Trabant nebyl jen model 601. Znáte tyhle varianty?

Srazy majitelů Trabantů jsou poslední dobou velice populární
Srazy majitelů Trabantů jsou poslední dobou velice populární, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 27. dubna 2017 16:34 | akt. 27. dubna 2017 17:02
Sdílej:

Trabant s dvoutaktním motorem a karoserií z duroplastu představoval jeden ze symbolů NDR. Když se řekne Trabant, většině se nejspíš vybaví model 601, který byl nejrozšířenější. Automobilka však měla v repertoáru více modelů.

Automobily značky Trabant se vyráběly v továrně bývalé automobilky Horch na území Německé demokratické republiky. První automobily Trabant začaly sjíždět z výrobní linky 7. listopadu 1957, tedy v den 40. výročí velké říjnové socialistické revoluce. Jednalo se o prototyp Trabant 500 (P50) vyráběný až do roku 1962.Přijmeme nové redaktory. Pošlete nám své CV na redakce@autoroad.cz 

Trabant P50 byl na svou dobu poměrně pokročilým automobilem. Nabízel přední pohon, lehkou samonosnou karoserii z duroplastu a nezávislé zavěšení. Už tehdy byl však slabou stránkou jeho dvoudobý spalovací motor. Na západě už se tou dobou celkem běžně vyskytovaly motory čtyřdobé, které byly ekologičtější a hlavně efektivnější. Vzduchem chlazený motor v P50 měl objem 500cm3 a nabízel výkon pouhých 13 kW (18 koní). V pozdějších letech byl motor zvětšen na objem 600 cm3 a výkon dosahoval hodnoty 23 koní.

V roce 1962 nastoupil na trh novější model 601. Ten byl v podstatě pouhým faceliftem modelu P50. Designéři ze společnosti Trabant předpokládali, že výroba modelu 601 bude trvat nanejvýš do roku 1967. Trabant se však v nezměněné podobě vyráběn až do roku 1990. Návrháři však stále pracovali na prototypech, které by pro Trabant konečně znamenaly výraznou změnu. Jedním takovým byl prototyp P1100, který by vdechl značce čerstvý vítr do plachet.

Trabant 1100 byl totiž navržen s použitím čtyřválcového modelu z VW Polo o obsahu 1.05 litru a výkonu 45 koní. Vůz vypadal moderněji, byl výkonnější, tišší a ekologičtější. Modernizací prošel i interiér, vůz dostal novou palubní desku a řazení se přesunulo na podlahu. Novinka měla dostat i přední kotoučové brzdy.

K výrobě progresivního trabantu P1100 nakonec bohužel nedošlo. Největším pokrokem tak zůstalo zabudování čtyřválcového motoru z VW polo do staré karoserie Trabantu 601. Spolu s tím dostala 601 i přední kotoučové brzdy a řazení na podlaze. Takto modernizovaný Trabant dostal označení 1.1 a od starších verzí se odlišoval především odlišnou čelní maskou. Jeho výroba probíhala pouze v letech 1989-91.

Jedinou vyráběnou a skutečně výraznou variantou modelu 601 se tak stal model Kübel. Ten byl postaven ve stylu Jeepu a určen byl výhradně pro potřeby armády. Od ostatních modelů 601 se odlišoval chybějícími dveřmi, plátěnou střechou a pomocným vytápěním. Později se model Kübel prodával i v civilním provedení pod názvem Tramp.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.