Elektromobily se v posledních letech objevují jak houby po dešti, ovšem málo kdo si uvědomuje, že se vlastně o žádnou novinku nejedná. Už na začátku 20. století byly elektromobily v módě, ovšem díky rychlému rozvoji spalovacích motorů nakonec upadli na delší dobu do zapomnění.V Japonsku však oprášili elektromobily krátce po druhé světové válce, kdy bylo palivo pro běžné automobily obtížně dostupné. Elektrická Tama tak tehdy vytvořila vizi, na jejímž konci je nyní nový Leaf.
Hned na začátek bychom měli říci, že Tama není čistokrevným Nissanem. Za jeho výrobou totiž stála společnost Prince Motors, součást společnosti Tachikawa Aircraft Company, která se později stala součástí automobilky Nissan. A právě díky tomu se může Nissan chlubit 70-letou historií elektromobility.
V poválečném období se muselo Japonsko vypořádat s celou řadou problémů, mezi které patřil i nedostatek ropy a paliva. Výrobci automobilů tak byli doslova donuceni hledat jiné možnosti pohonu. V roce 1947 tak vznikl první prototyp elektromobilu Tama, což bylo dvoumístné užitkové autíčko, první svého druhu, které však skvěle reagovalo na nedostatek paliva.
Při konstrukci Tamy zužitkovali inženýři své znalosti z výroby letadel a navíc přišli s řadou řešení, které se objevují i u současných elektromobilů. O tom však až později. Tama v sériovém provedení dosahovala rychlosti 35.2 km/h a její dojezd se mohl pohybovat až okolo 96.3 kilometru, což rozhodně nebylo špatné. Tama našla řadu uplatnění, včetně vozidel Taxi.
Jak už jsme výše zmínili, u Tamy přišli technici s řadou originálních řešení, jako baterie zabudované v podlaze, které nyní Nissan využívá i u modelu Leaf. Technici tak už tehdy snížili těžiště a zlepšili ovladatelnost vozu. Dokonce i pocit z řízení a ovládání obou vozů má být vcelku podobný.
I na svůj věk dokázala Tama nabídnout prudkou akceleraci a dokonale tichou jízdu bez zbytečného hluku motoru. A zatím co Tama byla odpovědí na nedostatek, Nissan Leaf je odpovědí na naši dobu blahobytu a přebytku, které vede k znečišťování ovzduší, zhoršování zdraví, atd.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.