Svetoznáme logo značky Chevrolet – motýlik – oslavuje tento rok 100. výročie predstavením 25 noviniek, ktoré tomuto symbolu pomáhajú nájsť na celom svete nové cesty napriek tomu, že jeho vznik je stále tajomstvom.
V roku 1913 predstavil William C. Durant, spoluzakladateľ značky Chevrolet, znak vo forme motýlika na modeloch 1914 Chevrolet H-2 Royal Mail a H-4 Baby Grand, v obidvoch prípadoch uprostred prednej časti.
Počas uplynulých sto rokov ozdobil motýlik 215 miliónov automobilov značky Chevrolet, z ktorých je ešte stále 60 miliónov v prevádzke. Automobil značky Chevrolet sa v niektorej zo 140 krajín sveta predá v priemere každých 6,39 sekundy. Značka zaznamenala počas prvého polroka tohto roka rekordný predaj 2,5 milióna vozidiel. Sté výročie vzniku motýlika sprevádza predstavenie noviniek, ako kompaktný sedan Cruze Clean Turbo Diesel v USA a malé SUV Trax v 40 krajinách.
Hoci motýlik uzrel svetlo sveta pred 100 rokmi, detaily jeho vzniku stále nie sú známe. Povesti siahajú od Durantovej inšpirácie vzorom tapiet v parížskom hoteli až po reklamu v novinách, ktorú uvidel počas dovolenky v Hot Springs. Vdova po Durantovi a jeho dcéra majú každá svoju verziu.
Margery Durant vo svojej knihe z roku 1929 „My Father“ spomína, že Durant občas pri večeri čmáral návrhy znakov na kúsky papiera. „Myslím si, že to bolo raz večer, medzi polievkou a vyprážaným kurčaťom, keď nakreslil znak, ktorý sa na Chevroletoch používa dodnes,“ napísala.
No v roku 1968 vdova po Durantovi, Catherine, povedala v interview, že znak motýlika vznikol počas dovolenky v Hot Springs v roku 1912. Durant pri čítaní novín v hotelovej izbe uvidel znak a zvolal: „Myslím, že toto by bol veľmi dobrý emblém pre Chevrolet.“ Žiaľ, pani Durantová nevysvetlila, aký motív to bol, alebo kde bol použitý.
Tento náznak informácií však inšpiroval Kena Kaufmanna, historika a editora The Chevrolet Review, pátrať po jej pravdivosti. Zistil, že vo vydaní atlantského denníka The Constitution z 12. novembra 1912 bola uverejnená reklama spoločnosti Southern Compressed Coal Company na „Coalettes”, rafinovaný palivový výrobok. Logo Coalettes, uverejnené v reklame, má tvar šikmého motýlika, veľmi podobný tomu, ktorý sa stal čoskoro ikonou značky Chevrolet.
Uvidel Durant a jeho manželka tento inzerát – alebo podobný – o rok neskôr o niekoľko štátov severnejšie? Noviny, ktoré Kaufmann objavil, vyšli len 9 dní po založení Chevrolet Motor Co. Prvé použitie znaku motýlika značkou Chevrolet je zaznamenané 2. októbra 1913 v denníku The Washington Post sprevádzané slovami „Look for this nameplate” (hľadajte túto značku) nad symbolom.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.