Na začátku 20. století to ženy neměly vůbec jednoduché, o řízení automobilů nemluvě. A právě to vedlo jednu z prvních automobilových závodnic, nadšenou motoristku a později novinářku Dorothy Levitt k tomu, aby v roce 1909 vydala stručnou ale výstižnou příručku, která měla ženám napovědět, jak si koupit první automobil, jaký motor vybrat, jak odstraňovat závady a jak se všeobecně stát soběstačnými motoristkami.
Knihu "Woman and the Car: A Chatty Little Handbook for all Women who Motor or Who Want to Motor," kterou vydala Levittová v roce 1909, si můžete pořídit i v ČR, ovšem kniha je psaná pouze anglicky, má 214 stran a její cena se pohybuje okolo necelých 800 Kč.
My jsme se bohužel k originálu nedostali, nicméně do rukou se nám dostal anglický výtah, který se objevil na webu Jalopnik. Ten mapuje nejen pozadí vzniku knihy, ale hlavně témata, kterými se autorka zaobírala. A upřímně řečeno, podle všeho by kniha nalezla částečné uplatnění i dnes.
Na začátku 20. století byly ženy všeobecně znevýhodňovány a svoboda, kterou automobil dodnes představuje, byla pro samotné ženy mnohdy nedosažitelná. Nejen kvůli společenským poměrům, ale také kvůli všemu, co koupě, vlastnictví, provozování a údržba automobilu požadují.
Technika, technologie a společnost je nyní na míle vzdálená tomu, o čem kdysi autorka psala, ovšem některé části její knihy by se mohly tesat do kamene. V některých kapitolách totiž Levittová například popisuje, jak správně kontrolovat automobil před jízdou, jak zkontrolovat jednotlivé kapaliny, brzdy a další ovládací prvky, které jsou k jízdě potřeba.
Pokud už se ale něco pokazila, Levittová myslela i na rady první pomoci. Průkopnice automobilismu v sukni se tak stávaly i amatérskými mechaniky a Levittová se je snažila alespoň trochu připravit na to, co se může na silnicích stát. Ať už se jednalo o časté problémy se svíčkami nebo karburátory, vše bylo v knize velice jednoduše popsáno.
Levittová navíc jako žena dokázala poradit dalším ženám věci, na které by muž jednoduše nepřišel. Autorka například doporučovala jednoválcový motor De Dion, který sice produkoval jen cca osm koňských sil, ovšem k jeho natočení nebylo potřeba příliš síly, takže to bez problému zvládla i fyzicky méně zdatná žena.
V době, kdy kniha vznikala, bylo navíc od žen očekáváno, že budou spíše viděny, než slyšeny. Levittová tak připojila i kapitolu o tom, jak se za volantem správně oblékat, co je nezbytné a co naopak zbytečné. K doporučeným věcem patřily například nízké (nikoliv kotníkové) boty, které snáze umožňovaly pohyb kotníku při šlapání na pedály. Stejně tak doporučovala šátky a čepice, které měly zabránit nastydnutí.
Neméně zajímavá kapitola se pak věnuje opatřením na bezpečnost žen na cestách. Levittová totiž počítala s tím, že ženy budou cestovat hlavně bez manželů a osamoceny. Doporučovala jim proto pořízení revolverů značky Colt, které se vyznačovaly nízkým zpětným rázem. Ve volných chvílích pak měly ženy střelbu trénovat, aby byly schopny se ubránit.
Pokud žena nechtěla vlastnit zbraň, měl se stát vítaným společníkem na cestách pes. Levittová také nedoporučovala, aby ženy svůj vůz nesvěřovaly do rukou nikoho cizího a aby během jízdy používaly ruční zrcátko, které jim poskytne dostatek informací o dění za nimi.
Poslední doporučení je spíše úsměvné, přesto by ale našlo uplatnění i v dnešní době. Levittová totiž doporučovala, aby ženy vozily pod sedačkou bonboniéru, nebo čokoládu. Ta totiž pomůže snížit stres a napětí - to se může hodit například ve chvíli, kdy se bude řidička snažit o odstranění závady.
Elizabeth Werth, která se prostřednictvím webu Jalopnik o zážitky z knihy podělila, uvádí, že po přečtení knihy si uvědomila, jak výrazným krokem pro zvyšování počtu žen za volantem tato publikace byla. Elizabeth sice nikdy motor De Dion neviděla, přesto měla po přečtení knihy dojem, že by ho dokázala nastartovat, udržovat i opravovat.
Ve světě, kde všeobecně vládl argument, že žena je na ovládání automobilu příliš slabá, se tak objevila kniha, která se nesnažila přesvědčit celý svět o opaku. Snažila se přesvědčit ženy, že to není pravda. Že žena dokáže automobil ovládat i servisovat stejně dobře, jako kdokoliv jiný na světě.
Navíc si byla Levittová velice dobře vědoma, jakou zábavou může řízení automobilu být. Mezi odstavci, kde se věnovala byrokracii, módě nebo technice, totiž uvedla, že ženy se nemusí bát ani poslat plyn trochu níž k podlaze.
„Vždy se držte zákonných rychlostních limitů, tedy pouze s výjimkou, kdy se ocitnete na kvalitní a prázdné silnici, kde nehrozí žádné slepé zatáčky ani nebezpečné křižovatky. Vůbec nic se totiž nestane, když na takových místech vyzkoušíte, co váš vůz vlastně dokáže."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?