Výrobci automobilů se během transportu svých strojů již od nepaměti spoléhají na železnici. Díky té bylo již začátkem druhé poloviny 20. století možné přepravit větší množství aut najednou, což redukovalo náklady. Zejména americké automobilky však byly kvůli velikosti svých modelů stále limitovány, a to je vedlo k vývoji nových "přepravních možností".
První americké nákladní vagony určené k přepravě automobilů dokázaly pojmout cca čtyři automobily, kterým však poskytly kompletní ochranu před rozmary počasí. Následně se objevily vagony podobné těm dnešním, které dokázaly pojmout až pět automobilů, přičemž přidáním pater bylo možné počet ještě zvýšit.
Americká automobilka Generals Motors se však nespokojila ani s tím a v rámci minimalizace nákladů na přepravu nového modelu Chevrolet Vega se dohodla s železniční společností Southern Pacific Railroad na výrobě speciálních vagonů označovaných Vert-A-Pac.
Nízké náklady hrály v případě Chevroletů Vega prim, což bohužel vysvětlovalo i jejich pokulhávající kvalitu. Díky vagonům Vert-A-Pac se ale automobilce podařilo ušetřit na něčem, co nemohlo kvalitě vozu jakkoliv ublížit. A v čem že spočíval zázrak tohoto systému? Ve vertikálním parkování.
Na běžných železničních vagonech jsou automobily obyčejně zaparkovány v horizontální poloze, tedy normálně na kolech. Ve Vagonech Vert-A-Track však byly umístěny vertikálně, motorem namířeným dolů. Využití tohoto systému bylo umožněno i díky poměrně kompaktním rozměrům modelu Vega, proto byl vagon Vert-A-Track dokonce nepatrně nižší, než klasické transportní vagony na auta.
Samotné nakládání vozidel do vagonu pak bylo více než jednoduché. Vagon měl po stranách celkem 15 nájezdových ramp, které sloužily zároveň jako boční stěny. Po najetí automobilu na rampu přišli speciálně vyškolení technici, kteří automobil k rampě zajistili, zamezili jakémukoliv úniku kapalin a pak jen přivolali vysokozdvižný vozík, který rampy zdvihl do transportní polohy.
Zajímavostí také je, že automobilka si umínila, že bude automobily ve vagonech přepravovat již s doplněnými provozními kapalinami. To si samozřejmě vyžádalo hned několik úprav, mezi které patřily například olejové přepážky v motoru, speciální rezervoár na kapalinu do ostřikovačů nebo speciální autobaterie. Takto vybavené automobily pak zároveň měly být nabízeny v rámci speciální nabídky.
Z toho co jsme vyčetli na webu GMAuthority lze soudit, že vagóny svůj účel splnily a cenu Chevroletů Vega se díky nim povedlo snížit. Příliš dlouho si tuto slávu ale neužily, neboť krátce po ukončení výroby vozu byly podle webu Petrolicious odeslány k sešrotování. Díky řadě fotografií však můžeme dodnes obdivovat tento netradiční a poměrně odvážný způsob přepravy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?