Nejbizarnější Ladu vyrobili Němci. Je škaredá, ale neskutečně vzácná

AutoRoad.cz, 14. března 2017, 07:40 Google+

Známí neznámí – Když se řekne plážové vozítko, první, co napadne většinu lidí, je pravděpodobně Citroën Méhari, případně VW Buggy nebo Mini Moke. Existuje ale i skupina lidí, která si pod tímto pojmem představí něco z bývalého východního bloku. Možná si pamatujete na Favorit Fun, jenž to ale dotáhl pouze do koncepčního stádia. Mnohem dál se dostala Lada 2105, respektive její verze od německé společnosti Bohse.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bohse Euro-Star má základ v Ladě Nova, měl sloužit jako plážové vozítko.

Bohse Euro-Star má základ v Ladě Nova, měl sloužit jako plážové vozítko. | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Osmdesátá leta byla v automobilovém průmyslu stále ve znamení hran a také relativního úspěchu sovětské Lady na německém trhu. Její auta byla dostupná, mechanicky jednoduchá a zároveň robustní a prostorná. Každý chtěl samozřejmě dosáhnout třeba na Opel nebo Volkswagen, ne každý ale mohl. Vedle Nivy VAZ nabídl náročnému západoevropskému trhu také moderní Samaru a naopak už poměrně zastaralý typ Nova. Jednalo se o vůz, v zemích východního bloku známý spíše pod číselným kódem 2105 a 2104, později pak 2107. Ano, velmi zjednodušeně řečeno šlo o značně omlazená provedení legendárního Žigulíku, relativní zastaralost oproti potencionální konkurenci si jistě dovedete představit.

Zejména cena a jednoduchost vozu přitom hrály důležitou roli v transformaci zastaralé a převážně nezábavné Lady na, ze své podstaty, zábavné plážové vozítko. Němec Johann Bohse, zakladatel a majitel již zaniklé automobilky Bohse, začal v roce 1984 taková plážová vozítka montovat. Původním základem se stal Golf první generace, jehož karosérie byla nahrazena specifickým výrobkem z plastu bez střechy i dveří, za to s vnitřním uspořádáním 2+2 a korbou ve stylu pickupu. Výtvor dostal jméno Bohse Sprinter a dnes se řadí k velkým raritám. Vznikl totiž pouze v asi třiceti kusech, jeho výroba (a tím i následný prodej) byla nákladná, protože základ Golfu musel být výrazně posílen, což ale v malém počtu zaměstnanců a snaze vyrobit co nejvíce aut nebylo příliš reálné. Johann Bohse se tak rozhodl přejít na nějaký levnější a strukturálně vhodnější základ. A ten našel v Ladě Nova!

img-responsive

Bohse Euro-Star vychází z Lady Nova, což je německá verze modelu 2105. | foto: wheelsage.org

Tak nějak vznikla, v roce 1988, dost možná nejbizarnější Lada vůbec. Ironií je, že jméno vozu ruskou značku neobsahovalo, místo toho dostal kabriolet internacionálně vhodnější označení Bohse Euro-Star. Hranatá tříprostorová karosérie Novy vzala za své, Bohse na její místo použil z plastu vytvarovanou náhradu ve stylu pickupu, jen bez dveří a střechy. Ve své podstatě to byl stejný případ jako u Sprinteru s tím rozdílem, že prvky od Volkswagenu nahradily ty od Lady. Především na světech vpředu i vzadu je dobře poznat původ vozu, prakticky shodný zůstal rovněž interiér se dvěma plnohodnotnými sedadly vpředu a trojmístnou nouzovou lavicí. Co zasluhuje uznání, to je úložný systém v zadní části vozu. Pod klasickou korbou byl totiž ještě ukrytý zavazadelník na drobnosti. Dobová brožura navíc ukazovala, že i na střechu se dají uložit některé věci, například surfařské prkno. Na druhou stranu stejný materiál řadil mezi výhody vozu přípravu pro rádio nebo možnost usměrňovat vzduch z ventilace napravo nebo nalevo.

Kdo měl strach, že za jízdy zmokne, mohl využít provizorních dveří a krytu zadní části kabiny z nepromokavého materiálu. Podle dobových informací ale tyto díly nepasovaly zrovna přesvědčivě a relativně dost přes ně do kabiny zatékalo. Stále to ale byla pravděpodobně nejzábavnější Lada té doby, alespoň to říkal již zmíněný propagační materiál. Pod kapotou byla standardní zážehová dvanáctistovka o výkonu 44 kW (60 k) s točivým momentem 89 Nm, pohánějící přes manuální pětistupňovou převodovku zadní kola. Stovku Euro-Star udělal za 20 sekund, maximální rychlost činila 140 km/h. Za příplatek byla dostupná také jednotka s výkonem 55 kW (75 k). Ani ta ale nezachránila vůz před neúspěchem v podobě pouhých asi dvou stovek vyrobených kusů, z nichž do dnešních dnů údajně vydržely necelé čtyři desítky. Výroba skončila začátkem devadesátých let.

img-responsive

Citroën Méhari je ukázkou populárního plážového vozidla. | foto: Citroën Communication

Hlavním důvodem neúspěchu byl zcela určitě vzhled – již základní Nova totiž nebyla nejkrásnějším modelem na trhu, bodykit Bohse s utopenými koly a divně tvarovanou zádí na tom byl ale mnohem mnohem hůř. Kdo si navíc chtěl koupit zábavné plážové vozítko, zašel raději k Citroënu nebo Mini, Lada se totiž pořád kupovala maximálně rozumem. Připočteme-li k tomu nejisté jízdní vlastnosti a mnohem vyšší cenu než v případě výchozího sedanu, koupil si vůz skutečně jenom nadšenec. Na druhou stranu jde dnes o raritu a svým způsobem pořád nejzábavnější Ladu té doby. A navíc dotaženou myšlenku Favoritu Fun, pamatujete na surfařské prkno na střeše žlutého prototypu? Mnohem většího úspěchu než Euro-Star dosáhla o několik let později konverze Lady Samara s označením Safari. Díky spolupráci s německou dealerskou sítí ruské automobilky, kde se vůz prodával jako Samara Fun, se povedlo vyrobit asi 2000 kusů tohoto vozu. Bohse v roce 1992 vyrobil také deset kusů kabrioletu na základě Hyundaie Pony.

Vytisknout

Diskuze: Nejbizarnější Ladu vyrobili Němci. Je škaredá, ale neskutečně vzácná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

reklama

Doporučujeme

Navigace vestavěná nemusí být vždy ideální

Velké srovnání: Je lepší navigace přenosná, nebo vestavěná?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

  2. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud