Jistě by nikoho z vás ani ve snu nenapadlo, že tento malý prcek stojí za záchranou BMW. V padesátých letech byla německé automobilka bez financí, vydělávaly pouze motorky. Nakonec se mnichovská automobilka uchýlila ke kroku, který ji zachránil.
První Isetta vznikla ale v Itálii, pod hlavičkou legendárního, avšak ne příliš známého výrobce malých a sportovních aut, automobilky ISO. Italský výrobce následně prodal licenci dalším značkám a Isetta se vyráběla hned v sedmi zemích v různých provedeních. Největší úspěch ale měla pod značkou BMW.
BMW naštěstí nechtělo vzít pouze koupený model, a prodávat jej se svým logem. Výrazným způsobem celé auto přepracovalo, což způsobilo nekompatibilitu dílů, mezi Isettou italskou a německou. Kromě změny designu, došlo i k výměně pohonné jednotky. Isetta od BMW dostala jednoválec z motocyklu BMW R25 o objemu 250 ccm a výkonu 12 koní.
I když v dnešní době působí Isetta zejména úsměvným dojmem, ve své době to byl chytře vymyšlený praktický automobil. Navíc, v padesátých letech nebyly lidé příliš nároční, a tento prcek splňoval vše, co bylo potřeba. Netradiční je zejména díky otevírání předních dveří, skrze které se nastupuje a na kterých je přidělaná přístrojová deska. Bohaté prosklení vozu navíc poskytuje dokonalý výhled.
Z Isetty se dnes stal navíc dokonalý sběratelský kousek, s velkým potenciálem do budoucna. Zachovalé kusy se dnes prodávají kolem půl milionu korun. Kdo by to do toho malého a „úsměvného“ vozu řekl.
O stejný lidový automobil se svého času pokoušela i naše Jawa. V návaznosti na své úspěchy při výrobě zbraní se pustila i do výroby automobilu, který by měl být kvalitní a masově dostupný. Jeho vzorem se nakonec stala právě Isetta, kterou si technici z Jawy dokonce pořídili.
Na vývoji tzv. Jawamobilu však nepracovalo jen v závodech Jawa. O návrh karoserie se postaral samotný pan Sodomka z bývalé karosárny Sodomka, která vytvářela karoserie pro domácí i zahraniční (Bugatti, Lancia, Rolls-Royce) vozy.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?