Pro někoho to možná bude zarážející, ovšem začátky automobilového průmyslu se datují až do 18. století, což znamená, že vývoj automobilů trvá již pěknou řádku let. Od prvních pokusů s parními motory však technici a vynálezci urazili pořádný kus cesty, na jehož konci je rozmach automobilů elektrických a hybridních, které nás brzy k řízení ani nebudou potřebovat. Jaké však byly nejzásadnější kroky na cestě k automobilům, jak je známe dnes?
Automobilový průmysl urazil pořádný kus cesty, ovšem ty největší změny se odehrávají až v průběhu několika posledních desetiletí, kdy se automobily začínají stávat efektivnější, bezpečnější a také chytřejší. Pojďme si ale připomenout několik zásadních okamžiků v historii automobilismu, které připomíná web CNET.
Parní stroj
Myšlenka na automobil jakožto dopravní prostředek pro jednotlivce se začala rodit již koncem 18. století a jedním z předních protagonistů byl francouzský vynálezce Nicolas Joseph Cugnot, který využíval k pohonu svých prvních automobilů právě parní pohon.
Parní stroje byly tou dobou využívány v celé škále průmyslových odvětví a tak není divu, že si rychle nalezly cestu i do rozvíjejícího se automobilového průmyslu. Jednou z jejich hlavních výhod oproti motorům spalujícím benzín byla jejich všeobecná znalost, díky které mohly být parní stroje snadněji udržovány.
Spalovací motor
Spalovací motory se vyvíjely již od začátku devatenáctého století, ovšem často musely bojovat s nedůvěrou k novým technologiím. V roce 1878 byl však sestaven první použitelný benzínový motor a v roce 1892 následoval vznětový motor Rudolfa Diesela. Ve dvacátých letech 20. století pak již automobily poháněné parním motorem nepředstavovaly žádnou konkurenci.
Automobily poháněné spalovacím motorem se rychle staly osvědčenou a hlavně výkonnou kombinací, na jejichž základech stavím automobilový průmysl dodnes.
Sériová výroba
Spolu s nástupem spalovacích motorů se začaly automobily dostávat ke stále většímu počtu lidí. Začátkem 20. století tak představovaly automobily žhavou novinku, o kterou byl velký zájem. Zájem na trhu rostl a popularita automobilů se rozšiřovala.
Bylo potřeba tak přijít s novým přístupem k výrobě automobilů, který by byl dostatečně efektivní a naplňoval by potřeby lidí i automobilek. V tento moment zareagoval Henry Fort, který přišel s pásovou výrobou. Díky té se dařilo vyrábět ohromné množství automobilů, což zároveň vedlo ke snižování cen a tím pádem i k vyšší dostupnosti.
Automatická převodovka
V roce 1940 se v zámoří objevila vůbec první automatická převodovka, která nesla název Hydra-Matic. Díky ní se ovládání automobilu podstatně zjednodušilo a za volant tak mohli usednout i lidé, kteří si neuměli poradit s klasickým řazením. Automobilka GM dokonce první automat propagovala slogany jako „Žádný spojkový pedál! Volná pravá ruka! Nejjednodušší způsob na světě, jak začít řídit.!"
Posilovač řízení a posilovač brzd
Posilovač řízení se v automobilech vyskytoval delší dobu, ovšem pouze jako příplatková výbava, která byla skutečně drahá. V roce 1951 však přišla automobilka Chrysler s modelem Imperial, který měl posilovač řízený ukrytý pod názvem "Hydraguide." V očích americké automobilky se tak jednalo o další elegantní způsob, jak řízení usnadnit a dostat tak za volant více lidí.
Bezpečnostní pásy
O významu bezpečnostních pásů jistě není potřeba více mluvit. Dnes nezbytnost každého automobilu se nejprve objevila v letectví a až o pěknou řádku let později si našla cestu do aut. Tříbodové pásy, jak je známe dnes, jsou produktem automobilky Volvo, která však uvolnila jejich techniku / technologii k volnému používání a pravděpodobně tak dodnes drží rekord za největší počet zachráněných životů během autonehod.
Tříbodové bezpečnostní pásy se jako standardní výbava poprvé objevily v automobilech Volvo z roku 1959. První zemí, která zavedla bezpečnostní pás jako povinnou součást nových automobilů, pak byla Austrálie. V Československu začala platit povinnost používat bezpečnostní pás alespoň na předních sedadlech od roku 1967.
Airbagy a rozvoj bezpečnosti
První airbagy se začaly montovat do amerických automobilů již v první polovině sedmdesátých let. Tou dobou se totiž Američané, kteří téměř nenosili bezpečnostní pásy, domnívali, že airbag sám o sobě bude dostatečným bezpečnostním opatřením. V roce 1981 byl airbagy vybaven luxusní Mercedes-Benz W126, roku 1995 se ve Volvu 850 objevily boční airbagy a BMW přišlo v roce 1998 se standardními hlavovými airbagy.
Kromě toho se během sedmdesátých a osmdesátých let začalo více pracovat s bezpečností posádky automobilu. Automobilky začaly experimentovat s crash testy a ke slovu se začaly dostávat různé simulace, figuríny, atd.
Systém ABS
Již na přelomu šedesátých let se řada automobilek pokoušela experimentovat s elektronicky řízenými brzdami, které by měly vliv na ovladatelnost automobilu. Teprve Mercedes-Benz však začal v roce 1978 standardně montovat do svých modelů systém ABS, který zásadním způsobem napomáhal s ovladatelností vozu na povrchu se sníženou trakcí.
Elektrické motory / akumulátory
Hned na začátek si pojďme říct, že elektromobily vlastně nejsou žádnou novinkou. Už na pomezí 19. a 20. století mezi sebou soutěžily koncepce spalovacího motoru a elektromotoru, přičemž jedním ze zásadních faktorů pro výhru spalovacího motoru byl levnější benzín, lepší síť čerpacích stanic a hlavně téměř neomezený dojezd - vždy stačil kanystr.
První elektromobily však tou dobou neměly moc co nabídnout a tak začaly upadat do zapomnění. V posledních letech však energetický / bateriový průmysl dosáhl obrovského rozmachu, díky kterému nabírají elektromobily a hybridy rychle na popularitě. Až čas ovšem ukáže, zda bylo moudré vydat se touto cestou.
Mapy, navigace, poziční systémy
Vzpomínáte si ještě na dobu tlustých autoatlasů a pokřikování na místní vesnické domorodce, po kterých jste chtěli znát naprosto triviální cestu do vedlejšího města? Já už téměř, za což vděčím rozvoji GPS technologie a mapových podkladů. Sofistikované infotainmenty se dostávají do stále většího počtu automobilů a GPS s navigací má dnes už téměř každý telefon.
Možná si teď klepete na čelo, že jde o naprostou samozřejmost a my už se zbláznili. Ale kdeže! Cestování podle navigací umožňuje lidem poznávat snáz nová místa, věnovat se řízení a přizpůsobit svou jízdu svým znalostem i schopnostem.
Neustále rozvíjené mapové a sledovací systémy budou navíc brzo schopny řídit náš automobil bez našeho většího úsilí. Kamery, radary a Lidary umístěné na voze dokáží naprosto hravě prohlédnout silnici kolem celého automobilu a většinou je jejich reakce vyhodnocená jako správná.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.