Včera v Mladé Boleslavi oslavili dvojité jubileum. Automobilka Škoda vyrobila 500 000 kus Fabie třetí generace, který zároveň zakulatil počet vyrobených Fabií na čtyři miliony. Fabie se stejně jako Octavie stala českou legendou, pojďme se tedy podívat, jak to všechno vlastně začalo?
První ŠKODA FABIA – 1999 až 2007
Krátce před přelomem tisíciletí měla na autosalonu ve Frankfurtu 1999 světovou premiéru první Škoda Fabia. Vycházela z koncernové platformy A0, svého času byla měřítkem výborné ovladatelnosti, bezpečnosti a moderní techniky. Na autosalonu v Paříži na podzim roku 2000 představila značka i verzi Combi. Škoda Fabia RS debutovala v březnu 2003. Celkem z linek sjelo zhruba 1 790 000 vozů první generace modelu Škoda Fabia.
Druhá generace modelu ŠKODA FABIA – 2007 až 2014
Na ženevském autosalonu se v roce 2007 poprvé ukázala Škoda Fabia II. Druhá generace nabídla ještě více prostoru při kompaktních vnějších rozměrech. Škoda rozšířila paletu motorů o úsporné agregáty a vybavila vůz novými komfortními a bezpečnostními prvky. Verzi Combi představila Škoda poprvé v září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu. Vůz patřil ke špičce v segmentu v oblasti prostoru pro posádku i funkčnosti. Objem zavazadlového prostoru v porovnání s předchůdcem vzrostl o 235 litrů.
Robustní vzhled s výraznými designovými prvky dostala Fabia Scout, představená v roce 2009, dodávaná ve verzi hatchback i kombi. První Fabia Monte Carlo doplnila modelovou paletu v roce 2011. Charakterizovala jí černá střecha, černá kola z lehkých slitin, SunSet a další výrazné designové prvky. Produkce druhé generace modelu Fabia skončila po zhruba 1 710 000 vyrobených vozech v červnu 2014.
ŠKODA FABIA III – od roku 2014 dodnes
V roce 2014 zahájila česká automobilka s třetí generací modelu Škoda Fabia další úspěšnou kapitolu v historii této modelové řady. Dosud sjelo z linky 500 000 těchto vozů. Na autosalonu v Ženevě v březnu 2017 představila Škoda další novinky. Fabia III se představila s tříválcem 1,0 TSI, který poskytuje vyšší výkon při současně snížené spotřebě. Tento agregát, dodávaný ve výkonových verzích 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k), nahradil dosud používaný čtyřválec o objemu 1,2 l. Fabia nově disponuje mobilními online-službami Škoda Connect, které zahrnují služby Care Connect s asistenčními službami a službou nouzového volání. Nabídku doplňují služby Infotainment Online, které nabízí mimo jiné i dopravní informace, informace o čerpacích stanicích, cenách pohonných hmot a parkovištích. Škoda Fabia je k dispozici s nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které běžně objevují spíše ve vyšších segmentech. V nabídce je radarový asistent Front Assist s integrovanou funkcí nouzové brzdy City, adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC), multikolizní brzda a Driver Alert – asistent rozpoznání únavy řidiče. Kromě toho jsou všechny modely řady FABIA sériově vybaveny elektronickým sledováním tlaku vzduchu v pneumatikách.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.