Představte si automobil, který umí sám zabrzdit, dá se dálkově ovládat, má obrovskou obrazovku uprostřed palubní desky a jeho elektricky ovládané dveře se dají otevřít na dálku. Napadla vás Tesla Model X? Máte pravdu, nicméně ještě dlouhá desetiletí před Teslou už tyhle funkce měl unikátní automobil pojmenovaný Golden Sahara II.
Automobil Golden Sahara II je skutečným unikátem. Tenhle jedinečný stroj, který vznikal v průběhu padesátých let na území USA, předběhl dobu o celá desetiletí. Bohužel se na něj postupem času zapomnělo, což se ale nyní mění. Golden Sahara II totiž bude jedním z vrcholů aukce Mecum konané v Indianapolis.
Podle Mecum Auctions se základem pro stavbu Golden Sahary II stal Lincoln Capri kabriolet z roku 1953, jehož vlastníkem byl George Barris. Tohle jméno bude řadě lidí povědomé, neboť právě Barris stál za stavbou vůbec prvního Batmobilu. Radost ze svého Lincolnu si však Barris příliš dlouho neužíval, neboť se mu ho podařilo brzy nabourat.
Nabouraný automobil ale neputoval na šrotiště, jak by se dalo čekat. Místo toho se stal základem pro stavbu unikátního vozu, k jehož stavbě se dostal i jistý James Skonzakes, který byl známý spíše jako Jim Street. I díky němu a jeho financím vznikl v roce 1954 vůz s unikátní karoserií, kterou na několika místech pokrývalo i zlacené zdobení. Vůz, jehož náklady na výrobu se pohybovaly okolo 25 000 dolarů, tak dostal název Golden Sahara.
V roce 1956 se však Street rozhodl, že do vozu ještě trochu zainvestuje a učiní z něj obraz budoucnosti. Odeslal proto vůz do dílny v Daytoně (stát Ohio, USA), kde do luxusního vozu nainstalovaly vrchol tehdejší techniky. Z dnešního úhlu pohledu se dá říci, že Street tak doslova předběhl čas.
V Daytoně totiž vůz vybavili demontovatelným volantem, jehož funkci zastávala páka instalovaná v podlaze. Při její konstrukci se technici inspirovali v letadlech, takže při zatažení páky vlevo či vpravo vůz zatáčel, při zatlačení vpřed vůz akceleroval a při zatažení dozadu vůz brzdil Na videu je přitom vidět, jak bryskní reakce vůz na ovládání pákou měl.
Kromě toho přibyl ještě systém řízení vozu na palubní desku, kde byl instalován malý spínač. Pomocí něj se dalo ovládat minimálně řízení vozu a s největší pravděpodobností i akcelerace a brzdění. Další novinkou bylo dálkové ovládání, jehož prostřednictvím se dl vůz nastartovat, rozjet i zastavit. Na dálku jste si také mohli otevřít dveře.
Naprosto fantastickým bezpečnostním prvkem byly sonary v předním nárazníku, které kooperovaly se systémem automatického brzdění. Tato funkce se přitom začala stávat součástí našich automobilů teprve před pár lety a stále jí některé nové modely nejsou vybaveny.
I interiér je přehlídkou moderních technologií a inovativních nápadů. Kromě již zmíněného demontovatelného volantu je ve středové konzoli instalována televize, rádio nebo pozlacený telefon. Mezi předními sedadly je rekordér a přehrávač magnetofonových pásek. Sedadla mají masážní funkci, na podlaze jsou norkové koberce a za sedačkami je umístěn kompaktní ale plně vybavený bar.
Se všemi těmito funkcemi se Street pochlubil v televizním pořadu „I've Got a Secret", na řadě autosalonů i v řadě automobilových magazínů. V jednom z dalších televizních pořadů pak Streetova manželka, bývalá Miss Florida, prezentovala unikátní systém blinkrů, který byl zabudován do pneumatik.
Není divu, že se všemi těmito úpravami se cena automobilu vyšplhala na 75 000 dolarů. To možná nezní tak úplně zle, nicméně po započtení inflace se tahle suma rovná částce 700 000 dolarů, tedy cca 14,5 milionu korun.
V jakém roce Street s propagováním Golden Sahary II přestal netušíme, nicméně nikdy se jí nezbavil. Vůz tak byl relativně nedávno nalezen v jeho garáži a v květnu bude nabídnut v rámci aukce společnosti Mecum Auctions na akci v Indianapolis. Vůz je bohužel v dost zanedbaném stavu, ale s největší pravděpodobností půjde zachránit. Dobrou zprávou je, že součástí by měl být i unikátní dálkový ovladač.
Vyvolávací cena vozu nebyla stanovena, nicméně předpokládá se, že bude řádově vyšší, než oněch 75 000 dolarů (1,5 mil. Kč) které do vozu byly investovány při jeho stavbě.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.