Kdo ukázal světu pneumatiku? Žádný automobilový průmysl, ale obyčejný veterinář

Názorný test pneumatik ukázal, o kolik dokáží zlepšit čas během jednoho kola
Názorný test pneumatik ukázal, o kolik dokáží zlepšit čas během jednoho kola, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 21. října 2017 07:58
Sdílej:

Pneumatika, dnes tak samozřejmá věc, na které se dolaďují ty nejjemnější detaily, aby nám byla schopna poskytnout tu nejlepší možnou trakci. Napadlo vás někdy, kdo a kdy ukázal světu první pneumatiku? Příběh je to zajímavý, neboť za jejím vznikem nestojí žádný automobilový průmysl, ale "obyčejný" veterinář s nemocným synem.

Píše se rok 1888, když skotský veterinář pracující v Belfastu řeší zdravotní problémy svého syna. Tím veterinářem není nikdo jiný, než John Boyd Dunlop. Lékaři doporučí jeho malému synovi jízdu na kole, ale Dunlopovi se nelíbí, jak obtížně se na tehdejších kolech jezdí. A tak se kolem kola rozhodne natáhnout obyčejnou gumovou hadici, kterou za pomocí pumpičky na fotbalový míč naplní vzduchem. 

"Zlepšováku" si všimne i výrobce jízdních kol v Belfastu, Robert Edlin, který okamžitě doporučí Dunlopovi, nechat si tento vynález patentovat, což se stalo 23. června 1888. O čtyři měsíce později Dunlop svůj vynález doplnil o ventilek, díky čemuž mohl Edlin sestrojit vůbec první bicykl s pneumatikami. V květnu následujícího roku slavily Dunlopovy pneumatiky velký úspěch na cyklistických závodech. Ještě téhož roku patent odkoupil víceprezident Irského sdružení cyklistů a založil továrnu Pneumatic Tyre and Booth´s Cycle Agency. 

Komplikace se objevily v roce 1890, když časopis Sport and Play informoval svět o tom, že Dunlop nebyl první, kdo pneumatiky objevil. Se stejným principem přišel skotský vynálezce Robert Wiliam Thomson o téměř 50 let dříve, avšak pro rozšíření vynálezu tehdy nebyla vhodná doba, a tak Thomson i s jeho nápady upadl v zapomnění. Dunlop však o patent přišel a výroba se uvolnila pro každého.

V následném vývoji byli nejaktivnější bratři Michelinové, které Dunlop však ještě naposledy předběhl objevem vulkanizace pomocí páry. Tím umožnil výrobu pneumatiky se vzorkem. Hned poté ale ztratil o pneumatiky zájem, své akcie prodal a otevřel si obchod s látkami. Jeho jméno však nese firma Dunlop Rubber Company dodnes. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.