Významní pohlaváři Sovětského svazu si vždy potrpěli na velké a luxusní vozy. Jedním takovým byl i ZIL-114, kterým se vozil Leonid Brežněv i na návštěvě ČSSR v roce 1978.
Luxusní sovětská limuzína ZIL-114 byla představena v roce 1970 jakožto nástupce zastaralého ZILu-111, který se vyráběl již od roku 1958.
Pod kapotou stočtrnáctky se nacházel osmiválec o objemu 6,959 cm3 s výkonem 300 koní a kroutícím momentem 559 Nm. Na kola byl výkon přenášen pomocí automatické převodovky. Ta byla v prvních letech výroby pouze dvourychlostní, později ji nahradila převodovka třírychlostní. I přes svou váhu více jak tří tun dokázala tahle pýcha sovětského průmyslu uhánět rychlostí až 200 km/h.
O komfort vysokých pohlavárů režimu se staral přepracovaný podvozek. Přední zavěšení bylo řešeno nápravou s torzní tyčí. Zadní náprava byla tuhá a o odpružení se staraly listové pružiny. Brzdění měly na starost výhradně kotoučové brzdy. Šlo tak o první sovětské vozidlo, které používalo kotoučové brzdy na obou nápravách.
Uvnitř vozu čekala na cestující luxusní výbava zahrnující prémiové čalounění, klimatizaci, elektrická okénka, centrální zamykání, atd. S kočírováním tohoto 630 centimetrů dlouhého a 3.085 kilogramů vážícího monstra pomáhal řidiči posilovač řízení.
Výroba ZIL-114 probíhala až do konce sedmdesátých let, kdy byl nahrazen novějším a ještě větším modelem ZIL-4101. Celkově bylo vyrobeno 150 kusů modelu 114 v různých úpravách. Například verze 114K měla karoserii landaulet - tzn. že zadní část vozu byla otevřená. Tyto varianty se používaly například při přehlídkách. Jiné dva modely ZIL-114 dostaly střešní nástavbu a sloužily jako ambulance pod označením ZIL-114EA.
Blízkým příbuzným modelu 114 byl vůz ZIL-117. Ten měl sice podobné tvary, byl však podstatně kratší a vypadal jako klasický sedan. Zatímco ZIL-114 fungoval jako oficiální státnický automobil určený k přepravě vysokých komunistických funkcionářů, ZIL-117 převážel méně důležité úředníky nebo plnil roli doprovodného vozidla.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).