Automobily už jsou součástí našich životů poměrně dlouho, nicméně napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kdy došlo k vůbec první nehodě a kdy stál automobil někoho život? Nejspíš budete překvapeni, ale o prvenství v této nelichotivé kategorii se hlásí hned několik tragických událostí.
Vybrat skutečně první nehodu automobilu je poměrně obtížné, neboť v průběhu devatenáctého století vznikla řada strojů, jejichž definice je poměrně sporná. To ostatně ukazuje hned první adept z roku 1869, kdy se udála zřejmě první nehoda automobilu ještě s parním pohonem.
Mary Ward, irská vědkyně, byla zrovna na cestě v parním automobilu, který sestrojili její bratranci. Během cesty však najela do výmolu, který ji vyhodil ze sedadla a ona bohužel dopadla přímo před kola vozu. Jedno z kol ji bohužel zlomilo vaz, čímž ji přivodilo okamžitou smrt.
První nehoda automobilu se spalovacím motorem, který se alespoň částečně podobal tomu, co dnes nazýváme automobilem, se měla odehrát v roce 1891 v Ohiu a naštěstí neměla tak tragické následky. Konstruktér James Lambert si tehdy vyjel na projížďku ve svém vlastním výtvoru, ovšem po cestě najel na vyčnívající kořen stromu a nad vozem, ve kterém seděl jako pasažér James Swoveland, ztratil kontrolu. Automobil se roztočil a narazil do sloupu. Oba však naštěstí vyvázli s menšími poraněními.
První tragická smrt chodce způsobená automobilem se odehrála v roce 1896 a její obětí se stala jistá Bridget Driscoll, která sestoupila z jednoho z londýnských chodníků přímo před automobil Anglo-French, který řídil jistý Arthur Edsall.
Ačkoliv vůz dosahoval maximální rychlosti pouze 4 km/h, ani jeden z účastníků nehody ji nebyl schopen zabránit. Svědci však popisovali, že Bridget Driscoll vypadala před srážkou vyděšeně z blížícího se vozidla a na místě tzv. zamrzla. Edsall byl zatčen, nicméně celá věc byla označena jako nehoda a Edsall byl zproštěn.
Úsměvné je, že doktor, který vyšetřoval tělo zemřelé, měl údajně prohlásit „Doufám, že se nic takového znovu nestane." Bohužel ještě ten rok došlo k dalšímu tragickému úmrtí - tentokrát však v New York City, kde automobil srazil chodce.
Jedna z prvních tragických kolizí elektromobilu a chodce se stala také ještě v 19. století. V roce 1899 k ní mělo dojít v New Yorku, kde jistý Henry Bliss zrovna vystupoval z tramvaje / měl pomáhat vystoupit ženě. V tu chvíli ho ovšem zachytilo elektrické taxi a Bliss utrpěl vážná zranění hlavy a hrudníku, kterým dalšího rána podlehl.
První tragická havárie automobilu, pokud nebudeme počítat nešťastné úmrtí z roku 1869, se odehrála roku 1898 v Anglii. Henry Lindfield a jeho syn měli zrovna cestoval z Brightonu do Londýna, ovšem před koncem cesty ztratil Lindfield kontrolu nad vozem a ten se rozjel z prudkého kopce. Během toho vůz prorazil plot, což Lindfielda vyhodilo z místa řidiče.
Následoval prudký náraz do stromu, během kterého byla Lindfieldova noha pevně sevřena mezi stromem a automobilem. Jeho syn však vyvázl bez zranění a běžel pro pomoc. Lékaři, kterým se dostal Henry Lindfield do péče, zjistili, že jeho noha je pod kolenem velice ošklivě zraněna. Rozhodli se proto pro amputaci, ovšem Lindfield zůstal po operaci v bezvědomí a další den zemřel.
Ve statistice nám bohužel chybí údaje o vůbec první kolizi dvou automobilů, nicméně tyto údaje se nám bohužel vypátrat nepovedlo.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.