Automobilový svět se od sedmdesátých let neskutečně změnil, což je vidět už na první pohled. Nicméně napadlo vás někdy, jak se vyvíjely předpisy? To, co dnes bereme za samozřejmost, by totiž řidiči v minulosti mnohdy brali za výstřední nesmysl. A někdy zase naopak.
Zajímavý náhled do minulosti poskytují různá archivní videa, která se čas od času dostanou na televizní obrazovky nebo na YouTube. A právě zde jsme našli jednu zajímavost i my. Jedná se totiž o krátký film z roku 1974, který seznamuje řidiče s jejich povinnostmi vybavit si automobil tak, aby odpovídal patřičným vyhláškám.
Jedním z úsměvnějších předpisů byla povinnost vybavit každý automobil s rychlostí vyšší než 20 km/h účinnými kryty kol, tedy poklicemi, na všech kolech a lapači vody a nečisto (zástěrkami) a to alespoň za koly zadní nápravy.
Poté přišla řeč na obsáhlou vyhlášku číslo 32, která zakazovala používání pneumatik rozličných vzorů na jedné nápravě, používání pneumatik s trhlinami nebo jiným poškozením či pneumatik bez vzorku, popřípadě s vzorkem nižším než jeden milimetr.
Bez regulací nezůstaly ani světlomety, přičemž ty přední musely mít vždy stejnou barvu (bílou či žlutou) a zadní světla vždy barvu červenou. Nezbytností bylo také vybavit automobil dvojicí odrazek, které nesměly mít trojúhelníkový tvar. Toto nařízení se však vztahovalo zejména na starší vozy, neboť nové již byly vybaveny odrazkami integrovanými do světel.
Směrová světla musela být přerušovaná a vždy žlutá. Pokud byl vůz vybaven mlhovými světlomety, musely mít samostatný spínač i kontrolku. Jejich barva mohla být žlutá či bílá a nesměly být od okraje vozu dále než 40 cm. Jejich použití pak bylo omezeno i použitím obrysových či tlumených světel.
Zajímavým zjištěním je, že až teprve od roku 1974 musel být automobily povinně vybaveny alespoň jedním zpětným zrcátkem. Novinkou v povinné výbavě osobních vozidla se nově stal i výstražný trojúhelník.
Vyhláška 32 však v roce 1974 přinesla novinky i do světa řidičů nákladních vozidel. Mimo jiné jim vznikla povinnost umístit na svůj vůz značku informující o maximální konstrukční rychlosti jejich stroje. Značka musela být umístěna vzadu a její provedení mělo zahrnovat černě psané číslo dělitelné pěti umístěné na bílém pozadí a v červeném kruhu. Zkrátka tak, jak to většina z nás zná až dodnes.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?