Škodu letos na každoročním setkání sběratelů a příznivců hodnotných historických vozů bude reprezentovat skutečná rarita. Pro setkání ‚Schloss Bensberg Classics‘, konané ve dnech 7. a 8. září, přihlásila Škoda závodní vůz ŠKODA 1100 OHC z roku 1958.
Vedle jedinečného designu se tento historický vůz vyznačuje i dalšími zvláštnostmi, například laminátovou karoserií a čtyřválcovým motorem s ventily i vačkovým hřídelem v hlavě válců. Vůz se zúčastní také závodu ‚Rallye Historique‘: Start a cíl veteránské soutěže je v areálu zámku Bensberg v malebném kraji Bergisches Land. Škoda se účastnila již prvního setkání ‚Schloss Bensberg Classics‘ v Bergisch Gladbach v roce 2009, v roce 2013 se tedy zúčastní již popáté. Tentokrát česká značka a jedna z nejstarších automobilek na celém světě předvede velmi vzácný model ze svých sbírek, který zaujme nejen fanoušky motoristického sportu: vůz Škoda 1100 OHC z roku 1958. Po zhruba dvouletém vývoji se roadster široké veřejnosti poprvé představil v červnu 1958 – na závodě v Mladé Boleslavi, v kolébce podniku. Tehdejší přesvědčivé vítězství okamžitě ukázalo, že kombinace laminátové karoserie a čtyřválcového motoru o objemu 1.089 cm3, rozvodem OHC a výkonem 92 k při 7.700 otáčkách za minutu má velký potenciál.Na celém světě existuje pouze jeden další vůz typu Škoda 1100 OHC Roadster, který je v majetku Škoda UK. Později byla vyrobena ještě dvě kupé s uzavřenou hliníkovou karoserií. Škoda Classic si tak pro pátý ročník exkluzivního setkání veteránů vybrala další ‚lahůdku‘ ze svých sbírek.Zámek Bensberg se nachází u města Bergisch Gladbach, v blízkosti Kolína nad Rýnem. Zámecký hotel a jeho okolí se od roku 2009 vždy počátkem září promění v místo setkání exkluzivních historických automobilů, které se tu představují v rámci závodu a ‚Concours d’Elegance‘, tedy soutěže krásy.Vůz Škoda 1100 OHC se v roce 2013 účastní závodu ‚Rallye Historique‘. V této soutěži rozhoduje především řidičská preciznost, jedná se tu o milimetry a setiny vteřin. Ve středu zájmu je jízda pravidelnosti a plnění úkolů v rámci jízdy zručnosti. Soutěž zahrnuje separátní hodnocení pro vozy s mechanickými a elektronickými přístroji, v roce 2013 je účast povolena pouze vozům do roku výroby 1983. Poměrně náročná trasa vede regionem Bergisches Land s mnoha křivolakými idylickými vedlejšími silničkami a řadou stoupání a klesání. Start a cíl je u Grandhotelu Schloss Bensberg, zastávkou na trase je park zámeckého hotelu Lerbach.Loni na soutěži ‚Schloss Bensberg Classics‘ vyhrálo hned několik historických vozů značky Škoda. V atraktivně obsazené ‚Rallye Historique‘ zvítězilo elegantní kupé Škoda Popular Monte Carlo v kategorii 3 „Do roku výroby 1945, přesýpací hodiny“. Také v kategorii 2 této rallye (rok výroby 1946 až 1979, elektronika) v roce 2012 zvítězila Škoda 130 RS z týmu Škoda Auto Deutschland.Soutěž ‚Schloss Bensberg Classics‘ se v roce 2013 koná popáté. Akce je jedním z nejdůležitějších setkání historických automobilů, které představují vrcholy dějin automobilismu. ‚Schloss Bensberg Classics‘ byla před třemi lety přijata to série ‚Louis Vuitton Classic Concours Award‘ a řadí se tak mezi renomované akce, konající se například v Pebble Beach v Kalifornii nebo ve Villa d'Este v Itálii.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?