Legendární Volvo P1800 slaví padesátiny

P1800
P1800, foto: Volvo
Marek Litzman 6. června 2011 12:17
Sdílej:

Volvo P1800 se stalo legendou. Nebylo to ani tak kvůli svých jízdním vlastnostem, masové výrobě či jiným obvyklým důvodům. Důvodem byl vzhled.

Volvo P1800 je a navždy bude jedním z nejkrásnějších vozů, které opustily bránu závodů švédské automobilky. Mimořádně slušivý kabátek mu ušili v Itálii, nejvíce se však neproslavil v Evropě, ale za mořem.

Ale pěkně od počátku. První prototyp byl stvořen pod jménem X1 v roce 1957. Čtyři roky trvalo jeho převedení do sériové výroby, která probíhala ve Velké Británii. Jméno dostal podle motoru, pod kapotou byla osmnáctistovka o výkonu sto koní. Výkon putoval přes čtyřstupňovou převodovku na zadní kola.

Již po dvou letech, v roce 1963, byla výroba přesunuta do Švédska, kde pokračovala ve dvou továrnách až do roku 1973 a to pod novým jménem, vůz byl přejmenován na Volvo 1800S. Spolu s přesunem byl navýšen výkon o osm koní a byly podniknuty další menší změny, dnes bychom řekli facelift.

Výkon byl postupně navyšován i nadále, roku 1966 poskočil na 115 koní a o tři roky později byl úplně nahrazen dvoulitrem o výkonu 118 koní. Ani ten nevydržel až do konce výroby. Již o rok později, roku 1970, byl nahrazen mnohem modernější variantou se vstřikováním benzínu, díky čemuž mohl narůst výkon až na 130 koní. Změnilo se i jméno, nyní se bavíme o Volvu 1800E.

Volvo nelenilo ani v oblasti karoserií. Po celou dobu byly vyráběny karoserie kupé a kabriolet, těsně před koncem výroby se ale fanouškové dočkali také kombíku, přesněji shooting brake. Návrh italské karosárny byl zamítnut pro přílišný futurismus, což je z dnešního pohledu docela škoda, vyráběl se ale mnohem normálnější kombík navržený přímo v automobilce. Vyrobilo se jich jen 8 tisíc, díky čemuž je dnes ceněn mezi sběrateli. Mnoho prvků původního kombi můžeme dnes najít na Volvo C30, například prosklené páté dveře.

 Volvo 1800S je také držitelem jednoho světového rekordu. Majitel Irv Gordon z amerického státu New York dodnes svůj vůz z roku 1966 denně používá a na tachometru má natočeno neskutečných 2,8 milionu mil (4,5 milionu kilometrů). Díky tomu je zapsán v Guinessově knize rekordů.

 

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.