Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

-jka / AutoRoad.cz, 16. června 2018, 16:00 Aktualizováno 18.6.2018, 17:47 Google+

Václava Havla netřeba nikterak představovat. Poslední prezident Československa a první prezident České republiky byl nejen známým dramatikem a esejistou, ale také velkým automobilovým nadšencem, který dával vždy přednost (tak jako většina tehdejších disidentů) kvalitním zahraničním vozům. Které to byly? A jaké problémy mu jejich vlastnění přinášelo?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
automobily Václava Havla

automobily Václava Havla | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Vše začalo v roce 1964, když si ve svých osmadvaceti letech pořídil první automobil, kterým byla francouzská Simca 1000. Tu o dva roky později vyměnil za Renault 16, ani ten mu ale nevydržel dlouho. Václav Havel se nakonec shlédl v německých mercedesech, které ho doprovázely i na jeho poslední cestě. Prvním z nich byl model W114, který působil u (tehdy) pivovarského dělníka vcelku neobvykle. Jak vypráví jeden z jeho tehdejších kolegů: "Kdokoliv, kdo přijel tehdy do práce, mohl parkovat na dvoře, aby nemusel na ulici. Vašek ze začátku taky, ale pak mu to zakázali. On se tomu divil, ale já mu říkám: "Vašku, nediv se. Ředitel má Moskviče, sládek má Moskviče, tady paní mistrová má taky Moskviče a ty si vozíš prdel v Mercedesu."

img-responsive

automobily Václava Havla | foto: youtube.com

Na mercedesech oceňoval především pohodlí na dlouhých cestách. Už tehdy podle něj prý měly výborně potlačené vibrace a skvělé pérování. V roce 1985 se svým mercedesem podnikl také legendární cestu na Slovensko, při které ho jako disidenta na každém kroku sledovala Státní bezpečnost. Ve stejném roce si také pořídil Volkswagen Golf druhé generace, se kterým jezdil i po roce 1989.

Jako prezident ČSSR odmítal používat vozy z garáží pražského hradu a o vozech Tatra prohlásil, že jsou až příliš spjaté s bývalým režimem. Vozy Tatra mu připomínaly doby, kdy ho v těchto vozech zatýkali a sledovali. I jako hlava státu jezdil ve svém "dvojkovém" Golfu a to až do doby, kdy mu portugalský prezident daroval Renault 21 a šéf Fiatu Lancii Thema. 

V roce 1997 si zakoupil Lancii Kappa, v obou se prý při cestách na Hrádeček proháněl jako ďábel a policisté si stěžovali, že mají co dělat, aby mu stačili. Byl to prý ale vynikající a skvělý řidič, který těžce nesl, že se coby prezident nedostal za volant tolik, jako dřív. Zatímco byl Václav Havel služebně přepravován v automobilech značky BMW (735i, 750i), v soukromí zůstal i nadále věrný Mercedesu.

Po odchodu z úřadu v roce 2003 si opět užíval roli řidiče za volantem terénního Mercedesu třídy M. Na sklonku zimy s ním vyrazil do Alp, o půl roku později si užil řízení na cestě do Portugalska. Na dlouhých dovolenkových cestách prý řídil velmi rád. "Často a dlouho mluvil o tom, že se těší, jak bude sám řídit," řekl tehdy jeho tajemník Jakub Hladík. V roce 2008 si pořídil Mercedes R 500 L a o dva roky později SUV GL 500 s osmiválcovým pětiapůllitrovým motorem. Na jeho poslední cestě ho symbolicky doprovodil pohřební speciál třídy E. 

Vytisknout

Diskuze: Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Rupert Stadler, předseda představenstva automobilky Audi, skončil kvůli kauze Dieselgate ve vazbě

Další oběť kauzy Dieselgate? Němečtí policisté dnes ráno zadrželi šéfa Audi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud