Pneumatika, dnes tak samozřejmá věc, na které se dolaďují ty nejjemnější detaily, aby nám byla schopna poskytnout tu nejlepší možnou trakci. Napadlo vás někdy, kdo a kdy ukázal světu první pneumatiku? Příběh je to zajímavý, neboť za jejím vznikem nestojí žádný automobilový průmysl, ale "obyčejný" veterinář s nemocným synem.
Píše se rok 1888, když skotský veterinář pracující v Belfastu řeší zdravotní problémy svého syna. Tím veterinářem není nikdo jiný, než John Boyd Dunlop. Lékaři doporučí jeho malému synovi jízdu na kole, ale Dunlopovi se nelíbí, jak obtížně se na tehdejších kolech jezdí. A tak se kolem kola rozhodne natáhnout obyčejnou gumovou hadici, kterou za pomocí pumpičky na fotbalový míč naplní vzduchem.
"Zlepšováku" si všimne i výrobce jízdních kol v Belfastu, Robert Edlin, který okamžitě doporučí Dunlopovi, nechat si tento vynález patentovat, což se stalo 23. června 1888. O čtyři měsíce později Dunlop svůj vynález doplnil o ventilek, díky čemuž mohl Edlin sestrojit vůbec první bicykl s pneumatikami. V květnu následujícího roku slavily Dunlopovy pneumatiky velký úspěch na cyklistických závodech. Ještě téhož roku patent odkoupil víceprezident Irského sdružení cyklistů a založil továrnu Pneumatic Tyre and Booth´s Cycle Agency.
Komplikace se objevily v roce 1890, když časopis Sport and Play informoval svět o tom, že Dunlop nebyl první, kdo pneumatiky objevil. Se stejným principem přišel skotský vynálezce Robert Wiliam Thomson o téměř 50 let dříve, avšak pro rozšíření vynálezu tehdy nebyla vhodná doba, a tak Thomson i s jeho nápady upadl v zapomnění. Dunlop však o patent přišel a výroba se uvolnila pro každého.
V následném vývoji byli nejaktivnější bratři Michelinové, které Dunlop však ještě naposledy předběhl objevem vulkanizace pomocí páry. Tím umožnil výrobu pneumatiky se vzorkem. Hned poté ale ztratil o pneumatiky zájem, své akcie prodal a otevřel si obchod s látkami. Jeho jméno však nese firma Dunlop Rubber Company dodnes.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.