Významní pohlaváři Sovětského svazu si vždy potrpěli na velké a luxusní vozy. Jedním takovým byl i ZIL-114, kterým se vozil Leonid Brežněv i na návštěvě ČSSR v roce 1978.
Luxusní sovětská limuzína ZIL-114 byla představena v roce 1970 jakožto nástupce zastaralého ZILu-111, který se vyráběl již od roku 1958.
Pod kapotou stočtrnáctky se nacházel osmiválec o objemu 6,959 cm3 s výkonem 300 koní a kroutícím momentem 559 Nm. Na kola byl výkon přenášen pomocí automatické převodovky. Ta byla v prvních letech výroby pouze dvourychlostní, později ji nahradila převodovka třírychlostní. I přes svou váhu více jak tří tun dokázala tahle pýcha sovětského průmyslu uhánět rychlostí až 200 km/h.
O komfort vysokých pohlavárů režimu se staral přepracovaný podvozek. Přední zavěšení bylo řešeno nápravou s torzní tyčí. Zadní náprava byla tuhá a o odpružení se staraly listové pružiny. Brzdění měly na starost výhradně kotoučové brzdy. Šlo tak o první sovětské vozidlo, které používalo kotoučové brzdy na obou nápravách.
Uvnitř vozu čekala na cestující luxusní výbava zahrnující prémiové čalounění, klimatizaci, elektrická okénka, centrální zamykání, atd. S kočírováním tohoto 630 centimetrů dlouhého a 3.085 kilogramů vážícího monstra pomáhal řidiči posilovač řízení.
Výroba ZIL-114 probíhala až do konce sedmdesátých let, kdy byl nahrazen novějším a ještě větším modelem ZIL-4101. Celkově bylo vyrobeno 150 kusů modelu 114 v různých úpravách. Například verze 114K měla karoserii landaulet - tzn. že zadní část vozu byla otevřená. Tyto varianty se používaly například při přehlídkách. Jiné dva modely ZIL-114 dostaly střešní nástavbu a sloužily jako ambulance pod označením ZIL-114EA.
Blízkým příbuzným modelu 114 byl vůz ZIL-117. Ten měl sice podobné tvary, byl však podstatně kratší a vypadal jako klasický sedan. Zatímco ZIL-114 fungoval jako oficiální státnický automobil určený k přepravě vysokých komunistických funkcionářů, ZIL-117 převážel méně důležité úředníky nebo plnil roli doprovodného vozidla.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?