Většina cenných automobilů z první poloviny 20. století má za sebou bohatou závodní historii, nebo alespoň seznam slavných majitelů. Tato Bugatti Typ 44 se však může pochlubit jedinečnou karoserií "Vanvooren", která za války sloužila jako terč pro německé vojáky.
Během tohoto měsíce dojde na dražbu vozu Bugatti Typ 44 roku výroby 1929, který si během své existence prošel mnoha různými úpravami a přestavbami, než ho jeho poslední majitel v roce 1990 vrátil do původního stavu, který má dnes odhadovanou hodnotu 5,8 až 7 milionu korun.
Vraťme se ale na začátek příběhu tohoto vozu. Celkem bylo mezi lety 1927 až 1930 vyrobenou 1095 vozidel s označením Bugatti Typ 44, což z tohoto vozu činilo nejúspěšnější předválečný model, jakým se automobilka mohla pochlubit.
Pod přední kapotou byl umístěn řadový osmiválec o objemu 2 991cc vybavený 24 ventily, který produkoval výkon cca 80 koní a vůz o hmotnosti 1,100 kilogramů dokázal rozpohybovat k rychlosti až 137 km/h.
Do dnešních dnů se však dochovalo zhruba jen 10% těchto vozů, přičemž mnoho z nich bylo různě upraveno či vybrakováno na díly. Řadou úprav si prošel i tento vůz, který od jednoho ze svých majitelů dostal slabší čtyřválcový motor o objemu 3 litrů, lehčí karoserii a zkráceno bylo i celé šasi vozu.
Když se však vůz dostal v roce 1990 do rukou svého současného majitele, došlo ke kompletní renovaci. Byl navrácen původní motor a šasi bylo opět prodlouženo. Karoserie se však musela úplně vyměnit. Místo stavby nové měl však majitel vozu jiné plány.
Povedlo se mu totiž sehnat karoserii Vanvooren, která byla dříve součástí vozu Peugeot Typ 44, který vlastnil Jean-Jacques Peugeot. Tento vůz byl po vypuknutí války zaparkován na zámku Monterbeliard, který však jistou dobu okupovali němečtí vojáci. A ty nenapadlo nic lepšího, než si z vozu udělat střelnici.
Karoserie však přežila, byla opravena a umístěna na Bugatti. Vůz pak v renovovaném stavu najel pouhých 13,600 kilometrů a nyní jde do aukce, kterou bude 26.7. pořádat společnost H&H Classics v Imperiálním válečném muzeu Duxford.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.