Pro někoho to možná bude zarážející, ovšem začátky automobilového průmyslu se datují až do 18. století, což znamená, že vývoj automobilů trvá již pěknou řádku let. Od prvních pokusů s parními motory však technici a vynálezci urazili pořádný kus cesty, na jehož konci je rozmach automobilů elektrických a hybridních, které nás brzy k řízení ani nebudou potřebovat. Jaké však byly nejzásadnější kroky na cestě k automobilům, jak je známe dnes?
Automobilový průmysl urazil pořádný kus cesty, ovšem ty největší změny se odehrávají až v průběhu několika posledních desetiletí, kdy se automobily začínají stávat efektivnější, bezpečnější a také chytřejší. Pojďme si ale připomenout několik zásadních okamžiků v historii automobilismu, které připomíná web CNET.
Parní stroj
Myšlenka na automobil jakožto dopravní prostředek pro jednotlivce se začala rodit již koncem 18. století a jedním z předních protagonistů byl francouzský vynálezce Nicolas Joseph Cugnot, který využíval k pohonu svých prvních automobilů právě parní pohon.
Parní stroje byly tou dobou využívány v celé škále průmyslových odvětví a tak není divu, že si rychle nalezly cestu i do rozvíjejícího se automobilového průmyslu. Jednou z jejich hlavních výhod oproti motorům spalujícím benzín byla jejich všeobecná znalost, díky které mohly být parní stroje snadněji udržovány.
Spalovací motor
Spalovací motory se vyvíjely již od začátku devatenáctého století, ovšem často musely bojovat s nedůvěrou k novým technologiím. V roce 1878 byl však sestaven první použitelný benzínový motor a v roce 1892 následoval vznětový motor Rudolfa Diesela. Ve dvacátých letech 20. století pak již automobily poháněné parním motorem nepředstavovaly žádnou konkurenci.
Automobily poháněné spalovacím motorem se rychle staly osvědčenou a hlavně výkonnou kombinací, na jejichž základech stavím automobilový průmysl dodnes.
Sériová výroba
Spolu s nástupem spalovacích motorů se začaly automobily dostávat ke stále většímu počtu lidí. Začátkem 20. století tak představovaly automobily žhavou novinku, o kterou byl velký zájem. Zájem na trhu rostl a popularita automobilů se rozšiřovala.
Bylo potřeba tak přijít s novým přístupem k výrobě automobilů, který by byl dostatečně efektivní a naplňoval by potřeby lidí i automobilek. V tento moment zareagoval Henry Fort, který přišel s pásovou výrobou. Díky té se dařilo vyrábět ohromné množství automobilů, což zároveň vedlo ke snižování cen a tím pádem i k vyšší dostupnosti.
Automatická převodovka
V roce 1940 se v zámoří objevila vůbec první automatická převodovka, která nesla název Hydra-Matic. Díky ní se ovládání automobilu podstatně zjednodušilo a za volant tak mohli usednout i lidé, kteří si neuměli poradit s klasickým řazením. Automobilka GM dokonce první automat propagovala slogany jako „Žádný spojkový pedál! Volná pravá ruka! Nejjednodušší způsob na světě, jak začít řídit.!"
Posilovač řízení a posilovač brzd
Posilovač řízení se v automobilech vyskytoval delší dobu, ovšem pouze jako příplatková výbava, která byla skutečně drahá. V roce 1951 však přišla automobilka Chrysler s modelem Imperial, který měl posilovač řízený ukrytý pod názvem "Hydraguide." V očích americké automobilky se tak jednalo o další elegantní způsob, jak řízení usnadnit a dostat tak za volant více lidí.
Bezpečnostní pásy
O významu bezpečnostních pásů jistě není potřeba více mluvit. Dnes nezbytnost každého automobilu se nejprve objevila v letectví a až o pěknou řádku let později si našla cestu do aut. Tříbodové pásy, jak je známe dnes, jsou produktem automobilky Volvo, která však uvolnila jejich techniku / technologii k volnému používání a pravděpodobně tak dodnes drží rekord za největší počet zachráněných životů během autonehod.
Tříbodové bezpečnostní pásy se jako standardní výbava poprvé objevily v automobilech Volvo z roku 1959. První zemí, která zavedla bezpečnostní pás jako povinnou součást nových automobilů, pak byla Austrálie. V Československu začala platit povinnost používat bezpečnostní pás alespoň na předních sedadlech od roku 1967.
Airbagy a rozvoj bezpečnosti
První airbagy se začaly montovat do amerických automobilů již v první polovině sedmdesátých let. Tou dobou se totiž Američané, kteří téměř nenosili bezpečnostní pásy, domnívali, že airbag sám o sobě bude dostatečným bezpečnostním opatřením. V roce 1981 byl airbagy vybaven luxusní Mercedes-Benz W126, roku 1995 se ve Volvu 850 objevily boční airbagy a BMW přišlo v roce 1998 se standardními hlavovými airbagy.
Kromě toho se během sedmdesátých a osmdesátých let začalo více pracovat s bezpečností posádky automobilu. Automobilky začaly experimentovat s crash testy a ke slovu se začaly dostávat různé simulace, figuríny, atd.
Systém ABS
Již na přelomu šedesátých let se řada automobilek pokoušela experimentovat s elektronicky řízenými brzdami, které by měly vliv na ovladatelnost automobilu. Teprve Mercedes-Benz však začal v roce 1978 standardně montovat do svých modelů systém ABS, který zásadním způsobem napomáhal s ovladatelností vozu na povrchu se sníženou trakcí.
Elektrické motory / akumulátory
Hned na začátek si pojďme říct, že elektromobily vlastně nejsou žádnou novinkou. Už na pomezí 19. a 20. století mezi sebou soutěžily koncepce spalovacího motoru a elektromotoru, přičemž jedním ze zásadních faktorů pro výhru spalovacího motoru byl levnější benzín, lepší síť čerpacích stanic a hlavně téměř neomezený dojezd - vždy stačil kanystr.
První elektromobily však tou dobou neměly moc co nabídnout a tak začaly upadat do zapomnění. V posledních letech však energetický / bateriový průmysl dosáhl obrovského rozmachu, díky kterému nabírají elektromobily a hybridy rychle na popularitě. Až čas ovšem ukáže, zda bylo moudré vydat se touto cestou.
Mapy, navigace, poziční systémy
Vzpomínáte si ještě na dobu tlustých autoatlasů a pokřikování na místní vesnické domorodce, po kterých jste chtěli znát naprosto triviální cestu do vedlejšího města? Já už téměř, za což vděčím rozvoji GPS technologie a mapových podkladů. Sofistikované infotainmenty se dostávají do stále většího počtu automobilů a GPS s navigací má dnes už téměř každý telefon.
Možná si teď klepete na čelo, že jde o naprostou samozřejmost a my už se zbláznili. Ale kdeže! Cestování podle navigací umožňuje lidem poznávat snáz nová místa, věnovat se řízení a přizpůsobit svou jízdu svým znalostem i schopnostem.
Neustále rozvíjené mapové a sledovací systémy budou navíc brzo schopny řídit náš automobil bez našeho většího úsilí. Kamery, radary a Lidary umístěné na voze dokáží naprosto hravě prohlédnout silnici kolem celého automobilu a většinou je jejich reakce vyhodnocená jako správná.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?