Málokdy se stalo, aby Sovětský svaz přišel s něčím, co by nejvíce ocenili běžní občané. Koncept taxi vozu VNIITE PT však mohl být světlou výjimkou, pokud by se našel dostatek vůle
Pokud jste v sovětském Rusku padesátých či šedesátých let vlastnili soukromý automobil, pak jste nespíš byli pořádné stranické zvíře, před kterým se sousedi báli jen špatně podívat. Většina produkce automobilek zkrátka směřovala buď do podniků, nebo k papalášům.
Zbytek národa tak musel vzít za vděk buď hromadnou dopravou, nebo vozy taxi, které si tak v Rusku vybudovaly silné zázemí. Vozy taxislužeb však vycházely z normálních civilních vozů, což značně omezovalo jejich praktičnost i užitkovost.
Rada ministrů tak v roce 1962 vydala nařízení o konstrukci speciálních vozidel taxi, které se měly vyznačovat dobrou manévrovatelností, prostorností pro posádku i náklad a rovnou podlahou. Této úlohy se však ujala pouze jedna instituce a to Všesvazový vědecko-výzkumný institut pro technickou estetiku (VNIITE).
První prototyp inovativní konstrukce, nesoucí název PT, byl státním orgánům představen v roce 1964. Tvar vozu sice až nápadně připomínal Fiat Multiplu (o kterém jsme psali nedávno), přinesl však i některá zajímavá a inovátorská řešení.
Předně je potřeba říct, že vůz byl přesně tím, co si vláda objednala. Vepředu se nacházela malá kabina pro řidiče, za řidičem byl prostor s místem pro 4 člennou posádku i náklad a vzadu byl umístěn motor, čímž bylo dosaženo rovné podlahy.
Inovátorským byl na voze prostorový rám a také způsob otvírání dveří pro posádku. Rám byl totiž prostorový a na něm byla umístěna plastová karoserie. Co se dveří pro posádku týče, ty byly posuvné a nabízely vstupní otvor o šířce 74 cm. Posádka tak mohla pohodlně nastoupit i s kočárkem, aniž by ho musela skládat.
Prostor pro posádku nabízen pohodlné cestování 2 cestujícím na pevné lavici, další dva cestující měli k dispozici výklopné sedačky zády po směru jízdy. Motor umístěný za zadní nápravou pocházel z Moskviče 408 a disponoval výkonem 50 koní. Byl tedy poměrně starý a nevýkonný.
Mnohem horší to však bylo s jízdními vlastnostmi vozu. Kvůli lepší manévrovatelnosti měl vůz krátký rozvor a obrovské převisy, což se negativně projevilo na jeho stabilitě ve vyšších rychlostech. Maximální rychlost proto byla omezena na 100 km/h.
I přes některé neduhy však vůz prošel zkouškami a byl doporučen k výrobě. Ta měla probíhat v Jerevanských automobilových závodech (JAZ), nakonec k ní však nedošlo. Kvůli výrobě vozu by totiž bylo nutné postavit zcela novou výrobní linku, což by se při relativně malé produkci takového vozu nevyplatilo. Projekt VNIITE PT tak zůstal u jednoho prototypu a ulice Sovětského svazu i nadále brázdily Lady a Volhy.
I přes mnoho svých nedostatků je však VNIITE PT v něčem unikátní. Jedná se totiž o celosvětově první vůz kategorie MPV, který nabídl plastovou karoserii, posuvné dveře a plastovou podlahu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.