Představte si automobil, který umí sám zabrzdit, dá se dálkově ovládat, má obrovskou obrazovku uprostřed palubní desky a jeho elektricky ovládané dveře se dají otevřít na dálku. Napadla vás Tesla Model X? Máte pravdu, nicméně ještě dlouhá desetiletí před Teslou už tyhle funkce měl unikátní automobil pojmenovaný Golden Sahara II.
Automobil Golden Sahara II je skutečným unikátem. Tenhle jedinečný stroj, který vznikal v průběhu padesátých let na území USA, předběhl dobu o celá desetiletí. Bohužel se na něj postupem času zapomnělo, což se ale nyní mění. Golden Sahara II totiž bude jedním z vrcholů aukce Mecum konané v Indianapolis.
Podle Mecum Auctions se základem pro stavbu Golden Sahary II stal Lincoln Capri kabriolet z roku 1953, jehož vlastníkem byl George Barris. Tohle jméno bude řadě lidí povědomé, neboť právě Barris stál za stavbou vůbec prvního Batmobilu. Radost ze svého Lincolnu si však Barris příliš dlouho neužíval, neboť se mu ho podařilo brzy nabourat.
Nabouraný automobil ale neputoval na šrotiště, jak by se dalo čekat. Místo toho se stal základem pro stavbu unikátního vozu, k jehož stavbě se dostal i jistý James Skonzakes, který byl známý spíše jako Jim Street. I díky němu a jeho financím vznikl v roce 1954 vůz s unikátní karoserií, kterou na několika místech pokrývalo i zlacené zdobení. Vůz, jehož náklady na výrobu se pohybovaly okolo 25 000 dolarů, tak dostal název Golden Sahara.
V roce 1956 se však Street rozhodl, že do vozu ještě trochu zainvestuje a učiní z něj obraz budoucnosti. Odeslal proto vůz do dílny v Daytoně (stát Ohio, USA), kde do luxusního vozu nainstalovaly vrchol tehdejší techniky. Z dnešního úhlu pohledu se dá říci, že Street tak doslova předběhl čas.
V Daytoně totiž vůz vybavili demontovatelným volantem, jehož funkci zastávala páka instalovaná v podlaze. Při její konstrukci se technici inspirovali v letadlech, takže při zatažení páky vlevo či vpravo vůz zatáčel, při zatlačení vpřed vůz akceleroval a při zatažení dozadu vůz brzdil Na videu je přitom vidět, jak bryskní reakce vůz na ovládání pákou měl.
Kromě toho přibyl ještě systém řízení vozu na palubní desku, kde byl instalován malý spínač. Pomocí něj se dalo ovládat minimálně řízení vozu a s největší pravděpodobností i akcelerace a brzdění. Další novinkou bylo dálkové ovládání, jehož prostřednictvím se dl vůz nastartovat, rozjet i zastavit. Na dálku jste si také mohli otevřít dveře.
Naprosto fantastickým bezpečnostním prvkem byly sonary v předním nárazníku, které kooperovaly se systémem automatického brzdění. Tato funkce se přitom začala stávat součástí našich automobilů teprve před pár lety a stále jí některé nové modely nejsou vybaveny.
I interiér je přehlídkou moderních technologií a inovativních nápadů. Kromě již zmíněného demontovatelného volantu je ve středové konzoli instalována televize, rádio nebo pozlacený telefon. Mezi předními sedadly je rekordér a přehrávač magnetofonových pásek. Sedadla mají masážní funkci, na podlaze jsou norkové koberce a za sedačkami je umístěn kompaktní ale plně vybavený bar.
Se všemi těmito funkcemi se Street pochlubil v televizním pořadu „I've Got a Secret", na řadě autosalonů i v řadě automobilových magazínů. V jednom z dalších televizních pořadů pak Streetova manželka, bývalá Miss Florida, prezentovala unikátní systém blinkrů, který byl zabudován do pneumatik.
Není divu, že se všemi těmito úpravami se cena automobilu vyšplhala na 75 000 dolarů. To možná nezní tak úplně zle, nicméně po započtení inflace se tahle suma rovná částce 700 000 dolarů, tedy cca 14,5 milionu korun.
V jakém roce Street s propagováním Golden Sahary II přestal netušíme, nicméně nikdy se jí nezbavil. Vůz tak byl relativně nedávno nalezen v jeho garáži a v květnu bude nabídnut v rámci aukce společnosti Mecum Auctions na akci v Indianapolis. Vůz je bohužel v dost zanedbaném stavu, ale s největší pravděpodobností půjde zachránit. Dobrou zprávou je, že součástí by měl být i unikátní dálkový ovladač.
Vyvolávací cena vozu nebyla stanovena, nicméně předpokládá se, že bude řádově vyšší, než oněch 75 000 dolarů (1,5 mil. Kč) které do vozu byly investovány při jeho stavbě.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.