Mafiáni zažívali v USA během třicátých letech své zlaté období, takže pokud jste náhodou zpozorovali jedno z jejich oblíbených aut někde na ulici, trable nebyly příliš daleko. Tím spíš, že v třicátých letech ještě nebyly automobily tak obvyklým artiklem. Na které vozy tedy bylo lepší dávat si pozor?
Historie organizovaného zločinu je pestrá napříč dějinami lidstva, ovšem z pohledu motorismu je nejzajímavějším obdobím právě přelom třicátých let, kdy zámožní a nebezpeční mafiáni projížděli ulicemi měst v luxusních a nablýskaných vozech, kterými dávali najevo jak svou přítomnost, tak i svou moc a zámožnost.
Některé z vozů se pak staly pro lidi pohybující se v podsvětí téměř charakteristickými, na což se zaměřili lidé z National Crime Syndicate, kteří sestavili žebříček těch nejzajímavějších a nejznámějších mafiánských aut.
Tím vůbec nejznámějším mafiánským vozem v USA je podle všeho Ford Model 18 V8, který se vyráběl v letech 1932 až 1934.
Šlo totiž o první relativně dostupný vůz s motorem V8, díky čemuž se poměrně rychle dostal do hledáčků jak Mafie, tak i bankovních lupičů. Na tu dobu se jednalo o velice pokrokový a sportovní vůz, který většinu svých pronásledovatelů snadno nechal v prachu. I díky tomu si Model 18 oblíbili slavní lupiči jako John Dillinger, Baby Face Nelson nebo Bonnie a Clyde.
Dalším notoricky známým mafiánským vozem se stal Cadillac Town Sedan z roku 1928 , který proslavil zejména jeden jeho majitel: Al Capone. Sám o sobě byl tento Cadillac zajímavý hlavně díky svému výkonu 90 koní, což bylo na tu dobu skutečně hodně.
V případě Al Caponeho však přišel tento výkon trochu nazmar. Kvůli bezpečnosti posádky totiž vůz dostal zesílená okna a celá karoserie byla vyztužena ocelovým "brněním". Díky tomu a dalším úpravám se tak váha vozu vyšplhala až na těžko uvěřitelné 4 tuny. I s tím si ale Al Capone poradil Když nebyl vůz rychlý, dostal alespoň maskování. Jeho zeleno - černý lak totiž přesně kopíroval zbarvení policejních vozů.
Kromě výkonu, maskování a pancéřování se však tento vůz proslavil ještě díky jedné specialitě. Tou byla výklopná okna a okna se střílnami, kterými mohla posádka protáhnout ven své zbraně a odrážet útoky ze strany konkurence či policie.
Kromě typicky amerických vozů však měli mafiáni slabost i pro pár kousků z Evropy. Skvělým příkladem je třeba Rolls Royce Silver Ghost, který se vyráběl mezi lety 1907 až 1926.
Už tou dobou byl Rolls Royce automobilem ve své vlastní kategorii, o kterém si stejně jako dnes mohla nechat většina lidí nechat jen zdát. Pokud jste měli Rollse, pak jste byli někdo. Jistě si tedy umíte představit, jaký poprask to vzbudilo, když s tímto majestátním kolosem někam přijeli. Největší popularity dosahoval Rollsy zejména během éry prohibice a dvacátých let, ovšem jeho pověst se s ním táhla i roky po ukončení výroby.
Zajímavostí jistě je, že ve dvacátých letech stál tento Rolls v přepočtu 304,000 korun, ovšem po započtení inflace atd. by tato suma dnes odpovídala částce zhruba 3,8 milionu. Nelze se tedy divit, že jeho majiteli se staly hvězdy podsvětí jako Johnny Torrio nebo Dutch Schultz.
Mezi další zajímavé kousky vybrali lidé z National Crime Syndicate ještě Buick 1929 a Mercedes 260D z roku 1936.
Zatímco Buick sázel spíše na svou všednost, díky které mohl snadno splynout s davem (jeho nejčastějším použitím byla nedělní cesta do kostela), Mercedes naopak těžil ze své nepříliš populární pověsti.
Automobil, který se měl proslavit jako první osobní cestovní automobil s dieselovým motorem, totiž dostal nálepku "Death Mobil". Jak už asi tušíte, za toto nepříliš vznešené označení mohl poděkovat svým nejčastějším uživatelům, kterými byli příslušníci Gestapa. Kdekoliv se tedy tento vůz objevil, znamenalo to pořádné trable na dohled. A bylo úplně jedno zda se nacházíte v Evropě nebo v USA.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?