Nejzásadnější inovace automobilového průmyslu? Tyto vynálezy změnily vše

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. června 2018, 15:35 Google+

Pro někoho to možná bude zarážející, ovšem začátky automobilového průmyslu se datují až do 18. století, což znamená, že vývoj automobilů trvá již pěknou řádku let. Od prvních pokusů s parními motory však technici a vynálezci urazili pořádný kus cesty, na jehož konci je rozmach automobilů elektrických a hybridních, které nás brzy k řízení ani nebudou potřebovat. Jaké však byly nejzásadnější kroky na cestě k automobilům, jak je známe dnes?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Parní automobil White Motor Company

Parní automobil White Motor Company | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Automobilový průmysl urazil pořádný kus cesty, ovšem ty největší změny se odehrávají až v průběhu několika posledních desetiletí, kdy se automobily začínají stávat efektivnější, bezpečnější a také chytřejší. Pojďme si ale připomenout několik zásadních okamžiků v historii automobilismu, které připomíná web CNET.

Parní stroj

Myšlenka na automobil jakožto dopravní prostředek pro jednotlivce se začala rodit již koncem 18. století a jedním z předních protagonistů byl francouzský vynálezce  Nicolas Joseph Cugnot, který využíval k pohonu svých prvních automobilů právě parní pohon.

img-responsive

Parní automobil se dá potkat na silnicích i dnes. Příkladem budiž tento parní Land Rover pojmenovaný "Mildred" | foto: youtube.com

Parní stroje byly tou dobou využívány v celé škále průmyslových odvětví a tak není divu, že si rychle nalezly cestu i do rozvíjejícího se automobilového průmyslu. Jednou z jejich hlavních výhod oproti motorům spalujícím benzín byla jejich všeobecná znalost, díky které mohly být parní stroje snadněji udržovány.

Spalovací motor

Spalovací motory se vyvíjely již od začátku devatenáctého století, ovšem často musely bojovat s nedůvěrou k novým technologiím. V roce 1878 byl však sestaven první použitelný benzínový motor a v roce 1892 následoval vznětový motor Rudolfa Diesela. Ve dvacátých letech 20. století pak již automobily poháněné parním motorem nepředstavovaly žádnou konkurenci.

Automobily poháněné spalovacím motorem se rychle staly osvědčenou a hlavně výkonnou kombinací, na jejichž základech stavím automobilový průmysl dodnes.

Sériová výroba

Spolu s nástupem spalovacích motorů se začaly automobily dostávat ke stále většímu počtu lidí.  Začátkem 20. století tak představovaly automobily žhavou novinku, o kterou byl velký zájem. Zájem na trhu rostl a popularita automobilů se rozšiřovala.

Bylo potřeba tak přijít s novým přístupem k výrobě automobilů, který by byl dostatečně efektivní a naplňoval by potřeby lidí i automobilek. V tento moment zareagoval Henry Fort, který přišel s pásovou výrobou. Díky té se dařilo vyrábět ohromné množství automobilů, což zároveň vedlo ke snižování cen a tím pádem i k vyšší dostupnosti.

Automatická převodovka

V roce 1940 se v zámoří objevila vůbec první automatická převodovka, která nesla název Hydra-Matic. Díky ní se ovládání automobilu podstatně zjednodušilo a za volant tak mohli usednout i lidé, kteří si neuměli poradit s klasickým řazením. Automobilka GM dokonce první automat propagovala slogany jako „Žádný spojkový pedál! Volná pravá ruka! Nejjednodušší způsob na světě, jak začít řídit.!"

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Posilovač řízení a posilovač brzd

Posilovač řízení se v automobilech vyskytoval delší dobu, ovšem pouze jako příplatková výbava, která byla skutečně drahá. V roce 1951 však přišla automobilka Chrysler s modelem Imperial, který měl posilovač řízený ukrytý pod názvem "Hydraguide." V očích americké automobilky se tak jednalo o další elegantní způsob, jak řízení usnadnit a dostat tak za volant více lidí.

