Jihokorejské automobilky za posledních několik desetiletí udělaly obrovský skok v kvalitě. Z výrobců levných spotřebních vozidel se staly značky schopné konkurovat všem zavedeným výrobcům a v mnohém je i překonat. Víte ale jak jihokorejský automobilový průmysl začínal?
Po skončení korejské války, která zemi rozdělila na dva nepřátelské státy, se v Soulu bratři Choi Mu-seong, Choi Hae-seong a Choi Soon-seong rozhodli začít s výrobou vlastního automobilu. Jejich cílem bylo vytvořit vůz, který by byl kompletně korejský, bez potřeby importu částí ze zahraničí.
Nebyli úplně bez zkušeností, ihned po válce totiž založili firmu zvanou International Vehicle Production, jenž se zabývala přestavbou vojenských vozidel, zanechaných v zemi Američany, pro využití v civilním sektoru. Při opravě vozidel, často poškozených v bojích, se sami naučili vytvářet potřebné náhradní části, pokud nebylo možné je importovat.
První vozidlo, pojmenované Sibal, neboli „počátek“ v korejštině, bratři postavili v roce 1955. Byl vyroben na základě Willis Jeepu, kterých se v zemi kvůli válce nacházelo nespočet. Plechy pro karosérii, která na rozdíl od standardního Jeepu byla uzavřená, museli bratři do požadovaného tvaru ohýbat ručně, na starých olejových sudech. Jedním z problémů byly také skla, které nebyly tvrzené a tak se při jízdách prototypu častokrát vysypaly, vzhledem ke stavu poválečných vozovek. Čtyřválcový motor o objemu 1.3 litru byl založen na tom z Willisu, technik Kim-Young Sam, který se k bratrům přidal, však byl schopen už na prototypu vytvořit zhruba 50 % částí sám. V tu dobu firma ještě sídlila ve stanu, s kanceláří ve starém autobusu po Američanech.
Vůz byl poprvé představen na průmyslovém veletrhu v říjnu 1955. Veřejnost nepochybně zaujal, protože ihned po představení začaly firmě přicházet objednávky z celé země. Aby získali peníze na produkci, každý zákazník musel zaplatit zálohu. Po veletrhu navíc vůz dostal ocenění od prezidenta Syngman Rheeho, což pomohlo získat nové klienty. Největší zájem o vůz projevili taxikáři a většina z téměř tři tisíc vyrobených kusů pak sloužila právě jim. Během jednoho měsíce se podařilo získat kolem 100 milionů wonů, za což byla postavena slévárna a tři výrobní haly a v těch se pak rozjela sériová výroba Sibalu.
Postupem času se Kim-Young Sam naučil lokálně vyrobit i části jako hlavu válce, či blok válců a podíl domácích součástí na voze se dostal až na 84 %. V roce 1956 firma začala produkovat i šestiválec, okopírovaný z vojenského náklaďáku GMC CCKW.
V následujících letech se Sibal vrhl do vývoje nových vozidel, prezentoval například prototyp velkého devítimístného kombíku, autobusu a nákladního vozu. Byla také navázána spolupráce s japonským Isuzu, se kterým měla být vyvinuta nová řada nákladních vozidel a autobusů. Během let 1956 až 1958 byla poptávka tak velká, že Sibal nestíhal vyrábět dostatek vozů aby ji uspokojil.
Poté však přišly problémy. Nejdříve se upadající vláda prezidenta Rhee rozhodla vyhlásit v zemi výjimečný stav, což mimo jiné vedlo k omezení prodeje nových vozidel. O tři roky později byl Sibal, ochromený velkými výdaji na vývoj nových vozidel, v kombinaci s nemožností jich dostatek prodat, v těžké krizi. 16 května 1961 proběhl v zemi státní převrat, který znamenal konec dosavadních státních dotací pro Sibal. Stejně tak firma nedostala ani slíbenou půjčku, vyjednanou ještě s předchozí vládou.
Nová vláda se sice po roce rozhodla podpořit domácí automobilový průmysl, místo domácího vývoje však byla upřednostněna pomoc z venku. Dle nového zákona nesměly být od té doby v Korei prodávány importované vozy, každá automobilka zamýšlející prodej v Korei se musela spojit s lokálním výrobcem a produkovat své vozy v Korei. Tím se konkurenti Sibalu dostali k moderním technologiím i vozům samotným. Krachující Sibal nebyl schopen přilákat zahraničního partnera a v květnu 1963 byla firma uzavřena.
V současné době není v Korei známo ani jedno dochované vozidlo Sibal, v muzeích se však dají vidět repliky. Několik jich bylo postaveno na základech Willisu pro natáčení historických seriálů, další pak postavil například Samsung pro své muzeum dopravy.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?