Věřili byste tomu, že tahle malá Isetta zachránila dnes prémiovému BMW krk?

Isetta
Isetta, foto: carscoops.com
-jka , AutoRoad.cz 20. ledna 2018 19:45
Sdílej:

Jistě by nikoho z vás ani ve snu nenapadlo, že tento malý prcek stojí za záchranou BMW. V padesátých letech byla německé automobilka bez financí, vydělávaly pouze motorky. Nakonec se mnichovská automobilka uchýlila ke kroku, který ji zachránil.

První Isetta vznikla ale v Itálii, pod hlavičkou legendárního, avšak ne příliš známého výrobce malých a sportovních aut, automobilky ISO. Italský výrobce následně prodal licenci dalším značkám a Isetta se vyráběla hned v sedmi zemích v různých provedeních. Největší úspěch ale měla pod značkou BMW.

BMW naštěstí nechtělo vzít pouze koupený model, a prodávat jej se svým logem. Výrazným způsobem celé auto přepracovalo, což způsobilo nekompatibilitu dílů, mezi Isettou italskou a německou. Kromě změny designu, došlo i k výměně pohonné jednotky. Isetta od BMW dostala jednoválec z motocyklu BMW R25 o objemu 250 ccm a výkonu 12 koní.

 

I když v dnešní době působí Isetta zejména úsměvným dojmem, ve své době to byl chytře vymyšlený praktický automobil. Navíc, v padesátých letech nebyly lidé příliš nároční, a tento prcek splňoval vše, co bylo potřeba. Netradiční je zejména díky otevírání předních dveří, skrze které se nastupuje a na kterých je přidělaná přístrojová deska. Bohaté prosklení vozu navíc poskytuje dokonalý výhled.

Z Isetty se dnes stal navíc dokonalý sběratelský kousek, s velkým potenciálem do budoucna. Zachovalé kusy se dnes prodávají kolem půl milionu korun. Kdo by to do toho malého a „úsměvného“ vozu řekl.

O stejný lidový automobil se svého času pokoušela i naše Jawa. V návaznosti na své úspěchy při výrobě zbraní se pustila i do výroby automobilu, který by měl být kvalitní a masově dostupný. Jeho vzorem se nakonec stala právě Isetta, kterou si technici z Jawy dokonce pořídili.

Na vývoji tzv. Jawamobilu však nepracovalo jen v závodech Jawa. O návrh karoserie se postaral samotný pan Sodomka z bývalé karosárny Sodomka, která vytvářela karoserie pro domácí i zahraniční (Bugatti, Lancia, Rolls-Royce) vozy.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.