Letos je tomu už třicet let, co se na strojírenském veletrhu v Brně ukázala Škoda Favorit. Auto, které v Československu způsobilo malou revoluci. Na rozdíl od svých předchůdců mělo totiž moderní konstrukci – motor vpředu napříč a pohon předních kol. Historie tohoto typu pamatuje hned několik zajímavých speciálů, jejichž výrobu v Mladé Boleslavi nikdy nerealizovali. Jedním z nich je i Tremp, který započal cestu, vedoucí až k Felicii Fun.
Kompaktní hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol, navíc vyrobený vlastními silami, nikoliv použitím licence. V západoevropských zemích osmdesátých let naprosto běžný standard, v bývalém východním bloku cosi revolučního. Jako první se takto prezentovala Lada, jejíž model Samara se prodával úspěšně ještě v 21. století. Pravda, v pozdějších letech už pouze v Rusku, případně okolních státech. Nicméně právě Samara ukázala cestu, kterou se rozhodla jít i Škoda. Ta v roce 1987 představila v Brně zcela nový model Favorit. Ač se to někomu nemusí líbit, možná nejdůležitější model ve své bohaté historii. Byl to totiž právě Favorit, který přispěl k tomu, že Volkswagen počátkem devadesátých let investoval svůj kapitál právě do tuzemské automobilky, jež by bez něj možná dopadla ještě hůře než Tatra.
Favorit, a z něj odvozené typy Forman, Praktik, Pickup a Forman Plus, zná dnes vlastně každý. Pořád jich totiž na silnicích potkáváme dost a dost. Konec konců, škarohlídové rádi říkají, že i Felicia je jen překarosovaný a jen o něco málo modernější Favorit. V historii modelu, za jehož designem stojí slavný italský designér Nuccio Bertone, se ale najde i několik méně známých variant. Znáte například Škodu Tremp? Podle názvu zřejmě ne, práce na ní ale nebyla dlouhá. Podle devátého vydání Světa Motorů z roku 2004 trvala AZNP pouhých sedm týdnů roku 1989. Více než jedno auto ale konstruktéři nevyrobili, přesto by se Tremp dal označit za důležitý vývojový článek v modelové hierarchii. Právě on je totiž prapředkem Favoritu a především později Felicia Fun.
Už tedy asi tušíte, že Tremp byl autem pro volný čas. Jako základ posloužil klasický Favorit s karosérií hatchback. Již zmíněné vydání Světa Motorů uvádí, že jednou z hlavních myšlenek vývoje vozu byla následná výrobní nenáročnost. Dbalo se na to, aby přestavbu mohla provádět i firma bez speciálních strojů, kterými často disponovala jen automobilka. O jednoduchosti přestavby svědčí také fakt, že na svém místě dokonce zůstal zadní pár dveří, respektive víko kufru. Zatímco zbytek dveří byl i nadále plně funkční, spodní část víka kufru byla přivařena ke skeletu. Střecha byla, včetně vrchní části dveří a víka kufru, od B-sloupku dál nemilosrdně uříznuta a v zadní část tak vzniklo volné nebe nad hlavou. Z důvodu navýšení tuhosti celého vozu dostal Tremp masivní trubkový rám, viditelný v zadní části vozu. Správně, na místě zadních sedadel byla jen ložná plocha.
Specifická ale byla i přední část. Původní verze z roku 1989 totiž dostala černou masku chladiče, na níž navazovaly kryty klasických obdélníkových světlometů, avšak se dvěma kruhovými otvory. Tremp tak vypadal oproti Favoritu dost odlišně. Časem ale auto dostalo světlomety ze standardního modelu, běžnými „plecháči“ byla nahrazena i designově zajímavá litá kola. Pod kapotou je podle informací přímo v mladoboleslavském muzeu, které má jediný vyrobený prototyp ve svých sbírkách a občas jej vystavuje, čtyřválcová třináctistovka o výkonu 46 kW (62 k) v kombinaci s pětirychlostní manuální převodovkou. Oproti běžnému Favoritu tedy žádná změna. Jak už bylo řečeno, do výroby (hlavním odbytištěm se měly stát země s teplým podnebím) se Tremp nikdy nedostal. Stal se ale důležitými vývojovým článkem v řadě Škodovek pro volný čas. Navázaly na něj totiž Favorit Fun a především sériová Felicia Fun. O nich ale zase někdy příště.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?