Trabant s dvoutaktním motorem a karoserií z duroplastu představoval jeden ze symbolů NDR. Když se řekne Trabant, většině se nejspíš vybaví model 601, který byl nejrozšířenější. Automobilka však měla v repertoáru více modelů.
Automobily značky Trabant se vyráběly v továrně bývalé automobilky Horch na území Německé demokratické republiky. První automobily Trabant začaly sjíždět z výrobní linky 7. listopadu 1957, tedy v den 40. výročí velké říjnové socialistické revoluce. Jednalo se o prototyp Trabant 500 (P50) vyráběný až do roku 1962.Přijmeme nové redaktory. Pošlete nám své CV na redakce@autoroad.cz
Trabant P50 byl na svou dobu poměrně pokročilým automobilem. Nabízel přední pohon, lehkou samonosnou karoserii z duroplastu a nezávislé zavěšení. Už tehdy byl však slabou stránkou jeho dvoudobý spalovací motor. Na západě už se tou dobou celkem běžně vyskytovaly motory čtyřdobé, které byly ekologičtější a hlavně efektivnější. Vzduchem chlazený motor v P50 měl objem 500cm3 a nabízel výkon pouhých 13 kW (18 koní). V pozdějších letech byl motor zvětšen na objem 600 cm3 a výkon dosahoval hodnoty 23 koní.
V roce 1962 nastoupil na trh novější model 601. Ten byl v podstatě pouhým faceliftem modelu P50. Designéři ze společnosti Trabant předpokládali, že výroba modelu 601 bude trvat nanejvýš do roku 1967. Trabant se však v nezměněné podobě vyráběn až do roku 1990. Návrháři však stále pracovali na prototypech, které by pro Trabant konečně znamenaly výraznou změnu. Jedním takovým byl prototyp P1100, který by vdechl značce čerstvý vítr do plachet.
Trabant 1100 byl totiž navržen s použitím čtyřválcového modelu z VW Polo o obsahu 1.05 litru a výkonu 45 koní. Vůz vypadal moderněji, byl výkonnější, tišší a ekologičtější. Modernizací prošel i interiér, vůz dostal novou palubní desku a řazení se přesunulo na podlahu. Novinka měla dostat i přední kotoučové brzdy.
K výrobě progresivního trabantu P1100 nakonec bohužel nedošlo. Největším pokrokem tak zůstalo zabudování čtyřválcového motoru z VW polo do staré karoserie Trabantu 601. Spolu s tím dostala 601 i přední kotoučové brzdy a řazení na podlaze. Takto modernizovaný Trabant dostal označení 1.1 a od starších verzí se odlišoval především odlišnou čelní maskou. Jeho výroba probíhala pouze v letech 1989-91.
Jedinou vyráběnou a skutečně výraznou variantou modelu 601 se tak stal model Kübel. Ten byl postaven ve stylu Jeepu a určen byl výhradně pro potřeby armády. Od ostatních modelů 601 se odlišoval chybějícími dveřmi, plátěnou střechou a pomocným vytápěním. Později se model Kübel prodával i v civilním provedení pod názvem Tramp.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?