Představte si automobil, který umí sám zabrzdit, dá se dálkově ovládat, má obrovskou obrazovku uprostřed palubní desky a jeho elektricky ovládané dveře se dají otevřít na dálku. Napadla vás Tesla Model X? Máte pravdu, nicméně ještě dlouhá desetiletí před Teslou už tyhle funkce měl unikátní automobil pojmenovaný Golden Sahara II.
Automobil Golden Sahara II je skutečným unikátem. Tenhle jedinečný stroj, který vznikal v průběhu padesátých let na území USA, předběhl dobu o celá desetiletí. Bohužel se na něj postupem času zapomnělo, což se ale nyní mění. Golden Sahara II totiž bude jedním z vrcholů aukce Mecum konané v Indianapolis.
Podle Mecum Auctions se základem pro stavbu Golden Sahary II stal Lincoln Capri kabriolet z roku 1953, jehož vlastníkem byl George Barris. Tohle jméno bude řadě lidí povědomé, neboť právě Barris stál za stavbou vůbec prvního Batmobilu. Radost ze svého Lincolnu si však Barris příliš dlouho neužíval, neboť se mu ho podařilo brzy nabourat.
Nabouraný automobil ale neputoval na šrotiště, jak by se dalo čekat. Místo toho se stal základem pro stavbu unikátního vozu, k jehož stavbě se dostal i jistý James Skonzakes, který byl známý spíše jako Jim Street. I díky němu a jeho financím vznikl v roce 1954 vůz s unikátní karoserií, kterou na několika místech pokrývalo i zlacené zdobení. Vůz, jehož náklady na výrobu se pohybovaly okolo 25 000 dolarů, tak dostal název Golden Sahara.
V roce 1956 se však Street rozhodl, že do vozu ještě trochu zainvestuje a učiní z něj obraz budoucnosti. Odeslal proto vůz do dílny v Daytoně (stát Ohio, USA), kde do luxusního vozu nainstalovaly vrchol tehdejší techniky. Z dnešního úhlu pohledu se dá říci, že Street tak doslova předběhl čas.
V Daytoně totiž vůz vybavili demontovatelným volantem, jehož funkci zastávala páka instalovaná v podlaze. Při její konstrukci se technici inspirovali v letadlech, takže při zatažení páky vlevo či vpravo vůz zatáčel, při zatlačení vpřed vůz akceleroval a při zatažení dozadu vůz brzdil Na videu je přitom vidět, jak bryskní reakce vůz na ovládání pákou měl.
Kromě toho přibyl ještě systém řízení vozu na palubní desku, kde byl instalován malý spínač. Pomocí něj se dalo ovládat minimálně řízení vozu a s největší pravděpodobností i akcelerace a brzdění. Další novinkou bylo dálkové ovládání, jehož prostřednictvím se dl vůz nastartovat, rozjet i zastavit. Na dálku jste si také mohli otevřít dveře.
Naprosto fantastickým bezpečnostním prvkem byly sonary v předním nárazníku, které kooperovaly se systémem automatického brzdění. Tato funkce se přitom začala stávat součástí našich automobilů teprve před pár lety a stále jí některé nové modely nejsou vybaveny.
I interiér je přehlídkou moderních technologií a inovativních nápadů. Kromě již zmíněného demontovatelného volantu je ve středové konzoli instalována televize, rádio nebo pozlacený telefon. Mezi předními sedadly je rekordér a přehrávač magnetofonových pásek. Sedadla mají masážní funkci, na podlaze jsou norkové koberce a za sedačkami je umístěn kompaktní ale plně vybavený bar.
Se všemi těmito funkcemi se Street pochlubil v televizním pořadu „I've Got a Secret", na řadě autosalonů i v řadě automobilových magazínů. V jednom z dalších televizních pořadů pak Streetova manželka, bývalá Miss Florida, prezentovala unikátní systém blinkrů, který byl zabudován do pneumatik.
Není divu, že se všemi těmito úpravami se cena automobilu vyšplhala na 75 000 dolarů. To možná nezní tak úplně zle, nicméně po započtení inflace se tahle suma rovná částce 700 000 dolarů, tedy cca 14,5 milionu korun.
V jakém roce Street s propagováním Golden Sahary II přestal netušíme, nicméně nikdy se jí nezbavil. Vůz tak byl relativně nedávno nalezen v jeho garáži a v květnu bude nabídnut v rámci aukce společnosti Mecum Auctions na akci v Indianapolis. Vůz je bohužel v dost zanedbaném stavu, ale s největší pravděpodobností půjde zachránit. Dobrou zprávou je, že součástí by měl být i unikátní dálkový ovladač.
Vyvolávací cena vozu nebyla stanovena, nicméně předpokládá se, že bude řádově vyšší, než oněch 75 000 dolarů (1,5 mil. Kč) které do vozu byly investovány při jeho stavbě.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.