VW GOL: Poslední Volkswagen navržený se vzduchem chlazeným motorem

Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem
Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem, foto: wheelsage.org
AutoRoad.cz 9. června 2017 12:18
Sdílej:

Ačkoliv se v jižní Americe vyráběl Volkswagen Beetle až do roku 2003, už v sedmsedátých letech byla poptávka po něčem novějším a praktičtějším. Na tuto výzvu zareagoval Volkswagen s modelem Gol, posledním novým vozem se vzduchem chlazeným motorem.

Pokud si stále myslíte, že jde o chybu a nám v titulku chybí písmenko "F", můžeme vás uklidnit - nechybí. Volkswagen Gol byl totiž speciálním modelem vyráběným v Brazílii a prodávaným pouze na Americkém kontinentu.

Samotný základ pro VW Gol vznikl v závodech již někdy v roce 1969 pod označením EA 276. Tou dobou už totiž bylo jasné, že VW Beetle je technologicky zastaralý a automobilka potřebuje něco nového a svěžího. Náhradou se ale nakonec stal Volkswagen Passat, první Volkswagen s vodou chlazeným motorem. Celý konceptu Gol tak byl odsouzen k zapomnění.

V průběhu sedmdesátých let si ale na koncect EA 276 vzpomnělo Brazilské zastoupení Volkswagenu. Zatímco Evropa už tou dobou měla Passat a Golf, Jižní Amerika byla odsouzena vystačil si s archaickým Beetlem. O jeho modernizaci se sice v automobilce jednou pokusili s modelem "Brasilia", ovšem to nebylo nic jiného než Beetle s novou karoserií ale stejným podvozkem i pohonem.

To ale lidem v Brazilském VW nestačilo, proto se podívali do Evropy a začali vybírat a upravovat. Nakonec vzali model Audi 80/Audi Fox, zkrátili jí a celou platformu pojmenovali BX. Neměli však dostatek prostředků na vývoj vodou chlazeného motoru, proto bylo rozhodnuto o použití klasického vzduchem chlazeného motoru, kterých měl Brazilský VW v zásobě tisíce.

Protože vůz byl navrhován jako předokolka a motor měl být také vepředu, nastala fáze  úprav motoru. Díky lepšímu chlazení, které nyní k motoru putovalo přímo skrze masku, byl přemístěn ventilátor a zcela odstraněn chladič oleje, který se stal naprosto zbytečným.

V prvních letech výroby se Gol vyráběl s 1,3 litrovým motorem o výkonu 43 koní, který byl pěkně lenivý. Proto v roce 1981  přišel silnější motor o objemu 1,600cc a dvojitým karburátorem. Díky tomu nabídl až 51 koní. V roce 1984 už ale Brazilské zastoupení Volkswagenu našlo dostatek prostředků a nechalo do vozu Gol zabudovat klasický vodou chlazený řadový čtyřválec.

Model Gol se tak stal zajímavým modelem éry, během které Volkswagen přešel z vzduchem chlazeného,motoru vzadu a pohonu zadní nápravy na vodou chlazené motory vpředu a pohon přední nápravy. Samotný Gol je pak jediným osobním vozem, který si prošel érou vzduchem i vodou chlazených motorů. Z dodávek tuto evoluci zažil model Type 2.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.