Na automobil s tímto názvem si již mnoho z nás nevzpomene nebo o něm nikdy neslyšel. Přitom se vyráběl dlouhých třicetdva let, během kterých doslova vytvořil image značky. Pojďme se tedy na chvíli vrátit do historie a představit si tento skvost, který zákonitě musí ohromit každého milovníka krásných, starých automobilů.
Ve stejnou dobu, kdy se nacistické Německo připravovalo na válku, automobilka Opel hledala vhodného nástupce pro model Super Six, tedy automobil nejvyšší třídy. Zajímavý je zvolený název z kategorie vojenských hodností, přitom se nejednalo o první případ. V roce 1937 automobilka nabízela velký luxusní vůz s označením Opel Admiral.
Opel Kapitän
Veřejnosti se nový špičkový model představil v roce 1938. Jednalo se o prostorný čtyřdveřový vůz, který byl postaven na samonosné karoserii, obvyklé pouze u amerických vozů. Zajímavé byly zejména prodloužené přední blatníky, které zasahovaly až do dveří a do kterých byly zabudovány světlomety neobvyklého, hexagonálního tvaru.
O pohon se staral motor převzatý z modelu Super Six, tedy řadový šestiválec o objemu 2473 cm3, poskytující výkon 55 k a maximální rychlost 126 km/h. Motor byl umístěn vpředu, poháněl zadní kola a s vozem o váze 1,2 tuny jezdil za třináct litrů.
Bohužel, v roce 1940 musel Opel výrobu cestovních vozů ukončit. Přednost dostaly nákladní vozy, kabiny, benzínové nádrže stíhaček a další vojenský materiál. Kapitänů se do té doby vyrobilo něco přes 25 tisíc. Výroba osobních vozů byla obnovena až v roce 1948, kdy sjel z výrobní linky první poválečný Kapitän. Zatímco motor a karoserie zůstaly prakticky beze změny, šestiúhelníkové světlomety byly nahrazeny kruhovými.
Facelift přišel až v březnu roku 1950, kdy dostal Kapitän modernizovanou karoserii. Změnila se především přední část vozu s bohatě chromovanou maskou chladiče. Úpravami prošla také záď vozu, díky čemuž se zvětšil zavazadlový prostor. V neposlední řadě došlo ke zvýšení výkonu díky změně kompresního poměru a to na 58 k.
Opel Kapitän druhé generace
Na podzim roku 53, po patnácti letech výroby první Kapitána, přichází automobilka Opel s druhou generací. Ta se chlubí zcela zejména zcela novou a elegantní karoserií v americkém stylu. Zatímco motor zůstal stejný, výraznou změnou prošel podvozek. Přední kola dostala vylepšené nezávislé zavěšení a byla odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Automobil měl plně synchronizovanou třístupňovou převodovku, která se ovládala řadicí pákou pod volantem.
O tři roky později (v roce 56) prošla karoserie malým faceliftem. Ten se dotkl především přední části vozu, která dostala novou, bohatě zdobenou masku chladiče a stříšky světlometů. Nový Kapitán byl vrcholem modelové řady a vyráběl se až do roku 1958. Za necelých pět let bylo vyrobeno přes 154 tisíc kapitánů druhé generace.
Opel Kapitän P1 a P2
V červnu 1958 přišel Opel s další generací mající označení P1. Vůz se pyšnil panoramatickými okny, mírně pozměněnou přední maskou a zadními světly, podle kterých dostal přezdívku „klíčová dírka“. Výkon 2,5 litrového šestiválce byl navýšen na 80 k a maximální rychlost 1,3 tuny těžkého vozu byla 144 km/h. V tomto provedení se P1 vyráběla přesně jeden rok, za který se stihlo vyrobit přes 34 tisíc vozů.
Kapitán P2 představený na frankfurtském autosalonu v roce 59 byl ještě elegantnější a větší než P1. Zatímco hranatější střecha umožnila cestujícím lepší nástup, zlepšily se především jízdní vlastnosti a bezpečnost vozu, a to díky širším pneumatikám a větším brzdám. Pohon zadních kol zajišťoval nový řadový šestiválec o výkonu 66 kW (90 k). K dispozici byla tří a čtyřstupňová převodovka, od roku 1960 i automatická. Do konce roku 1963 vyrobil Opel skoro 150 tisíc Kapitánů P2.
Opel Kapitän A a B
V šedesátých letech narostly rozměry velkých Opelů natolik, že nebylo potřeba rozlišovat velikost karoserie. Na jaře 1964 tedy Opel spojil modely Kapitán, Admiral a Diplomat dohromady. Všechny modely měli identické karoserie a lišily se pouze množstvím chromu a výbavou. Dodnes jsou považovány za nejameričtější v celé historii Opelu.
Kapitän A začal s pohonnou jednotkou 2.6S o výkonu 74 kW (100 k). Ta byla o rok později nahrazena šestiválcem 2.8S (92 kW/125 k) a nakonec nejsilnější 2.8HL (103 kW/140 k). Vzácně se vyskytoval i Kapitän V8 s motorem 4.6 od Chevroletu.
Posledním automobilem od Opelu nesoucím název Kapitän se stal v roce 1969 Kapitän B. Ten dostal evropštější karoserii a nepatrně menší rozměry. Pohon zajišťovala trojice šestiválců o výkonech 97 až 121 kW. Na odbyt ale Kapitän B nešel a tak po výrobě necelých 5 tisíc kusů byla výroby modelu zastavena.
Opel Kapitän zaujímá čestné místo v automobilové historii a jedná se o nejrozšířenější evropský model s šestiválcovým motorem. V letech 1938 až 1970 bylo vyrobeno téměř půl milionu kusů.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.