Řeč je o dvojice pozapomenutých modelů Espada a Islero, jejichž výroba byla zahájena shodně v roce 1968, tedy před 50 lety. Dnes jsou tato jména většině lidí neznámá, nicméně ve své době měly tyto automobily rozhodně co nabídnout, ostatně posuďte sami.
Lamborghini Espada bylo jedna z mála skutečně skutečně čtyřmístných cestovních aut (GT), které italská automobilka vyrobila. Pod jeho kapotou se ukrýval 3.9 litrový motor V12, který dokázal vyluzovat parádní zvuky a ještě k tomu 321 koňských sil.
V dnešní době je tento výkon na motor V12 skutečně směšný, ale tehdy rozhodně nebyl. Stejně tak jako poměrně neobvykle tvarovaná karoserie, která byla uzpůsobená komfortu posádky v druhé řadě sedadel. Navzdory drobným nedokonalostem ve vzhledu se navíc Espada zapsala jako jeden z nejprodávanějších modelu Lamborghini. Během deseti let, kdy se tento model vyráběl, vzniklo v továrně okolo 1200 automobilů, které automobilka rozdělila na tři typy - S1, S2 a S3.
Poněkud výraznějším modelem je ale Islero, které bylo koncipováno jako 2+2 a v nabídce mělo nahradit model 400GT (který dříve nahradil model 350GT, první vůz automobilky). Islero mělo stejný motor jako Espada, ale místo hranaté karoserie, kterou pro Bertoneho navrhl Marcello Gandini, dostalo Uslero elegantnější a zakulacenější karoserii z Carrozzeria Marazzi. Ve výrobě však Islero vydrželo pouhé dva roky, než ho nahradil hranatější model Jarama, který opět navrhl Gandini. Během oněch dvou let pak automobilka vyrobila pouze 225 kusů.
Divize automobilky Polo Storico pak pro oslavu významného výročí připravila dvojici kompletně zrenovovaných vozů, které automobilka vystaví na přehlídce Techno Classica. Autosalon zaměřený na historické automobily otevře své dveře již tento týden v německém Essenu.
Abychom nezapomněli, oněmi modely jsou tmavě modré Lamborghini Espada S3 z roku 1973, ke kterému se připojí ještě poměrně vzácné zeleno Islero S. Oba modely pak budou na výstavě připomínat, jaký kus urazil vývoj sportovních a supersportovních automobilů během uplynulých desetiletí.