Automobilka Cadillac už se na trhu pohybuje 115 let, takže si jistě umítě představit, kolik skvostů za tu dobu v dílnách automobilky vzniklo. A teď nemluvíme jen o nablýskaných limuzínách a kabrioletech, kterými se vozili prezidenti a světové celebrity. Mluvíme i o vozech, kterým fandily nacpané tribuny na nejslavnějších okruzích světa.
Skvělou příležitost porovnat si rozdíly mezi současnými a historickými závodními speciály dostal Jordan Taylor, závodní jezdec automobilky Cadillac, který na slavném okruhu mohl porovnat svůj moderní Cadillac DPi-V.R s legendárním Cadillacem Series 61 Le Mans z roku 1950, který si na závodech vysloužil přezdívku "Le Monstre".
Monstrum, jak Francouzi vozu přezdívali, byl jedinečný prototyp, který vznikl z klasického závodního modelu Series 61, ovšem jeho karoserie byla hliníková a při její výrobě byly brány ohledy na co nejlepší aerodynamiku. Během samotných závodů 24 hodin Le Mans se na start postavil jak klasický Cadillac, tak Le Monstre. Jak dopadl sériový model netušíme, ovšem Le Monstre dokázal dojet a umístil se na 11 místě. Svou nesmrtelnost si však zajistil už jen svou přítomností.
Když se však do Le Monstre posadil Jordan Taylor, jen těžko skrýval své rozčarování. Jedinou podobností s jeho závodním Cadillacem DPi-V.R, který dovedl k vítězství na závodech "2017 IMSA WeatherTech SportsCar Championship", byl totiž osmiválcový motor Cadillac. Tím však seznam podobností končí.
Nečekejte však, že by se výkony obou motorů byť jen vzdáleně podobaly. Objem motoru v Monstru činil 5.4 litru, ze kterého technici vykřesali výkon 160 koňských sil. Moderní DPi-V.R má motor o objemu 6.2 litru, který kvůli regulacím generuje "jen" 580 koní. Jeho potenciál však sahá dál. Spolu s rozdílem ve výkonech jsou však spjaty rozdíly v brzdách. Zatímco moderní závoďák má na všech kolech kotoučové brzdy Brembo, 1.6 tunové monstrum je vybaveno pouze bubnovými brzdami.
Když si mladý závodník vyzkoušel jízdu s veteránem po klopených zatáčkách, údajně měl pocit, že z Le Monstre vypadne. Oproti jeho závodnímu prototypu je totiž stařičký Cadillac vysoký jak činžák a jeho sedadla navíc postrádají sebemenší boční vedení. Právě z nedostatku opory a absence jakýchkoliv bezpečnostních prvků měl Taylor nejzvláštnější pocity. A my se mu nedivíme, zvlášť když si představíme, že auto s bubnovými brzdami vpředu i vzadu řídil vůbec poprvé.
Díky jiné pozici za volantem si taky vůbec poprvé uvědomil, jak prudké jsou svahy závodní tratě Daytona, které ve svém speciálu běžně prolétává rychlostí okolo 274 km/h. Osobně si prý nedokáže představit ten pocit, když někdo při závodech v Le Mans projížděl zatáčku Mulsanne tímto vozem při rychlostech okolo 200 km/h.
Pokud byste i vy náhodou chtěli vidět giganta jménem Le Monstre, museli byste se a ním vypravit do Naples na Floridě, kde je vystaven v Revs Institutu jako součást sbírky "Collier Collection." Za jeho volant vás však jistě nepustí, ačkoliv se muzeum nachází jen co by kamenem dohodil od legendárního závodního okruhu Daytona Motor Speedway.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.