Různí futuristé a vizionáři nám slibují létající automobily již celá desetiletí, nicméně až v minulých letech jsme se konečně dočkali prvních prototypů, které skutečně dokáží skloubit funkci automobilu a letadla. Málokdo však ví, že plány na létající automobily se rodily i v těžkých letech druhé světové války na Britských ostrovech
Projekt známý pod názvy jako Hafner Rrotabuggy, Malcolm Rotaplane či M.L. 10/42 Flying Jeep byl pokusem britských armádních inženýrů sestavit doslova létající Jeep Willys MB, který by mohl být letecky vysazován podle místa potřeby a na zemi by vojákům zajistil rychlou přepravu.
Za jeho návrhem stál jistý Raoul Hafner, technik pracující pro britské letectvo v oddělené "Airborne Forces Experimental Establishment", které se zabývalo vývojem nových metod letecké přepravy lidí a materiálu mezi lety 1942 až 1950. Nejčastěji pak do jejich práce spadalo navrhování kluzáků, leteckých prostředků s rotujícím křídlem či systémů usnadňujících vysazování lidí a vybavení na padácích.
Jeho výběr nebyl náhodný, neboť se již dříve proslavil návrhem malého kluzáku pro jednoho vojáka, který se pohyboval pouze s jedním ale rotujícím křídlem. Ve stejném duchu se pak nesl i prototyp Jeepu, který byl vyroben společností R.Malcolm Ltd. v roce 1942. Vláda následně označila celý projekt jako "Special Rotating Wing Glider", tedy speciální kluzák s rotujícím křídlem.
Jeep dostal několik výrazných úprav, mezi kterými nechybělo rotující křídlo o průměru 12.4 metru a ocasní část s výškovkou ale bez směrovky, jejíž rozměry sice neznáme, ale dohromady měl vůz na délku 6.4 metru. K udržení stroje ve vzduchu bylo zapotřebí dvou lidí, jeden řídil vůz při vzletu a přistání, zatímco druhý měl na starost ovládání během letu. Původní název měl znít Blitz Buggy, ale později se přešlo na dnešní Rotabuggy.
První ostré testování Rotabuggy se uskutečnilo 16. prosince 1943, kdy se létající Jeep snažil rokluzákůut nákladní automobil. Rotabuggy však fungovala na principu kluzáku a tak potřebovala ke vzletu dostatečnou rychlost, které však nákladní automobil nebyl schopen dosáhnout.
Do hry tak musel vstoupit sportovní automobil Bentley s 4.5 litrovým motorem, díky kterému se 27. prosince Rotabuggy konečně dostala do vzduchu, kde dosáhla rychlosti 72.4 km/h. Při dalších experimentech už ale byla Rotabuggy tažena za bombardérem Armstrong-Whitworth Whitley.
Během prvních testů se ukázalo, že Rottabuggy trpí při rychlostech vyšších než 72 km/h výraznými vibracemi, ovšem po úpravě konstrukce a dalších testech se 1. února podařilo bez větších problémů dosáhnout rychlosti 113 km/h. Poslední testovací let se uskutečnil v září 1944, trval 10 minut a Rotabuggy během něj létala ve výšce cca 122 metrů rychlostí okolo 105 km/h poté, co byla uvolněna z vleku bombardéru Whitley. Po přistání pak byl celý test zhodnocen jako velice úspěšný.
Navzdory pozitivním výsledkům během testování byl však celý projekt zrušen, neboť se v mezidobí objevila řada kluzáků schopných nést náklad i v podobě i vozidel (například Waco Hadrian či Airspeed Horsa). Vývoj Rotabuggy tak vláda zrušila pro nadbytečnost.
Kde skončil originál Rotabuggy bohužel nevíme, nicméně v Muzeu armádního letectví ve městě Middle Wallop (hrabství Hampshire, Velká Británie) je k vidění alespoň replika. Konstruktér Hafner se ani po zrušení projektu Rotabuggy myšlenky na létající stroje s rotujícím křídlem nevzdal a přišel i s návrhem "Rotatanku", tedy tanku Valentine využívajícího rotující křídlo, nicméně tento projekt nebyl nikdy realizován.
V dnešní době se Hafnerovy projekty dají nejlépe přirovnat k vírníkům, které připomínají malé helikoptéry, nicméně na rozdíl od nich používají tlačný motor v zadní části a jejich hlavní rotor se neroztáčí díky motoru, ale kvůli náporu vzduchu. Díky své rotaci pak funguje jako křídlo, což má obrovské výhody v krátkém vzletu i přistání, nicméně na rozdíl od vrtulníků nemohou vírníky zůstat ve visu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.