Přemýšleli jste někdy nad tím, s jakými automobily jezdily některé osobnosti? My máme tohle pátrání v historii rádi. Často se při něm objeví zajímavé příběhy, a jelikož se vám poslední článek o Brežněvově garáži plné luxusních automobilů více než líbil, přinášíme volné pokračování na téma „auta komunistických pohlavárů v ČSSR.“
Škoda VOS, Klement GottwaldZkratka znamenala „Vládní osobní speciál“ a někdy se O vykládalo také jako obrněný. Konstrukci měl na starost Oldřich Meduna. Škoda VOS byla zaoblená pancéřovaná limuzína z let 1948 až 1953 poháněná šestiválcem Praga o obsahu 5,2 litru poskytující výkon 88 kW. Automobily se dělali v lehkém i těžkém (4,5 tuny) provedení. Kromě Gottwalda a Zápotockého je používali i další představitelé.
Gottwaldova manželka Marta se díky svým tělesným rozměrům dozadu nevešla a tak muselo být auto o deset centimetrů prodlouženo. Toho se dosáhlo pouhým přeseknutím karoserie včetně kardanu a navařením další části. Jeden z dochovaných vozů můžeme obdivovat v továrním muzeu Škody v Mladé Boleslavi. Mimochodem, dlouho se o něm nesmělo psát, ale nakonec byl před listopadem 1989 „odtajněn“.
ZIL 111, Antonín NovotnýVládní limuzína ZIL 111 byla silně inspirována americkým automobilovým průmyslem. Automobil byl určen pouze pro nejvyšší mocenské špičky a exempláře určené pro vládce „spřátelených“ zemí dokonce přiděloval dle své vůle samotný N. S. Chruščov. Podle odborníků bylo vyrobeno pouze osm kusů a cena jednoho z nich by se v současné době měla pohybovat kolem 800.000 eur (tedy přibližně 20 milionů korun).
BMW 735i, Alexander DubčekAlexander Dubček byl československý a slovenský politik. Jestli je s jeho životem spjatý nějaký automobil, pak je to BMW 735i, které se mu stalo 1. září 1992 osudným. Dubček utrpěl vážná zranění při dopravní nehodě na 88,9 km dálnice D1 u Humpolce, když jeho služební automobil ve vysoké rychlosti (120 - 140 km/h) za hustého deště vlivem aquaplaningu dostal smyk a vyletěl z dálnice. Dubček, který seděl nepřipoután na zadním sedadle, vypadl z vozu. Dodnes je ale jeho nehoda opředena tajemstvím, jelikož byl Dubček pro některé složky české tajné policie nepřizpůsobivý.
Na jednom z nejnebezpečnějších úseků v Česku havaroval mimo jiné v roce 1995 herec Petr Haničinec, zpěvačka Marika Gombitová, federální ministr Jozef Bakšay, M. Butora a M. Macek. Na témže kilometru dálnice D1 se stala řada hromadných nehod (v jednom případě čtyřiceti aut) a jen o kilometr dále havarovalo dne 20. března 2008 116 aut. Nehoda Dubčeka a dalších lidí se dostala i do populární kultury. V písni hudební skupiny Tři sestry z roku 1993 se zpívalo: „U Humpolce v příkrym kopci často bouraj politici.“
ZIL 115 a GAZ 14, Gustav HusákZIL 115 Gustava Husáka dnes patří bývalému dlouholetém řediteli jihlavského Bosche Heineru Hillmanovi. Po generální opravě v roce 2009 prý vypadá zase jako nový. Má německé veteránské značky a za pěkného počasí s ním pravidelně objíždí srazy a výstavy. ZIL 115 je pancéřovanou limuzínou, která se běžnou zbraní nedala prostřelit. Podlahu má prezidentský zil odolný vůči minám a tak se jedná o vskutku robustní a odolné auto.
Gaz 14 zvaný též "čajka". Tato černá limuzína byla na prodej v roce 2011 za rovné tři miliony. Nebylo to auto pro běžného člověka. Vždyť jen spotřeba byla třicet až pětatřicet litrů, navíc je dlouhé přes šest metrů. Auto má propracovaný, ve dřevě provedený interiér a zesílené plechy karoserie, díky kterým se dá předpokládat hodně dlouhá životnost vozu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.