Volvo P1800 se stalo legendou. Nebylo to ani tak kvůli svých jízdním vlastnostem, masové výrobě či jiným obvyklým důvodům. Důvodem byl vzhled.
Volvo P1800 je a navždy bude jedním z nejkrásnějších vozů, které opustily bránu závodů švédské automobilky. Mimořádně slušivý kabátek mu ušili v Itálii, nejvíce se však neproslavil v Evropě, ale za mořem.
Ale pěkně od počátku. První prototyp byl stvořen pod jménem X1 v roce 1957. Čtyři roky trvalo jeho převedení do sériové výroby, která probíhala ve Velké Británii. Jméno dostal podle motoru, pod kapotou byla osmnáctistovka o výkonu sto koní. Výkon putoval přes čtyřstupňovou převodovku na zadní kola.
Již po dvou letech, v roce 1963, byla výroba přesunuta do Švédska, kde pokračovala ve dvou továrnách až do roku 1973 a to pod novým jménem, vůz byl přejmenován na Volvo 1800S. Spolu s přesunem byl navýšen výkon o osm koní a byly podniknuty další menší změny, dnes bychom řekli facelift.
Výkon byl postupně navyšován i nadále, roku 1966 poskočil na 115 koní a o tři roky později byl úplně nahrazen dvoulitrem o výkonu 118 koní. Ani ten nevydržel až do konce výroby. Již o rok později, roku 1970, byl nahrazen mnohem modernější variantou se vstřikováním benzínu, díky čemuž mohl narůst výkon až na 130 koní. Změnilo se i jméno, nyní se bavíme o Volvu 1800E.
Volvo nelenilo ani v oblasti karoserií. Po celou dobu byly vyráběny karoserie kupé a kabriolet, těsně před koncem výroby se ale fanouškové dočkali také kombíku, přesněji shooting brake. Návrh italské karosárny byl zamítnut pro přílišný futurismus, což je z dnešního pohledu docela škoda, vyráběl se ale mnohem normálnější kombík navržený přímo v automobilce. Vyrobilo se jich jen 8 tisíc, díky čemuž je dnes ceněn mezi sběrateli. Mnoho prvků původního kombi můžeme dnes najít na Volvo C30, například prosklené páté dveře.
Volvo 1800S je také držitelem jednoho světového rekordu. Majitel Irv Gordon z amerického státu New York dodnes svůj vůz z roku 1966 denně používá a na tachometru má natočeno neskutečných 2,8 milionu mil (4,5 milionu kilometrů). Díky tomu je zapsán v Guinessově knize rekordů.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?