Pneumatika, dnes tak samozřejmá věc, na které se dolaďují ty nejjemnější detaily, aby nám byla schopna poskytnout tu nejlepší možnou trakci. Napadlo vás někdy, kdo a kdy ukázal světu první pneumatiku? Příběh je to zajímavý, neboť za jejím vznikem nestojí žádný automobilový průmysl, ale "obyčejný" veterinář s nemocným synem.
Píše se rok 1888, když skotský veterinář pracující v Belfastu řeší zdravotní problémy svého syna. Tím veterinářem není nikdo jiný, než John Boyd Dunlop. Lékaři doporučí jeho malému synovi jízdu na kole, ale Dunlopovi se nelíbí, jak obtížně se na tehdejších kolech jezdí. A tak se kolem kola rozhodne natáhnout obyčejnou gumovou hadici, kterou za pomocí pumpičky na fotbalový míč naplní vzduchem.
"Zlepšováku" si všimne i výrobce jízdních kol v Belfastu, Robert Edlin, který okamžitě doporučí Dunlopovi, nechat si tento vynález patentovat, což se stalo 23. června 1888. O čtyři měsíce později Dunlop svůj vynález doplnil o ventilek, díky čemuž mohl Edlin sestrojit vůbec první bicykl s pneumatikami. V květnu následujícího roku slavily Dunlopovy pneumatiky velký úspěch na cyklistických závodech. Ještě téhož roku patent odkoupil víceprezident Irského sdružení cyklistů a založil továrnu Pneumatic Tyre and Booth´s Cycle Agency.
Komplikace se objevily v roce 1890, když časopis Sport and Play informoval svět o tom, že Dunlop nebyl první, kdo pneumatiky objevil. Se stejným principem přišel skotský vynálezce Robert Wiliam Thomson o téměř 50 let dříve, avšak pro rozšíření vynálezu tehdy nebyla vhodná doba, a tak Thomson i s jeho nápady upadl v zapomnění. Dunlop však o patent přišel a výroba se uvolnila pro každého.
V následném vývoji byli nejaktivnější bratři Michelinové, které Dunlop však ještě naposledy předběhl objevem vulkanizace pomocí páry. Tím umožnil výrobu pneumatiky se vzorkem. Hned poté ale ztratil o pneumatiky zájem, své akcie prodal a otevřel si obchod s látkami. Jeho jméno však nese firma Dunlop Rubber Company dodnes.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?