Německý Opel se před 26. lety dostal do vrcholných sfér v oblasti automobilové aerodynamiky. Mohlo za to čím dál více populární sportovní kupé Calibra, které je i po takové době stále vyhledávaným sporťákem.
Vše odstartovalo na frankfurtském autosalonu v roce 1989, kde se představilo sportovní kupé s názvem Calibra. Navazovalo na model Manta a dále i na větší Monzu. Hlavní přednostní Calibry byly hladké linky karoserie, což mělo za následek v té době šokující nízký součinitel odporu vzduchu Cx 0,26. Automobilka si pohrála dokonce i s prvky jako jsou stěrače, které decentně skryla pod hranu kapoty.
Design Calibry navrhl tým, který vedle tehdejší šéfstylista koncernu General Motors Wayn Cherry, hlavní zodpovědnou osobou pak byl Erhard Schnell. Konstrukční základ pro Calibru poskytla první generace sedanu Vectra, jenž se ukázala světu o rok dříve. Všechny verze sportovního kupé se pak chlubili nezávislým zavěšením všech kol a rozvorem náprav 2,6 metru! V základu byla čtveřice kotoučových brzd se systémem ABS a tahle kombinace byla víc než potřebná, výkon některých verzí byl totiž opravdu vysoký.
Zdá se vám tenhle sportovní Opel poměrně velký? Pak tomu tak skutečně je, délka Calibry totiž činí 4492 mm. Jejím základním motorem se v době uvedení stal osmiventilový dvoulitr s výkonem 85 kW a až později přišli na trh i výkonnější verze se čtveřicí ventilů v jednom válci a vyšším výkonem 110 kW. Zajímavostí je, že všechny motory dostaly katalyzátor s lambda sondou ve výfukovém potrubí, což mělo přispívat k větší šetrnosti k životnímu prostředí.
Úspěchem Opelu bylo v roce 1990 získání titulu Zlatý volant, čemuž pomohla velká prostornost a bohatá výbava. Všechny verze měly v základu posilovač řízení, tónovaná skla a nebo rádio se šesti reproduktory. Za příplatek se dala dokoupit klimatizace a elektrická posuvná střecha.
Absolutní vrchol modelové řady Calibra však přišel v březnu 1992. Tím byla Calibra Turbo s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s rozvodem DOHC a výkonem 150 kW. S motorem byla spojena šestistupňová převodovka a standardem byl pohon všech kol. Tehdejší cenovka vozu byla astronomických 49.800 marek a vůz měl ve výbavě přední sportovní sedačky a litá 16“ kola s pneumatikami 205/50. Vůz disponoval maximální rychlostí 245 km/h a uměl zrychlit z nuly na stovku za 6.8 sekundy. V roce 1993 přišel do nabídky šestiválec o objemu 2497 cm3 a výkonem 125 kW, s nímž se dalo s Calibrou dostat z nuly na stovku za 8,8 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 234 km/h.
Během necelých osmi let (listopad 1989 až 29. srpna 1997) bylo vyrobeno přesně 238.647 kusů, přičemž na rozloučenou prodával Opel edici Last Edition. Tu jste mohli koupit s dvoulitrovým motorem Ecotec o výkonu 100 kW nebo s dvoulitrovým šestiválcem. Tato edice se prodávala pouze do dubna 1997 a kabina dostala plno kůže, poloautomatickou klimatizaci, sportovní šasi a exkluzivní kola od firmy BBS.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.