Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

Heinz Meixner dostal v půjčeném Austin-Healey Sprite do západního Berlína svou snoubenku i budoucí tchyni
Heinz Meixner dostal v půjčeném Austin-Healey Sprite do západního Berlína svou snoubenku i budoucí tchyni, foto: Moss Motoring **http://www.mossmotoring.com**
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. února 2018 13:36 | akt. 12. února 2018 19:39
Sdílej:

Rozdělení Berlína na východní a západní s sebou přineslo i rozdělení řady rodin a vztahů, ovšem někteří se s touhle situací odmítali smířit a začínali vymýšlet způsoby, jak dostat své drahé na druhou stranu, do svobodného západního Německa. Několik z těchto útěků zahrnovalo i osobní automobil a dva dokonce proběhly v malém britském sporťáku, od kterého by podobnou akci nikdo nečekal.

Během útěku z komunistického bloku do západních zemí využívali lidé celou řadu způsobů. Kopali tunely, stavěli letadla, opravovali druhoválečné obrněnce, upravovali osobní vozy, atd. Způsobů bylo nespočet, ovšem s každým dalším byly východní ozbrojené složky pozornější.

Příběh, který nás zaujal, však zahrnoval vůz, od kterého by pokus o pašování lidí do svobodného světa snad nikdo nečekal, malý britský roadster Austin-Healey Sprite. Dvousedadlový sporťák bez střechy byl určen spíš pro užívání si radostí ze zakroucených silnic a jeho kufr měl hostit koš na piknik a deku, přesto se do něj dala složit i budoucí tchyně a provizorní ochrana před výstřely z AK-47. To už ale příliš předbíháme.

Nevíme, kdy přesně se začal tento příběh psát, ale vše začalo večera, kdy se rakouský občan Heinz Meixner seznámil na večerní zábavě ve východním Berlíně s jistou Margarete Thurau. Vše došlo až k zásnubám a žádosti Margarete o emigraci do Rakouska, ovšem tu východoněmecké úřady zamítly. Přišel tedy čas na méně legální řešení.

Meixner, který tou dobou poměrně často cestoval mezi oběma částmi Berlína, začal plánovat útěk přes jeden z oficiálních hraničních přechodů. Ke svému plánu si vybral kontrolní stanoviště Charlie, na které se jednoho dne vypravil se zapůjčeným skútrem. Když mu pohraničník kontroloval doklady, Meixner nenápadně zaměřil výšku ocelové závory, která byla cca 95.25 centimetrů nad asfaltem.

Po návratu do západního Berlína začal Meixner obrážet místní autopůjčovny a hledal vůz, který by se pod závoru vešel. Jedinou možností se nakonec ukázal být právě červený Austin-Healey Sprite, který bez čelního skla měřil 90.17 centimetru. Automobil byl tedy vybrán, stačilo zvolit čas.

Meixner se rozhodl pro neděli, krátce po půlnoci. Před útěkem ale z vozu demontoval čelní sklo a upustil vzduch z pneumatik, aby získal ještě pár milimetrů místa. Poté naložil svou snoubenku do malého prostoru za sedadly, který zakryl dekou, a tchyni naložil do kufru. Aby ji ochránil před možnou střelbou pohraničníků, naskládal za ni cca 30 cihel.

V neděli 5. května 1963 v ranní tmě dorazil Meixner na hranice u kontrolního bodu Charlie. Poté, co předal pohraničníkovi své doklady, byl nasměrován k budově, kde měly být vyřízeny podrobnosti. V ten moment ale Meixner šlápl na plyn a před zraky nevěřícně zírajících pohraničníků projel pod železnými závorami na západ.

Než vojáci stihli sundat pušky z ramenou a zahájit palbu, Meixner už byl na západní části, kde na něj pro změnu nevěřícně zírali západoněmečtí pohraničníci spolu s americkými vojáky. Meixner přitom během krátkého sprintu rozvášnil malý Austin-Healey natolik, že po dupnutí na brzdu za ním zůstala 29.2 metrů dlouhá brzdná stopa.

Jakmile se situace uklidnila, Meixner vše Američanům vysvětlil. Podlejeho slov měl spočítáno, že jakmile si vojáci na východní straně uvědomí co se děje, budou potřebovat další 3 sekundy na zahájení střelby. I proto dal do kufru několik cihel jako "balistickou" ochranu.

Úsměvné však je, že několik měsíců po Mexinerově úspěšném pokusu se o totéž pokusil jistý Norbert Konrad ze západního Německa, který se rozhodl za každou cenu z východního Berlína dostat svou lásku jménem Helga Werner. Ve stejné autopůjčovně si tak vybral stejný Austin-Healey Spirit, Helgu zavřel do kufru a opět vyrazil ke kontrolnímu bodu Charlie. Cestou málem zpanikařil když ho zastavil místní policista, ovšem ten ho pouze chtěl upozornit na uvolněný výfuk, který Konrad rychle opravil a pokračoval na hranice, kde se opět opakoval ten stejný scénář.

Stejně jako Heinz, i Konrad nakonec uspěl, propašoval Helgu do západního Německa a během několika týdnů se s ní oženil. Východoněmecká tajná policie, ve které nejspíš někdo za tyhle akce vyhrál výlet na Sibiř, ale během pár týdnů doplnila své ocelové závory o několik vertikálně umístěných kovových "hrotů", takže podjet už je bylo nemožné. Malému roadsteru už ale jeho zásluhy nikdo odepřít nemůže.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?