Automobily už jsou součástí našich životů poměrně dlouho, nicméně napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, kdy došlo k vůbec první nehodě a kdy stál automobil někoho život? Nejspíš budete překvapeni, ale o prvenství v této nelichotivé kategorii se hlásí hned několik tragických událostí.
Vybrat skutečně první nehodu automobilu je poměrně obtížné, neboť v průběhu devatenáctého století vznikla řada strojů, jejichž definice je poměrně sporná. To ostatně ukazuje hned první adept z roku 1869, kdy se udála zřejmě první nehoda automobilu ještě s parním pohonem.
Mary Ward, irská vědkyně, byla zrovna na cestě v parním automobilu, který sestrojili její bratranci. Během cesty však najela do výmolu, který ji vyhodil ze sedadla a ona bohužel dopadla přímo před kola vozu. Jedno z kol ji bohužel zlomilo vaz, čímž ji přivodilo okamžitou smrt.
První nehoda automobilu se spalovacím motorem, který se alespoň částečně podobal tomu, co dnes nazýváme automobilem, se měla odehrát v roce 1891 v Ohiu a naštěstí neměla tak tragické následky. Konstruktér James Lambert si tehdy vyjel na projížďku ve svém vlastním výtvoru, ovšem po cestě najel na vyčnívající kořen stromu a nad vozem, ve kterém seděl jako pasažér James Swoveland, ztratil kontrolu. Automobil se roztočil a narazil do sloupu. Oba však naštěstí vyvázli s menšími poraněními.
První tragická smrt chodce způsobená automobilem se odehrála v roce 1896 a její obětí se stala jistá Bridget Driscoll, která sestoupila z jednoho z londýnských chodníků přímo před automobil Anglo-French, který řídil jistý Arthur Edsall.
Ačkoliv vůz dosahoval maximální rychlosti pouze 4 km/h, ani jeden z účastníků nehody ji nebyl schopen zabránit. Svědci však popisovali, že Bridget Driscoll vypadala před srážkou vyděšeně z blížícího se vozidla a na místě tzv. zamrzla. Edsall byl zatčen, nicméně celá věc byla označena jako nehoda a Edsall byl zproštěn.
Úsměvné je, že doktor, který vyšetřoval tělo zemřelé, měl údajně prohlásit „Doufám, že se nic takového znovu nestane." Bohužel ještě ten rok došlo k dalšímu tragickému úmrtí - tentokrát však v New York City, kde automobil srazil chodce.
Jedna z prvních tragických kolizí elektromobilu a chodce se stala také ještě v 19. století. V roce 1899 k ní mělo dojít v New Yorku, kde jistý Henry Bliss zrovna vystupoval z tramvaje / měl pomáhat vystoupit ženě. V tu chvíli ho ovšem zachytilo elektrické taxi a Bliss utrpěl vážná zranění hlavy a hrudníku, kterým dalšího rána podlehl.
První tragická havárie automobilu, pokud nebudeme počítat nešťastné úmrtí z roku 1869, se odehrála roku 1898 v Anglii. Henry Lindfield a jeho syn měli zrovna cestoval z Brightonu do Londýna, ovšem před koncem cesty ztratil Lindfield kontrolu nad vozem a ten se rozjel z prudkého kopce. Během toho vůz prorazil plot, což Lindfielda vyhodilo z místa řidiče.
Následoval prudký náraz do stromu, během kterého byla Lindfieldova noha pevně sevřena mezi stromem a automobilem. Jeho syn však vyvázl bez zranění a běžel pro pomoc. Lékaři, kterým se dostal Henry Lindfield do péče, zjistili, že jeho noha je pod kolenem velice ošklivě zraněna. Rozhodli se proto pro amputaci, ovšem Lindfield zůstal po operaci v bezvědomí a další den zemřel.
Ve statistice nám bohužel chybí údaje o vůbec první kolizi dvou automobilů, nicméně tyto údaje se nám bohužel vypátrat nepovedlo.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.