Dva kusy těchto aerosaní si objednalo samotné velení německého Wermachtu pro předpokládané nasazení na východní frontě. Hitlerova armáda je měla využít na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidla.
Vzhledem k událostem je ale nikdy nestihla nasadit. Tyto motorové saně byly vyrobeny na bázi osobního automobilu Tatra 87 v Kopřivnici v roce 1942. Tatru V855 poháněl vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2968 cm³ a výkonu 55 kW (75 k).
Motor uložený vzadu pak poháněl skrze vertikální hřídel pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli na mohutném pylonu. Protože byla vrtule pevná, neumožňovalo nastavení listů jízdu vzad ani brždění. Proto byly aerosaně opatřeny ještě velkým, příčně uloženým otočným bubnem s šípovitými lištami. Ten sloužil v situacích, kdy byl výkon vrtule nedostatečný. Mimo jiné byl také opatřen bubnovou brzdou a sloužil k bezpečnému zastavení saní.
Karoserie vycházela z vozu T 87 a byla určena pro čtyři osoby. Vpředu byly dvě sedadla, vzadu jen dřevěná lavice. Celá karoserie pak byla přes čepy usazena na velkých širokých ližinách. Řidič měl pak před sebou dva volanty. Zatímco tím klasickým ovládal přední ližiny, na stejném sloupku řízení měl ještě volant druhý, podstatě větší. Ten sloužil k ovládání zadních ližin, které byly jinak zajištěny v přímé poloze.
Zatímco plánovaná maximální rychlost byla okolo 130 km/h, jako reálná se při zkušebních jízdách ukázala rychlost 80 km/h. Jeden jediný vyrobený prototyp s modrobílou karoserií je vystaven v Technickém muzeu firmy Tatra v Kopřivnici.
O aerosaně V855 měli ještě zájem v Lane Motor Muzeu v americkém Nashvillu. Zájem byl nakonec tak velký, že pro ně v roce 2008 firma Ecorra postavila funkční repliku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?