Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. února 2018, 15:53 Google+

Výrobci automobilů se během transportu svých strojů již od nepaměti spoléhají na železnici. Díky té bylo již začátkem druhé poloviny 20. století možné přepravit větší množství aut najednou, což redukovalo náklady. Zejména americké automobilky však byly kvůli velikosti svých modelů stále limitovány, a to je vedlo k vývoji nových "přepravních možností".

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac

Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac | foto: GMAuthority.com

Sdílejte článek

První americké nákladní vagony určené k přepravě automobilů dokázaly pojmout cca čtyři automobily, kterým však poskytly kompletní ochranu před rozmary počasí. Následně se objevily vagony podobné těm dnešním, které dokázaly pojmout až pět automobilů, přičemž přidáním pater bylo možné počet ještě zvýšit.

Americká automobilka Generals Motors se však nespokojila ani s tím a v rámci minimalizace nákladů na přepravu nového modelu Chevrolet Vega se dohodla s železniční společností Southern Pacific Railroad na výrobě speciálních vagonů označovaných Vert-A-Pac.

Nízké náklady hrály v případě Chevroletů Vega prim, což bohužel vysvětlovalo i jejich pokulhávající kvalitu. Díky vagonům Vert-A-Pac se ale automobilce podařilo ušetřit na něčem, co nemohlo kvalitě vozu jakkoliv ublížit. A v čem že spočíval zázrak tohoto systému? Ve vertikálním parkování.

Na běžných železničních vagonech jsou automobily obyčejně zaparkovány v horizontální poloze, tedy normálně na kolech. Ve Vagonech Vert-A-Track však byly umístěny vertikálně, motorem namířeným dolů. Využití tohoto systému bylo umožněno i díky poměrně kompaktním rozměrům modelu Vega, proto byl vagon Vert-A-Track dokonce nepatrně nižší, než klasické transportní vagony na auta.

Samotné nakládání vozidel do vagonu pak bylo více než jednoduché. Vagon měl po stranách celkem 15 nájezdových ramp, které sloužily zároveň jako boční stěny. Po najetí automobilu na rampu přišli speciálně vyškolení technici, kteří automobil k rampě zajistili, zamezili jakémukoliv úniku kapalin a pak jen přivolali vysokozdvižný vozík, který rampy zdvihl do transportní polohy.

Zajímavostí také je, že automobilka si umínila, že bude automobily ve vagonech přepravovat již s doplněnými provozními kapalinami. To si samozřejmě vyžádalo hned několik úprav, mezi které patřily například olejové přepážky v motoru, speciální rezervoár na kapalinu do ostřikovačů nebo speciální autobaterie. Takto vybavené automobily pak zároveň měly být nabízeny v rámci speciální nabídky.

Z toho co jsme vyčetli na webu GMAuthority lze soudit, že vagóny svůj účel splnily a cenu Chevroletů Vega se díky nim povedlo snížit. Příliš dlouho si tuto slávu ale neužily, neboť krátce po ukončení výroby vozu byly podle webu Petrolicious odeslány k sešrotování. Díky řadě fotografií však můžeme dodnes obdivovat tento netradiční a poměrně odvážný způsob přepravy.

Vytisknout

Diskuze: Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

Ilustrační foto

Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

subaru brz

TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

reklama

Doporučujeme

Tesla Model X si dokázala poradit i s kamionem vážícím 43 tun

Tesla Model X opět ukázala svaly. Odtáhnout 43-tunový kamion na sněhu pro ni…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Když dálková světla víc škodí, než pomáhají

  2. Jak auta ztrácí hodnotu a jak starý vůz je nejlepší koupit?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud