Tank, který do bojů druhé světové války zasáhl na straně německé armády pod označením PzKpfw 38(t) původně vznikl pod úplně jiným označením pro potřeby úplně jiné armády.
Panzerkampfwagen 38(t), nebo alespoň jeho raná verze, totiž nebyl ničím jiným než bez boje ukořistěným československým tankem LT vz. 38. Lehký tank vzor 38 byl tank československé konstrukce vyrobený ve spolupráci Škody a ČKD. Bohužel si jej „vypůjčila“ vojska Wehrmachtu po obsazení Československa v roce 1939. LT vz. 38 byl ve své době považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě.
Vývoj začal v roce 1937, jelikož bylo potřeba nahradit předchozí model LT vz. 35, jehož složitý podvozek trpěl značnou poruchovostí. Zatímco firma Škoda přišla pouze s vylepšeným a upraveným tankem vz. 35, firma ČKD dokázala nabídnout vývozní tank TNH-S, který udělal na armádní představitele dobrý dojem. Po několika drobných úpravách byl tank přijat do výzbroje. První objednávka činila 150 kusů. K jejímu předání československé armádě však nikdy nedošlo.
Po okupaci byla nejdříve výroba zastavena, posléze ale Německo projevilo o vysoce kvalitní lehký tank zájem, a tak se výroba znovu rozběhla. Celkově si objednalo 1396 tanků, které podporovaly německou okupaci v Polsku, Francii, Belgii, Nizozemsku i SSSR. Němci přidělili tanku název Panzerkampfwagen 38(t), přičemž písmeno v závorce bylo standardní součástí značení pro ukořistěné stroje. Vždy reprezentovalo první písmeno národu výrobce, v našem případě tedy „t“ jako „tschechisch“.
V roce 1940 Němci vyhrožovali invazí do Británie. Jelikož v té době neměli žádné vyloďovací plavidla a pěchota potřebovala palebnou podporu, zkoumaly se možnosti úpravy tanků pro vysazení přímo z nákladních lodí. Zde bylo místo pro lehké tanky Schwimmpanzer II a Schwimmpanzer 38(t), (původně také LT vz. 38), které měly být vybaveny čtveřicí plováků dávající tanku člunový tvar.
Mezi lety 1941 a 1942 však byla výroba různých modifikovaných verzí pozastavena. Za zrušením objednávek stály zkušenosti Wehrmachtu z východní fronty. V Sovětském svazu museli Němci stále častěji čelit vyspělým středním tankům, které zcela deklasovaly většinu německý strojů. Německým odborníkům tak bylo zřejmé, že lehké tanky nemají na východní frontě žádnou budoucnost.
Samotný podvozek byl však natolik osvědčený a spolehlivý, že se jeho výroby Němci nechtěli vzdát. I po ukončení výroby samotných tanků tak pokračovala produkce jejich podvozků, které potom sloužily ke stavbě mnoha různých strojů.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?