HISTORIE - Do světa městských aut vstoupila Škoda na konci roku 2011 s modelem Citigo, který sdílí techniku s Volkswagenem up! a Seatem Mii. Všeobecně se přitom bere, že právě Citigo je prvním pokusem mladoboleslavských o miniauto. Z pohledu sériové produkce zcela určitě, z pohledu konceptů však nikoliv.
Píše se rok 2002. Rok, v němž Škoda představila úchvatné kupé Tudor a velice zajímavé kombi Fabia Paris. A také rok, kdy se představil první pokus o městskou Škodovku. Řeč je o konceptu Ahoj!, na nějž se ale skrze Tudory a Fabie tak trochu zapomnělo. Poprvé se vůz prezentoval v únoru roku 2002 na stránkách německého magazínu AutoForum jako vize auta pro mladší populaci, případně pro převoz drobného nákladu. Autorem vnějšího designu je dnes již bývalý šéfdesignér Škody Thomas Ingenlath, který výše nastíněné využití spojil do jednoho auta. Levý bok má zadní boční okno zakryté jako dodávka, pravý bok má naopak klasické zadní boční okno jako kterýkoliv jiný osobní vůz. Mimochodem původně byl vůz prezentován ve žluté barvě, tyrkysový koncept přišel na řadu až po něm.
Zpátky ale k vnějšímu designu, který sází na jednoduché a jasné linie, respektive krabicovitý tvar vysoké karosérie (webové stránky Škody tehdy hlásaly, že vůz nebyl stvořen k reprezentování pomíjivých módních trendů nebo společenského postaveního svého majitele). Ten odpovídá například Opelu Agila, Hyundai Atos nebo Suzuki Wagon R+, dnes již možná částečně pozapomenutým zástupcům segmentu „miniMPV.“ Přední části dominují hranatá světla a na tehdejší dobu atypická maska chladiče. Logo umístěné vizuálně mimo ni totiž začala automobilka používat až o mnoho let později. Robustnost vozu dodávají nelakované spodní části obou nárazníků. Ty odkazují na to, že dobové materiály o modelu Ahoj! hovoří dokonce jako o malém terénním automobilu. Zadní části dominují vertikálně orientovaná světla, která jsou z hlediska městského provozu asi nejrozumnějším řešením. Jsou dostatečně vysoko, při drobných nárazech na parkovištích supermarketů tak nehrozí jejich poničení.
Vzpomínáte na MPV Roomster? Jistě ano, takže asi také víte leccos o kontroverzi ohledně nestejné linie bočních oken. A nyní se podívejte na profil modelu Ahoj!, vzniknuvší o rok dříve než původní koncept. Ano, tvarování není tak dramatické, protože tento model měl sloužit primárně jako vstupní brána do světa automobilů, přesto jde o minimálně zajímavou „náhodu.“ A s odkazy na dnešní modely pokračujeme. Nejrůznější praktická řešení (škrabka na led ve víčku nádrže, deštníky ve dveřích atd.) označuje Škoda spojením Simply clever – jednoduše geniální. A přesně takové jsou i ližiny modelu Ahoj!, které jde několika tahy změny z podélných na příčné. Základem vozu je platforma z Fabie, kabina tak poskytuje dostatek místa čtyřem cestujícím. Tento fakt je jistě také zásluhou až do rohů posunutých litých kol a co nejvíce dopředu umístěné přední nápravy. Snadné je rovněž nastupování do vozu prostřednictvím velkých dveří a zvýšené polohy sedadel. Možnost nahlédnout na podobu interiéru nám Škoda bohužel nedala.
Existuje však několik skic, ukazujících nejen možné podobny vozu, ale také již zmiňovaný interiér. Podobně jako v případě karosérie se počítalo s jednoduchým a účelným tvarováním, opět lze hovořit o Simply clever detailech. Odkládací polička před řidičem byla dostatečně hluboká na to, aby se do ní vešel batoh, před spolujezdcem byl pro změnu držák na obligátní prvek současných Škodovek – deštník. Vedle interiéru se na kresbách objevují i nejrůznější modifikace modelu Ahoj! počínaje tou klasickou do města a přes jakési pseudoSUV konče u klasické dodávky. Ta mohla nabídnou nahoru výklopné zadní boční panely, střešní nosič nebo podobně jako u dnes již zapomenutého Renaultu Kangoo Be Bop stahovací zadní část střechy pro převoz vyšších nebo delších předmětů. Variabilita by byla v tomto případě téměř nekonečná. To si uvědomovali také ve Škodovce, především někdejší člen představenstva Wilfried Bockelmann spolu s Thomasem Ingenlathem minivůz hodně prosazovali. Konec konců právě oni jej prezentovali v již zmiňovaném německém magazínu AutoForum. Naopak tehdejší šéf značky Vratislav Kulhánek bral Ahoj! jen jako designové cvičení bez naděje na sériovou výrobu, což se mu také vyplnilo. Koncept skončil neznámo kde a vizí městského modelu nebo auta pro mladé se Škoda začala zabývat až o mnoho let později. Výsledkem toho byla Škoda Citigo, respektive koncept Joyster z Paříže 2006. O nich už ale zase někdy příště.
Zdroj: Škoda, iDnes.cz, auta5p.eu
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.