický off-road Lada Niva, který byl však stvořen převážně pro tvrdou práci v extrémních podmínkách a do města se moc nehodil. Proto přišla automobilka s modelem Tarzan, který je vlastně dokonalým příkladem crossoveru, tedy kombinace běžného hatchbacku s terénním vozem.
Designem vozu byla pověřena designová společnost Decon, která se však příliš nepředvedla. Jako základ si zvolila třídveřovou kabinu sovětského hatchbacku Lady Samara (VAZ 21083), jejíž interiér nechali s výjimkou ovládacích prvků pohonu všech kol naprosto identickým. Exteriér pak dostal nafouklé blatníky, podběhy a prahy, které měly zakrýt hlavní technické řešení celého vozu.
Rusové totiž možná předběhli dobu svým modelem, ovšem nikoliv svým přístupem k jeho zpracováním. Karoserii Samary totiž uchytili přes silentbloky ke speciálnímu rámu, ve kterém byla poskládána technika z Lady Niva - tedy motor, převodovka, řízení a samozřejmě kompletní podvozek.
Většina techniky zůstala původní, ovšem například kardany se musely kvůli kratší délce rámu vyrábět nové. Stejně tak došlo k použití nových tlumičů a pružin. V podbězích byla instalována 15-palcová kola, za kterými se na obou nápravách ukrývaly kotoučové brzdy.
Díky rámu a technice použité z Nivy se však Tarzan mohl pochlubit naprosto vynikajícími vlastnostmi v terénu. Osvědčený 1.7 litrový benzínový čtyřválec, spojený s manuální převodovkou, posílal na kola rovných 80 koní. Řidič měl navíc možnost využít uzávěrku mezinápravového diferenciálu a k dispozici byla i redukční převodovka.
Během výroby se objevily i modely s pětidveřovou karoserií VAZ 21093 a nakonec dorazil i koncept Tarzan 2, který nabízel podstatně praktičtější, elegantnější a hlavně dospělejší karoserii kombi. Karoserii navíc lemovaly ochranné trubkové rámy, díky kterým dával Tarzan ostentativně najevo svou dobrodružnou povahu.
Výroba Tarzanu probíhala od roku 1997 až do roku 2003 a to pouze na objednávku. Výraznějšího úspěchu se Tarzan nedočkal, přesto se podle informací z LadaMoscow.com prodalo okolo 2500 automobilů. Prodejní cena se podle katalogu z roku 2000 pohybovala okolo 220 000 až 230 000 rublů, tedy cca 77 360 až 80 880 korun.
Navzdory nepříliš velkým prodejním úspěchům, pochybnému designu a tradičně ruskému zpracování je však třeba uznat, že Tarzan svou koncepcí skutečně předběhl dobu. Stal se totiž předchůdcem moderních SUV i crossoverů, oproti kterým dokázal nabídnout i skutečně působivé vlastnosti v náročném terénu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?