Legendární mafiánská auta: V čem jezdil Al Capone a další bossové?

Cadillac Town Sedan, kterým jezdil Al Capone
Cadillac Town Sedan, kterým jezdil Al Capone, foto: Rm Auctions
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. listopadu 2017 12:15 | akt. 22. listopadu 2017 08:33
Sdílej:

Mafiáni zažívali v USA během třicátých letech své zlaté období, takže pokud jste náhodou zpozorovali jedno z jejich oblíbených aut někde na ulici, trable nebyly příliš daleko. Tím spíš, že v třicátých letech ještě nebyly automobily tak obvyklým artiklem. Na které vozy tedy bylo lepší dávat si pozor?

Historie organizovaného zločinu je pestrá napříč dějinami lidstva, ovšem z pohledu motorismu je nejzajímavějším obdobím právě přelom třicátých let, kdy zámožní a nebezpeční mafiáni projížděli ulicemi měst v luxusních a nablýskaných vozech, kterými dávali najevo jak svou přítomnost, tak i svou moc a zámožnost.

Některé z vozů se pak staly pro lidi pohybující se v podsvětí téměř charakteristickými, na což se zaměřili lidé z National Crime Syndicate, kteří sestavili žebříček těch nejzajímavějších a nejznámějších mafiánských aut.

Tím vůbec nejznámějším mafiánským vozem v USA je podle všeho Ford Model 18 V8, který se vyráběl v letech 1932 až 1934.

Šlo totiž o první relativně dostupný vůz s motorem V8, díky čemuž se poměrně rychle dostal do hledáčků jak Mafie, tak i bankovních lupičů. Na tu dobu se jednalo o velice pokrokový a sportovní vůz, který většinu svých pronásledovatelů snadno nechal v prachu. I díky tomu si Model 18 oblíbili slavní lupiči jako John Dillinger, Baby Face Nelson nebo Bonnie a Clyde.

Dalším notoricky známým mafiánským vozem se stal Cadillac Town Sedan z roku 1928 , který proslavil zejména jeden jeho majitel: Al Capone. Sám o sobě byl tento Cadillac zajímavý hlavně díky svému výkonu 90 koní, což bylo na tu dobu skutečně hodně.

V případě Al Caponeho však přišel tento výkon trochu nazmar. Kvůli bezpečnosti posádky totiž vůz dostal zesílená okna a celá karoserie byla vyztužena ocelovým "brněním". Díky tomu a dalším úpravám se tak váha vozu vyšplhala až na těžko uvěřitelné 4 tuny. I s tím si ale Al Capone poradil Když nebyl vůz rychlý, dostal alespoň maskování. Jeho zeleno - černý lak totiž přesně kopíroval zbarvení policejních vozů.

Kromě výkonu, maskování a pancéřování se však tento vůz proslavil ještě díky jedné specialitě. Tou byla výklopná okna a okna se střílnami, kterými mohla posádka protáhnout ven své zbraně a odrážet útoky ze strany konkurence či policie.

Kromě typicky amerických vozů však měli mafiáni slabost i pro pár kousků z Evropy. Skvělým příkladem je třeba Rolls Royce Silver Ghost, který se vyráběl mezi lety 1907 až 1926.

Už tou dobou byl Rolls Royce automobilem ve své vlastní kategorii, o kterém si stejně jako dnes mohla nechat většina lidí nechat jen zdát. Pokud jste měli Rollse, pak jste byli někdo. Jistě si tedy umíte představit, jaký poprask to vzbudilo, když s tímto majestátním kolosem někam přijeli. Největší popularity dosahoval Rollsy zejména během éry prohibice a dvacátých let, ovšem jeho pověst se s ním táhla i roky po ukončení výroby.

Zajímavostí jistě je, že ve dvacátých letech stál tento Rolls v přepočtu 304,000 korun, ovšem po započtení inflace atd. by tato suma dnes odpovídala částce zhruba 3,8 milionu. Nelze se tedy divit, že jeho majiteli se staly hvězdy podsvětí jako Johnny Torrio nebo Dutch Schultz.

Mezi další zajímavé kousky vybrali lidé z National Crime Syndicate ještě Buick 1929 a Mercedes 260D z roku 1936.

Zatímco Buick sázel spíše na svou všednost, díky které mohl snadno splynout s davem (jeho nejčastějším použitím byla nedělní cesta do kostela), Mercedes naopak těžil ze své nepříliš populární pověsti.

Automobil, který se měl proslavit jako první osobní cestovní automobil s dieselovým motorem, totiž dostal nálepku "Death Mobil". Jak už asi tušíte, za toto nepříliš vznešené označení mohl poděkovat svým nejčastějším uživatelům, kterými byli příslušníci Gestapa. Kdekoliv se tedy tento vůz objevil, znamenalo to pořádné trable na dohled. A bylo úplně jedno zda se nacházíte v Evropě nebo v USA.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.