Toyotu čeká tento rok oslava již 20. narozenin nejprodávanějšího hybridního automobilu na světě, modelu Prius. Mezi veřejností tento vůz možná vytvářel několik názorových bloků, ovšem nedá se mu upřít inovativnost, kterou v roce 1997 přinesl na trh.
Mnoho z nás si dělá z Priusu stále legraci, ovšem když se před 20 lety poprvé objevil, byl natolik výjimečným, že mu dlouho nikdo nedokázal konkurovat. Jeho příběh však začal již v roce 1993, kdy vedení Toyoty začalo uvažovat o vozidle 21. století. Tyto diskuse nakonec vedly k vytvoření Projektu G21, který nakonec dostal název Prius.
Původním cílem projektu bylo 1,5 násobně zvýšit efektivnost konvenčních motorů, ovšem tento cíl byl následně zvyšován až na dvojnásobek účinnosti konvenčních motorů. Za tím účelem si Toyota pohrávala s řadou různých technických řešení, ovšem konečná volba nakonec padla na hybridní pohonný systém, se kterým se vůz, tehdy ještě jako koncept, představil v roce 1995 na autosalonu v Tokyu.
Pod kapotou konceptu byl umístěn standardní motor D4 o objemu 1,5 litru spojený s CVT převodovkou a kapacitorem, který fungoval jako úložiště elektrické energie. Díky tomu, a systému start/stop, byl automobil schopen ujet na jeden litr benzínu až 30 kilometrů, což odpovídá průměrné spotřeba cca 3,3 l/100km. Ostatní automobily ve stejné kategorii přitom dosahovaly více než dvojnásobných hodnot.
Produkční model se objevil o dva roky později a stal se celosvětově prvním masově vyráběným hybridem. Automobil také zůstal poměrně věrný předcházejícímu konceptu, ovšem jeho spotřeba už nebyla tak oslnivá, neboť na litr paliva dokázal ujet "jen" 28 kilometrů, což odpovídalo udávané průměrné spotřebě cca 3,6 litru.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.