Věřili byste tomu, že tahle malá Isetta zachránila dnes prémiovému BMW krk?

-jka / AutoRoad.cz, 20. ledna 2018, 19:45 Google+

Jistě by nikoho z vás ani ve snu nenapadlo, že tento malý prcek stojí za záchranou BMW. V padesátých letech byla německé automobilka bez financí, vydělávaly pouze motorky. Nakonec se mnichovská automobilka uchýlila ke kroku, který ji zachránil.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Isetta

Isetta | foto: carscoops.com

Sdílejte článek

První Isetta vznikla ale v Itálii, pod hlavičkou legendárního, avšak ne příliš známého výrobce malých a sportovních aut, automobilky ISO. Italský výrobce následně prodal licenci dalším značkám a Isetta se vyráběla hned v sedmi zemích v různých provedeních. Největší úspěch ale měla pod značkou BMW.

BMW naštěstí nechtělo vzít pouze koupený model, a prodávat jej se svým logem. Výrazným způsobem celé auto přepracovalo, což způsobilo nekompatibilitu dílů, mezi Isettou italskou a německou. Kromě změny designu, došlo i k výměně pohonné jednotky. Isetta od BMW dostala jednoválec z motocyklu BMW R25 o objemu 250 ccm a výkonu 12 koní.

 

I když v dnešní době působí Isetta zejména úsměvným dojmem, ve své době to byl chytře vymyšlený praktický automobil. Navíc, v padesátých letech nebyly lidé příliš nároční, a tento prcek splňoval vše, co bylo potřeba. Netradiční je zejména díky otevírání předních dveří, skrze které se nastupuje a na kterých je přidělaná přístrojová deska. Bohaté prosklení vozu navíc poskytuje dokonalý výhled.

Z Isetty se dnes stal navíc dokonalý sběratelský kousek, s velkým potenciálem do budoucna. Zachovalé kusy se dnes prodávají kolem půl milionu korun. Kdo by to do toho malého a „úsměvného“ vozu řekl.

O stejný lidový automobil se svého času pokoušela i naše Jawa. V návaznosti na své úspěchy při výrobě zbraní se pustila i do výroby automobilu, který by měl být kvalitní a masově dostupný. Jeho vzorem se nakonec stala právě Isetta, kterou si technici z Jawy dokonce pořídili.

Na vývoji tzv. Jawamobilu však nepracovalo jen v závodech Jawa. O návrh karoserie se postaral samotný pan Sodomka z bývalé karosárny Sodomka, která vytvářela karoserie pro domácí i zahraniční (Bugatti, Lancia, Rolls-Royce) vozy.

Vytisknout

Diskuze: Věřili byste tomu, že tahle malá Isetta zachránila dnes prémiovému BMW krk?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

reklama

Doporučujeme

USSV Rhino GX Executive

Rhino GX Executive: Obrněnec na běžné silnice. Největší překvapení ale čeká v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

  2. TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud