Pro MAZ-541 se hledá správná kategorie jen obtížně, ovšem s trochou fantazie se dá označit za největší sedan světa. Tedy minimálně v minulém století. Na silnicích byste ho však hledali marně, neboť tohle monstrum vzniklo s jediným úkolem: tahat letadla a udivovat zahraniční delegace.
V polovině padesátých let se toho ve světě dělo hodně. V Korei vypukla válka, Čína začala okupovat Tiber, válčilo se v Indočíně a špionáž zažívala své zlaté časy. Veškeré válčení a politické napětí mezi východem a západem však bylo pohonným motorem k rozvoji mnoha odvětví průmyslu - včetně toho leteckého. Na letištích se tak začala objevovat stále větší okřídlená monstra, se kterými si pozemní personál pomalu nedokázal poradit.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Sovětští konstruktéři tak začali navrhovat specializovaný letištní tahač, který by si s mnohatunovými létajícími kolosy poradil. A protože se bavíme o Sovětském Svazu, výsledek jejich snažení je opět jedinečný. Díky tvarům své karoserie by si MAZ-541 snadno mohl vysloužit titul největší sedan světa, ačkoliv jeho technika je kombinací několika různých světů.
Spolehlivých zdrojů ohledně MAZ-541 je bohužel jak šafránu, přesto se podařilo pár informací dopátrat. Hned na začátek vám třeba můžeme prozradit, že kabina nabízela dvě místa pro řidiče, motor pocházel z tanku a kola na obou nápravách z těžkých náklaďáků.
Nicméně pojďme se vrátit na úplný začátek. MAZ-541vznikl jako náhrada za MAZ-535, který byl původně konstruován jako tahač vojenského vybavení - například raket. Na letištích sice také našel své uplatnění, nicméně díky své konstrukci nebyl zrovna nejlepším v manévrování na letištní ploše.
MAZ-541 vznikal v Minských automobilových závodech (Minski Autamabilny Zavod => odtud zkratka MAZ) a dohromady byly vyrobeny pouze tři kusy, přičemž první sjel z pásu v roce 1956. Podle některých zdrojů však mělo být původně sestrojeno tahačů 10 nebo 13. Skutečná čísla jsou tedy nejistá.
Karoserie ve tvarech sedanu nebyla výsledkem náhody, ale čistě funkčním záměrem. Díky této konstrukci mohl být MAZ-541 připojen k letadlu mnohem kratší tyčí, než jeho předchůdce. Tím se poměrně elegantně vyřešil problém s omezenou manévrovatelností. Navíc byla kabina koncipována pro dva řidiče, takže místo otáčení stačilo přesednout na druhé místo a s krásným výhledem a přehledem o dění kolem vozu vycouvat.
Otáčení se s tímto kolosem na chaotickém letišti totiž nebyla žádná sranda. Tenhle drobek totiž měřil 7.8 metru na délku, 3.4 metru do šířky a 2.8 metru na výšku. Jeho váha se navíc pohybovala okolo 30 tun.
Kromě funkčnosti se však designéři zaměřili i na vzhled stroje. Ačkoliv se jedná o pořádný kolos, jeho křivky jsou vcelku líbivé. Dobové barevné fotografie navíc ukazují výrazné lakování, elegantní blatníky a stylovou masku chladiče, které nechybělo ani chromování.
Podle webu Russian Power byl stroj mimo jiné nasazen na mezinárodním letišti Šeremeťjevo poblíž Moskvy, kde byl na očích řady mezinárodních cestovatelů, kteří se dostali do Moskvy. Možná tak měl vůz za úkol i oslňovat vyspělostí a elegantností sovětských strojů.
Pojďme se ale od vzhledu vrátit opět k technice. Abyste utáhli obří letadla, bylo potřeba umístit pod kapotu něco dostatečně výkonného. Volba nakonec padla na dieselový 38,8-litrový kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec z tanku T-34. Ten sice disponoval výkonem okolo 500 koní, ovšem jeho spotřeba se pohybovala okolo 120 litrů na 100 kilometrů. Řidič měl k dispozici 5-stupňovou manuální převodovku, přičemž tři stupně byly pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad.
Pohon byl přenášen na obě nápravy, nicméně přední se dala odpojit. Když jsme u náprav - na každé byla obutá jinak velká kola, ovšem v obou případě se jednalo o kola z těžkých sklápěček. V případě přední nápravy se jednalo o kola z nákladního vozu KrAZ-214 6x6, zatím co větší zadní pneumatiky pocházejí z nákladního vozu MAZ-525.
Díky své konstrukci a dostatečnému výkonu si MAZ-541 snadno poradil i s nákladem o váze 85 až 100 tun. Na několika propagačních fotografiích se navíc MAZ objevuje ve společnosti nadzvukového Tupolevu TU-144, který byl často označován za "sovětský Concord."
MAZ-541 byl v aktivní službě až do sedmdesátých let, kdy jeho výkon přestával stačit stále větším a mohutnějším letadlům. Všechny stroje tak postupně zmizely z letišť a je velkou záhadou, zda se vůbec nějaký dochoval. V současnosti tak máme k dispozici pouze pár dobových fotografií.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.