Automobily už jsou součástí našich životů poměrně dlouho, nicméně napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kdy došlo k vůbec první nehodě a kdy stál automobil někoho život? Nejspíš budete překvapeni, ale o prvenství v této nelichotivé kategorii se hlásí hned několik tragických událostí.
Vybrat skutečně první nehodu automobilu je poměrně obtížné, neboť v průběhu devatenáctého století vznikla řada strojů, jejichž definice je poměrně sporná. To ostatně ukazuje hned první adept z roku 1869, kdy se udála zřejmě první nehoda automobilu ještě s parním pohonem.
Mary Ward, irská vědkyně, byla zrovna na cestě v parním automobilu, který sestrojili její bratranci. Během cesty však najela do výmolu, který ji vyhodil ze sedadla a ona bohužel dopadla přímo před kola vozu. Jedno z kol ji bohužel zlomilo vaz, čímž ji přivodilo okamžitou smrt.
První nehoda automobilu se spalovacím motorem, který se alespoň částečně podobal tomu, co dnes nazýváme automobilem, se měla odehrát v roce 1891 v Ohiu a naštěstí neměla tak tragické následky. Konstruktér James Lambert si tehdy vyjel na projížďku ve svém vlastním výtvoru, ovšem po cestě najel na vyčnívající kořen stromu a nad vozem, ve kterém seděl jako pasažér James Swoveland, ztratil kontrolu. Automobil se roztočil a narazil do sloupu. Oba však naštěstí vyvázli s menšími poraněními.
První tragická smrt chodce způsobená automobilem se odehrála v roce 1896 a její obětí se stala jistá Bridget Driscoll, která sestoupila z jednoho z londýnských chodníků přímo před automobil Anglo-French, který řídil jistý Arthur Edsall.
Ačkoliv vůz dosahoval maximální rychlosti pouze 4 km/h, ani jeden z účastníků nehody ji nebyl schopen zabránit. Svědci však popisovali, že Bridget Driscoll vypadala před srážkou vyděšeně z blížícího se vozidla a na místě tzv. zamrzla. Edsall byl zatčen, nicméně celá věc byla označena jako nehoda a Edsall byl zproštěn.
Úsměvné je, že doktor, který vyšetřoval tělo zemřelé, měl údajně prohlásit „Doufám, že se nic takového znovu nestane." Bohužel ještě ten rok došlo k dalšímu tragickému úmrtí - tentokrát však v New York City, kde automobil srazil chodce.
Jedna z prvních tragických kolizí elektromobilu a chodce se stala také ještě v 19. století. V roce 1899 k ní mělo dojít v New Yorku, kde jistý Henry Bliss zrovna vystupoval z tramvaje / měl pomáhat vystoupit ženě. V tu chvíli ho ovšem zachytilo elektrické taxi a Bliss utrpěl vážná zranění hlavy a hrudníku, kterým dalšího rána podlehl.
První tragická havárie automobilu, pokud nebudeme počítat nešťastné úmrtí z roku 1869, se odehrála roku 1898 v Anglii. Henry Lindfield a jeho syn měli zrovna cestoval z Brightonu do Londýna, ovšem před koncem cesty ztratil Lindfield kontrolu nad vozem a ten se rozjel z prudkého kopce. Během toho vůz prorazil plot, což Lindfielda vyhodilo z místa řidiče.
Následoval prudký náraz do stromu, během kterého byla Lindfieldova noha pevně sevřena mezi stromem a automobilem. Jeho syn však vyvázl bez zranění a běžel pro pomoc. Lékaři, kterým se dostal Henry Lindfield do péče, zjistili, že jeho noha je pod kolenem velice ošklivě zraněna. Rozhodli se proto pro amputaci, ovšem Lindfield zůstal po operaci v bezvědomí a další den zemřel.
Ve statistice nám bohužel chybí údaje o vůbec první kolizi dvou automobilů, nicméně tyto údaje se nám bohužel vypátrat nepovedlo.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.