Různí futuristé a vizionáři nám slibují létající automobily již celá desetiletí, nicméně až v minulých letech jsme se konečně dočkali prvních prototypů, které skutečně dokáží skloubit funkci automobilu a letadla. Málokdo však ví, že plány na létající automobily se rodily i v těžkých letech druhé světové války na Britských ostrovech
Projekt známý pod názvy jako Hafner Rrotabuggy, Malcolm Rotaplane či M.L. 10/42 Flying Jeep byl pokusem britských armádních inženýrů sestavit doslova létající Jeep Willys MB, který by mohl být letecky vysazován podle místa potřeby a na zemi by vojákům zajistil rychlou přepravu.
Za jeho návrhem stál jistý Raoul Hafner, technik pracující pro britské letectvo v oddělené "Airborne Forces Experimental Establishment", které se zabývalo vývojem nových metod letecké přepravy lidí a materiálu mezi lety 1942 až 1950. Nejčastěji pak do jejich práce spadalo navrhování kluzáků, leteckých prostředků s rotujícím křídlem či systémů usnadňujících vysazování lidí a vybavení na padácích.
Jeho výběr nebyl náhodný, neboť se již dříve proslavil návrhem malého kluzáku pro jednoho vojáka, který se pohyboval pouze s jedním ale rotujícím křídlem. Ve stejném duchu se pak nesl i prototyp Jeepu, který byl vyroben společností R.Malcolm Ltd. v roce 1942. Vláda následně označila celý projekt jako "Special Rotating Wing Glider", tedy speciální kluzák s rotujícím křídlem.
Jeep dostal několik výrazných úprav, mezi kterými nechybělo rotující křídlo o průměru 12.4 metru a ocasní část s výškovkou ale bez směrovky, jejíž rozměry sice neznáme, ale dohromady měl vůz na délku 6.4 metru. K udržení stroje ve vzduchu bylo zapotřebí dvou lidí, jeden řídil vůz při vzletu a přistání, zatímco druhý měl na starost ovládání během letu. Původní název měl znít Blitz Buggy, ale později se přešlo na dnešní Rotabuggy.
První ostré testování Rotabuggy se uskutečnilo 16. prosince 1943, kdy se létající Jeep snažil rokluzákůut nákladní automobil. Rotabuggy však fungovala na principu kluzáku a tak potřebovala ke vzletu dostatečnou rychlost, které však nákladní automobil nebyl schopen dosáhnout.
Do hry tak musel vstoupit sportovní automobil Bentley s 4.5 litrovým motorem, díky kterému se 27. prosince Rotabuggy konečně dostala do vzduchu, kde dosáhla rychlosti 72.4 km/h. Při dalších experimentech už ale byla Rotabuggy tažena za bombardérem Armstrong-Whitworth Whitley.
Během prvních testů se ukázalo, že Rottabuggy trpí při rychlostech vyšších než 72 km/h výraznými vibracemi, ovšem po úpravě konstrukce a dalších testech se 1. února podařilo bez větších problémů dosáhnout rychlosti 113 km/h. Poslední testovací let se uskutečnil v září 1944, trval 10 minut a Rotabuggy během něj létala ve výšce cca 122 metrů rychlostí okolo 105 km/h poté, co byla uvolněna z vleku bombardéru Whitley. Po přistání pak byl celý test zhodnocen jako velice úspěšný.
Navzdory pozitivním výsledkům během testování byl však celý projekt zrušen, neboť se v mezidobí objevila řada kluzáků schopných nést náklad i v podobě i vozidel (například Waco Hadrian či Airspeed Horsa). Vývoj Rotabuggy tak vláda zrušila pro nadbytečnost.
Kde skončil originál Rotabuggy bohužel nevíme, nicméně v Muzeu armádního letectví ve městě Middle Wallop (hrabství Hampshire, Velká Británie) je k vidění alespoň replika. Konstruktér Hafner se ani po zrušení projektu Rotabuggy myšlenky na létající stroje s rotujícím křídlem nevzdal a přišel i s návrhem "Rotatanku", tedy tanku Valentine využívajícího rotující křídlo, nicméně tento projekt nebyl nikdy realizován.
V dnešní době se Hafnerovy projekty dají nejlépe přirovnat k vírníkům, které připomínají malé helikoptéry, nicméně na rozdíl od nich používají tlačný motor v zadní části a jejich hlavní rotor se neroztáčí díky motoru, ale kvůli náporu vzduchu. Díky své rotaci pak funguje jako křídlo, což má obrovské výhody v krátkém vzletu i přistání, nicméně na rozdíl od vrtulníků nemohou vírníky zůstat ve visu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.