Minulý rok se stal malý zázrak, když se po 30 letech povedlo objevit ztracenou Tatru 815, která v roce 1986 poprvé reprezentovala Kopřivnickou automobilku na slavné Rally Paříž Dakar. V září se vůz dostal zpět do Kopřivnice a byla zahájena rozsáhlá renovace, která skončila v minulých dnech.
Nová, svěží a dokonale repasovaná Tatra 815 VE 6x6 "Ostrý-II" se po desítkách let namáhavé služby napříč Francií a mnoha státy Afriky dočkala zasloužené renovace a nyní na ní čeká odpočinek v nově budovaném tatrováckém muzeu.
Plně funkční vozidlo představil 8.6.2017 přítomným novinářům a hostům místopředseda představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka. Představení se účastnil například konstruktér celé řady nákladních vozidel TATRA, včetně tohoto speciálu, Jaroslav Krpec, původní posádka vozu ve složení "Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec" nebo několik desítek spolupracovníků, techniků a dělníků, kteří se na rekonstrukci vozu se startovním číslem 635 přímo podíleli.
"Devět měsíců rozdělených na třetiny přineslo a znamenalo celou řadu rutinních prací, ale také hledání původních pracovních a technologických postupů. Díky nadšení a zodpovědné práci zaměstnanců jak externích odborných dodavatelů, tak především našeho technického úseku, zkušebny a prototypové dílny jsme dokázali dostat chloubu tatrováckého soutěžení do originální, původní technické kondice,“ říká místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka.
Při renovaci vozidla se dodržovali původní výrobní a pracovní postupy. Jednotlivé součásti vozu byly repasovány dle dobových zvyklostí a finalizovány v originálním provedení včetně konečného nátěru. Některé části vozidla, především kabina a karosářské drobnosti, bylo třeba doslova zrekonstruovat. Nástavba byla vyrobena zcela znovu včetně konstrukční dokumentace, stejně tak unikátní „šlapadla“, z nichž se dochovaly originální páky.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?