Výrobci automobilů se během transportu svých strojů již od nepaměti spoléhají na železnici. Díky té bylo již začátkem druhé poloviny 20. století možné přepravit větší množství aut najednou, což redukovalo náklady. Zejména americké automobilky však byly kvůli velikosti svých modelů stále limitovány, a to je vedlo k vývoji nových "přepravních možností".
První americké nákladní vagony určené k přepravě automobilů dokázaly pojmout cca čtyři automobily, kterým však poskytly kompletní ochranu před rozmary počasí. Následně se objevily vagony podobné těm dnešním, které dokázaly pojmout až pět automobilů, přičemž přidáním pater bylo možné počet ještě zvýšit.
Americká automobilka Generals Motors se však nespokojila ani s tím a v rámci minimalizace nákladů na přepravu nového modelu Chevrolet Vega se dohodla s železniční společností Southern Pacific Railroad na výrobě speciálních vagonů označovaných Vert-A-Pac.
Nízké náklady hrály v případě Chevroletů Vega prim, což bohužel vysvětlovalo i jejich pokulhávající kvalitu. Díky vagonům Vert-A-Pac se ale automobilce podařilo ušetřit na něčem, co nemohlo kvalitě vozu jakkoliv ublížit. A v čem že spočíval zázrak tohoto systému? Ve vertikálním parkování.
Na běžných železničních vagonech jsou automobily obyčejně zaparkovány v horizontální poloze, tedy normálně na kolech. Ve Vagonech Vert-A-Track však byly umístěny vertikálně, motorem namířeným dolů. Využití tohoto systému bylo umožněno i díky poměrně kompaktním rozměrům modelu Vega, proto byl vagon Vert-A-Track dokonce nepatrně nižší, než klasické transportní vagony na auta.
Samotné nakládání vozidel do vagonu pak bylo více než jednoduché. Vagon měl po stranách celkem 15 nájezdových ramp, které sloužily zároveň jako boční stěny. Po najetí automobilu na rampu přišli speciálně vyškolení technici, kteří automobil k rampě zajistili, zamezili jakémukoliv úniku kapalin a pak jen přivolali vysokozdvižný vozík, který rampy zdvihl do transportní polohy.
Zajímavostí také je, že automobilka si umínila, že bude automobily ve vagonech přepravovat již s doplněnými provozními kapalinami. To si samozřejmě vyžádalo hned několik úprav, mezi které patřily například olejové přepážky v motoru, speciální rezervoár na kapalinu do ostřikovačů nebo speciální autobaterie. Takto vybavené automobily pak zároveň měly být nabízeny v rámci speciální nabídky.
Z toho co jsme vyčetli na webu GMAuthority lze soudit, že vagóny svůj účel splnily a cenu Chevroletů Vega se díky nim povedlo snížit. Příliš dlouho si tuto slávu ale neužily, neboť krátce po ukončení výroby vozu byly podle webu Petrolicious odeslány k sešrotování. Díky řadě fotografií však můžeme dodnes obdivovat tento netradiční a poměrně odvážný způsob přepravy.
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.