Známe ji pod jmény Ventra, Vejda, Vétřieska, Vska nebo Vejtřaska. Byla uřvaná, nepohodlná a v zimě se jí v sání musely zapalovat noviny, jinak nechtěla nastartovat. Přesto je Praga V3S symbolem nebojácného a nezničitelného náklaďáku, na který může být každý Čech po právu pyšný.
Praga V3S se zrodila v těžkých 50. letech, kdy už bylo jasné, že přesluhující model Praga RN/RND, vyráběný od roku 1933, nemůže stačit potřebám armády ani společnosti. Rozběhl se tak dvouletý vývoj, na jehož konci stál plně funkční prototyp Pragy V3S, zbavený všech problémů a závad. Ten měl vzduchem chlazený naftový šestiválcový motor o výkonu 75 kW (102 koní), jehož původ nalezneme v motoru V12 Tatry 111. Pro Pragovku byl tento motor de-facto rozpůlen. Šasi, na kterém V3S stojí, je silně inspirováno náklaďáky používanými během druhé světové války vojsky USA i SSSR. Zdůrazňujeme, pouze inspirovaný, konstrukce V3Sky je totiž skutečný originál.
Díky specifické konstrukci měla Vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky.
Vejtřaska byla koncipována pro převoz až 5 tun materiálu po zpevněných silnicích, 3 tun po nezpevněných nebo převozu až 22 vojáků na korbě. Díky dvojmontáži kol na zadních nápravách navíc dokázala skvěle rozložit svou váhu v rozbředlém terénu a neměla tak problémy se zapadáním. Pokud se dostala do terénu, který se zdál být nad její limity, mohl řidič použít redukční převodovky. Ty pak Pragovce pomohly zdolat i stoupání neskutečných 75%. Pamětníci a milovníci tohoto vozu navíc rádi dodávají, že kde neprojde kamzík, tam projde ruský partyzán. A kde neprojde ruský partyzán, tam ho odveze Vejtřaska.
Cestovní komfort ve VSce byl však tragédií. Uřvaný motor byl totiž umístěn takřka v kabině řidiče, špunty do uší tak byly vítaným společníkem při dlouhých cestách. Sedačka řidiče navíc nebyla až do modernizace odpružena, převodovka postrádala synchrony a řízení chyběl posilovač. Se zatáčením tak občas musel pomáhat i spolucestující a řazení probíhalo vždy s dvojitým vyšlápnutím spojky. Podřazování pak s meziplynem.
I přes všechny neduhy byla ale Vétřieska neskutečným pracantem, který si přízvisko legendární po právu zaslouží. Vyráběla se dokonce v 60 různých variantách, a to až do roku 1990. V armádě přitom sloužila v omezeném počtu až do roku 2016, kdy byly poslední kusy nahrazeny Tatrami 810 a 815.
Nejpočetnější varianty zahrnovaly valník a korbu. Existovaly však i speciální štábní nebo chemické nástavby. Svůj prostor dostali i mechanici, ti totiž obdrželi VSku s plně vybavenou dílnou. Civilní sektor se dočkal zvláštní nástaveb v podobě cisterny pro hasiče, jeřábu ale i nechvalně proslulého fekálního vozu.
Nezdolná Pragovka nás reprezentovala i v zahraničí. Kromě několika expedic, uskutečněných převážně za socialismu, jejichž cílem bylo navázání obchodní spolupráce a reprezentace kvalit, se V3Sky podívaly do světa i jako armádní speciály. Účastnily se totiž misí AČR v bývalé Jugoslávii i operace Pouštní bouře. V obou případech šlo převážně o vozy chemického útvaru. Hlučné a staře vypadající Vejtřasky zprvu sklízely posměšky z řad vojáků ostatních armád. Traduje se, že čeští vojáci museli čelit i otázkám typu "Z jakého muzea jste to vyhrabali?". Po krátkém čase si ale VSky vysloužily i jejich úctu. Jejich vzduchem chlazené šestiválce byly totiž odolné jakýmkoliv teplotám, poradily si s každým terénem a jejich konstrukce byla doslova blbuvzdorná.
PV3s se navíc dočkala i exportních úspěchů. Kromě kusů, které sloužily v extrémních podmínkách východního bloku, byly často exportovány varianty s armádní výzbrojí. Skvělým příkladem je projekt Ještěrka, což byla pancéřovaná V3S s dvouhlavňovým protiletadlovým kanónem na korbě. Tato varianta se dočkala exportu do Jugoslávie, Lýbie a Iráku. Ačkoliv šlo původně o protiletadlovou zbraň, často byla používána k boji s pěchotou. Díky své přesnosti, kadenci a průraznosti se brzy stala větším postrachem, než tanky.
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů Vétřiesek s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka. Lidé zkrátka Vejtřasku milují, a nelze se jim divit.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.