Jihokorejské automobilky za posledních několik desetiletí udělaly obrovský skok v kvalitě. Z výrobců levných spotřebních vozidel se staly značky schopné konkurovat všem zavedeným výrobcům a v mnohém je i překonat. Víte ale jak jihokorejský automobilový průmysl začínal?
Po skončení korejské války, která zemi rozdělila na dva nepřátelské státy, se v Soulu bratři Choi Mu-seong, Choi Hae-seong a Choi Soon-seong rozhodli začít s výrobou vlastního automobilu. Jejich cílem bylo vytvořit vůz, který by byl kompletně korejský, bez potřeby importu částí ze zahraničí.
Nebyli úplně bez zkušeností, ihned po válce totiž založili firmu zvanou International Vehicle Production, jenž se zabývala přestavbou vojenských vozidel, zanechaných v zemi Američany, pro využití v civilním sektoru. Při opravě vozidel, často poškozených v bojích, se sami naučili vytvářet potřebné náhradní části, pokud nebylo možné je importovat.
První vozidlo, pojmenované Sibal, neboli „počátek“ v korejštině, bratři postavili v roce 1955. Byl vyroben na základě Willis Jeepu, kterých se v zemi kvůli válce nacházelo nespočet. Plechy pro karosérii, která na rozdíl od standardního Jeepu byla uzavřená, museli bratři do požadovaného tvaru ohýbat ručně, na starých olejových sudech. Jedním z problémů byly také skla, které nebyly tvrzené a tak se při jízdách prototypu častokrát vysypaly, vzhledem ke stavu poválečných vozovek. Čtyřválcový motor o objemu 1.3 litru byl založen na tom z Willisu, technik Kim-Young Sam, který se k bratrům přidal, však byl schopen už na prototypu vytvořit zhruba 50 % částí sám. V tu dobu firma ještě sídlila ve stanu, s kanceláří ve starém autobusu po Američanech.
Vůz byl poprvé představen na průmyslovém veletrhu v říjnu 1955. Veřejnost nepochybně zaujal, protože ihned po představení začaly firmě přicházet objednávky z celé země. Aby získali peníze na produkci, každý zákazník musel zaplatit zálohu. Po veletrhu navíc vůz dostal ocenění od prezidenta Syngman Rheeho, což pomohlo získat nové klienty. Největší zájem o vůz projevili taxikáři a většina z téměř tři tisíc vyrobených kusů pak sloužila právě jim. Během jednoho měsíce se podařilo získat kolem 100 milionů wonů, za což byla postavena slévárna a tři výrobní haly a v těch se pak rozjela sériová výroba Sibalu.
Postupem času se Kim-Young Sam naučil lokálně vyrobit i části jako hlavu válce, či blok válců a podíl domácích součástí na voze se dostal až na 84 %. V roce 1956 firma začala produkovat i šestiválec, okopírovaný z vojenského náklaďáku GMC CCKW.
V následujících letech se Sibal vrhl do vývoje nových vozidel, prezentoval například prototyp velkého devítimístného kombíku, autobusu a nákladního vozu. Byla také navázána spolupráce s japonským Isuzu, se kterým měla být vyvinuta nová řada nákladních vozidel a autobusů. Během let 1956 až 1958 byla poptávka tak velká, že Sibal nestíhal vyrábět dostatek vozů aby ji uspokojil.
Poté však přišly problémy. Nejdříve se upadající vláda prezidenta Rhee rozhodla vyhlásit v zemi výjimečný stav, což mimo jiné vedlo k omezení prodeje nových vozidel. O tři roky později byl Sibal, ochromený velkými výdaji na vývoj nových vozidel, v kombinaci s nemožností jich dostatek prodat, v těžké krizi. 16 května 1961 proběhl v zemi státní převrat, který znamenal konec dosavadních státních dotací pro Sibal. Stejně tak firma nedostala ani slíbenou půjčku, vyjednanou ještě s předchozí vládou.
Nová vláda se sice po roce rozhodla podpořit domácí automobilový průmysl, místo domácího vývoje však byla upřednostněna pomoc z venku. Dle nového zákona nesměly být od té doby v Korei prodávány importované vozy, každá automobilka zamýšlející prodej v Korei se musela spojit s lokálním výrobcem a produkovat své vozy v Korei. Tím se konkurenti Sibalu dostali k moderním technologiím i vozům samotným. Krachující Sibal nebyl schopen přilákat zahraničního partnera a v květnu 1963 byla firma uzavřena.
V současné době není v Korei známo ani jedno dochované vozidlo Sibal, v muzeích se však dají vidět repliky. Několik jich bylo postaveno na základech Willisu pro natáčení historických seriálů, další pak postavil například Samsung pro své muzeum dopravy.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.