Československá armáda patřila v předválečné době mezi jednu z nejkvalitnějších na starém kontinentu. Kromě dobře vycvičených a odhodlaných vojáků disponovala i schopnou bojovou technikou. K té se mohl zařadit i Tatrovácký "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem", jeho vývoj však zastavila válka.
Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem si vzal za úkol vyřešit nejpalčivější problémy tehdejších tanků. Tím hlavním byl omezený výhled řidiče, který se musel často spoléhat jen na povely velitele tanku. Ten se pak nemohl plně věnovat vyhledávání cílů a účinnost tanku v boji klesala.
Dalším problémem bylo umístění motoru. Ten se totiž nacházel ve stejné korbě jako posádka, v případě zásahu pak docházelo k častým požárům právě v prostoru posádky tanku. Ačkoliv existovala možnost instalovat pancéřované protipožární přepážky, ty tanku přidávaly na hmotnosti a ubíraly na rychlosti i manévrovatelnosti, což si málokterý tank mohl dovolit.
Jedním z častých problémů bylo i nabíjení děla. Munice do něj totiž bývala nejčastěji uložena v korbě tanku. V případě natočení věže ale mohla být hůř dosažitelná. Nabíjení se tak zpomalovalo a kadence střelby klesala.
Tatra proto přišla s velice zajímavým a zcela novátorským přístupem. Základem tanku se staly dva spojené podvozky z experimentálního tanku T-78. Jeden podvozek obsahoval motor, převodovku a palivovou nádrž. Na druhé části podvozku se nacházel dutý sloup, na jehož vršku byla umístěna "budka" řidiče. Kolem tohoto sloupu se zároveň otáčela věž s posádkou: velitel a střelec, protitankovým dělem ráže 47 mm, kulometem Vz. 35 a zásobou munice.
Řidič měl sedět uvnitř pancéřované budky na vrcholku věže, což mu mělo poskytnout ideální výhled do všech stran. Kromě řízení, které mělo být řešeno jako v klasickém tanku, měl mít řidič k dispozici i kulomet vz. 35.
Čelní pancéřování věže a budky mělo mít sílu 50 mm, boční pancéřování 45 mm a strop s podlahou 16 mm. Váha tanku se měla pohybovat okolo 15 tun. O jeho pohon se měl starat hvězdicový jedenáctiválec o objemu 18030 cm3 s výkonem 205,9 kW (280 koní), který byl použit již u tanku T-78. Ovšem během zkoušek prototypů T-78 se projevily četné nedostatky tohoto motoru.
Celý pokrokový projekt vznikl již během roku 1936 pod názvem "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem". 6. srpna 1936 si společnost podala přihlášku na patentový úřad, který jí v roce 1938 přijal. Ke stavbě prototypu už ale nedošlo.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.