Cadillac se pochlubil svou závodní historií, za 67 let urazil pořádný kus cesty

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. prosince 2017, 14:13 Google+

Automobilka Cadillac už se na trhu pohybuje 115 let, takže si jistě umítě představit, kolik skvostů za tu dobu v dílnách automobilky vzniklo. A teď nemluvíme jen o nablýskaných limuzínách a kabrioletech, kterými se vozili prezidenti a světové celebrity. Mluvíme i o vozech, kterým fandily nacpané tribuny na nejslavnějších okruzích světa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Závodní Cadillacy urazily za 67 let pořádný kus cesty, jak krásně demonstruje srovnání závodních speciálů Le Monstre a DPi-V.R

Závodní Cadillacy urazily za 67 let pořádný kus cesty, jak krásně demonstruje srovnání závodních speciálů Le Monstre a DPi-V.R | foto: Cadillac

Sdílejte článek

Skvělou příležitost porovnat si rozdíly mezi současnými a historickými závodními speciály dostal Jordan Taylor, závodní jezdec automobilky Cadillac, který na slavném okruhu mohl porovnat svůj moderní Cadillac DPi-V.R s legendárním Cadillacem Series 61 Le Mans z roku 1950, který si na závodech vysloužil přezdívku "Le Monstre".

Monstrum, jak Francouzi vozu přezdívali, byl jedinečný prototyp, který vznikl z klasického závodního modelu Series 61, ovšem jeho karoserie byla hliníková a při její výrobě byly brány ohledy na co nejlepší aerodynamiku. Během samotných závodů 24 hodin Le Mans se na start postavil jak klasický Cadillac, tak Le Monstre. Jak dopadl sériový model netušíme, ovšem Le Monstre dokázal dojet a umístil se na 11 místě. Svou nesmrtelnost si však zajistil už jen svou přítomností.

Když se však do Le Monstre posadil Jordan Taylor, jen těžko skrýval své rozčarování. Jedinou podobností s jeho závodním Cadillacem DPi-V.R, který dovedl k vítězství na závodech "2017 IMSA WeatherTech SportsCar Championship", byl totiž osmiválcový motor Cadillac. Tím však seznam podobností končí.

Nečekejte však, že by se výkony obou motorů byť jen vzdáleně podobaly. Objem motoru v Monstru činil 5.4 litru, ze kterého technici vykřesali výkon 160 koňských sil. Moderní DPi-V.R má motor o objemu 6.2 litru, který kvůli regulacím generuje "jen" 580 koní. Jeho potenciál však sahá dál. Spolu s rozdílem ve výkonech jsou však spjaty rozdíly v brzdách. Zatímco moderní závoďák má na všech kolech kotoučové brzdy Brembo, 1.6 tunové monstrum je vybaveno pouze bubnovými brzdami.

Když si mladý závodník vyzkoušel jízdu s veteránem po klopených zatáčkách, údajně měl pocit, že z Le Monstre vypadne. Oproti jeho závodnímu prototypu je totiž stařičký Cadillac vysoký jak činžák a jeho sedadla navíc postrádají sebemenší boční vedení. Právě z nedostatku opory a absence jakýchkoliv bezpečnostních prvků měl Taylor nejzvláštnější pocity. A my se mu nedivíme, zvlášť když si představíme, že auto s bubnovými brzdami vpředu i vzadu řídil vůbec poprvé.

Díky jiné pozici za volantem si taky vůbec poprvé uvědomil, jak prudké jsou svahy závodní tratě Daytona, které ve svém speciálu běžně prolétává rychlostí okolo 274 km/h. Osobně si prý nedokáže představit ten pocit, když někdo při závodech v Le Mans projížděl zatáčku Mulsanne tímto vozem při rychlostech okolo 200 km/h.

Pokud byste i vy náhodou chtěli vidět giganta jménem Le Monstre, museli byste se a ním vypravit do Naples na Floridě, kde je vystaven v Revs Institutu jako součást sbírky "Collier Collection." Za jeho volant vás však jistě nepustí, ačkoliv se muzeum nachází jen co by kamenem dohodil od legendárního závodního okruhu Daytona Motor Speedway.

Vytisknout

Diskuze: Cadillac se pochlubil svou závodní historií, za 67 let urazil pořádný kus cesty

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Dieter Zetsche

Kam odejde šéf Daimleru Dieter Zetsche? Budete se divit!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud