Když se řekne Lamborghini, jaký model vás napadne? Moderní Aventador? Ikonické Diablo či Countach? Nebo dnes již klasická Miura, díky které se Lambroghini dostalo do sedla? Možná budete výjimkou, ale většinu lidí napadají hlavně tyto modely. V automobilce samotné ale dnes oslavují 50 let od zahájení dvojice modelů, která se možná do historie nezapsaly tak výrazným písmem, ale svůj význam rozhodně měly.
Řeč je o dvojice pozapomenutých modelů Espada a Islero, jejichž výroba byla zahájena shodně v roce 1968, tedy před 50 lety. Dnes jsou tato jména většině lidí neznámá, nicméně ve své době měly tyto automobily rozhodně co nabídnout, ostatně posuďte sami.
Lamborghini Espada bylo jedna z mála skutečně skutečně čtyřmístných cestovních aut (GT), které italská automobilka vyrobila. Pod jeho kapotou se ukrýval 3.9 litrový motor V12, který dokázal vyluzovat parádní zvuky a ještě k tomu 321 koňských sil.
V dnešní době je tento výkon na motor V12 skutečně směšný, ale tehdy rozhodně nebyl. Stejně tak jako poměrně neobvykle tvarovaná karoserie, která byla uzpůsobená komfortu posádky v druhé řadě sedadel. Navzdory drobným nedokonalostem ve vzhledu se navíc Espada zapsala jako jeden z nejprodávanějších modelu Lamborghini. Během deseti let, kdy se tento model vyráběl, vzniklo v továrně okolo 1200 automobilů, které automobilka rozdělila na tři typy - S1, S2 a S3.
Poněkud výraznějším modelem je ale Islero, které bylo koncipováno jako 2+2 a v nabídce mělo nahradit model 400GT (který dříve nahradil model 350GT, první vůz automobilky). Islero mělo stejný motor jako Espada, ale místo hranaté karoserie, kterou pro Bertoneho navrhl Marcello Gandini, dostalo Uslero elegantnější a zakulacenější karoserii z Carrozzeria Marazzi. Ve výrobě však Islero vydrželo pouhé dva roky, než ho nahradil hranatější model Jarama, který opět navrhl Gandini. Během oněch dvou let pak automobilka vyrobila pouze 225 kusů.
Divize automobilky Polo Storico pak pro oslavu významného výročí připravila dvojici kompletně zrenovovaných vozů, které automobilka vystaví na přehlídce Techno Classica. Autosalon zaměřený na historické automobily otevře své dveře již tento týden v německém Essenu.
Abychom nezapomněli, oněmi modely jsou tmavě modré Lamborghini Espada S3 z roku 1973, ke kterému se připojí ještě poměrně vzácné zeleno Islero S. Oba modely pak budou na výstavě připomínat, jaký kus urazil vývoj sportovních a supersportovních automobilů během uplynulých desetiletí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.