VW GOL: Poslední Volkswagen navržený se vzduchem chlazeným motorem

Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem
Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem, foto: wheelsage.org
AutoRoad.cz 9. června 2017 12:18
Sdílej:

Ačkoliv se v jižní Americe vyráběl Volkswagen Beetle až do roku 2003, už v sedmsedátých letech byla poptávka po něčem novějším a praktičtějším. Na tuto výzvu zareagoval Volkswagen s modelem Gol, posledním novým vozem se vzduchem chlazeným motorem.

Pokud si stále myslíte, že jde o chybu a nám v titulku chybí písmenko "F", můžeme vás uklidnit - nechybí. Volkswagen Gol byl totiž speciálním modelem vyráběným v Brazílii a prodávaným pouze na Americkém kontinentu.

Samotný základ pro VW Gol vznikl v závodech již někdy v roce 1969 pod označením EA 276. Tou dobou už totiž bylo jasné, že VW Beetle je technologicky zastaralý a automobilka potřebuje něco nového a svěžího. Náhradou se ale nakonec stal Volkswagen Passat, první Volkswagen s vodou chlazeným motorem. Celý konceptu Gol tak byl odsouzen k zapomnění.

V průběhu sedmdesátých let si ale na koncect EA 276 vzpomnělo Brazilské zastoupení Volkswagenu. Zatímco Evropa už tou dobou měla Passat a Golf, Jižní Amerika byla odsouzena vystačil si s archaickým Beetlem. O jeho modernizaci se sice v automobilce jednou pokusili s modelem "Brasilia", ovšem to nebylo nic jiného než Beetle s novou karoserií ale stejným podvozkem i pohonem.

To ale lidem v Brazilském VW nestačilo, proto se podívali do Evropy a začali vybírat a upravovat. Nakonec vzali model Audi 80/Audi Fox, zkrátili jí a celou platformu pojmenovali BX. Neměli však dostatek prostředků na vývoj vodou chlazeného motoru, proto bylo rozhodnuto o použití klasického vzduchem chlazeného motoru, kterých měl Brazilský VW v zásobě tisíce.

Protože vůz byl navrhován jako předokolka a motor měl být také vepředu, nastala fáze  úprav motoru. Díky lepšímu chlazení, které nyní k motoru putovalo přímo skrze masku, byl přemístěn ventilátor a zcela odstraněn chladič oleje, který se stal naprosto zbytečným.

V prvních letech výroby se Gol vyráběl s 1,3 litrovým motorem o výkonu 43 koní, který byl pěkně lenivý. Proto v roce 1981  přišel silnější motor o objemu 1,600cc a dvojitým karburátorem. Díky tomu nabídl až 51 koní. V roce 1984 už ale Brazilské zastoupení Volkswagenu našlo dostatek prostředků a nechalo do vozu Gol zabudovat klasický vodou chlazený řadový čtyřválec.

Model Gol se tak stal zajímavým modelem éry, během které Volkswagen přešel z vzduchem chlazeného,motoru vzadu a pohonu zadní nápravy na vodou chlazené motory vpředu a pohon přední nápravy. Samotný Gol je pak jediným osobním vozem, který si prošel érou vzduchem i vodou chlazených motorů. Z dodávek tuto evoluci zažil model Type 2.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.