HISTORIE: Opel Calibra - Vyhledávaný youngtimer s rostoucí cenou

ar5, 23. prosince 2015, 06:00 Google+

Německý Opel se před 26. lety dostal do vrcholných sfér v oblasti automobilové aerodynamiky. Mohlo za to čím dál více populární sportovní kupé Calibra, které je i po takové době stále vyhledávaným sporťákem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Opel Calibra 2.0i 16V 4x4 Turbo

Opel Calibra 2.0i 16V 4x4 Turbo | foto: Opel

Sdílejte článek

Vše odstartovalo na frankfurtském autosalonu v roce 1989, kde se představilo sportovní kupé s názvem Calibra. Navazovalo na model Manta a dále i na větší Monzu. Hlavní přednostní Calibry byly hladké linky karoserie, což mělo za následek v té době šokující nízký součinitel odporu vzduchu Cx 0,26. Automobilka si pohrála dokonce i s prvky jako jsou stěrače, které decentně skryla pod hranu kapoty.

img-responsive

Opel Calibra 2.0i 16V | foto: Opel

Design Calibry navrhl tým, který vedle tehdejší šéfstylista koncernu General Motors Wayn Cherry, hlavní zodpovědnou osobou pak byl Erhard Schnell. Konstrukční základ pro Calibru poskytla první generace sedanu Vectra, jenž se ukázala světu o rok dříve. Všechny verze sportovního kupé se pak chlubili nezávislým zavěšením všech kol a rozvorem náprav 2,6 metru! V základu byla čtveřice kotoučových brzd se systémem ABS a tahle kombinace byla víc než potřebná, výkon některých verzí byl totiž opravdu vysoký.

img-responsive

Opel Calibra | foto: Opel

Zdá se vám tenhle sportovní Opel poměrně velký? Pak tomu tak skutečně je, délka Calibry totiž činí 4492 mm. Jejím základním motorem se v době uvedení stal osmiventilový dvoulitr s výkonem 85 kW a až později přišli na trh i výkonnější verze se čtveřicí ventilů v jednom válci a vyšším výkonem 110 kW. Zajímavostí je, že všechny motory dostaly katalyzátor s lambda sondou ve výfukovém potrubí, což mělo přispívat k větší šetrnosti k životnímu prostředí.

Úspěchem Opelu bylo v roce 1990 získání titulu Zlatý volant, čemuž pomohla velká prostornost a bohatá výbava. Všechny verze měly v základu posilovač řízení, tónovaná skla a nebo rádio se šesti reproduktory.  Za příplatek se dala dokoupit klimatizace a elektrická posuvná střecha.

Absolutní vrchol modelové řady Calibra však přišel v březnu 1992. Tím byla Calibra Turbo s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s rozvodem DOHC a výkonem 150 kW. S motorem byla spojena šestistupňová převodovka a standardem byl pohon všech kol. Tehdejší cenovka vozu byla astronomických 49.800 marek a vůz měl ve výbavě přední sportovní sedačky a litá 16“ kola s pneumatikami 205/50. Vůz disponoval maximální rychlostí 245 km/h a uměl zrychlit z nuly na stovku za 6.8 sekundy. V roce 1993 přišel do nabídky šestiválec o objemu 2497 cm3 a výkonem 125 kW, s nímž se dalo s Calibrou dostat z nuly na stovku za 8,8 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 234 km/h.

img-responsive

Opel Calibra 2.0i V6 DTM Edition | foto: Opel

Během necelých osmi let (listopad 1989 až 29. srpna 1997) bylo vyrobeno přesně 238.647 kusů, přičemž na rozloučenou prodával Opel edici Last Edition. Tu jste mohli koupit s dvoulitrovým motorem Ecotec o výkonu 100 kW nebo s dvoulitrovým šestiválcem. Tato edice se prodávala pouze do dubna 1997 a kabina dostala plno kůže, poloautomatickou klimatizaci, sportovní šasi a exkluzivní kola od firmy BBS.

img-responsive

Opel Calibra 2.0i V6 DTM Edition | foto: Opel

 

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Opel Calibra - Vyhledávaný youngtimer s rostoucí cenou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

BMW 750Li xDrive

BMW M760Li je potvrzené, už se objevilo i v konfigurátoru

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud