Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac
Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac, foto: GMAuthority.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. února 2018 15:53
Sdílej:

Výrobci automobilů se během transportu svých strojů již od nepaměti spoléhají na železnici. Díky té bylo již začátkem druhé poloviny 20. století možné přepravit větší množství aut najednou, což redukovalo náklady. Zejména americké automobilky však byly kvůli velikosti svých modelů stále limitovány, a to je vedlo k vývoji nových "přepravních možností".

První americké nákladní vagony určené k přepravě automobilů dokázaly pojmout cca čtyři automobily, kterým však poskytly kompletní ochranu před rozmary počasí. Následně se objevily vagony podobné těm dnešním, které dokázaly pojmout až pět automobilů, přičemž přidáním pater bylo možné počet ještě zvýšit.

Americká automobilka Generals Motors se však nespokojila ani s tím a v rámci minimalizace nákladů na přepravu nového modelu Chevrolet Vega se dohodla s železniční společností Southern Pacific Railroad na výrobě speciálních vagonů označovaných Vert-A-Pac.

Nízké náklady hrály v případě Chevroletů Vega prim, což bohužel vysvětlovalo i jejich pokulhávající kvalitu. Díky vagonům Vert-A-Pac se ale automobilce podařilo ušetřit na něčem, co nemohlo kvalitě vozu jakkoliv ublížit. A v čem že spočíval zázrak tohoto systému? Ve vertikálním parkování.

Na běžných železničních vagonech jsou automobily obyčejně zaparkovány v horizontální poloze, tedy normálně na kolech. Ve Vagonech Vert-A-Track však byly umístěny vertikálně, motorem namířeným dolů. Využití tohoto systému bylo umožněno i díky poměrně kompaktním rozměrům modelu Vega, proto byl vagon Vert-A-Track dokonce nepatrně nižší, než klasické transportní vagony na auta.

Samotné nakládání vozidel do vagonu pak bylo více než jednoduché. Vagon měl po stranách celkem 15 nájezdových ramp, které sloužily zároveň jako boční stěny. Po najetí automobilu na rampu přišli speciálně vyškolení technici, kteří automobil k rampě zajistili, zamezili jakémukoliv úniku kapalin a pak jen přivolali vysokozdvižný vozík, který rampy zdvihl do transportní polohy.

Zajímavostí také je, že automobilka si umínila, že bude automobily ve vagonech přepravovat již s doplněnými provozními kapalinami. To si samozřejmě vyžádalo hned několik úprav, mezi které patřily například olejové přepážky v motoru, speciální rezervoár na kapalinu do ostřikovačů nebo speciální autobaterie. Takto vybavené automobily pak zároveň měly být nabízeny v rámci speciální nabídky.

Z toho co jsme vyčetli na webu GMAuthority lze soudit, že vagóny svůj účel splnily a cenu Chevroletů Vega se díky nim povedlo snížit. Příliš dlouho si tuto slávu ale neužily, neboť krátce po ukončení výroby vozu byly podle webu Petrolicious odeslány k sešrotování. Díky řadě fotografií však můžeme dodnes obdivovat tento netradiční a poměrně odvážný způsob přepravy.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.