K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Největší sedan na světě? Sovětský MAZ-541 měl motor z tanku a tahal letadla

-mao / AutoRoad.cz, 17. dubna 2018, 16:53 Aktualizováno 17.4.2018, 17:09 Google+

Pro MAZ-541 se hledá správná kategorie jen obtížně, ovšem s trochou fantazie se dá označit za největší sedan světa. Tedy minimálně v minulém století. Na silnicích byste ho však hledali marně, neboť tohle monstrum vzniklo s jediným úkolem: tahat letadla a udivovat zahraniční delegace.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 18.04. 07:47) Napište svůj názor
MAZ-541 (kolorovaná fotografie)

MAZ-541 (kolorovaná fotografie) | foto: youtube.com

Sdílejte článek

V polovině padesátých let se toho ve světě dělo hodně. V Korei vypukla válka, Čína začala okupovat Tiber, válčilo se v Indočíně a špionáž zažívala své zlaté časy. Veškeré válčení a politické napětí mezi východem a západem však bylo pohonným motorem k rozvoji mnoha odvětví průmyslu - včetně toho leteckého. Na letištích se tak začala objevovat stále větší okřídlená monstra, se kterými si pozemní personál pomalu nedokázal poradit.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Sovětští konstruktéři tak začali navrhovat specializovaný letištní tahač, který by si s mnohatunovými létajícími kolosy poradil. A protože se bavíme o Sovětském Svazu, výsledek jejich snažení je opět jedinečný. Díky tvarům své karoserie by si MAZ-541 snadno mohl vysloužit titul největší sedan světa, ačkoliv jeho technika je kombinací několika různých světů.

Spolehlivých zdrojů ohledně MAZ-541 je bohužel jak šafránu, přesto se podařilo pár informací dopátrat. Hned na začátek vám třeba můžeme prozradit, že kabina nabízela dvě místa pro řidiče, motor pocházel z tanku a kola na obou nápravách z těžkých náklaďáků.

Nicméně pojďme se vrátit na úplný začátek. MAZ-541vznikl jako náhrada za MAZ-535, který byl původně konstruován jako tahač vojenského vybavení - například raket. Na letištích sice také našel své uplatnění, nicméně díky své konstrukci nebyl zrovna nejlepším v manévrování na letištní ploše.

MAZ-541 vznikal v Minských automobilových závodech (Minski Autamabilny Zavod => odtud zkratka MAZ) a dohromady byly vyrobeny  pouze tři kusy, přičemž první sjel z pásu v roce 1956. Podle některých zdrojů však mělo být původně sestrojeno tahačů 10 nebo 13. Skutečná čísla jsou tedy nejistá.

Karoserie ve tvarech sedanu nebyla výsledkem náhody, ale čistě funkčním záměrem. Díky této konstrukci mohl být MAZ-541 připojen k letadlu mnohem kratší tyčí, než jeho předchůdce. Tím se poměrně elegantně vyřešil problém s omezenou manévrovatelností. Navíc byla kabina koncipována pro dva řidiče, takže místo otáčení stačilo přesednout na druhé místo a s krásným výhledem a přehledem o dění kolem vozu vycouvat.

Otáčení se s tímto kolosem na chaotickém letišti totiž nebyla žádná sranda. Tenhle drobek totiž měřil 7.8 metru na délku, 3.4 metru do šířky a 2.8 metru na výšku. Jeho váha se navíc pohybovala okolo 30 tun.

Kromě funkčnosti se však designéři zaměřili i na vzhled stroje. Ačkoliv se jedná o pořádný kolos, jeho křivky jsou vcelku líbivé. Dobové barevné fotografie navíc ukazují výrazné lakování, elegantní blatníky a stylovou masku chladiče, které nechybělo ani chromování.

img-responsive

MAZ-541 | foto: youtube.com

Podle webu Russian Power byl stroj mimo jiné nasazen na mezinárodním letišti Šeremeťjevo poblíž Moskvy, kde byl na očích řady mezinárodních cestovatelů, kteří se dostali do Moskvy. Možná tak měl vůz za úkol i oslňovat vyspělostí a elegantností sovětských strojů.

Pojďme se ale od vzhledu vrátit opět k technice. Abyste utáhli obří letadla, bylo potřeba umístit pod kapotu něco dostatečně výkonného. Volba nakonec padla na dieselový 38,8-litrový kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec z tanku T-34. Ten sice disponoval výkonem okolo 500 koní, ovšem jeho spotřeba se pohybovala okolo 120 litrů na 100 kilometrů. Řidič měl k dispozici 5-stupňovou manuální převodovku, přičemž tři stupně byly pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad.

Pohon byl přenášen na obě nápravy, nicméně přední se dala odpojit. Když jsme u náprav - na každé byla obutá jinak velká kola, ovšem v obou případě se jednalo o kola z těžkých sklápěček. V případě přední nápravy se jednalo o kola z nákladního vozu KrAZ-214 6x6, zatím co větší zadní pneumatiky pocházejí z nákladního vozu MAZ-525.

img-responsive

MAZ-541 | foto: youtube.com

Díky své konstrukci a dostatečnému výkonu si MAZ-541 snadno poradil i s nákladem o váze 85 až 100 tun. Na několika propagačních fotografiích se navíc MAZ objevuje ve společnosti nadzvukového Tupolevu TU-144, který byl často označován za "sovětský Concord."

MAZ-541 byl v aktivní službě až do sedmdesátých let, kdy jeho výkon přestával stačit stále větším a mohutnějším letadlům. Všechny stroje tak postupně zmizely z letišť a je velkou záhadou, zda se vůbec nějaký dochoval. V současnosti tak máme k dispozici pouze pár dobových fotografií.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Největší sedan na světě? Sovětský MAZ-541 měl motor z tanku a tahal letadla

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 18.04.2018 07:47 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GPS

Zrádná GPS? Co vám hrozí na dovolené, pokud se dobře nepřipravíte?

Ilustrační foto

Jízda za deště? Není to jen o schopnosti řidiče. Velmi podstatná je i tato jedna věc

Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa

Bondův ztracený Aston Martin nalezen? Měl být na dně oceánu, stopy však vedou na Střední východ

První snímky nové Audi Q8 unikly na internet ještě před premiérou

Nové Audi Q8 dostalo české ceny, základ pořídíte za necelé 2 miliony

Nabouraný McLaren 720S za 6.6 milionu (zdroj: Jalopnik / Fairfax County Police Department (Sergeant Christopher Sharp))

V pátek koupil, v sobotu zdemoloval. McLaren za 6.6 milionu majiteli příliš dlouho nevydržel

Dálniční značení v Chicagu s neobvyklým vzkazem (Zdroj: Twitter/Kevin Pang)

Žádný kečup za volantem? Tohle upozornění pochopí jen obyvatelé jednoho státu

Volkswagen I.D. R Pikes Peak se vydal na hon za rekordem také v Goodwoodu

Elektrický Volkswagen opět středem pozornosti, v Goodwoodu zlomil rekord a okouzlil tisíce diváků

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk

Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Terry Grant předvedl v Goodwoodu další neuvěřitelnou jízdu po dvou kolech a stanovil další světový rekord

Dvě tuny železa na dvou kolech? Tato jízda se zapíše do Guinessovy knihy rekordů

Kamera umístěná za čelním sklem automobilu

Budeme se navzájem na silnicích udávat? Novinka má perfektní zdůvodnění

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Kamiq

Nejlevnější SUV od Škodovky? Kamiq je tady, v Česku ho ale neuvidíme

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  3. Češi jezdí špatně? EU to nevyhovuje, ministerstvo je všechny přeškolí

  4. Kempinkový vůz z říše snů? California XXL nabídne nadstandardní komfort kdekoliv

  5. Krádež benzínu za 40 000 Kč? Zloději ji zvládli z pohodlí domova

  6. Nejzbytečnější věc na světě? Úprava auta, kterou asi nic nepřekoná

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud