Německý Opel se před 26. lety dostal do vrcholných sfér v oblasti automobilové aerodynamiky. Mohlo za to čím dál více populární sportovní kupé Calibra, které je i po takové době stále vyhledávaným sporťákem.
Vše odstartovalo na frankfurtském autosalonu v roce 1989, kde se představilo sportovní kupé s názvem Calibra. Navazovalo na model Manta a dále i na větší Monzu. Hlavní přednostní Calibry byly hladké linky karoserie, což mělo za následek v té době šokující nízký součinitel odporu vzduchu Cx 0,26. Automobilka si pohrála dokonce i s prvky jako jsou stěrače, které decentně skryla pod hranu kapoty.
Design Calibry navrhl tým, který vedle tehdejší šéfstylista koncernu General Motors Wayn Cherry, hlavní zodpovědnou osobou pak byl Erhard Schnell. Konstrukční základ pro Calibru poskytla první generace sedanu Vectra, jenž se ukázala světu o rok dříve. Všechny verze sportovního kupé se pak chlubili nezávislým zavěšením všech kol a rozvorem náprav 2,6 metru! V základu byla čtveřice kotoučových brzd se systémem ABS a tahle kombinace byla víc než potřebná, výkon některých verzí byl totiž opravdu vysoký.
Zdá se vám tenhle sportovní Opel poměrně velký? Pak tomu tak skutečně je, délka Calibry totiž činí 4492 mm. Jejím základním motorem se v době uvedení stal osmiventilový dvoulitr s výkonem 85 kW a až později přišli na trh i výkonnější verze se čtveřicí ventilů v jednom válci a vyšším výkonem 110 kW. Zajímavostí je, že všechny motory dostaly katalyzátor s lambda sondou ve výfukovém potrubí, což mělo přispívat k větší šetrnosti k životnímu prostředí.
Úspěchem Opelu bylo v roce 1990 získání titulu Zlatý volant, čemuž pomohla velká prostornost a bohatá výbava. Všechny verze měly v základu posilovač řízení, tónovaná skla a nebo rádio se šesti reproduktory. Za příplatek se dala dokoupit klimatizace a elektrická posuvná střecha.
Absolutní vrchol modelové řady Calibra však přišel v březnu 1992. Tím byla Calibra Turbo s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s rozvodem DOHC a výkonem 150 kW. S motorem byla spojena šestistupňová převodovka a standardem byl pohon všech kol. Tehdejší cenovka vozu byla astronomických 49.800 marek a vůz měl ve výbavě přední sportovní sedačky a litá 16“ kola s pneumatikami 205/50. Vůz disponoval maximální rychlostí 245 km/h a uměl zrychlit z nuly na stovku za 6.8 sekundy. V roce 1993 přišel do nabídky šestiválec o objemu 2497 cm3 a výkonem 125 kW, s nímž se dalo s Calibrou dostat z nuly na stovku za 8,8 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 234 km/h.
Během necelých osmi let (listopad 1989 až 29. srpna 1997) bylo vyrobeno přesně 238.647 kusů, přičemž na rozloučenou prodával Opel edici Last Edition. Tu jste mohli koupit s dvoulitrovým motorem Ecotec o výkonu 100 kW nebo s dvoulitrovým šestiválcem. Tato edice se prodávala pouze do dubna 1997 a kabina dostala plno kůže, poloautomatickou klimatizaci, sportovní šasi a exkluzivní kola od firmy BBS.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?