30 let od premiéry Favoritu: Muzeum Škoda připravilo v rámci oslav zajímavou výstavu

Škoda Favorit
Škoda Favorit, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. září 2017 13:18
Sdílej:

V roce 1987 vstoupila automobilka Škoda do nové éry svého dynamického rozvoje. Nová výstava ´30 let: Fenomén Favorit´ ve Škoda Muzeu od 18. září 2017 přibližuje návštěvníkům složitý proces vývoje nového automobilu Škoda, včetně spolupráce s designovým studiem Bertone a velkorysých investic do výrobní technologie. Připomene také úspěšnou kariéru modelu Favorit i derivátů Favorit a Pick-Up.

„Moderně řešená modelová řada Škoda Favorit / Forman / Pick-Up, od jejíž světové premiéry 16. září uplynulo 30 let, dobyla řady úspěchů v motoristickém sportu, ale především u více než milionu spokojených zákazníků v desítkách zemí světa,“ připomíná Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea a dodává: „Nová výstava poutavou formou připomíná napínavý příběh tohoto legendárního automobilu, lemovaný méně známými prototypy z depozitáře Škoda Muzea, trofejemi z prestižních závodů i soutěží, emotivní videoprojekcí a atraktivními fotografiemi i čtivě podanými zajímavými informacemi.“

Od brněnského debutu vozu Škoda Favorit urazila mladoboleslavská značka obrovský kus cesty. Odrazovým můstkem se stala právě nová generace automobilů s pohonem předních kol a s atraktivním designem renomovaného italského studia Nuccia Bertoneho. Náročný projekt odstartoval již v prosinci 1982, kdy usnesení předsednictva tehdejší vlády stanovilo termín dokončení vývoje nového automobilu Favorit do 30. června 1985 a zahájení jeho sériové výroby do pěti let od přijetí usnesení. Náročný úkol se mladoboleslavské automobilce podařilo splnit.

Význam modelu Favorit však výrazně přesáhl ´pouhou´ generační obměnu sortimentu. Současně totiž došlo k zásadní modernizaci výrobních technologií výrobních závodů značky Škoda, ale také jejích domácích dodavatelů. Již během vývojových prací byly navázány cenné kontakty s renomovanými zahraničními partnery, rozeběhla se spolupráce například se společnostmi Porsche či Volkswagen. Právě model Škoda Favorit se, jako jeden z mála moderních nelicenčních automobilů takzvaného Východního bloku, stal jedním ze základních kamenů pozdějšího úspěšného začlenění značky Škoda do skupiny Volkswagen.

Z doprovodného programu výstavy připomeňme dvojici tematických přednášek, pořádaných v sále L&K Fórum Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Dne 26. září 2017 od 17:30 hodin budou mít návštěvníci unikátní příležitost vyslechnout osobní vzpomínky významných aktérů vývoje vozu Favorit, 10. října ve stejný čas na témže místě připomene tehdejší vedoucí oddělení motorsportu se svými hosty významné úspěchy tohoto modelu na tratích automobilových závodů a soutěží.

Nová výstava ve Škoda Muzeu (třída Václava Klementa 294, Mladá Boleslav) je veřejnosti přístupná od 18. září 2017 do 31. ledna 2018, denně od 9 do 17 hodin. Více informací naleznete na webových stránkách Škoda Muzeum.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.