Automobily už jsou součástí našich životů poměrně dlouho, nicméně napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kdy došlo k vůbec první nehodě a kdy stál automobil někoho život? Nejspíš budete překvapeni, ale o prvenství v této nelichotivé kategorii se hlásí hned několik tragických událostí.
Vybrat skutečně první nehodu automobilu je poměrně obtížné, neboť v průběhu devatenáctého století vznikla řada strojů, jejichž definice je poměrně sporná. To ostatně ukazuje hned první adept z roku 1869, kdy se udála zřejmě první nehoda automobilu ještě s parním pohonem.
Mary Ward, irská vědkyně, byla zrovna na cestě v parním automobilu, který sestrojili její bratranci. Během cesty však najela do výmolu, který ji vyhodil ze sedadla a ona bohužel dopadla přímo před kola vozu. Jedno z kol ji bohužel zlomilo vaz, čímž ji přivodilo okamžitou smrt.
První nehoda automobilu se spalovacím motorem, který se alespoň částečně podobal tomu, co dnes nazýváme automobilem, se měla odehrát v roce 1891 v Ohiu a naštěstí neměla tak tragické následky. Konstruktér James Lambert si tehdy vyjel na projížďku ve svém vlastním výtvoru, ovšem po cestě najel na vyčnívající kořen stromu a nad vozem, ve kterém seděl jako pasažér James Swoveland, ztratil kontrolu. Automobil se roztočil a narazil do sloupu. Oba však naštěstí vyvázli s menšími poraněními.
První tragická smrt chodce způsobená automobilem se odehrála v roce 1896 a její obětí se stala jistá Bridget Driscoll, která sestoupila z jednoho z londýnských chodníků přímo před automobil Anglo-French, který řídil jistý Arthur Edsall.
Ačkoliv vůz dosahoval maximální rychlosti pouze 4 km/h, ani jeden z účastníků nehody ji nebyl schopen zabránit. Svědci však popisovali, že Bridget Driscoll vypadala před srážkou vyděšeně z blížícího se vozidla a na místě tzv. zamrzla. Edsall byl zatčen, nicméně celá věc byla označena jako nehoda a Edsall byl zproštěn.
Úsměvné je, že doktor, který vyšetřoval tělo zemřelé, měl údajně prohlásit „Doufám, že se nic takového znovu nestane." Bohužel ještě ten rok došlo k dalšímu tragickému úmrtí - tentokrát však v New York City, kde automobil srazil chodce.
Jedna z prvních tragických kolizí elektromobilu a chodce se stala také ještě v 19. století. V roce 1899 k ní mělo dojít v New Yorku, kde jistý Henry Bliss zrovna vystupoval z tramvaje / měl pomáhat vystoupit ženě. V tu chvíli ho ovšem zachytilo elektrické taxi a Bliss utrpěl vážná zranění hlavy a hrudníku, kterým dalšího rána podlehl.
První tragická havárie automobilu, pokud nebudeme počítat nešťastné úmrtí z roku 1869, se odehrála roku 1898 v Anglii. Henry Lindfield a jeho syn měli zrovna cestoval z Brightonu do Londýna, ovšem před koncem cesty ztratil Lindfield kontrolu nad vozem a ten se rozjel z prudkého kopce. Během toho vůz prorazil plot, což Lindfielda vyhodilo z místa řidiče.
Následoval prudký náraz do stromu, během kterého byla Lindfieldova noha pevně sevřena mezi stromem a automobilem. Jeho syn však vyvázl bez zranění a běžel pro pomoc. Lékaři, kterým se dostal Henry Lindfield do péče, zjistili, že jeho noha je pod kolenem velice ošklivě zraněna. Rozhodli se proto pro amputaci, ovšem Lindfield zůstal po operaci v bezvědomí a další den zemřel.
Ve statistice nám bohužel chybí údaje o vůbec první kolizi dvou automobilů, nicméně tyto údaje se nám bohužel vypátrat nepovedlo.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.