Do světa městských aut vstoupila Škoda na konci roku 2011 s modelem Citigo, který sdílí techniku s Volkswagenem up! a Seatem Mii. Všeobecně se přitom bere, že právě Citigo je prvním pokusem mladoboleslavských o miniauto. Z pohledu sériové produkce zcela určitě, z pohledu konceptů však nikoliv.
Píše se rok 2002. Rok, v němž Škoda představila úchvatné kupé Tudor a velice zajímavé kombi Fabia Paris. A také rok, kdy se představil první pokus o městskou Škodovku. Řeč je o konceptu Ahoj!, na nějž se ale skrze Tudory a Fabie tak trochu zapomnělo. Poprvé se vůz prezentoval v únoru roku 2002 na stránkách německého magazínu AutoForum jako vize auta pro mladší populaci, případně pro převoz drobného nákladu. Autorem vnějšího designu je dnes již bývalý šéfdesignér Škody Thomas Ingenlath, který výše nastíněné využití spojil do jednoho auta. Levý bok má zadní boční okno zakryté jako dodávka, pravý bok má naopak klasické zadní boční okno jako kterýkoliv jiný osobní vůz. Mimochodem původně byl vůz prezentován ve žluté barvě, tyrkysový koncept přišel na řadu až po něm.
Zpátky ale k vnějšímu designu, který sází na jednoduché a jasné linie, respektive krabicovitý tvar vysoké karosérie (webové stránky Škody tehdy hlásaly, že vůz nebyl stvořen k reprezentování pomíjivých módních trendů nebo společenského postaveního svého majitele). Ten odpovídá například Opelu Agila, Hyundai Atos nebo Suzuki Wagon R+, dnes již možná částečně pozapomenutým zástupcům segmentu „miniMPV.“ Přední části dominují hranatá světla a na tehdejší dobu atypická maska chladiče. Logo umístěné vizuálně mimo ni totiž začala automobilka používat až o mnoho let později. Robustnost vozu dodávají nelakované spodní části obou nárazníků. Ty odkazují na to, že dobové materiály o modelu Ahoj! hovoří dokonce jako o malém terénním automobilu. Zadní části dominují vertikálně orientovaná světla, která jsou z hlediska městského provozu asi nejrozumnějším řešením. Jsou dostatečně vysoko, při drobných nárazech na parkovištích supermarketů tak nehrozí jejich poničení.
Vzpomínáte na MPV Roomster? Jistě ano, takže asi také víte leccos o kontroverzi ohledně nestejné linie bočních oken. A nyní se podívejte na profil modelu Ahoj!, vzniknuvší o rok dříve než původní koncept. Ano, tvarování není tak dramatické, protože tento model měl sloužit primárně jako vstupní brána do světa automobilů, přesto jde o minimálně zajímavou „náhodu.“ A s odkazy na dnešní modely pokračujeme. Nejrůznější praktická řešení (škrabka na led ve víčku nádrže, deštníky ve dveřích atd.) označuje Škoda spojením Simply clever – jednoduše geniální. A přesně takové jsou i ližiny modelu Ahoj!, které jde několika tahy změny z podélných na příčné. Základem vozu je platforma z Fabie, kabina tak poskytuje dostatek místa čtyřem cestujícím. Tento fakt je jistě také zásluhou až do rohů posunutých litých kol a co nejvíce dopředu umístěné přední nápravy. Snadné je rovněž nastupování do vozu prostřednictvím velkých dveří a zvýšené polohy sedadel. Možnost nahlédnout na podobu interiéru nám Škoda bohužel nedala.
Existuje však několik skic, ukazujících nejen možné podobny vozu, ale také již zmiňovaný interiér. Podobně jako v případě karosérie se počítalo s jednoduchým a účelným tvarováním, opět lze hovořit o Simply clever detailech. Odkládací polička před řidičem byla dostatečně hluboká na to, aby se do ní vešel batoh, před spolujezdcem byl pro změnu držák na obligátní prvek současných Škodovek – deštník. Vedle interiéru se na kresbách objevují i nejrůznější modifikace modelu Ahoj! počínaje tou klasickou do města a přes jakési pseudoSUV konče u klasické dodávky. Ta mohla nabídnou nahoru výklopné zadní boční panely, střešní nosič nebo podobně jako u dnes již zapomenutého Renaultu Kangoo Be Bop stahovací zadní část střechy pro převoz vyšších nebo delších předmětů. Variabilita by byla v tomto případě téměř nekonečná. To si uvědomovali také ve Škodovce, především někdejší člen představenstva Wilfried Bockelmann spolu s Thomasem Ingenlathem minivůz hodně prosazovali. Konec konců právě oni jej prezentovali v již zmiňovaném německém magazínu AutoForum. Naopak tehdejší šéf značky Vratislav Kulhánek bral Ahoj! jen jako designové cvičení bez naděje na sériovou výrobu, což se mu také vyplnilo. Koncept skončil neznámo kde a vizí městského modelu nebo auta pro mladé se Škoda začala zabývat až o mnoho let později. Výsledkem toho byla Škoda Citigo, respektive koncept Joyster z Paříže 2006. O nich už ale zase někdy příště.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.