Rozvoz pošty na Sibiři? Spásou pošťáků byl tenhle masivní kolos

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. června 2018, 10:01 Google+

Sovětský svaz se svého času rozkládal na velice rozsáhlém území, které zahrnovalo snad všechna podnební pásma. Technici a konstruktéři tak při vývoji nových strojů pravidelně čelili výzvám, díky kterým vznikaly jedny z nejzvláštnějších ale samozřejmě také nejúčelnějších strojů světa. Skvělým příkladem budiž Kamov Sever-2.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kamov Sever-2

Kamov Sever-2 | foto: gaz20.spb.ru

Sdílejte článek

Pokud se bavíme o zvláštních strojích z dob bývalého sovětského svazu, většinou se jedná o techniku, která vznikala pro armádu a jejím úkolem bylo buď převážení objemných „nákladů" s jadernou hlavicí, nebo překonávání extrémně náročného terénu dálného východu.

Těžké stroje, které využívaly desítky ohromných kol, pásy i zvláštní šroubovice, byly schopné překonat nehostinnou krajinu, podmáčené louky, neprostupné lesy, mokřady i rozvodněné toky. Své uplatnění nenacházely jen v armádě, ale při budování infrastruktury, během těžby a samozřejmě i při zásobování.

Jakmile však nastala zima, stávala se často i ta nejextrémnější technika zbytečnou a ke slovu se znovu dostávala spřežení se psi či soby. Jednou z možných odpovědí na kruté podmínky sibiřské zimy se však staly aerosaně, s jejichž vývojem ruští technici experimentovali již od začátku dvacátého století. Aerosaně se pak uplatnily u ruské armády za obou světových válek i v poválečném období. Armáda však nebyla jediným uživatelem aerosaní.

Již od 40. let minulého století totiž pošťáci v severních částech sovětského svazu využívali aerosaně NKL-16, které však byly poměrně zastaralé a tak v polovině 50. let došlo na vyžádání nového modelu, který měla připravit konstrukční kancelář Kamov.

Základem modelu Sever-2 se stala karoserie automobilu GAZ M-20 Pobeda, na kterou konstruktéři připevnili čtveřici ližin a do zadní části umístili letecký hvězdicový motor AI-14RS o výkonu až 194 kW - tedy cca 260 koní. Ten roztáčel trojlistou vrtuli, která dokázala automobilu vážícímu 2,3 tuny udělit rychlost až 60 km/h.

Vzniklé Aerosaně dokázaly pojmout pětičlennou posádku, 500 kilogramů nákladu a jejich dojezd se pohyboval okolo 360 kilometrů. Prototyp byl představen v roce 1958 a následujícího roku byla zahájena výroba, která skončila v roce 1961.

Různé typy sovětských Aerosaní: Předválečné ANT-IV, Kamov Sever-2 a Kamov Ka-30 | zdroj: youtube.com

Celkem bylo vyrobeno 100 kusů, které sovětské Ministerstvo spojů nasadilo k přepravě pošty na nejextrémnějších místech země - od Sibiře, přes Dálný východ až po Jakutsko. Běžné operovaly při teplotách až -50 °C a dostávaly se do míst, kde to dříve nebylo možné.

Ani aerosaně Sever-2 však nezůstaly ve službách ministerstva spojů věčně. Svůj vliv na to měla jejich nedokonalá konstrukce, velice pochybná údržba a vysoký proběh. Jen za zimní sezónu najely aerosaně Sever-2 v průměru 12 až 15 000 kilometrů a již po čtyřech letech měly všechny stroje najeto dohromady přes 1.5 milionu kilometrů.

Za tu dobu došlo i k několika nehodám, ovšem velkým problémem byla poděděná náprava z GAZu Pobeda. Ta totiž dostávala díky ližinám pořádně zabrat, což vyžadovalo časté kontroly a údržbu. Při teplotách hluboko pod bodem mrazu to však kladlo na mechaniky vysoké nároky a ne vždy tak servis proběhl jak měl. Některé „základny" navíc pro aerosaně nevybudovaly ani potřebné zázemí a problémy nastávaly i se zásobováním pohonnými hmotami.

Aerosaně Sever-2 sloužily až do roku 1964, kdy se na scéně objevily větší, modernější a výkonnější aerosaně Kamov Ka-30. Jak skončila většina vozidel Sever-2 netušíme, ovšem vzhledem k jejich vysokému opotřebení a zanedbávaného servisu se obáváme, že většina jich byla sešrotována. Minimálně jeden kus se však dochoval v Ústředním muzeu vojenského letectva v Moninu. Jeho stav je sice i z fotografií vypovídající, ovšem je to jediný kus, díky kterému máme alespoň pár barevných fotografií ze současnosti.

Vytisknout

Diskuze: Rozvoz pošty na Sibiři? Spásou pošťáků byl tenhle masivní kolos

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Neznámý pachatel odcizil armádní obrněný transportér. Policie musela počkat, než mu dojde palivo

Krádež armádního obrněného transportéru? Policie byla naprosto bezradná

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud