Václava Havla netřeba nikterak představovat. Poslední prezident Československa a první prezident České republiky byl nejen známým dramatikem a esejistou, ale také velkým automobilovým nadšencem, který dával vždy přednost (tak jako většina tehdejších disidentů) kvalitním zahraničním vozům. Které to byly? A jaké problémy mu jejich vlastnění přinášelo?
Vše začalo v roce 1964, když si ve svých osmadvaceti letech pořídil první automobil, kterým byla francouzská Simca 1000. Tu o dva roky později vyměnil za Renault 16, ani ten mu ale nevydržel dlouho. Václav Havel se nakonec shlédl v německých mercedesech, které ho doprovázely i na jeho poslední cestě. Prvním z nich byl model W114, který působil u (tehdy) pivovarského dělníka vcelku neobvykle. Jak vypráví jeden z jeho tehdejších kolegů: "Kdokoliv, kdo přijel tehdy do práce, mohl parkovat na dvoře, aby nemusel na ulici. Vašek ze začátku taky, ale pak mu to zakázali. On se tomu divil, ale já mu říkám: "Vašku, nediv se. Ředitel má Moskviče, sládek má Moskviče, tady paní mistrová má taky Moskviče a ty si vozíš prdel v Mercedesu."
Na mercedesech oceňoval především pohodlí na dlouhých cestách. Už tehdy podle něj prý měly výborně potlačené vibrace a skvělé pérování. V roce 1985 se svým mercedesem podnikl také legendární cestu na Slovensko, při které ho jako disidenta na každém kroku sledovala Státní bezpečnost. Ve stejném roce si také pořídil Volkswagen Golf druhé generace, se kterým jezdil i po roce 1989.
Jako prezident ČSSR odmítal používat vozy z garáží pražského hradu a o vozech Tatra prohlásil, že jsou až příliš spjaté s bývalým režimem. Vozy Tatra mu připomínaly doby, kdy ho v těchto vozech zatýkali a sledovali. I jako hlava státu jezdil ve svém "dvojkovém" Golfu a to až do doby, kdy mu portugalský prezident daroval Renault 21 a šéf Fiatu Lancii Thema.
V roce 1997 si zakoupil Lancii Kappa, v obou se prý při cestách na Hrádeček proháněl jako ďábel a policisté si stěžovali, že mají co dělat, aby mu stačili. Byl to prý ale vynikající a skvělý řidič, který těžce nesl, že se coby prezident nedostal za volant tolik, jako dřív. Zatímco byl Václav Havel služebně přepravován v automobilech značky BMW (735i, 750i), v soukromí zůstal i nadále věrný Mercedesu.
Po odchodu z úřadu v roce 2003 si opět užíval roli řidiče za volantem terénního Mercedesu třídy M. Na sklonku zimy s ním vyrazil do Alp, o půl roku později si užil řízení na cestě do Portugalska. Na dlouhých dovolenkových cestách prý řídil velmi rád. "Často a dlouho mluvil o tom, že se těší, jak bude sám řídit," řekl tehdy jeho tajemník Jakub Hladík. V roce 2008 si pořídil Mercedes R 500 L a o dva roky později SUV GL 500 s osmiválcovým pětiapůllitrovým motorem. Na jeho poslední cestě ho symbolicky doprovodil pohřební speciál třídy E.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?