Ve stejnou dobu, kdy se nacistické Německo připravovalo na válku, automobilka Opel hledala vhodného nástupce pro model Super Six, tedy automobil nejvyšší třídy. Zajímavý je zvolený název z kategorie vojenských hodností, přitom se nejednalo o první případ. V roce 1937 automobilka nabízela velký luxusní vůz s označením Opel Admiral.
Opel Kapitän
Veřejnosti se nový špičkový model představil v roce 1938. Jednalo se o prostorný čtyřdveřový vůz, který byl postaven na samonosné karoserii, obvyklé pouze u amerických vozů. Zajímavé byly zejména prodloužené přední blatníky, které zasahovaly až do dveří a do kterých byly zabudovány světlomety neobvyklého, hexagonálního tvaru.
O pohon se staral motor převzatý z modelu Super Six, tedy řadový šestiválec o objemu 2473 cm3, poskytující výkon 55 k a maximální rychlost 126 km/h. Motor byl umístěn vpředu, poháněl zadní kola a s vozem o váze 1,2 tuny jezdil za třináct litrů.
Bohužel, v roce 1940 musel Opel výrobu cestovních vozů ukončit. Přednost dostaly nákladní vozy, kabiny, benzínové nádrže stíhaček a další vojenský materiál. Kapitänů se do té doby vyrobilo něco přes 25 tisíc. Výroba osobních vozů byla obnovena až v roce 1948, kdy sjel z výrobní linky první poválečný Kapitän. Zatímco motor a karoserie zůstaly prakticky beze změny, šestiúhelníkové světlomety byly nahrazeny kruhovými.
Facelift přišel až v březnu roku 1950, kdy dostal Kapitän modernizovanou karoserii. Změnila se především přední část vozu s bohatě chromovanou maskou chladiče. Úpravami prošla také záď vozu, díky čemuž se zvětšil zavazadlový prostor. V neposlední řadě došlo ke zvýšení výkonu díky změně kompresního poměru a to na 58 k.
Opel Kapitän druhé generace
Na podzim roku 53, po patnácti letech výroby první Kapitána, přichází automobilka Opel s druhou generací. Ta se chlubí zcela zejména zcela novou a elegantní karoserií v americkém stylu. Zatímco motor zůstal stejný, výraznou změnou prošel podvozek. Přední kola dostala vylepšené nezávislé zavěšení a byla odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Automobil měl plně synchronizovanou třístupňovou převodovku, která se ovládala řadicí pákou pod volantem.
O tři roky později (v roce 56) prošla karoserie malým faceliftem. Ten se dotkl především přední části vozu, která dostala novou, bohatě zdobenou masku chladiče a stříšky světlometů. Nový Kapitán byl vrcholem modelové řady a vyráběl se až do roku 1958. Za necelých pět let bylo vyrobeno přes 154 tisíc kapitánů druhé generace.
Opel Kapitän P1 a P2
V červnu 1958 přišel Opel s další generací mající označení P1. Vůz se pyšnil panoramatickými okny, mírně pozměněnou přední maskou a zadními světly, podle kterých dostal přezdívku „klíčová dírka“. Výkon 2,5 litrového šestiválce byl navýšen na 80 k a maximální rychlost 1,3 tuny těžkého vozu byla 144 km/h. V tomto provedení se P1 vyráběla přesně jeden rok, za který se stihlo vyrobit přes 34 tisíc vozů.
Kapitán P2 představený na frankfurtském autosalonu v roce 59 byl ještě elegantnější a větší než P1. Zatímco hranatější střecha umožnila cestujícím lepší nástup, zlepšily se především jízdní vlastnosti a bezpečnost vozu, a to díky širším pneumatikám a větším brzdám. Pohon zadních kol zajišťoval nový řadový šestiválec o výkonu 66 kW (90 k). K dispozici byla tří a čtyřstupňová převodovka, od roku 1960 i automatická. Do konce roku 1963 vyrobil Opel skoro 150 tisíc Kapitánů P2.
Opel Kapitän A a B
V šedesátých letech narostly rozměry velkých Opelů natolik, že nebylo potřeba rozlišovat velikost karoserie. Na jaře 1964 tedy Opel spojil modely Kapitán, Admiral a Diplomat dohromady. Všechny modely měli identické karoserie a lišily se pouze množstvím chromu a výbavou. Dodnes jsou považovány za nejameričtější v celé historii Opelu.
Kapitän A začal s pohonnou jednotkou 2.6S o výkonu 74 kW (100 k). Ta byla o rok později nahrazena šestiválcem 2.8S (92 kW/125 k) a nakonec nejsilnější 2.8HL (103 kW/140 k). Vzácně se vyskytoval i Kapitän V8 s motorem 4.6 od Chevroletu.
Posledním automobilem od Opelu nesoucím název Kapitän se stal v roce 1969 Kapitän B. Ten dostal evropštější karoserii a nepatrně menší rozměry. Pohon zajišťovala trojice šestiválců o výkonech 97 až 121 kW. Na odbyt ale Kapitän B nešel a tak po výrobě necelých 5 tisíc kusů byla výroby modelu zastavena.
Opel Kapitän zaujímá čestné místo v automobilové historii a jedná se o nejrozšířenější evropský model s šestiválcovým motorem. V letech 1938 až 1970 bylo vyrobeno téměř půl milionu kusů.