Povinné kryty a zákaz pneumatik? Tyhle šílenosti musela mít auta v roce 1974

Co vše museli mít auta v roce 1974?
Co vše museli mít auta v roce 1974?, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. prosince 2017 11:49 | akt. 18. prosince 2017 12:31
Sdílej:

Automobilový svět se od sedmdesátých let neskutečně změnil, což je vidět už na první pohled. Nicméně napadlo vás někdy, jak se vyvíjely předpisy? To, co dnes bereme za samozřejmost, by totiž řidiči v minulosti mnohdy brali za výstřední nesmysl. A někdy zase naopak.

Zajímavý náhled do minulosti poskytují různá archivní videa, která se čas od času dostanou na televizní obrazovky nebo na YouTube. A právě zde jsme našli jednu zajímavost i my. Jedná se totiž o krátký film z roku 1974, který seznamuje řidiče s jejich povinnostmi vybavit si automobil tak, aby odpovídal patřičným vyhláškám.

Jedním z úsměvnějších předpisů byla povinnost vybavit každý automobil s rychlostí vyšší než 20 km/h účinnými kryty kol, tedy poklicemi, na všech kolech a lapači vody a nečisto (zástěrkami) a to alespoň za koly zadní nápravy.

Poté přišla řeč na obsáhlou vyhlášku číslo 32, která zakazovala používání pneumatik rozličných vzorů na jedné nápravě, používání pneumatik s trhlinami nebo jiným poškozením či pneumatik bez vzorku, popřípadě s vzorkem nižším než jeden milimetr.

Bez regulací nezůstaly ani světlomety, přičemž ty přední musely mít vždy stejnou barvu (bílou či žlutou) a zadní světla vždy barvu červenou. Nezbytností bylo také vybavit automobil dvojicí odrazek, které nesměly mít trojúhelníkový tvar. Toto nařízení se však vztahovalo zejména na starší vozy, neboť nové již byly vybaveny odrazkami integrovanými do světel.

Směrová světla musela být přerušovaná a vždy žlutá. Pokud byl vůz vybaven mlhovými světlomety, musely mít samostatný spínač i kontrolku. Jejich barva mohla být žlutá či bílá a nesměly být od okraje vozu dále než 40 cm. Jejich použití pak bylo omezeno i použitím obrysových či tlumených světel.

Zajímavým zjištěním je, že až teprve od roku 1974 musel být automobily povinně vybaveny alespoň jedním zpětným zrcátkem. Novinkou v povinné výbavě osobních vozidla se nově stal i výstražný trojúhelník.

Vyhláška 32 však v roce 1974 přinesla novinky i do světa řidičů nákladních vozidel. Mimo jiné jim vznikla povinnost umístit na svůj vůz značku informující o maximální konstrukční rychlosti jejich stroje. Značka musela být umístěna vzadu a její provedení mělo zahrnovat černě psané číslo dělitelné pěti umístěné na bílém pozadí a v červeném kruhu. Zkrátka tak, jak to většina z nás zná až dodnes.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.