Sovětský svaz se svého času rozkládal na velice rozsáhlém území, které zahrnovalo snad všechna podnební pásma. Technici a konstruktéři tak při vývoji nových strojů pravidelně čelili výzvám, díky kterým vznikaly jedny z nejzvláštnějších ale samozřejmě také nejúčelnějších strojů světa. Skvělým příkladem budiž Kamov Sever-2.
Pokud se bavíme o zvláštních strojích z dob bývalého sovětského svazu, většinou se jedná o techniku, která vznikala pro armádu a jejím úkolem bylo buď převážení objemných „nákladů" s jadernou hlavicí, nebo překonávání extrémně náročného terénu dálného východu.
Těžké stroje, které využívaly desítky ohromných kol, pásy i zvláštní šroubovice, byly schopné překonat nehostinnou krajinu, podmáčené louky, neprostupné lesy, mokřady i rozvodněné toky. Své uplatnění nenacházely jen v armádě, ale při budování infrastruktury, během těžby a samozřejmě i při zásobování.
Jakmile však nastala zima, stávala se často i ta nejextrémnější technika zbytečnou a ke slovu se znovu dostávala spřežení se psi či soby. Jednou z možných odpovědí na kruté podmínky sibiřské zimy se však staly aerosaně, s jejichž vývojem ruští technici experimentovali již od začátku dvacátého století. Aerosaně se pak uplatnily u ruské armády za obou světových válek i v poválečném období. Armáda však nebyla jediným uživatelem aerosaní.
Již od 40. let minulého století totiž pošťáci v severních částech sovětského svazu využívali aerosaně NKL-16, které však byly poměrně zastaralé a tak v polovině 50. let došlo na vyžádání nového modelu, který měla připravit konstrukční kancelář Kamov.
Základem modelu Sever-2 se stala karoserie automobilu GAZ M-20 Pobeda, na kterou konstruktéři připevnili čtveřici ližin a do zadní části umístili letecký hvězdicový motor AI-14RS o výkonu až 194 kW - tedy cca 260 koní. Ten roztáčel trojlistou vrtuli, která dokázala automobilu vážícímu 2,3 tuny udělit rychlost až 60 km/h.
Vzniklé Aerosaně dokázaly pojmout pětičlennou posádku, 500 kilogramů nákladu a jejich dojezd se pohyboval okolo 360 kilometrů. Prototyp byl představen v roce 1958 a následujícího roku byla zahájena výroba, která skončila v roce 1961.
Celkem bylo vyrobeno 100 kusů, které sovětské Ministerstvo spojů nasadilo k přepravě pošty na nejextrémnějších místech země - od Sibiře, přes Dálný východ až po Jakutsko. Běžné operovaly při teplotách až -50 °C a dostávaly se do míst, kde to dříve nebylo možné.
Ani aerosaně Sever-2 však nezůstaly ve službách ministerstva spojů věčně. Svůj vliv na to měla jejich nedokonalá konstrukce, velice pochybná údržba a vysoký proběh. Jen za zimní sezónu najely aerosaně Sever-2 v průměru 12 až 15 000 kilometrů a již po čtyřech letech měly všechny stroje najeto dohromady přes 1.5 milionu kilometrů.
Za tu dobu došlo i k několika nehodám, ovšem velkým problémem byla poděděná náprava z GAZu Pobeda. Ta totiž dostávala díky ližinám pořádně zabrat, což vyžadovalo časté kontroly a údržbu. Při teplotách hluboko pod bodem mrazu to však kladlo na mechaniky vysoké nároky a ne vždy tak servis proběhl jak měl. Některé „základny" navíc pro aerosaně nevybudovaly ani potřebné zázemí a problémy nastávaly i se zásobováním pohonnými hmotami.
Aerosaně Sever-2 sloužily až do roku 1964, kdy se na scéně objevily větší, modernější a výkonnější aerosaně Kamov Ka-30. Jak skončila většina vozidel Sever-2 netušíme, ovšem vzhledem k jejich vysokému opotřebení a zanedbávaného servisu se obáváme, že většina jich byla sešrotována. Minimálně jeden kus se však dochoval v Ústředním muzeu vojenského letectva v Moninu. Jeho stav je sice i z fotografií vypovídající, ovšem je to jediný kus, díky kterému máme alespoň pár barevných fotografií ze současnosti.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.