Bezpečnostní pásy

O významu bezpečnostních pásů jistě není potřeba více mluvit. Dnes nezbytnost každého automobilu se nejprve objevila v letectví a až o pěknou řádku let později si našla cestu do aut. Tříbodové pásy, jak je známe dnes, jsou produktem automobilky Volvo, která však uvolnila jejich techniku / technologii k volnému používání a pravděpodobně tak dodnes drží rekord za největší počet zachráněných životů během autonehod.

Tříbodové bezpečnostní pásy se jako standardní výbava poprvé objevily v automobilech Volvo z roku 1959. První zemí, která zavedla bezpečnostní pás jako povinnou součást nových automobilů, pak byla Austrálie. V Československu začala platit povinnost používat bezpečnostní pás alespoň na předních sedadlech od roku 1967.

img-responsive

Mercedes-Benz | foto: DaimlerChrysler

Airbagy a rozvoj bezpečnosti

První airbagy se začaly montovat do amerických automobilů již v první polovině sedmdesátých let. Tou dobou se totiž Američané, kteří téměř nenosili bezpečnostní pásy, domnívali, že airbag sám o sobě bude dostatečným bezpečnostním opatřením. V roce 1981 byl airbagy vybaven luxusní Mercedes-Benz W126, roku 1995 se ve Volvu 850 objevily boční airbagy a BMW přišlo v roce 1998 se standardními hlavovými airbagy.

Kromě toho se během sedmdesátých a osmdesátých let začalo více pracovat s bezpečností posádky automobilu. Automobilky začaly experimentovat s crash testy a ke slovu se začaly dostávat různé simulace, figuríny, atd.

Systém ABS

Již na přelomu šedesátých let se řada automobilek pokoušela experimentovat s elektronicky řízenými brzdami, které by měly vliv na ovladatelnost automobilu. Teprve Mercedes-Benz však začal v roce 1978 standardně montovat do svých modelů systém ABS, který zásadním způsobem napomáhal s ovladatelností vozu na povrchu se sníženou trakcí.

img-responsive

První generace Toyoty Prius z roku 1997 | foto: Toyota

Elektrické motory / akumulátory

Hned na začátek si pojďme říct, že elektromobily vlastně nejsou žádnou novinkou. Už na pomezí 19. a 20. století mezi sebou soutěžily koncepce spalovacího motoru a elektromotoru, přičemž jedním ze zásadních faktorů pro výhru spalovacího motoru byl levnější benzín, lepší síť čerpacích stanic a hlavně téměř neomezený dojezd - vždy stačil kanystr.

První elektromobily však tou dobou neměly moc co nabídnout a tak začaly upadat do zapomnění. V posledních letech však energetický / bateriový průmysl dosáhl obrovského rozmachu, díky kterému nabírají elektromobily a hybridy rychle na popularitě. Až čas ovšem ukáže, zda bylo moudré vydat se touto cestou.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Mapy, navigace, poziční systémy

Vzpomínáte si ještě na dobu tlustých autoatlasů a pokřikování na místní vesnické domorodce, po kterých jste chtěli znát naprosto triviální cestu do vedlejšího města? Já už téměř, za což vděčím rozvoji GPS technologie a mapových podkladů. Sofistikované infotainmenty se dostávají do stále většího počtu automobilů a GPS s navigací má dnes už téměř každý telefon.

Možná si teď klepete na čelo, že jde o naprostou samozřejmost a my už se zbláznili. Ale kdeže! Cestování podle navigací umožňuje lidem poznávat snáz nová místa, věnovat se řízení a přizpůsobit svou jízdu svým znalostem i schopnostem.

Neustále rozvíjené mapové a sledovací systémy budou navíc brzo schopny řídit náš automobil bez našeho většího úsilí. Kamery, radary a Lidary umístěné na voze dokáží naprosto hravě prohlédnout silnici kolem celého automobilu a většinou je jejich reakce vyhodnocená jako správná.

Vytisknout

Diskuze: Nejzásadnější inovace automobilového průmyslu? Tyto vynálezy změnily vše

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Porsche si připravilo k oslavám 70 let na trhu i speciální víno Cuvée 356

Nejdostupnější Porsche na trhu? Bez vývrtky si ho nevychutnáte

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud