Pokud si stále myslíte, že jde o chybu a nám v titulku chybí písmenko "F", můžeme vás uklidnit - nechybí. Volkswagen Gol byl totiž speciálním modelem vyráběným v Brazílii a prodávaným pouze na Americkém kontinentu.
Samotný základ pro VW Gol vznikl v závodech již někdy v roce 1969 pod označením EA 276. Tou dobou už totiž bylo jasné, že VW Beetle je technologicky zastaralý a automobilka potřebuje něco nového a svěžího. Náhradou se ale nakonec stal Volkswagen Passat, první Volkswagen s vodou chlazeným motorem. Celý konceptu Gol tak byl odsouzen k zapomnění.
V průběhu sedmdesátých let si ale na koncect EA 276 vzpomnělo Brazilské zastoupení Volkswagenu. Zatímco Evropa už tou dobou měla Passat a Golf, Jižní Amerika byla odsouzena vystačil si s archaickým Beetlem. O jeho modernizaci se sice v automobilce jednou pokusili s modelem "Brasilia", ovšem to nebylo nic jiného než Beetle s novou karoserií ale stejným podvozkem i pohonem.
To ale lidem v Brazilském VW nestačilo, proto se podívali do Evropy a začali vybírat a upravovat. Nakonec vzali model Audi 80/Audi Fox, zkrátili jí a celou platformu pojmenovali BX. Neměli však dostatek prostředků na vývoj vodou chlazeného motoru, proto bylo rozhodnuto o použití klasického vzduchem chlazeného motoru, kterých měl Brazilský VW v zásobě tisíce.
Protože vůz byl navrhován jako předokolka a motor měl být také vepředu, nastala fáze úprav motoru. Díky lepšímu chlazení, které nyní k motoru putovalo přímo skrze masku, byl přemístěn ventilátor a zcela odstraněn chladič oleje, který se stal naprosto zbytečným.
V prvních letech výroby se Gol vyráběl s 1,3 litrovým motorem o výkonu 43 koní, který byl pěkně lenivý. Proto v roce 1981 přišel silnější motor o objemu 1,600cc a dvojitým karburátorem. Díky tomu nabídl až 51 koní. V roce 1984 už ale Brazilské zastoupení Volkswagenu našlo dostatek prostředků a nechalo do vozu Gol zabudovat klasický vodou chlazený řadový čtyřválec.
Model Gol se tak stal zajímavým modelem éry, během které Volkswagen přešel z vzduchem chlazeného,motoru vzadu a pohonu zadní nápravy na vodou chlazené motory vpředu a pohon přední nápravy. Samotný Gol je pak jediným osobním vozem, který si prošel érou vzduchem i vodou chlazených motorů. Z dodávek tuto evoluci zažil model Type 2.