Dva kusy těchto aerosaní si objednalo samotné velení německého Wermachtu pro předpokládané nasazení na východní frontě. Hitlerova armáda je měla využít na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidla.
Vzhledem k událostem je ale nikdy nestihla nasadit. Tyto motorové saně byly vyrobeny na bázi osobního automobilu Tatra 87 v Kopřivnici v roce 1942. Tatru V855 poháněl vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2968 cm³ a výkonu 55 kW (75 k).
Motor uložený vzadu pak poháněl skrze vertikální hřídel pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli na mohutném pylonu. Protože byla vrtule pevná, neumožňovalo nastavení listů jízdu vzad ani brždění. Proto byly aerosaně opatřeny ještě velkým, příčně uloženým otočným bubnem s šípovitými lištami. Ten sloužil v situacích, kdy byl výkon vrtule nedostatečný. Mimo jiné byl také opatřen bubnovou brzdou a sloužil k bezpečnému zastavení saní.
Karoserie vycházela z vozu T 87 a byla určena pro čtyři osoby. Vpředu byly dvě sedadla, vzadu jen dřevěná lavice. Celá karoserie pak byla přes čepy usazena na velkých širokých ližinách. Řidič měl pak před sebou dva volanty. Zatímco tím klasickým ovládal přední ližiny, na stejném sloupku řízení měl ještě volant druhý, podstatě větší. Ten sloužil k ovládání zadních ližin, které byly jinak zajištěny v přímé poloze.
Zatímco plánovaná maximální rychlost byla okolo 130 km/h, jako reálná se při zkušebních jízdách ukázala rychlost 80 km/h. Jeden jediný vyrobený prototyp s modrobílou karoserií je vystaven v Technickém muzeu firmy Tatra v Kopřivnici.
O aerosaně V855 měli ještě zájem v Lane Motor Muzeu v americkém Nashvillu. Zájem byl nakonec tak velký, že pro ně v roce 2008 firma Ecorra postavila funkční repliku.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?