Škodu letos na každoročním setkání sběratelů a příznivců hodnotných historických vozů bude reprezentovat skutečná rarita. Pro setkání ‚Schloss Bensberg Classics‘, konané ve dnech 7. a 8. září, přihlásila Škoda závodní vůz ŠKODA 1100 OHC z roku 1958.
Vedle jedinečného designu se tento historický vůz vyznačuje i dalšími zvláštnostmi, například laminátovou karoserií a čtyřválcovým motorem s ventily i vačkovým hřídelem v hlavě válců. Vůz se zúčastní také závodu ‚Rallye Historique‘: Start a cíl veteránské soutěže je v areálu zámku Bensberg v malebném kraji Bergisches Land. Škoda se účastnila již prvního setkání ‚Schloss Bensberg Classics‘ v Bergisch Gladbach v roce 2009, v roce 2013 se tedy zúčastní již popáté. Tentokrát česká značka a jedna z nejstarších automobilek na celém světě předvede velmi vzácný model ze svých sbírek, který zaujme nejen fanoušky motoristického sportu: vůz Škoda 1100 OHC z roku 1958. Po zhruba dvouletém vývoji se roadster široké veřejnosti poprvé představil v červnu 1958 – na závodě v Mladé Boleslavi, v kolébce podniku. Tehdejší přesvědčivé vítězství okamžitě ukázalo, že kombinace laminátové karoserie a čtyřválcového motoru o objemu 1.089 cm3, rozvodem OHC a výkonem 92 k při 7.700 otáčkách za minutu má velký potenciál.Na celém světě existuje pouze jeden další vůz typu Škoda 1100 OHC Roadster, který je v majetku Škoda UK. Později byla vyrobena ještě dvě kupé s uzavřenou hliníkovou karoserií. Škoda Classic si tak pro pátý ročník exkluzivního setkání veteránů vybrala další ‚lahůdku‘ ze svých sbírek.Zámek Bensberg se nachází u města Bergisch Gladbach, v blízkosti Kolína nad Rýnem. Zámecký hotel a jeho okolí se od roku 2009 vždy počátkem září promění v místo setkání exkluzivních historických automobilů, které se tu představují v rámci závodu a ‚Concours d’Elegance‘, tedy soutěže krásy.Vůz Škoda 1100 OHC se v roce 2013 účastní závodu ‚Rallye Historique‘. V této soutěži rozhoduje především řidičská preciznost, jedná se tu o milimetry a setiny vteřin. Ve středu zájmu je jízda pravidelnosti a plnění úkolů v rámci jízdy zručnosti. Soutěž zahrnuje separátní hodnocení pro vozy s mechanickými a elektronickými přístroji, v roce 2013 je účast povolena pouze vozům do roku výroby 1983. Poměrně náročná trasa vede regionem Bergisches Land s mnoha křivolakými idylickými vedlejšími silničkami a řadou stoupání a klesání. Start a cíl je u Grandhotelu Schloss Bensberg, zastávkou na trase je park zámeckého hotelu Lerbach.Loni na soutěži ‚Schloss Bensberg Classics‘ vyhrálo hned několik historických vozů značky Škoda. V atraktivně obsazené ‚Rallye Historique‘ zvítězilo elegantní kupé Škoda Popular Monte Carlo v kategorii 3 „Do roku výroby 1945, přesýpací hodiny“. Také v kategorii 2 této rallye (rok výroby 1946 až 1979, elektronika) v roce 2012 zvítězila Škoda 130 RS z týmu Škoda Auto Deutschland.Soutěž ‚Schloss Bensberg Classics‘ se v roce 2013 koná popáté. Akce je jedním z nejdůležitějších setkání historických automobilů, které představují vrcholy dějin automobilismu. ‚Schloss Bensberg Classics‘ byla před třemi lety přijata to série ‚Louis Vuitton Classic Concours Award‘ a řadí se tak mezi renomované akce, konající se například v Pebble Beach v Kalifornii nebo ve Villa d'Este v Itálii.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?