Experti Toyota Gazoo Racing objevili originální sportovní kupé Sports 800, které vyhrálo první ročník legendárního vytrvalostního závodu Suzuka 500. Díky jejich úsilí se vozu vrátila dřívější výjimečnost a je připraven se zase vrátit na dráhu. Přinášíme její příběh.
Toyota Sports 800, které se v Japonsku říká Yotahachi, byla první sériové sportovní auto od Toyoty. Autorem je Tatsuo Hasegawa, letecký inženýr, kterého Toyota zaměstnala po válce. Hasegawa se může pochlubit takovými pro Toyotu klíčovými modely, jako je Publica, Corolla, Celica nebo Carina.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
A právě mladému návrháři vojenských letadel vděčí Toyota Sports 800 za svoji fantastickou aerodynamiku. Vznikla díky použití větrného tunelu, což byl ve své době přístup vskutku revoluční. Převratné, alespoň pro japonský automobilový průmysl, bylo i rozhodnutí použít v konstrukci karoserie hliník, takže vůz vážil pouhých 580 kg. Motor nebyl příliš výkonný, ovšem nízká hmotnost a dokonalá aerodynamika umožňovaly tomuto autu poháněnému 45 koňskými silami dosáhnout rychlosti 155 km/h, což byl nejlepší výsledek v dané třídě.
Suzuka 500 – historické vítězství
Automobil debutoval roku 1965 a již o rok později změnil rozložení sil v japonském motoristickém sportu. Shihomi Hosoya za volantem maličkého Yotahachi se sotva 0,8litrovým motorem v prvním závodě Suzuka 500 km porazil takové rivaly, jako byly Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 nebo Prince Skyline GT s dvakrát silnějšími motory.
Před startem nikdo nepředpokládal, že by Yotahachi vůbec mělo šanci uspět v souboji se silnými stroji zarputile bojujícími o vítězství v tomto prestižním podniku. Ve druhé polovině pětisetkilometrového závodu však bylo jasné, že se větší vozy nemohou se superlehkou pozemní stíhačkou měřit. Zatímco ostatní auta jedno po druhém zajížděla do pit stopů doplnit pohonné hmoty, Sports 800 uhánělo kupředu.
Po průjezdu cílem se Shihomi Hosoya setkal s nedůvěrou porotců. Když však otevřeli palivovou nádrž, všechno bylo jasné – uvnitř zůstalo celých 30 % pohonných hmot načerpaných před startem. Vzpomínka na tento úspěch v Toyotě zjevně přetrvala po celé dekády, protože i autoři druhé, třetí a čtvrté generace Toyoty Prius si jako svoji prioritu zvolili dosažení co nejvíce aerodynamického tvaru karoserie.
Model Sports 800 se vyráběl čtyři roky. Za tu dobu sjelo z linky 3131 kusů, které se prodávaly výhradně v Japonsku. Model se líbil zejména dobře situovaným mladým lidem a vojákům na amerických vojenských základnách, zejména na Okinawě – přímo pro ně vzniklo asi 300 Yotahachi s volantem vlevo, které později společně se svými majiteli dorazily do USA.
Počátky Toyota Sports 800 GR Concept
Závodní Toyotu Sports 800 našla skupina japonských inženýrů Toyota Gazoo Racing. Rezivěla v garáži a nevypadala dobře. Podle čísla karosérie UP 15-10007 se však zjistilo, že se jedná o jedno ze dvou Yotahachi (č. 7), které se v prvním závodě Suzuka 500 umístilo na 1. a 2. místě a později ještě mnohokrát startovalo ve vytrvalostních závodech. Auto se značně lišilo od sériových vozů – ve své době prošlo doslova profesionální závodní přípravou.
Jak postavit klasika?
Obnova a tuning proběhly s myšlenkou, aby se automobil hodil ke sportovní jízdě a současně si zachoval charakter vozu své doby. Více než polovina karoserie byla znovu pečlivě postavena. Gazoo Racing přidal něco svého na místech, která nejsou zvenčí vidět. Zavěšení bylo většinou zrenovováno – experti Gazoo Racing pouze provedli tuning tlumičů. Inženýři využívali součástky, které jim dodal klub majitelů Sports 800. Za projekt zodpovídal Hiroyuki Ogawa.
„Po tuningu GR jsem se mohl nejen pořádně rozjet po dráze, ale také ostře zrychlovat na veřejných komunikacích, aniž bych přitom při jakékoli rychlosti musel slevit z bezpečnosti. Snažili jsme se zachovat všechny skvělé vlastnosti Yotahachi a současně auto vylepšit tam, kde byly jeho slabiny. Zvláštní výhodou Sports 800 je velmi dobré vyvážení, zvláště když si uvědomíme, že se jedná o 50 let staré auto. To je dobrý výchozí bod. Tlumiče ovšem měly rezervy, proto jsme je vylepšili”, řekl Kajikawa Hitoshi z Toyota Motor Skill Development (Toyota Gazoo Racing), zodpovědný za tuning vozu.
Automobil s duší
Když bylo auto hotové, Toyota Gazoo Racing pozval na testy několik japonských novinářů z Japan Automobile Journalist Association a hodnotící komisi udělující ocenění Japan Car of the Year.
„Stručně řečeno, bylo to skvělé. Sportovní auto má svoji duši. Ačkoli se jedná o nepříliš výkonný vůz, je lehký a dobře se řídí. V kabině se cítíte tak trochu jako v letadle, přitom aerodynamika je vážně skvělá. Není to sice moc rychlé auto, nicméně jízda v něm přináší spoustu radosti a když šlápnete na plyn, je to jednoduše fantazie,” shrnul své pocity Yasuhisa Shimashita.
„Pro šedesátníky, jako jsem já, je Yotahachi auto, které vyvolává nostalgii. Jenže tenhle exemplář se navíc jeví jako velmi svěží, vůbec nemáte pocit, že je to staré auto. Výkon a rychlost nejsou pro radost z jízdy to nejdůležitější a tento vůz je prostě výjimečný. Když ho řídíte, vnímáte to úplně jinak, bezprostředněji,” okomentoval vůz Naoya Suzuki.
Série GR
Inženýři, kteří pracují pro Sports 800 GR Concept, vnímají časový souběh nalezení legendární Toyoty a premiéry nové série GR jako dobré znamení. V Japonsku zatím debutovalo sedm sportovně laděných modelů signovaných Gazoo Racing, v budoucnu pak bezpochyby přibydou další. Vylepšené modely s logem GR dorazí také do Evropy, předvěstí je již Yaris GRMN, limitovaná série Yarisu, která využívá řešení představená v modelu Yaris WRC s tuningem z Nürburgringu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.