Věřili byste tomu, že tahle malá Isetta zachránila dnes prémiovému BMW krk?

Isetta
Isetta, foto: carscoops.com
-jka , AutoRoad.cz 20. ledna 2018 19:45
Sdílej:

Jistě by nikoho z vás ani ve snu nenapadlo, že tento malý prcek stojí za záchranou BMW. V padesátých letech byla německé automobilka bez financí, vydělávaly pouze motorky. Nakonec se mnichovská automobilka uchýlila ke kroku, který ji zachránil.

První Isetta vznikla ale v Itálii, pod hlavičkou legendárního, avšak ne příliš známého výrobce malých a sportovních aut, automobilky ISO. Italský výrobce následně prodal licenci dalším značkám a Isetta se vyráběla hned v sedmi zemích v různých provedeních. Největší úspěch ale měla pod značkou BMW.

BMW naštěstí nechtělo vzít pouze koupený model, a prodávat jej se svým logem. Výrazným způsobem celé auto přepracovalo, což způsobilo nekompatibilitu dílů, mezi Isettou italskou a německou. Kromě změny designu, došlo i k výměně pohonné jednotky. Isetta od BMW dostala jednoválec z motocyklu BMW R25 o objemu 250 ccm a výkonu 12 koní.

 

I když v dnešní době působí Isetta zejména úsměvným dojmem, ve své době to byl chytře vymyšlený praktický automobil. Navíc, v padesátých letech nebyly lidé příliš nároční, a tento prcek splňoval vše, co bylo potřeba. Netradiční je zejména díky otevírání předních dveří, skrze které se nastupuje a na kterých je přidělaná přístrojová deska. Bohaté prosklení vozu navíc poskytuje dokonalý výhled.

Z Isetty se dnes stal navíc dokonalý sběratelský kousek, s velkým potenciálem do budoucna. Zachovalé kusy se dnes prodávají kolem půl milionu korun. Kdo by to do toho malého a „úsměvného“ vozu řekl.

O stejný lidový automobil se svého času pokoušela i naše Jawa. V návaznosti na své úspěchy při výrobě zbraní se pustila i do výroby automobilu, který by měl být kvalitní a masově dostupný. Jeho vzorem se nakonec stala právě Isetta, kterou si technici z Jawy dokonce pořídili.

Na vývoji tzv. Jawamobilu však nepracovalo jen v závodech Jawa. O návrh karoserie se postaral samotný pan Sodomka z bývalé karosárny Sodomka, která vytvářela karoserie pro domácí i zahraniční (Bugatti, Lancia, Rolls-Royce) vozy.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?