O existenci "Československé samostatné obrněné brigády", která vznikla 1. září 1943 na území Velké Británie, už nejspíš někdy v životě slyšel každý z nás. Málokdo už ale ví, že první tanky se dostaly československým vojákům do rukou už o něco dříve. Než je však získali, museli zapojit do práce ty pověstné "zlaté české ručičky".
Původně jsme vám chtěli ke včerejšímu "Valentýnu" přinést článek na téma nejrozšířenějšího druhoválečného britského tanku, kterým byl právě Valentine. Vzhledem k výrobě mezi lety 1940 až 1944 a nespočtu verzí by to však vydalo nejméně na knihu, proto jsme hledali něco zajímavějšího a troufáme si říct, že jsme uspěli.
Během druhé světové války vzniklo na území Velké Británie hned několik československých vojenských jednotek, přičemž největší popularitu si dodnes drží ty letecké. Ke slovu se však dostala i obrněná brigáda, která byla zformována z mužů, kteří přišli do Británie buď po pádu Francie, nebo po kapitulaci vojsk Osy v Africe.
Během formování československé samostatné obrněné brigády byli vojáci vybaveni a vycvičeni k ovládání řady strojů, ovšem do plného bojového nasazením, které se odehrálo až na samotném konci války u opevněného přístavu Dunkerque, vyrazili zejména s tanky Crusader, Challenger, Sherman nebo Cromwell. S posledním jmenovaným se pak první českoslovenští vojáci dostali (symbolicky) 1. května i do Československa.
Úplně první tanky se však dostaly československým vojákům do rukou již v Africe a konkrétně šlo právě o tanky Valentine. Nešlo přitom o tanky, které by tehdejší "Československý lehký protiletadlový pluk 200 – Východní" dostal přidělené od britského velení, ale o tanky, které si českoslovenští vojáci zprovoznili svépomocí.
Jak jsme zjistili na stránkách Vojenského Historického Ústavu (VHÚ), za vším stála iniciativa plukovníka Karla Klapálka, který vydal 9. února 1943 rozkaz k opravě nepojízdného tanku Valentine, který stál poblíže velitelství. Úkol si vzala na starost dílenská četa a již 16. února měli Čechoslováci svůj první tank.
Ten byl zpočátku využíván hlavně k vlečení pohyblivých cílů vytvořených z jiných vraků, na kterých trénovali střelci z protiletadlových kanonů Bofors palbu na pozemní cíle. 5. dubna pak dílenská četa začala s opravou druhého tanku Valentine a s oběma stroji pak českoslovenští vojáci zahájili výcvik řidičů a střelců tanku.
První tanky se však pravděpodobně žádných bojů nezúčastnily a již brzy byly opuštěny. Nepřátelská vojska v Africe totiž 6. května 1943 kapitulovala a českoslovenští vojáci se 4. července nalodili na loď Mauretania, která je po plavbě kolem Jižní Afriky dopravila 11. srpna 1943 do Liverpoolu.
Zde už pak 1. září 1943 vznikla právě ona výše zmiňovaná "Československá samostatná obrněná brigáda", která dostala první tanky oficiálně. Dlouho však bojovala s početním podstavem, kvůli čemuž se britské velení bálo nasadit ji přímo na frontu.
A co samotný tank Valentine? Ten se poprvé objevil ve formě návrhu již v roce 1938 a v roce 1940 byl přijat do výzbroje. Ačkoliv měl technicky horší parametry než starší tanky Matilda II (slabší motor a pancíř, stísněný vnitřní prostor), vynikal mnohem jednodušší konstrukcí, nižší cenou a vysokou spolehlivostí. Během 4 let výroby vzniklo cca 8275 kusů, přičemž řada odcestovala v rámci programu "Lend lease" do Sovětského svazu.
Pod kapotou se objevila celá řada rozdílných motorů (vznětové i zážehové) a rozličná řada techniky. Měnila se také věž, počet členů osádky a samozřejmě výzbroj (od 40 mm až po 75 mm kanóny). Navíc se Valentine objevil i v podobě odminovávacího, plamenometného, plovoucího nebo mostního tanku. Na bojištích v Evropě byl tank do roku 1944 téměř kompletně nahrazen modernějšími typy, na dalších bojištích ale zůstával přítomen až do konce války. Vzhledem k jeho variabilitě se však nemůžeme divit, že ve službě zůstal oficiálně až do šedesátých let.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.