Ačkoliv se v jižní Americe vyráběl Volkswagen Beetle až do roku 2003, už v sedmsedátých letech byla poptávka po něčem novějším a praktičtějším. Na tuto výzvu zareagoval Volkswagen s modelem Gol, posledním novým vozem se vzduchem chlazeným motorem.
Pokud si stále myslíte, že jde o chybu a nám v titulku chybí písmenko "F", můžeme vás uklidnit - nechybí. Volkswagen Gol byl totiž speciálním modelem vyráběným v Brazílii a prodávaným pouze na Americkém kontinentu.
Samotný základ pro VW Gol vznikl v závodech již někdy v roce 1969 pod označením EA 276. Tou dobou už totiž bylo jasné, že VW Beetle je technologicky zastaralý a automobilka potřebuje něco nového a svěžího. Náhradou se ale nakonec stal Volkswagen Passat, první Volkswagen s vodou chlazeným motorem. Celý konceptu Gol tak byl odsouzen k zapomnění.
V průběhu sedmdesátých let si ale na koncect EA 276 vzpomnělo Brazilské zastoupení Volkswagenu. Zatímco Evropa už tou dobou měla Passat a Golf, Jižní Amerika byla odsouzena vystačil si s archaickým Beetlem. O jeho modernizaci se sice v automobilce jednou pokusili s modelem "Brasilia", ovšem to nebylo nic jiného než Beetle s novou karoserií ale stejným podvozkem i pohonem.
To ale lidem v Brazilském VW nestačilo, proto se podívali do Evropy a začali vybírat a upravovat. Nakonec vzali model Audi 80/Audi Fox, zkrátili jí a celou platformu pojmenovali BX. Neměli však dostatek prostředků na vývoj vodou chlazeného motoru, proto bylo rozhodnuto o použití klasického vzduchem chlazeného motoru, kterých měl Brazilský VW v zásobě tisíce.
Protože vůz byl navrhován jako předokolka a motor měl být také vepředu, nastala fáze úprav motoru. Díky lepšímu chlazení, které nyní k motoru putovalo přímo skrze masku, byl přemístěn ventilátor a zcela odstraněn chladič oleje, který se stal naprosto zbytečným.
V prvních letech výroby se Gol vyráběl s 1,3 litrovým motorem o výkonu 43 koní, který byl pěkně lenivý. Proto v roce 1981 přišel silnější motor o objemu 1,600cc a dvojitým karburátorem. Díky tomu nabídl až 51 koní. V roce 1984 už ale Brazilské zastoupení Volkswagenu našlo dostatek prostředků a nechalo do vozu Gol zabudovat klasický vodou chlazený řadový čtyřválec.
Model Gol se tak stal zajímavým modelem éry, během které Volkswagen přešel z vzduchem chlazeného,motoru vzadu a pohonu zadní nápravy na vodou chlazené motory vpředu a pohon přední nápravy. Samotný Gol je pak jediným osobním vozem, který si prošel érou vzduchem i vodou chlazených motorů. Z dodávek tuto evoluci zažil model Type 2.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.