Automobilový svět se od sedmdesátých let neskutečně změnil, což je vidět už na první pohled. Nicméně napadlo vás někdy, jak se vyvíjely předpisy? To, co dnes bereme za samozřejmost, by totiž řidiči v minulosti mnohdy brali za výstřední nesmysl. A někdy zase naopak.
Zajímavý náhled do minulosti poskytují různá archivní videa, která se čas od času dostanou na televizní obrazovky nebo na YouTube. A právě zde jsme našli jednu zajímavost i my. Jedná se totiž o krátký film z roku 1974, který seznamuje řidiče s jejich povinnostmi vybavit si automobil tak, aby odpovídal patřičným vyhláškám.
Jedním z úsměvnějších předpisů byla povinnost vybavit každý automobil s rychlostí vyšší než 20 km/h účinnými kryty kol, tedy poklicemi, na všech kolech a lapači vody a nečisto (zástěrkami) a to alespoň za koly zadní nápravy.
Poté přišla řeč na obsáhlou vyhlášku číslo 32, která zakazovala používání pneumatik rozličných vzorů na jedné nápravě, používání pneumatik s trhlinami nebo jiným poškozením či pneumatik bez vzorku, popřípadě s vzorkem nižším než jeden milimetr.
Bez regulací nezůstaly ani světlomety, přičemž ty přední musely mít vždy stejnou barvu (bílou či žlutou) a zadní světla vždy barvu červenou. Nezbytností bylo také vybavit automobil dvojicí odrazek, které nesměly mít trojúhelníkový tvar. Toto nařízení se však vztahovalo zejména na starší vozy, neboť nové již byly vybaveny odrazkami integrovanými do světel.
Směrová světla musela být přerušovaná a vždy žlutá. Pokud byl vůz vybaven mlhovými světlomety, musely mít samostatný spínač i kontrolku. Jejich barva mohla být žlutá či bílá a nesměly být od okraje vozu dále než 40 cm. Jejich použití pak bylo omezeno i použitím obrysových či tlumených světel.
Zajímavým zjištěním je, že až teprve od roku 1974 musel být automobily povinně vybaveny alespoň jedním zpětným zrcátkem. Novinkou v povinné výbavě osobních vozidla se nově stal i výstražný trojúhelník.
Vyhláška 32 však v roce 1974 přinesla novinky i do světa řidičů nákladních vozidel. Mimo jiné jim vznikla povinnost umístit na svůj vůz značku informující o maximální konstrukční rychlosti jejich stroje. Značka musela být umístěna vzadu a její provedení mělo zahrnovat černě psané číslo dělitelné pěti umístěné na bílém pozadí a v červeném kruhu. Zkrátka tak, jak to většina z nás zná až dodnes.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.