Kde Tatra končí, Praga V3S začíná

AutoRoad.cz, 19. dubna 2017, 11:25 Google+

Známe ji pod jmény Ventra, Vejda, Vétřieska, Vska nebo Vejtřaska. Byla uřvaná, nepohodlná a v zimě se jí v sání musely zapalovat noviny, jinak nechtěla nastartovat. Přesto je Praga V3S symbolem nebojácného a nezničitelného náklaďáku, na který může být každý Čech po právu pyšný.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 21.04. 10:39) Napište svůj názor
Praga V3S

Praga V3S | foto: Ministerstvo obrany

Sdílejte článek

Praga V3S se zrodila v těžkých 50. letech, kdy už bylo jasné, že přesluhující model Praga RN/RND, vyráběný od roku 1933, nemůže stačit potřebám armády ani společnosti. Rozběhl se tak dvouletý vývoj, na jehož konci stál plně funkční prototyp Pragy V3S, zbavený všech problémů a závad. Ten měl vzduchem chlazený naftový šestiválcový motor o výkonu 75 kW (102 koní), jehož původ nalezneme v motoru V12 Tatry 111. Pro Pragovku byl tento motor de-facto rozpůlen. Šasi, na kterém V3S stojí, je silně inspirováno náklaďáky používanými během druhé světové války vojsky USA i SSSR. Zdůrazňujeme, pouze inspirovaný, konstrukce V3Sky je totiž skutečný originál.

Díky specifické konstrukci měla Vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky.

Vejtřaska byla koncipována pro převoz až 5 tun materiálu po zpevněných silnicích, 3 tun po nezpevněných nebo převozu až 22 vojáků na korbě. Díky dvojmontáži kol na zadních nápravách navíc dokázala skvěle rozložit svou váhu v rozbředlém terénu a neměla tak problémy se zapadáním. Pokud se dostala do terénu, který se zdál být nad její limity, mohl řidič použít redukční převodovky. Ty pak Pragovce pomohly zdolat i stoupání neskutečných 75%. Pamětníci a milovníci tohoto vozu navíc rádi dodávají, že kde neprojde kamzík, tam projde ruský partyzán. A kde neprojde ruský partyzán, tam ho odveze Vejtřaska.

Cestovní komfort ve VSce byl však tragédií. Uřvaný motor byl totiž umístěn takřka v kabině řidiče, špunty do uší tak byly vítaným společníkem při dlouhých cestách. Sedačka řidiče navíc nebyla až do modernizace odpružena, převodovka postrádala synchrony a řízení chyběl posilovač. Se zatáčením tak občas musel pomáhat i spolucestující a řazení probíhalo vždy s dvojitým vyšlápnutím spojky. Podřazování pak s meziplynem. 

I přes všechny neduhy byla ale Vétřieska neskutečným pracantem, který si přízvisko legendární po právu zaslouží. Vyráběla se dokonce v 60 různých variantách, a to až do roku 1990. V armádě přitom sloužila v omezeném počtu až do roku 2016, kdy byly poslední kusy nahrazeny Tatrami 810 a 815. 

Nejpočetnější varianty zahrnovaly valník a korbu. Existovaly však i speciální štábní nebo chemické nástavby. Svůj prostor dostali i mechanici, ti totiž obdrželi VSku s plně vybavenou dílnou. Civilní sektor se dočkal zvláštní nástaveb v podobě cisterny pro hasiče, jeřábu ale i nechvalně proslulého fekálního vozu. 

Nezdolná Pragovka nás reprezentovala i v zahraničí. Kromě několika expedic, uskutečněných převážně za socialismu, jejichž cílem bylo navázání obchodní spolupráce a reprezentace kvalit, se V3Sky podívaly do světa i jako armádní speciály. Účastnily se totiž misí AČR v bývalé Jugoslávii i operace Pouštní bouře. V obou případech šlo převážně o vozy chemického útvaru. Hlučné a staře vypadající Vejtřasky zprvu sklízely posměšky z řad vojáků ostatních armád. Traduje se, že čeští vojáci museli čelit i otázkám typu "Z jakého muzea jste to vyhrabali?". Po krátkém čase si ale VSky vysloužily i jejich úctu. Jejich vzduchem chlazené šestiválce byly totiž odolné jakýmkoliv teplotám, poradily si s každým terénem a jejich konstrukce byla doslova blbuvzdorná. 

PV3s se navíc dočkala i exportních úspěchů. Kromě kusů, které sloužily v extrémních podmínkách východního bloku, byly často exportovány varianty s armádní výzbrojí. Skvělým příkladem je projekt Ještěrka, což byla pancéřovaná V3S s dvouhlavňovým protiletadlovým kanónem na korbě. Tato varianta se dočkala exportu do Jugoslávie, Lýbie a Iráku. Ačkoliv šlo původně o protiletadlovou zbraň, často byla používána k boji s pěchotou. Díky své přesnosti, kadenci a průraznosti se brzy stala větším postrachem, než tanky.

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů Vétřiesek s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka. Lidé zkrátka Vejtřasku milují, a nelze se jim divit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kde Tatra končí, Praga V3S začíná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 21.04.2017 10:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Seat Arona TGI

Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Jaguar I-Pace nepřesvědčí jízdními vlastnostmi v kritických situacích

Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Toyota Mirai 2021

Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

reklama

Doporučujeme

Fiat Abarth 124 Spider "převlečený" za Ferrari je na prodej

Téměř nové Ferrari za cenu Fabie? Začnete po něm toužit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

  2. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  3. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  4. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  5. DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

  6. Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud