Osobní automobily značky Tatra jsou světovým fenoménem, na který je většina Čechů patřičně hrdá. Příliš se však nemluví o tom, že slavný automobil Tatra T77a si v zahraničí vysloužil označení tajné zbraně odboje, neboť jeho schopnosti likvidovat nacistické důstojníky byly přímo fenomenální. Ve skutečnosti se však není příliš čím chlubit.
Automobil Tatra T77 s proudnicovou karoserií, pod jehož konstrukcí byl podepsán světoznámý konstruktér Hans Ledwinka, se dostal do sériové výroby v roce 1934 a okamžitě kolem sebe rozpoutal obrovské pozdvižení. Jeho elegantní a aerodynamická karoserie, k jejímuž vývoji byl použit dokonce i větrný tunel, vypadala jak z jiného tisíciletí. Svůj podíl na tom měl i Paul Jaray, jeden z konstruktérů odpovídající za aerodynamiku Zeppelinů, který se podílel na návrhu designu.
Aerodynamika hrála pro Tatru T77 naprosto zásadní roli, které byla podřízena dokonce i technika. Příď vozu byla kvůli co nejmenšímu odporu poměrně krátká a kapota nízká, což bylo jedním z důvodů, proč se 2.97 litrový vzduchem chlazený motor V8 nastěhoval nad zadní nápravu. Jeho výkon 59 koní sice nijak neoslní, ovšem jeho maximální rychlost 145 km/h byla v předválečných letech výjimečná.
V roce 1935 došlo k modernizace vozu, čímž vznikla Tatra T77a. Ta se mohla pochlubit například motorem V8 se zvětšeným objemem na 3.4 litru, který produkoval 70 koní a maximální rychlost se vyšplhala na 150 km/h. Tatra tak patřila k technologicky nejpokrokovějším vozidlům své doby, což ostatně dosvědčuje i podvozek s nezávislým zavěšením všech kol.
Tatrovky tedy nabízely oslnivý vzhled a vysoké rychlosti, ovšem jejich velkým nedostatkem bylo řízení. Dlouhý rozvor a těžký motor nad zadní nápravou totiž způsoboval, že Tatra T77 i T77a měla problémy s ovladatelností. Stačilo najet do ostré zatáčky rychleji a těžký zadek vozidla začal utíkat do přetáčivého smyku. Věci navíc nepomohly ani pneumatiky, jejichž technologie byla v 30. letech v plenkách.
Nedostatek vozidla se však podle webu Jalopnik poměrně rychle a snadno změnil v jeho výhodu (zejména díky době). Po vpádu nacistických vojsk do Československa si totiž oslnivý vzhled tatrovek oblíbili vysoce postavení nacističtí důstojníci, jak uvedl pro The Telegraph britský spisovatel Steve Cole. Problém však nastal v momentě, kdy se nacisté pokoušeli jezdit s Tatrovkami rychle - řada z nich to totiž nepřežila.
Cole v článku doslova uvádí: „Vysoce postavení nacističtí důstojníci jezdili s těmito vozy rychle, ovšem k jejich smůle nebylo řízení zrovna dobré, takže v ostrých zatáčkách často ztráceli kontrolu, roztočili se a namotali se na strom, což většinou končilo smrtí. Spojenci tak dokonce začali Tatrovky označovat tajnou zbraní proti nacistům."
Podle Cola došla celá věc tak daleko, že za volantem Tatrovek zemřelo více vysoce postavených nacistických důstojníků, než v bojových operacích. Co je na tom pravdy nevíme, ovšem potvrzovalo by to, že touha po rychlosti a luxusu může člověka přijít pořádně draho.
Nádherných automobilů bylo samozřejmě škoda, ovšem nad životy okupantů zřejmě nikdo netruchlil. Konstruktéři v Tatře si však uvědomili své chyby a pro nově chystaný model Tatra T87 připravili řadu úprav, které je měly napravit. K těm nejdůležitějším patřilo zkrácení rozvoru o 30.5 centimetru a výroba motoru z lehčího hliníku, jak uvádí web Hemmings. Výsledkem tak měl být automobil lehčí o téměř 400 kilogramů, což zní naprosto neuvěřitelně.
Špatnou reputaci spojenou s ovladatelností se tak podařilo napravit a Tatra mohla i nadále oslňovat svět svou aerodynamickou karoserií, jedinečným vzhledem a pokrokovou technikou. O éře zabíjení nacistických důstojníků se nejspíš nikdy moc mluvit nebude, ale v podstatě se jedná o další zásluhu kopřivnické automobilky. Kdo by to byl řekl, že Tatra může být i válečným hrdinou.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.