Na začátku 20. století to ženy neměly vůbec jednoduché, o řízení automobilů nemluvě. A právě to vedlo jednu z prvních automobilových závodnic, nadšenou motoristku a později novinářku Dorothy Levitt k tomu, aby v roce 1909 vydala stručnou ale výstižnou příručku, která měla ženám napovědět, jak si koupit první automobil, jaký motor vybrat, jak odstraňovat závady a jak se všeobecně stát soběstačnými motoristkami.
Knihu "Woman and the Car: A Chatty Little Handbook for all Women who Motor or Who Want to Motor," kterou vydala Levittová v roce 1909, si můžete pořídit i v ČR, ovšem kniha je psaná pouze anglicky, má 214 stran a její cena se pohybuje okolo necelých 800 Kč.
My jsme se bohužel k originálu nedostali, nicméně do rukou se nám dostal anglický výtah, který se objevil na webu Jalopnik. Ten mapuje nejen pozadí vzniku knihy, ale hlavně témata, kterými se autorka zaobírala. A upřímně řečeno, podle všeho by kniha nalezla částečné uplatnění i dnes.
Na začátku 20. století byly ženy všeobecně znevýhodňovány a svoboda, kterou automobil dodnes představuje, byla pro samotné ženy mnohdy nedosažitelná. Nejen kvůli společenským poměrům, ale také kvůli všemu, co koupě, vlastnictví, provozování a údržba automobilu požadují.
Technika, technologie a společnost je nyní na míle vzdálená tomu, o čem kdysi autorka psala, ovšem některé části její knihy by se mohly tesat do kamene. V některých kapitolách totiž Levittová například popisuje, jak správně kontrolovat automobil před jízdou, jak zkontrolovat jednotlivé kapaliny, brzdy a další ovládací prvky, které jsou k jízdě potřeba.
Pokud už se ale něco pokazila, Levittová myslela i na rady první pomoci. Průkopnice automobilismu v sukni se tak stávaly i amatérskými mechaniky a Levittová se je snažila alespoň trochu připravit na to, co se může na silnicích stát. Ať už se jednalo o časté problémy se svíčkami nebo karburátory, vše bylo v knize velice jednoduše popsáno.
Levittová navíc jako žena dokázala poradit dalším ženám věci, na které by muž jednoduše nepřišel. Autorka například doporučovala jednoválcový motor De Dion, který sice produkoval jen cca osm koňských sil, ovšem k jeho natočení nebylo potřeba příliš síly, takže to bez problému zvládla i fyzicky méně zdatná žena.
V době, kdy kniha vznikala, bylo navíc od žen očekáváno, že budou spíše viděny, než slyšeny. Levittová tak připojila i kapitolu o tom, jak se za volantem správně oblékat, co je nezbytné a co naopak zbytečné. K doporučeným věcem patřily například nízké (nikoliv kotníkové) boty, které snáze umožňovaly pohyb kotníku při šlapání na pedály. Stejně tak doporučovala šátky a čepice, které měly zabránit nastydnutí.
Neméně zajímavá kapitola se pak věnuje opatřením na bezpečnost žen na cestách. Levittová totiž počítala s tím, že ženy budou cestovat hlavně bez manželů a osamoceny. Doporučovala jim proto pořízení revolverů značky Colt, které se vyznačovaly nízkým zpětným rázem. Ve volných chvílích pak měly ženy střelbu trénovat, aby byly schopny se ubránit.
Pokud žena nechtěla vlastnit zbraň, měl se stát vítaným společníkem na cestách pes. Levittová také nedoporučovala, aby ženy svůj vůz nesvěřovaly do rukou nikoho cizího a aby během jízdy používaly ruční zrcátko, které jim poskytne dostatek informací o dění za nimi.
Poslední doporučení je spíše úsměvné, přesto by ale našlo uplatnění i v dnešní době. Levittová totiž doporučovala, aby ženy vozily pod sedačkou bonboniéru, nebo čokoládu. Ta totiž pomůže snížit stres a napětí - to se může hodit například ve chvíli, kdy se bude řidička snažit o odstranění závady.
Elizabeth Werth, která se prostřednictvím webu Jalopnik o zážitky z knihy podělila, uvádí, že po přečtení knihy si uvědomila, jak výrazným krokem pro zvyšování počtu žen za volantem tato publikace byla. Elizabeth sice nikdy motor De Dion neviděla, přesto měla po přečtení knihy dojem, že by ho dokázala nastartovat, udržovat i opravovat.
Ve světě, kde všeobecně vládl argument, že žena je na ovládání automobilu příliš slabá, se tak objevila kniha, která se nesnažila přesvědčit celý svět o opaku. Snažila se přesvědčit ženy, že to není pravda. Že žena dokáže automobil ovládat i servisovat stejně dobře, jako kdokoliv jiný na světě.
Navíc si byla Levittová velice dobře vědoma, jakou zábavou může řízení automobilu být. Mezi odstavci, kde se věnovala byrokracii, módě nebo technice, totiž uvedla, že ženy se nemusí bát ani poslat plyn trochu níž k podlaze.
„Vždy se držte zákonných rychlostních limitů, tedy pouze s výjimkou, kdy se ocitnete na kvalitní a prázdné silnici, kde nehrozí žádné slepé zatáčky ani nebezpečné křižovatky. Vůbec nic se totiž nestane, když na takových místech vyzkoušíte, co váš vůz vlastně dokáže."
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.