Představte si automobil, který umí sám zabrzdit, dá se dálkově ovládat, má obrovskou obrazovku uprostřed palubní desky a jeho elektricky ovládané dveře se dají otevřít na dálku. Napadla vás Tesla Model X? Máte pravdu, nicméně ještě dlouhá desetiletí před Teslou už tyhle funkce měl unikátní automobil pojmenovaný Golden Sahara II.
Automobil Golden Sahara II je skutečným unikátem. Tenhle jedinečný stroj, který vznikal v průběhu padesátých let na území USA, předběhl dobu o celá desetiletí. Bohužel se na něj postupem času zapomnělo, což se ale nyní mění. Golden Sahara II totiž bude jedním z vrcholů aukce Mecum konané v Indianapolis.
Podle Mecum Auctions se základem pro stavbu Golden Sahary II stal Lincoln Capri kabriolet z roku 1953, jehož vlastníkem byl George Barris. Tohle jméno bude řadě lidí povědomé, neboť právě Barris stál za stavbou vůbec prvního Batmobilu. Radost ze svého Lincolnu si však Barris příliš dlouho neužíval, neboť se mu ho podařilo brzy nabourat.
Nabouraný automobil ale neputoval na šrotiště, jak by se dalo čekat. Místo toho se stal základem pro stavbu unikátního vozu, k jehož stavbě se dostal i jistý James Skonzakes, který byl známý spíše jako Jim Street. I díky němu a jeho financím vznikl v roce 1954 vůz s unikátní karoserií, kterou na několika místech pokrývalo i zlacené zdobení. Vůz, jehož náklady na výrobu se pohybovaly okolo 25 000 dolarů, tak dostal název Golden Sahara.
V roce 1956 se však Street rozhodl, že do vozu ještě trochu zainvestuje a učiní z něj obraz budoucnosti. Odeslal proto vůz do dílny v Daytoně (stát Ohio, USA), kde do luxusního vozu nainstalovaly vrchol tehdejší techniky. Z dnešního úhlu pohledu se dá říci, že Street tak doslova předběhl čas.
V Daytoně totiž vůz vybavili demontovatelným volantem, jehož funkci zastávala páka instalovaná v podlaze. Při její konstrukci se technici inspirovali v letadlech, takže při zatažení páky vlevo či vpravo vůz zatáčel, při zatlačení vpřed vůz akceleroval a při zatažení dozadu vůz brzdil Na videu je přitom vidět, jak bryskní reakce vůz na ovládání pákou měl.
Kromě toho přibyl ještě systém řízení vozu na palubní desku, kde byl instalován malý spínač. Pomocí něj se dalo ovládat minimálně řízení vozu a s největší pravděpodobností i akcelerace a brzdění. Další novinkou bylo dálkové ovládání, jehož prostřednictvím se dl vůz nastartovat, rozjet i zastavit. Na dálku jste si také mohli otevřít dveře.
Naprosto fantastickým bezpečnostním prvkem byly sonary v předním nárazníku, které kooperovaly se systémem automatického brzdění. Tato funkce se přitom začala stávat součástí našich automobilů teprve před pár lety a stále jí některé nové modely nejsou vybaveny.
I interiér je přehlídkou moderních technologií a inovativních nápadů. Kromě již zmíněného demontovatelného volantu je ve středové konzoli instalována televize, rádio nebo pozlacený telefon. Mezi předními sedadly je rekordér a přehrávač magnetofonových pásek. Sedadla mají masážní funkci, na podlaze jsou norkové koberce a za sedačkami je umístěn kompaktní ale plně vybavený bar.
Se všemi těmito funkcemi se Street pochlubil v televizním pořadu „I've Got a Secret", na řadě autosalonů i v řadě automobilových magazínů. V jednom z dalších televizních pořadů pak Streetova manželka, bývalá Miss Florida, prezentovala unikátní systém blinkrů, který byl zabudován do pneumatik.
Není divu, že se všemi těmito úpravami se cena automobilu vyšplhala na 75 000 dolarů. To možná nezní tak úplně zle, nicméně po započtení inflace se tahle suma rovná částce 700 000 dolarů, tedy cca 14,5 milionu korun.
V jakém roce Street s propagováním Golden Sahary II přestal netušíme, nicméně nikdy se jí nezbavil. Vůz tak byl relativně nedávno nalezen v jeho garáži a v květnu bude nabídnut v rámci aukce společnosti Mecum Auctions na akci v Indianapolis. Vůz je bohužel v dost zanedbaném stavu, ale s největší pravděpodobností půjde zachránit. Dobrou zprávou je, že součástí by měl být i unikátní dálkový ovladač.
Vyvolávací cena vozu nebyla stanovena, nicméně předpokládá se, že bude řádově vyšší, než oněch 75 000 dolarů (1,5 mil. Kč) které do vozu byly investovány při jeho stavbě.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.