Představte si automobil, který umí sám zabrzdit, dá se dálkově ovládat, má obrovskou obrazovku uprostřed palubní desky a jeho elektricky ovládané dveře se dají otevřít na dálku. Napadla vás Tesla Model X? Máte pravdu, nicméně ještě dlouhá desetiletí před Teslou už tyhle funkce měl unikátní automobil pojmenovaný Golden Sahara II.
Automobil Golden Sahara II je skutečným unikátem. Tenhle jedinečný stroj, který vznikal v průběhu padesátých let na území USA, předběhl dobu o celá desetiletí. Bohužel se na něj postupem času zapomnělo, což se ale nyní mění. Golden Sahara II totiž bude jedním z vrcholů aukce Mecum konané v Indianapolis.
Podle Mecum Auctions se základem pro stavbu Golden Sahary II stal Lincoln Capri kabriolet z roku 1953, jehož vlastníkem byl George Barris. Tohle jméno bude řadě lidí povědomé, neboť právě Barris stál za stavbou vůbec prvního Batmobilu. Radost ze svého Lincolnu si však Barris příliš dlouho neužíval, neboť se mu ho podařilo brzy nabourat.
Nabouraný automobil ale neputoval na šrotiště, jak by se dalo čekat. Místo toho se stal základem pro stavbu unikátního vozu, k jehož stavbě se dostal i jistý James Skonzakes, který byl známý spíše jako Jim Street. I díky němu a jeho financím vznikl v roce 1954 vůz s unikátní karoserií, kterou na několika místech pokrývalo i zlacené zdobení. Vůz, jehož náklady na výrobu se pohybovaly okolo 25 000 dolarů, tak dostal název Golden Sahara.
V roce 1956 se však Street rozhodl, že do vozu ještě trochu zainvestuje a učiní z něj obraz budoucnosti. Odeslal proto vůz do dílny v Daytoně (stát Ohio, USA), kde do luxusního vozu nainstalovaly vrchol tehdejší techniky. Z dnešního úhlu pohledu se dá říci, že Street tak doslova předběhl čas.
V Daytoně totiž vůz vybavili demontovatelným volantem, jehož funkci zastávala páka instalovaná v podlaze. Při její konstrukci se technici inspirovali v letadlech, takže při zatažení páky vlevo či vpravo vůz zatáčel, při zatlačení vpřed vůz akceleroval a při zatažení dozadu vůz brzdil Na videu je přitom vidět, jak bryskní reakce vůz na ovládání pákou měl.
Kromě toho přibyl ještě systém řízení vozu na palubní desku, kde byl instalován malý spínač. Pomocí něj se dalo ovládat minimálně řízení vozu a s největší pravděpodobností i akcelerace a brzdění. Další novinkou bylo dálkové ovládání, jehož prostřednictvím se dl vůz nastartovat, rozjet i zastavit. Na dálku jste si také mohli otevřít dveře.
Naprosto fantastickým bezpečnostním prvkem byly sonary v předním nárazníku, které kooperovaly se systémem automatického brzdění. Tato funkce se přitom začala stávat součástí našich automobilů teprve před pár lety a stále jí některé nové modely nejsou vybaveny.
I interiér je přehlídkou moderních technologií a inovativních nápadů. Kromě již zmíněného demontovatelného volantu je ve středové konzoli instalována televize, rádio nebo pozlacený telefon. Mezi předními sedadly je rekordér a přehrávač magnetofonových pásek. Sedadla mají masážní funkci, na podlaze jsou norkové koberce a za sedačkami je umístěn kompaktní ale plně vybavený bar.
Se všemi těmito funkcemi se Street pochlubil v televizním pořadu „I've Got a Secret", na řadě autosalonů i v řadě automobilových magazínů. V jednom z dalších televizních pořadů pak Streetova manželka, bývalá Miss Florida, prezentovala unikátní systém blinkrů, který byl zabudován do pneumatik.
Není divu, že se všemi těmito úpravami se cena automobilu vyšplhala na 75 000 dolarů. To možná nezní tak úplně zle, nicméně po započtení inflace se tahle suma rovná částce 700 000 dolarů, tedy cca 14,5 milionu korun.
V jakém roce Street s propagováním Golden Sahary II přestal netušíme, nicméně nikdy se jí nezbavil. Vůz tak byl relativně nedávno nalezen v jeho garáži a v květnu bude nabídnut v rámci aukce společnosti Mecum Auctions na akci v Indianapolis. Vůz je bohužel v dost zanedbaném stavu, ale s největší pravděpodobností půjde zachránit. Dobrou zprávou je, že součástí by měl být i unikátní dálkový ovladač.
Vyvolávací cena vozu nebyla stanovena, nicméně předpokládá se, že bude řádově vyšší, než oněch 75 000 dolarů (1,5 mil. Kč) které do vozu byly investovány při jeho stavbě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.