Včera v Mladé Boleslavi oslavili dvojité jubileum. Automobilka Škoda vyrobila 500 000 kus Fabie třetí generace, který zároveň zakulatil počet vyrobených Fabií na čtyři miliony. Fabie se stejně jako Octavie stala českou legendou, pojďme se tedy podívat, jak to všechno vlastně začalo?
První ŠKODA FABIA – 1999 až 2007
Krátce před přelomem tisíciletí měla na autosalonu ve Frankfurtu 1999 světovou premiéru první Škoda Fabia. Vycházela z koncernové platformy A0, svého času byla měřítkem výborné ovladatelnosti, bezpečnosti a moderní techniky. Na autosalonu v Paříži na podzim roku 2000 představila značka i verzi Combi. Škoda Fabia RS debutovala v březnu 2003. Celkem z linek sjelo zhruba 1 790 000 vozů první generace modelu Škoda Fabia.
Druhá generace modelu ŠKODA FABIA – 2007 až 2014
Na ženevském autosalonu se v roce 2007 poprvé ukázala Škoda Fabia II. Druhá generace nabídla ještě více prostoru při kompaktních vnějších rozměrech. Škoda rozšířila paletu motorů o úsporné agregáty a vybavila vůz novými komfortními a bezpečnostními prvky. Verzi Combi představila Škoda poprvé v září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu. Vůz patřil ke špičce v segmentu v oblasti prostoru pro posádku i funkčnosti. Objem zavazadlového prostoru v porovnání s předchůdcem vzrostl o 235 litrů.
Robustní vzhled s výraznými designovými prvky dostala Fabia Scout, představená v roce 2009, dodávaná ve verzi hatchback i kombi. První Fabia Monte Carlo doplnila modelovou paletu v roce 2011. Charakterizovala jí černá střecha, černá kola z lehkých slitin, SunSet a další výrazné designové prvky. Produkce druhé generace modelu Fabia skončila po zhruba 1 710 000 vyrobených vozech v červnu 2014.
ŠKODA FABIA III – od roku 2014 dodnes
V roce 2014 zahájila česká automobilka s třetí generací modelu Škoda Fabia další úspěšnou kapitolu v historii této modelové řady. Dosud sjelo z linky 500 000 těchto vozů. Na autosalonu v Ženevě v březnu 2017 představila Škoda další novinky. Fabia III se představila s tříválcem 1,0 TSI, který poskytuje vyšší výkon při současně snížené spotřebě. Tento agregát, dodávaný ve výkonových verzích 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k), nahradil dosud používaný čtyřválec o objemu 1,2 l. Fabia nově disponuje mobilními online-službami Škoda Connect, které zahrnují služby Care Connect s asistenčními službami a službou nouzového volání. Nabídku doplňují služby Infotainment Online, které nabízí mimo jiné i dopravní informace, informace o čerpacích stanicích, cenách pohonných hmot a parkovištích. Škoda Fabia je k dispozici s nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které běžně objevují spíše ve vyšších segmentech. V nabídce je radarový asistent Front Assist s integrovanou funkcí nouzové brzdy City, adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC), multikolizní brzda a Driver Alert – asistent rozpoznání únavy řidiče. Kromě toho jsou všechny modely řady FABIA sériově vybaveny elektronickým sledováním tlaku vzduchu v pneumatikách.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.