Známe ji pod jmény Ventra, Vejda, Vétřieska, Vska nebo Vejtřaska. Byla uřvaná, nepohodlná a v zimě se jí v sání musely zapalovat noviny, jinak nechtěla nastartovat. Přesto je Praga V3S symbolem nebojácného a nezničitelného náklaďáku, na který může být každý Čech po právu pyšný.
Praga V3S se zrodila v těžkých 50. letech, kdy už bylo jasné, že přesluhující model Praga RN/RND, vyráběný od roku 1933, nemůže stačit potřebám armády ani společnosti. Rozběhl se tak dvouletý vývoj, na jehož konci stál plně funkční prototyp Pragy V3S, zbavený všech problémů a závad. Ten měl vzduchem chlazený naftový šestiválcový motor o výkonu 75 kW (102 koní), jehož původ nalezneme v motoru V12 Tatry 111. Pro Pragovku byl tento motor de-facto rozpůlen. Šasi, na kterém V3S stojí, je silně inspirováno náklaďáky používanými během druhé světové války vojsky USA i SSSR. Zdůrazňujeme, pouze inspirovaný, konstrukce V3Sky je totiž skutečný originál.
Díky specifické konstrukci měla Vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky.
Vejtřaska byla koncipována pro převoz až 5 tun materiálu po zpevněných silnicích, 3 tun po nezpevněných nebo převozu až 22 vojáků na korbě. Díky dvojmontáži kol na zadních nápravách navíc dokázala skvěle rozložit svou váhu v rozbředlém terénu a neměla tak problémy se zapadáním. Pokud se dostala do terénu, který se zdál být nad její limity, mohl řidič použít redukční převodovky. Ty pak Pragovce pomohly zdolat i stoupání neskutečných 75%. Pamětníci a milovníci tohoto vozu navíc rádi dodávají, že kde neprojde kamzík, tam projde ruský partyzán. A kde neprojde ruský partyzán, tam ho odveze Vejtřaska.
Cestovní komfort ve VSce byl však tragédií. Uřvaný motor byl totiž umístěn takřka v kabině řidiče, špunty do uší tak byly vítaným společníkem při dlouhých cestách. Sedačka řidiče navíc nebyla až do modernizace odpružena, převodovka postrádala synchrony a řízení chyběl posilovač. Se zatáčením tak občas musel pomáhat i spolucestující a řazení probíhalo vždy s dvojitým vyšlápnutím spojky. Podřazování pak s meziplynem.
I přes všechny neduhy byla ale Vétřieska neskutečným pracantem, který si přízvisko legendární po právu zaslouží. Vyráběla se dokonce v 60 různých variantách, a to až do roku 1990. V armádě přitom sloužila v omezeném počtu až do roku 2016, kdy byly poslední kusy nahrazeny Tatrami 810 a 815.
Nejpočetnější varianty zahrnovaly valník a korbu. Existovaly však i speciální štábní nebo chemické nástavby. Svůj prostor dostali i mechanici, ti totiž obdrželi VSku s plně vybavenou dílnou. Civilní sektor se dočkal zvláštní nástaveb v podobě cisterny pro hasiče, jeřábu ale i nechvalně proslulého fekálního vozu.
Nezdolná Pragovka nás reprezentovala i v zahraničí. Kromě několika expedic, uskutečněných převážně za socialismu, jejichž cílem bylo navázání obchodní spolupráce a reprezentace kvalit, se V3Sky podívaly do světa i jako armádní speciály. Účastnily se totiž misí AČR v bývalé Jugoslávii i operace Pouštní bouře. V obou případech šlo převážně o vozy chemického útvaru. Hlučné a staře vypadající Vejtřasky zprvu sklízely posměšky z řad vojáků ostatních armád. Traduje se, že čeští vojáci museli čelit i otázkám typu "Z jakého muzea jste to vyhrabali?". Po krátkém čase si ale VSky vysloužily i jejich úctu. Jejich vzduchem chlazené šestiválce byly totiž odolné jakýmkoliv teplotám, poradily si s každým terénem a jejich konstrukce byla doslova blbuvzdorná.
PV3s se navíc dočkala i exportních úspěchů. Kromě kusů, které sloužily v extrémních podmínkách východního bloku, byly často exportovány varianty s armádní výzbrojí. Skvělým příkladem je projekt Ještěrka, což byla pancéřovaná V3S s dvouhlavňovým protiletadlovým kanónem na korbě. Tato varianta se dočkala exportu do Jugoslávie, Lýbie a Iráku. Ačkoliv šlo původně o protiletadlovou zbraň, často byla používána k boji s pěchotou. Díky své přesnosti, kadenci a průraznosti se brzy stala větším postrachem, než tanky.
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů Vétřiesek s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka. Lidé zkrátka Vejtřasku milují, a nelze se jim divit.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.