Brutálně svůdné Lamborghini? Sexy Espada a Islero jsou výjimečné

Lamborghini Espada
Lamborghini Espada, foto: carscoops.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. března 2018 13:41 | akt. 22. března 2018 14:27
Sdílej:

Když se řekne Lamborghini, jaký model vás napadne? Moderní Aventador? Ikonické Diablo či Countach? Nebo dnes již klasická Miura, díky které se Lambroghini dostalo do sedla? Možná budete výjimkou, ale většinu lidí napadají hlavně tyto modely. V automobilce samotné ale dnes oslavují 50 let od zahájení dvojice modelů, která se možná do historie nezapsaly tak výrazným písmem, ale svůj význam rozhodně měly.

Řeč je o dvojice pozapomenutých modelů Espada a Islero, jejichž výroba byla zahájena shodně v roce 1968, tedy před 50 lety. Dnes jsou tato jména většině lidí neznámá, nicméně ve své době měly tyto automobily rozhodně co nabídnout, ostatně posuďte sami.

Lamborghini Espada bylo jedna z mála skutečně skutečně čtyřmístných cestovních aut (GT), které italská automobilka vyrobila. Pod jeho kapotou se ukrýval 3.9 litrový motor V12, který dokázal vyluzovat parádní zvuky a ještě k tomu 321 koňských sil.

V dnešní době je tento výkon na motor V12 skutečně směšný, ale tehdy rozhodně nebyl. Stejně tak jako poměrně neobvykle tvarovaná karoserie, která byla uzpůsobená komfortu posádky v druhé řadě sedadel. Navzdory drobným nedokonalostem ve vzhledu se navíc Espada zapsala jako jeden z nejprodávanějších modelu Lamborghini. Během deseti let, kdy se tento model vyráběl, vzniklo v továrně okolo 1200 automobilů, které automobilka rozdělila na tři typy - S1, S2 a S3.

Poněkud výraznějším modelem je ale Islero, které bylo koncipováno jako 2+2 a v nabídce mělo nahradit model 400GT (který dříve nahradil model 350GT, první vůz automobilky). Islero mělo stejný motor jako Espada, ale místo hranaté karoserie, kterou pro Bertoneho navrhl Marcello Gandini, dostalo Uslero elegantnější a zakulacenější karoserii z Carrozzeria Marazzi. Ve výrobě však Islero vydrželo pouhé dva roky, než ho nahradil hranatější model Jarama, který opět navrhl Gandini. Během oněch dvou let pak automobilka vyrobila pouze 225 kusů.

Divize automobilky Polo Storico pak pro oslavu významného výročí připravila dvojici kompletně zrenovovaných vozů, které automobilka vystaví na přehlídce Techno Classica. Autosalon zaměřený na historické automobily otevře své dveře již tento týden v německém Essenu.

Abychom nezapomněli, oněmi modely jsou tmavě modré Lamborghini Espada S3 z roku 1973, ke kterému se připojí ještě poměrně vzácné zeleno Islero S. Oba modely pak budou na výstavě připomínat, jaký kus urazil vývoj sportovních a supersportovních automobilů během uplynulých desetiletí. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.