Sovětský svaz se svého času rozkládal na velice rozsáhlém území, které zahrnovalo snad všechna podnební pásma. Technici a konstruktéři tak při vývoji nových strojů pravidelně čelili výzvám, díky kterým vznikaly jedny z nejzvláštnějších ale samozřejmě také nejúčelnějších strojů světa. Skvělým příkladem budiž Kamov Sever-2.
Pokud se bavíme o zvláštních strojích z dob bývalého sovětského svazu, většinou se jedná o techniku, která vznikala pro armádu a jejím úkolem bylo buď převážení objemných „nákladů" s jadernou hlavicí, nebo překonávání extrémně náročného terénu dálného východu.
Těžké stroje, které využívaly desítky ohromných kol, pásy i zvláštní šroubovice, byly schopné překonat nehostinnou krajinu, podmáčené louky, neprostupné lesy, mokřady i rozvodněné toky. Své uplatnění nenacházely jen v armádě, ale při budování infrastruktury, během těžby a samozřejmě i při zásobování.
Jakmile však nastala zima, stávala se často i ta nejextrémnější technika zbytečnou a ke slovu se znovu dostávala spřežení se psi či soby. Jednou z možných odpovědí na kruté podmínky sibiřské zimy se však staly aerosaně, s jejichž vývojem ruští technici experimentovali již od začátku dvacátého století. Aerosaně se pak uplatnily u ruské armády za obou světových válek i v poválečném období. Armáda však nebyla jediným uživatelem aerosaní.
Již od 40. let minulého století totiž pošťáci v severních částech sovětského svazu využívali aerosaně NKL-16, které však byly poměrně zastaralé a tak v polovině 50. let došlo na vyžádání nového modelu, který měla připravit konstrukční kancelář Kamov.
Základem modelu Sever-2 se stala karoserie automobilu GAZ M-20 Pobeda, na kterou konstruktéři připevnili čtveřici ližin a do zadní části umístili letecký hvězdicový motor AI-14RS o výkonu až 194 kW - tedy cca 260 koní. Ten roztáčel trojlistou vrtuli, která dokázala automobilu vážícímu 2,3 tuny udělit rychlost až 60 km/h.
Vzniklé Aerosaně dokázaly pojmout pětičlennou posádku, 500 kilogramů nákladu a jejich dojezd se pohyboval okolo 360 kilometrů. Prototyp byl představen v roce 1958 a následujícího roku byla zahájena výroba, která skončila v roce 1961.
Celkem bylo vyrobeno 100 kusů, které sovětské Ministerstvo spojů nasadilo k přepravě pošty na nejextrémnějších místech země - od Sibiře, přes Dálný východ až po Jakutsko. Běžné operovaly při teplotách až -50 °C a dostávaly se do míst, kde to dříve nebylo možné.
Ani aerosaně Sever-2 však nezůstaly ve službách ministerstva spojů věčně. Svůj vliv na to měla jejich nedokonalá konstrukce, velice pochybná údržba a vysoký proběh. Jen za zimní sezónu najely aerosaně Sever-2 v průměru 12 až 15 000 kilometrů a již po čtyřech letech měly všechny stroje najeto dohromady přes 1.5 milionu kilometrů.
Za tu dobu došlo i k několika nehodám, ovšem velkým problémem byla poděděná náprava z GAZu Pobeda. Ta totiž dostávala díky ližinám pořádně zabrat, což vyžadovalo časté kontroly a údržbu. Při teplotách hluboko pod bodem mrazu to však kladlo na mechaniky vysoké nároky a ne vždy tak servis proběhl jak měl. Některé „základny" navíc pro aerosaně nevybudovaly ani potřebné zázemí a problémy nastávaly i se zásobováním pohonnými hmotami.
Aerosaně Sever-2 sloužily až do roku 1964, kdy se na scéně objevily větší, modernější a výkonnější aerosaně Kamov Ka-30. Jak skončila většina vozidel Sever-2 netušíme, ovšem vzhledem k jejich vysokému opotřebení a zanedbávaného servisu se obáváme, že většina jich byla sešrotována. Minimálně jeden kus se však dochoval v Ústředním muzeu vojenského letectva v Moninu. Jeho stav je sice i z fotografií vypovídající, ovšem je to jediný kus, díky kterému máme alespoň pár barevných fotografií ze současnosti.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.